Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keeway-skootterit

23.9.2012 0:13

Pidä se putki, sillä sitä tehoa pitäis lähtee kun muokkaa sylinterin sille sopivaksi. Viilaa pakoaukkoa 2mm korkeammaksi(sen pitäisi olla sopivan verran, en kuitenkaan takaa mitään), mutta Muista Tehdä Harkiten Ja Varovasti ja mielellään ei rambaa pärisemässä vieressä että saat tehtyä rauhassa :lol:

Tärkeimmät muistettavat asiat viilauksessa:

-pidä aukko symmetrisenä
-mittaa ja merkkaa ennen viilausta
-mielummin kerralla liian vähän kuin liikaa, myöhemmin voi aina viilata lisää
-putsaa pytystä joka helvatan kolo cleanerilla ja paineilmalla viilauksen jälkeen.

Sitten muista pyöristää aukon reunat jouheasti että männänrenkaat tartu reunoihin. Ja pakoaukon yläreunan pidät hivenen kaarevana, niin kuin se on vakiona. Siis aukolle korkeutta lisää, mutta yläreunan muoto samana. Kantta vois tosiaan laskea, ite otin vain kannentiivisteen pois ja kupari massat väliin ja kunnon tasainen kiristys. Tosin voi olla eroja kansissa/pytyn korkeudessa/männissä, eli pitää muistaa mitata kannenlaskun jälkeen männän ja kannen välys tinalangalla, joka ei mielellään alle 0,5mm.

Minusta nuo rullat vois olla vähän liiankin kevyet joka vois selittää kulkemattomuuden. Tosin, kun viilaat pakoaukkoa korkeammaksi, ne rullat luultavasti muuttuvat sopiviksi kun tehoa tulee ylärekisteriin enemmän, jos homma onnistuu odotetusti.

Liikkeellelähdön laiskuus johtuu juurikin siitä minkä selitin että välitys isonee ennen aikojaan(ainakin olen aika varma) ja sitä ei tosiaan oikein saa jousia tai rullia vaihtelemalla korjattua. 49ccscootissa kaveri hioi etuvarin tuuletuslaippaa niin että hihna pääsee laskeutumaan alemmas(tajuat varmaan miten pitää hioa kun mietit asiaa). Mutta pitää muistaa hioa tasaisesti joka puolelta, mieluiten vaikka porakoneeseen pyörimään ja sitten viilalla. Itelläkin pitäis kokeilla tuo, alkaa itteäkin kyrsiä tuo liikkeellelähtö..

edit: kiirehdin taas liikaa ajatuksissa, siis jos haluat vain liikkeellelähtöä paremmaksi, olisi alakiertoisempi putki hyvinkin järkevä vaihtoehto, esim teknokaasu next-r. Tosin proreplicalla ja sopivasti viilatulla pytyllä pitäisi tulla semmoset tehot kiihdytykseen josta ei teknokaasuilla ohi mennä, mutta tällöin myöskin kulkee vitusti(ainakin luulis) ja saat toden teolla pelätä poliiseja.

edit 2

siinä vakio pakoaukko (merkattu 2,5mm viilaus, aloita 2mm)
Kuva
vs viilattu (tuossa kuvassa reunoja ei vielä viimeistelty, tuommoset on vielä liika terävät)
Kuva

kuvat 49ccscoot.com

Re: Keeway-skootterit

23.9.2012 0:44

Löysempää vp:tä miettisin kans, itsekkin alkanu miettiä, että onkohan nää +50 vp:t liian jäykkiä Replicallekkin. Sillä kyllä mullakin aikoinaan toimi Replica ihan hyvin Malossin keltasella vp:llä, kunnes se löysty (varikopan tuuletusreijät ois ehkä auttanu, mutten jaksanu tehä :lol: ) Omasta mielestä noi +50 vp: alkaa tulla ajankohtaseks vasta parempien sylkkien yms. kanssa. Joku Polinin sininen tai S6 medium varmaan ois hyvä.
Viimeksi muokannut thounimakarooni päivämäärä 23.9.2012 15:08, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Keeway-skootterit

23.9.2012 0:50

Niinpä. Oma kantani asiasta on se, että vp:n tarvitsee olla vain ja ainoastaan niin jäykkä, ettei hihna luista kiihdytyksessä. Ja testien perusteella sitä se ei tehnyt malossin yli 5000 ajetulla valkosella +7 vp:llä, vakio sylkällä ja itsetehdyllä teharilla (tosin silti aika laiska paketti, mutta kummiskin huomattavasti tehokkaampi kuin vakio). Jäykempi vp vain lisää kitkahäviötä jolloin kuluu bensaa hukkaan, hihna kuluu enemmän, saattaa jopa huiput laskea, variaattori lämpenee enemmän joka vain lisää jousen löystymistä. Variaattorin säädön kannalta taas on aivan sama mikä vp, koska rullilla voi yhtä hyvin säätää kierroslukua, ja pitääkin säätää.

Re: Keeway-skootterit

23.9.2012 0:54

Nyt kyllä ihmettelen teidän löysiä vastapainejousifantasioita. :)

SIis pelkällä jäykemmällä vp-jousella saadaan variaattorin toimintaa herkemmäksi, eli lyhyesti sanottuna reagoi herkemmin kaasun ja kuorman muutoksiin ja nostaa/laskee kierrokset nopeammin. Toki, tässäkin asiassa liika on liikaa. Joten mietinkin, miten setuppiin nähden löysällä jousella voitte parantaa variaattorin toimintaa.

Liekkö sitten näiden kopiominarellin variaattorit vain niin syvältä, ettei enään säätöosilla ole sitten sen kummempaa vaikutusta. Noh esimerkkinä eräs tapaus parin päivän takaa. Keewayssa virinä S6 Pro Replica ilman kuristuksia. Rullien keventäminen 3,8 grammaan ei itsessään nostanu koneen kierroksia tehopiikille. Ts. kone kiersi yhtä paljon kiihdytyksessä kuin vakiorullilla, kunnes vauhtia alkoi tulemaan sen verran, että kierrokset sattuivat nousemaan jopa tehoalueelle asti ja siitä sitten kierrokset ampaisivat piikille nousujohteisesti.

Re: Keeway-skootterit

23.9.2012 1:00

Kuinkas? Sen uskon että laskee kierrokset nopeammin, muuta en taida. Eikös tossa välityksen muuttuminen-tapahtumassa ole kyse siitä, että etuvariaattorin rullat keräävät pyörimisestä tarvittavan energian voittaakseen vastapainejousen voiman(hihna toimii voiman välittäjänä tietysti) jolloin välitys muuttuu, ja tuolla vastapainejousi-rullat kombinaatiolla säädellään sitä kierroslukua, jolloin löysä jousi+kevyet rullat on sama kuin tiukka jousi+painavat rullat. Vastapainejousta taas tarvitaan estämään hihnan luisto, ja jousen jäykkyyttä on lisättävä mitä tehokkaammaksi kone viritetään. Jolloin edullisinta on kun jousi on vain niin jäykkä että hihna ei luista, ei jäykempi.

Tuossa keewayssa kusi taatusti muukin ku varin säätö. Tai sitten se että se vakio pytty ei kyllä proreplican kanssa oikein sovi millään yhteen. Kyllä vaan mulla ihan odotusten mukaisesti vaikuttaa vakio variaattorissa tuo rullien painon säätely.

Re: Keeway-skootterit

23.9.2012 1:26

Facti o 2 tahti siitä kannattaa lähtee liikkeelle vikaa ehtiessä :D

Re: Keeway-skootterit

23.9.2012 1:33

No teoriassa tuo löysä jousi + kevyet rullat = jäykkä jousi + painavat rullat toimii. Mutta se mitä haen takaa on, ettei lukuisista muuttujista johtuen käytännössä tuo mene ihan aina noin. On ylämäkiä, suurempaa kuormaa jne ja löysä jousi + kevyet rullat kombinaatio toimii melko passiivisesti. Eli se ei vain reagoi riittävän nopeasti juurikin näihin muuttujiin, kuten siihen ylämäkeen. Samoin kaasun päästäessä ja sen jälkeiseen kaasun painallukseen vari ei ehdi mukaan. Kun päästää kaasun ja rullaa, niin tällöin variaattorin välityssuhde on liian pieni kierroksiin nähden, sama asia kuin rullaisi isolla vaihteella. Sitten kun kaasu väännetään pohjaan, pitää välityssuhdetta saada kasvatettua, jotta kone nostaisi kierrokset paremmalle tehoalueelle.

Löysällä jousella hihna menee helpommin syvemmälle takavariaattorissa, eli kun kaasun painaa, niin välityssuhde pienenee liian nopeasti. Taas jäykempi jousi vastustaa enemmän rullien aiheuttamaa voimaa ja täten välityssuhde pysyy riittävän isona ja kone pääsee helpomin "piikille".

Myöskin ihmettelen sitä, kun sanoit, että kannattaa laittaa mahdollisimman löysä vp ja mahdollisimmän jäykät kytkinjouset. Sinänsä tämä on melko hankala yhdistelmä variaattorin toimintaa miettien, kun liikkelle lähdettäessä variaattori ehtii muuttaa jo välityssuhdetta, ennen kuin kytkin nappaa. Jos kyseessä on löysähkö variaattorin jousi, ehtii välityssuhde muuttua enemmän ja liikkelle lähtö on tällöin "liian isolla vaihteella" ajamista, eli kytkinta luistatetaan enemmän.

Jos homma on päinvastoin, eli jäykkä vp-jousi ja löysemmät kytkinjouset, niin voi jopa käydä niin, ettei välityssuhde ehdi muuttua variaattorissa ja tällöin liikkelle lähdetään mahdollisimmän "pienellä vaihteella", ja kytkin nappaa paremmin ja eikä luista niin pahasti.

Pienin huoli minusta on tuo hihna luistaminen alle 10 hp seteissä, 9 kaakkisessakaan skootterissa ei hihna ole lähelläkään luistamista originaalin vp-jousen kanssa. Tai no jos tarkkoja ollaan, niin hihnavetoisessa välityksessä tapahtuu aina luistoa, mutta kuitenkin se luistaminen ei lähde spontaanisti kasvamaan, vaan pysyy siinä tyypillisessä "ominaisluistamisprosentissa".

Itseasiassa tuossa S6 Pro Replica setissä kierrosten noustessa piikille, mopo toimi erittäinkin pirteästi ja mittarinopeus nousi hieman yli 80 km/h. Tehon kannalta ei ollut ongelmaa, mutta variaattorissa kierrosten nouseminen oli melko liisteriä. VP-jousi oli vakio, samoin kytkinjouset.

Tosiaan tämmöisiä havaintoja, kokemuksia ja mietteitä mulla näin yleisellä tasolla variaattorin säätämisestä. En usko, että kopiominarellissa se perusperiaate eroaa muuten kuin ehkä huonolla suunnittelulla ja/tai toteutuksella, mitä nyt olen näitä huoltanut ja ehkä netistäkin juttuakin lukenut. =)

Re: Keeway-skootterit

23.9.2012 12:32

Miten paljon "normaalisti" tulee seosta ikäänkuin takaisin päin kaasarista? Itellä ku ilman putsaria kaasuttelee paikallaan ni tunkee aikas reilusti seosta takas, käsi siinä kaasarin edessä äkkiä kastuu..

Re: Keeway-skootterit

23.9.2012 13:10

Läpät vuotaa jos sillä lailla tekee..

Re: Keeway-skootterit

23.9.2012 13:28

Mutta just kiinni uudet malossin läpät, eikä periaatteessa raota. Ja mielestäni tekee saman vakio läpillä :/

Re: Keeway-skootterit

23.9.2012 13:32

No ootko kattonu että raottaako? Nuo malossin läpät raottaa monesti jo valmiiksi. Valoa vasten katsot näkyykö rakoa.

Re: Keeway-skootterit

23.9.2012 13:51

toinen läppä raottaa ihan selvästi, noin millin rako. Tämä paha? :D

Re: Keeway-skootterit

23.9.2012 17:16

Vaihdoin narakun +1500rmp jousen ja 788 hihnan, kiihtyy äkäseen(ok,röpöttää vähän ja löysät kytkinjouset) mut nyt se kulkee 77kmh gps..

Re: Keeway-skootterit

23.9.2012 19:05

Nonii, ai meneekö lujempaa vai hitaammin kuin ennen? :D Tuohan on jo aika lailla maksimi mihin vakio sylkällä pääsee ilman viilausta.

Tepu95 on se paha se rako, hukkaa tehoja, seos menee perseelleen yms. Mutta voi korjautua yksinkertaisesti kääntämällä raottavan läpän toisinpäin.

Re: Keeway-skootterit

23.9.2012 20:11

Älä vaan :D vaihoin takas itelle malossin kannen (äkäseen nous puristukset) ja sit käänsin ne malossin läpät toiste päin, johan alkaa tuntua taas paremmalle. Ehkä tuo vielä joskus lähtee :)

ps. leevasd, mitä veikkaat minkä verran vaikutti se hihna? Ku itellä kans jokus 808 hihna kiinni että pitäiskö laittaa suosiolla takas vakio?