Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

12.4.2010 15:39

onks tää peli muka kuristettukkii jostain? :eek:

12.4.2010 16:59

Putsarissa on pari kuria, kaasarinkannessa on tappi, imukaulan sylinterinpuoleinen reikä on pienempi kuin tarvitsisi ja putki on rakennettu niin että vaimentaa, mutta ei ole sitä virtaavinta tyyppi. Joissain malleissa voi olla vielä sähköinen rajoitin, prikkaa ei ole.

12.4.2010 20:54

Tänään hain sitten solikan ja taisin turhaan toivoa että se pelittäs aivan kunnolla. Akkuhan oli paikoillaan talvisäilytyksen ajan, mikä nyt oli hieman typerää :D Mutta polkemalla lähti käyntiin, vaikka kauan kyllä joutu yrittään. Ajella pysty, mut nytte ei taas meinaa lähtä millään käyntiin?
Sähköstartilla ei inahustakaan. Onkohan vika sitte akussa, vai voisko jossai muualla olla jotai häikkää?
Huolto tehty just ennen säilöön laittoa.

12.4.2010 22:57

kannattaa latailla se akku ennenkuin rupeat mitään suurempaa tekemään sillä startti ei inahdakkaan jos akku on lopussa, mutta valot kummiskin vielä palaisi.

solikka saanu uutta maalia pintaan, mutta vielä pitäisi takakatteet maalailla
Kuva

13.4.2010 18:01

Solikka (vm joku -07) lojunu ny talven arviolta kahen metrin hangessa ja vielä toissa- ja viime viikolla kulkenu suht hyvin (vaikka käynnisty vaan polkemalla, akku ei vissiin tykänny -20 pakkasesta), mutta nyt kettuilee jo useammallakin tapaa:

- Ei käynnisty ku polkemalla (tai joskus harvoin/lämpimänä sähköllä) ja sillonki tarvii polkee toistakymmentä kertaa (tehnyt samaa hangesta kaivamisesta saakka). Akku/sytytys pettää?

- Heti ku nopeus nousee 50 tienoille alkaa ajettaessa nykimään eikä kiihdy enää (syksyllä ja viime viikolla pääs tasasella 60km/h (joskus tuurilla yli 70) ja kyseessä virittämätön peli). Huippunopeus ylämäissä jopa tavallista paskempi (ennen max 50km/h, nyt max 35-40km/h). Oireilu alko eilen mutta pahentunu tänään; eilen värähteli vähän eikä kulkenu enää kuten ennen, tänään ei kiihdy enää yli viidenkympin ja nykiminen tuntuu todella selvästi. Se on semmosta pehmeää kumminki, eikä rajuhkoa, kuten kuulemma on jos sähköpuolella on häikkää. Mäet kulkee niin huonosti että hävettää. Lieneekö tulpassa vika vai missä? Itellä menee sormi suuhun, lähes täysin kokematon ku oon.
Viimeksi muokannut authority päivämäärä 13.4.2010 21:40, muokattu yhteensä 1 kerran

13.4.2010 19:53

JUMALAUTA!! :paha:
solis oli jotain vikaa eli sammu kaasusta.

noh vietii huoltoo, ku oli viel takuuta jäljellä.
huollos ne sano et oli _otettu_ ilmanputsarin kuri pois !!!??? iha vakio mopo ja ei olla koskettukkaa mihinkää kureihin.
ja sit ne sano et saa liikaa ilmaa ja liian pieni suutin. siks aina sammu.

noh ne korjas sen, takuuhuolto maksokin 200€. (samalla vaihtoivat öljyt)
se siitä, mutta kysymys kuuluukin. miten se #elvetin kuri on voinut lähteä?? kun ei olla itseotettu, ja huollossa sanoivat ettei voi itesekseen lähteä.
yrittäkää saada selvää.

13.4.2010 20:33

Mikä kuri? Se ulkona oleva mikä on sen putken päässä vai se putsarin sisäpuolella oleva?

Se uloin lähtee todella herkästi irti, minulta se tippui takuuaikana muutaman kerran, viimeisellä kerralla hävisi jonnekin. Takuuhuollossa ottivat myyntirivissä olevasta soliferista se kurin ja iski minulle kiinni, ruuvin kanssa. :D
Se kyllä lähti heti kun sain ruuvarin käteen. :lol:

Se sisäpuolella oleva ei irtoa ja häviä itsekseen, ei mitenkään. Ensiksikin, se on niin tiukassa siinä, ettei sitä saa ilman lievää väkivaltaa irti. Toisekseen se on niin iso ettei lähde mihinkään sieltä putsarista, ei kaasarille päin, eikä ulos siinä pienestä reiästä.

Virijavaran paketti ei ole vielä tullut. :seko:

14.4.2010 22:45

authority älä edes korjaa mopoas jos kerran sen verran kiinnostaa että sen voi jättää koko talveksi lumihankeen piiloon ja keväällä vinkua täällä apua kun ei enään toimi :lol:

14.4.2010 23:43

Joo nyt kannattaa kyllä katsoa peiliin ja miettiä miksei se mopo toimi enää puolen vuoden pakastuksen jälkeen.

Putsaa kaasutin, tarkista tulpan kunto. Tankkiin on saattanut tiivistyä vettä joka aiheuttaa sytytyskatkoksia. Kondenssivedestä pääsee eroon ostamalla sopivaa bensiinin lisäainetta huoltoasemalta. Ja akku saattaa olla ottanut itseensä seisonnasta, tarkista nestetaso, napojen kontakti ja kokeile ladata sitä pienakuille sopivalla akkulaturilla.

15.4.2010 1:48

Kiitti vinkeistä, vähän oli syksyl semmonen fiilis et mitäköhän se tykkää lojuu tuolla kylmässä, mut mut... :) Hommaan lisäainetta, uuden tulpan ja akun tässä pikapuoliin, putsaamiset sun muut saa tuttu huoltomies hoitaa, ite ku oon sen tason mämmikoura että varmana hukkuu joka pultti ja ruuvi. :lol: Voimansiirron öljyäkään en osaa vaihtaa... :nolo:
Pahoittelen kunnioituksen puutetta kulkupeliäni kohtaan, karma nyt sit vissiin kostaa :D

16.4.2010 16:18

Akku on nyt laattu, mutta ei toimi vieläkään.. Voiskohan se sitte olla ettei tuo akku olis latautunut kunnolla? Onko muut laannu tuota alkuperäistä akkua? Jos vaikka lähtis suosiolla uutta akkua ostamaan.
Jotenki tuntuu ettei muussa pitäis olla vikaa, kun ajamaankin olen jo päässyt ja silloin en huomannut mitään erikoista, mutta ei vain lähde käyntiin.

17.4.2010 0:26

jjjji kirjoitti:Akku on nyt laattu, mutta ei toimi vieläkään.. Voiskohan se sitte olla ettei tuo akku olis latautunut kunnolla? Onko muut laannu tuota alkuperäistä akkua? Jos vaikka lähtis suosiolla uutta akkua ostamaan.
Jotenki tuntuu ettei muussa pitäis olla vikaa, kun ajamaankin olen jo päässyt ja silloin en huomannut mitään erikoista, mutta ei vain lähde käyntiin.
Kannattaa tarkistaa akkuveden määrä, mikäli menopelissä ei ole vakiona ns. huoltovapaata akkua. Eli mikäli akun päältä löytyy korkkeja tai kansi jonka saa irti, ne auki ja tarkistamaan nestetaso. Yleensä nesteen pitäisi yltää aivan ylälaitaan saakka ellei muita merkintöjä oikeasta tasosta löydy. Mikäli vajausta on, huoltoasemilta ja isommista kaupoista löytyy tislattua vettä ali akkuvettä.

Jos taas akku on "huoltovapaa" eli suljettu siten ettei nesteitä pääse itse lisäilemään, löytyy siitä todennäköisesti jonkun sorttinen tarkastussilmä joka indikoi vaihdon tarpeesta. Kannattaa tutkailla ennen uuden akun ostoa.

17.4.2010 11:47

Vvt; Solifrerissa on huoltovapaa (suljettu geeliakku) versio eikä siinä muistaakseni ole mitään tarkistusreikää tms. Minä olen vain lataullut sen aina että jaksaa käynnistyä sähköstartilla, eihän se tykkää hyvää, kun tuolla latailen, mutta onhan se jo hyvintoiminnut alkuperäinen. Uusi tulee jonkinajan päästä, eipä uusi vastaava akku maksa kuin kympin - kaksi.

Nyt on 63cc sarja ja muut kiinni, uutta osaa tuli taas jonkinverran ja kaikki muu on putsattu/kunnostettu. Pakoputki pitää putsata ja maatala vielä, siksi säästän sitä uutta putken tiivistettä.
Nyt on 19mm kaasari, putsarista kurit pois, imukaulaa muokattu, 63cc, virinokka, Malossi Multivar, sytytysennakkoa muuttava CDI ja muuta rojua. Kai noilla pääsee edes polkupyöräilijoiden ohi. :P

Ei paljoa enempää kannata virittää, heinäkuussa 18v ja sitten korttiin M B, verot ja suotituskielto ei siis ole toivelistalla. :D

17.4.2010 14:48

Joo ei nuo akut kovinkaan kalliita ole. Eilen laitoin uuden akun, eikä lähde vieläkään käyntiin. Yrittää kyllä kovasti sähköstartillakin, mutta joku siinä on ettei millään lähde.

19.4.2010 14:02

noniin tänää tuli sitte saksasta paketti jossa oli 19mm kaasari, racing vari ja viri cdi boksi. Nyt tarvis vielä sen pipercrossin ilmanputsarin ja painejousen, katoin tuolta moposport.fi mutta en tiedä että käykö nuo pipercrossit solikkaan? vai onko niillä jotkut mitat erikseen?