Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

3.8.2010 17:29

1. Mitkä ovat ohjekirjan mukaiset rengaspaineet Neosissa? mitkä ovat normaalit säädöt vakiokaasarille? monta kierrosta?

Mulla lähtee tuo booaamaan, jos ajan ilman ryyppyä ja lopulta sammuu. Olen vaihtamassa siihen kyllä ilmansuodatinta ja tulppaa, mutta ilmeisesti joudun säätämään kaasariakin.

2. Täytyykö huomioida joitain asioita laittaessa variaattorin prikkaa takaisin paikalleen? se ei näyttäisi olevan symmetrinen.

3. Kiihtyvyyttä täytyisi saada lisää, olisiko hyvä yhdistelmä kenties 17,5mm kaasari, gramman kevyemmän rullat ja giannelli go -vakion näköinen tehoputki? tarvitseeko jotain muuta kuin "perusmättöä"? huippunopeudella ei ole minkään valtakunnan merkitystä, tai siis sen suuruuden merkityksellä, en halua tällä ajaa kuitenkaan yli viittäkymppiä.

4. Jos asennan kohdan 3. komponentit, miten saan välitykset muutettua siten, että härpätin ei kulje 50km/h kovempaa? välityksillä, ei kierrosrajoittimella (sinivuokot eivät hyväksy rajoittimia tarkastuksissaan)

Kiitos jo etukäteen vastauksista :D

4.8.2010 0:32

corepressor kirjoitti:1. Mitkä ovat ohjekirjan mukaiset rengaspaineet Neosissa? mitkä ovat normaalit säädöt vakiokaasarille? monta kierrosta?

Mulla lähtee tuo booaamaan, jos ajan ilman ryyppyä ja lopulta sammuu. Olen vaihtamassa siihen kyllä ilmansuodatinta ja tulppaa, mutta ilmeisesti joudun säätämään kaasariakin.



Jos vaihdat jokun muun kuin vakio putsarin, niin joudut suurentamaan suutinta
corepressor kirjoitti:2. Täytyykö huomioida joitain asioita laittaessa variaattorin prikkaa takaisin paikalleen? se ei näyttäisi olevan symmetrinen.



Sen voi laittaa kumminpäin vaan paikalleen
corepressor kirjoitti:3. Kiihtyvyyttä täytyisi saada lisää, olisiko hyvä yhdistelmä kenties 17,5mm kaasari, gramman kevyemmän rullat ja giannelli go -vakion näköinen tehoputki? tarvitseeko jotain muuta kuin "perusmättöä"? huippunopeudella ei ole minkään valtakunnan merkitystä, tai siis sen suuruuden merkityksellä, en halua tällä ajaa kuitenkaan yli viittäkymppiä.



Kyllähän noilla kiihtyvyys paranee
corepressor kirjoitti:4. Jos asennan kohdan 3. komponentit, miten saan välitykset muutettua siten, että härpätin ei kulje 50km/h kovempaa? välityksillä, ei kierrosrajoittimella (sinivuokot eivät hyväksy rajoittimia tarkastuksissaan)



Skoottereissa ei oikeastaan pysty muuttamaan välityksiä, niinkuin mopoissa. Onhan näissä alennusvaihteisto, mutta et saa oikeastaan mistään vakiota lyhyempiä välityksiä. Laita se rajoitin taikka prikka variaattoriin. Prikan kanssa ei tosin voi ajaa kaasupohjassa, koska kone huutaa...
corepressor kirjoitti:Kiitos jo etukäteen vastauksista :D


Olla hyvä :)

4.8.2010 7:59

Scaleo1 kirjoitti:Jos vaihdat jokun muun kuin vakio putsarin, niin joudut suurentamaan suutinta

Skoottereissa ei oikeastaan pysty muuttamaan välityksiä, niinkuin mopoissa. Onhan näissä alennusvaihteisto, mutta et saa oikeastaan mistään vakiota lyhyempiä välityksiä. Laita se rajoitin taikka prikka variaattoriin. Prikan kanssa ei tosin voi ajaa kaasupohjassa, koska kone huutaa...



Kirjoitin vähän huolimattomasti, kyllä tuo vakioputsari on :) vaihdoin vain huoltamisen ilosta :D Eipä siitä mitään apua ollut booaa edelleenkin eikä käy kuin ryyppy päällä. Luin jostain netistä, että ruuvit kaasarista irti, takaisin kiinni ja just kun jengat alkaa, toista ruuvia 1,5 kierrosta ja toista 1. Eli siis tyhjäkäyntiä ilmeisesti 1 ja säätöruuvia 1,5? kai tuo kaasarikin pitäisi huoltaa, tai sitten kuten aikaisemmin naputtelin, voisin ostaa tuon 17,5mm siihen tilalle, ja siihen esim. powerfilterin. Kaasari on aivan psknen. Voiko sen huohotusputki, vai miksi sitä kutsutaan, aiheuttaa tällaista?

Tuosta välitysten muuttamisesta.. luin jostain, että prikan leveydellä voisi säätää huippuja? voisihan siihen sorvauttaa esim. millin leveämmän prikan.. juttuhan on niin, että kun tuota tyypataan viranomaisten toimesta, ja se huutaa niin maan ketusti kulkiessaan 50km/h tutkaan, niin eipä sitä mitään kehotuksia kyllä tule eikä tekniikkaa lähdetä tutkimaan millään taholla. Jos taas kierrosrajoitin nappaa kiinni tällaisessa mopedissa jossa sellaista ei vakiona ole, skode lähtee tekniseen tarkastukseen ja minä poika joudun purkamaan kaiken pois.

Stadissa (keskustassa) pärjää melkein kaikkialla tuolla 45km/h nopeudella. Kiihtyvyyttä pitää kyllä olla, koko ajanhan täällä joutuu pysähtelemään.

4.8.2010 14:39

corepressor kirjoitti:Kirjoitin vähän huolimattomasti, kyllä tuo vakioputsari on :) vaihdoin vain huoltamisen ilosta :D Eipä siitä mitään apua ollut booaa edelleenkin eikä käy kuin ryyppy päällä. Luin jostain netistä, että ruuvit kaasarista irti, takaisin kiinni ja just kun jengat alkaa, toista ruuvia 1,5 kierrosta ja toista 1. Eli siis tyhjäkäyntiä ilmeisesti 1 ja säätöruuvia 1,5? kai tuo kaasarikin pitäisi huoltaa, tai sitten kuten aikaisemmin naputtelin, voisin ostaa tuon 17,5mm siihen tilalle, ja siihen esim. powerfilterin. Kaasari on aivan psknen. Voiko sen huohotusputki, vai miksi sitä kutsutaan, aiheuttaa tällaista?


Väärin. Kieritä seos ruuvi aivan kiinni ja avaa 1,5 kierrosta. Siitä voi sitten mopon käydessä pyöritellä hieman ja kuunella milloin käy puhtaiten tyhjäkäyntiä...

corepressor kirjoitti:Tuosta välitysten muuttamisesta.. luin jostain, että prikan leveydellä voisi säätää huippuja? voisihan siihen sorvauttaa esim. millin leveämmän prikan.. juttuhan on niin, että kun tuota tyypataan viranomaisten toimesta, ja se huutaa niin maan ketusti kulkiessaan 50km/h tutkaan, niin eipä sitä mitään kehotuksia kyllä tule eikä tekniikkaa lähdetä tutkimaan millään taholla. Jos taas kierrosrajoitin nappaa kiinni tällaisessa mopedissa jossa sellaista ei vakiona ole, skode lähtee tekniseen tarkastukseen ja minä poika joudun purkamaan kaiken pois.


Kyllähän prikan leveydellä voi huippuja säätää. Tosin kone huutaa aika rajusti, jos putkea ei ole kuristettu. Kannattaa siis välttää kaasupohjassa ajamista.

4.8.2010 18:03

Scaleo1 kirjoitti:Väärin. Kieritä seos ruuvi aivan kiinni ja avaa 1,5 kierrosta. Siitä voi sitten mopon käydessä pyöritellä hieman ja kuunella milloin käy puhtaiten tyhjäkäyntiä...


Tämä kuullostaa järkevämmältä :D teen siis näin, yritän säätää tänä iltana tuota samalla keikalla kun avaan variaattorin ja pistän prikan takaisin paikalleen.

Scaleo1 kirjoitti:Kyllähän prikan leveydellä voi huippuja säätää. Tosin kone huutaa aika rajusti, jos putkea ei ole kuristettu. Kannattaa siis välttää kaasupohjassa ajamista.


Aha.. niin joo, ei ole hukkaputkea sekoittamassa virtauksia niin kone ottaa paremmin kierroksia, täytyy siis varoa tuota. Sen isomman kaasarin kanssa tulisi sitten varmaan liikaa kierroksia tälle tekniikalle ( = jotta se kestäisi pidempiaikaista huutamista). En kyllä ymmärrä miksi kierrosrajoitin ei ole hyväksytty edes vaikka kävisi todistamassa, että kyseessä on pysyvä ratkaisu :roll:

4.8.2010 19:02

corepressor kirjoitti:
Scaleo1 kirjoitti:Väärin. Kieritä seos ruuvi aivan kiinni ja avaa 1,5 kierrosta. Siitä voi sitten mopon käydessä pyöritellä hieman ja kuunella milloin käy puhtaiten tyhjäkäyntiä...


Tämä kuullostaa järkevämmältä :D teen siis näin, yritän säätää tänä iltana tuota samalla keikalla kun avaan variaattorin ja pistän prikan takaisin paikalleen.

Scaleo1 kirjoitti:Kyllähän prikan leveydellä voi huippuja säätää. Tosin kone huutaa aika rajusti, jos putkea ei ole kuristettu. Kannattaa siis välttää kaasupohjassa ajamista.


Aha.. niin joo, ei ole hukkaputkea sekoittamassa virtauksia niin kone ottaa paremmin kierroksia, täytyy siis varoa tuota. Sen isomman kaasarin kanssa tulisi sitten varmaan liikaa kierroksia tälle tekniikalle ( = jotta se kestäisi pidempiaikaista huutamista). En kyllä ymmärrä miksi kierrosrajoitin ei ole hyväksytty edes vaikka kävisi todistamassa, että kyseessä on pysyvä ratkaisu :roll:

Laita vaan prikka, mutta älä aja kaasupohjassa niin, että kone huutaa "tyhjää". Eikös kiekkarajotin oo ihan sallittava, jos voit todistaa, että siinä ei ole katkaisijaa eikä se ole säädettävä?

4.8.2010 20:51

Scaleo1 kirjoitti:Laita vaan prikka, mutta älä aja kaasupohjassa niin, että kone huutaa "tyhjää". Eikös kiekkarajotin oo ihan sallittava, jos voit todistaa, että siinä ei ole katkaisijaa eikä se ole säädettävä?


Nyt laitoin prikan takaisin joten skootteri on käsittääkseni täysin vakio tällä hetkellä. Päristellään tällä nyt hetki, viikon parin kuluttua voisin hakea aikaisemmin mainitsemiani osia kaupasta.. Nopeusmittari ei toimi, mutta mielestäni se on nopeampi tällä hetkellä? ilman prikkaa kiihtyi jotenkin laiskemmin ja en osaa sanoa, onko huippunopeus muuttunut nyt muka huonommaksi.. tuntuu ihan samalta parempaa kiihtyvyyttä lukuunottamatta.

Miksi tuo prikka ei ole tuon hihnan levyinen? tuli heti mieleen, että laitoinko mä nyt jotain kuitenkin väärin sinne :eek: :D - voiko tuon(kin) munata jollain tavalla? :D

Ainakin huhupuheiden mukaan skootteri katsotaan viritetyksi jos sitä ei ole kuristettu samalla tavalla kuin se on alkuperäisenä ollut. Kai tuon voisi todistaa katsastuksessa? onkohan kenelläkään asiasta kokemusta..

4.8.2010 21:24

Mistähän ihmeestä löydän tuon nopeusmittarin alapyörittäjän tähän? ei tunnu löytyvän :(

Eikös se nyt ole aika selvä diagnoosi hajonneelle alapyörittäjälle, että mittari liikahtaa sormilla pyörittäessä vaijerista sen ollessa ruuvattuna alhaalta irti.. ?

10.8.2010 0:41

corepressor kirjoitti:
Scaleo1 kirjoitti:Laita vaan prikka, mutta älä aja kaasupohjassa niin, että kone huutaa "tyhjää". Eikös kiekkarajotin oo ihan sallittava, jos voit todistaa, että siinä ei ole katkaisijaa eikä se ole säädettävä?


Nyt laitoin prikan takaisin joten skootteri on käsittääkseni täysin vakio tällä hetkellä. Päristellään tällä nyt hetki, viikon parin kuluttua voisin hakea aikaisemmin mainitsemiani osia kaupasta.. Nopeusmittari ei toimi, mutta mielestäni se on nopeampi tällä hetkellä? ilman prikkaa kiihtyi jotenkin laiskemmin ja en osaa sanoa, onko huippunopeus muuttunut nyt muka huonommaksi.. tuntuu ihan samalta parempaa kiihtyvyyttä lukuunottamatta.

Miksi tuo prikka ei ole tuon hihnan levyinen? tuli heti mieleen, että laitoinko mä nyt jotain kuitenkin väärin sinne :eek: :D - voiko tuon(kin) munata jollain tavalla? :D

Ainakin huhupuheiden mukaan skootteri katsotaan viritetyksi jos sitä ei ole kuristettu samalla tavalla kuin se on alkuperäisenä ollut. Kai tuon voisi todistaa katsastuksessa? onkohan kenelläkään asiasta kokemusta..
Prikan kanssa kiihtyvyys saattaa parantua hieman, koska välitys ei pääse muuttumaan samanlailla, kuin ilman prikkaa. Prikka on 0,5cm leveä, tulee siis hihnan alle. Ei sitä oikein voi munata.


corepressor kirjoitti:Mistähän ihmeestä löydän tuon nopeusmittarin alapyörittäjän tähän? ei tunnu löytyvän :(

Eikös se nyt ole aika selvä diagnoosi hajonneelle alapyörittäjälle, että mittari liikahtaa sormilla pyörittäessä vaijerista sen ollessa ruuvattuna alhaalta irti.. ?
Tuo viittaa rikkinäiseen mittarinpyörittäjään.

10.8.2010 17:17

Prikka on siis 0,5cm ja itse hihna 1cm (noin). Miksiköhän näin?

Mittarinpyörittäjä oli naurettavan helppo vaihtaa.

Vielä kun saisi tuon kaasarin toimimaan oikein, mutta säädöistä huolimatta moottori booaa ja sammuu jos ryyppy ei ole päällä.

10.8.2010 19:34

corepressor kirjoitti:Prikka on siis 0,5cm ja itse hihna 1cm (noin). Miksiköhän näin?
Vielä kun saisi tuon kaasarin toimimaan oikein, mutta säädöistä huolimatta moottori booaa ja sammuu jos ryyppy ei ole päällä.

Lautasten muoto on sellainen (kiilako?) että kun hihna nousee ylemmäs voi prikka olla ohuempi kuin itse hihna. En osaa selittää tarkemmin mutta kuitenkin jos hihna alhaalla niin sinne lautasten yläreunaan jää suuri väli, kun sitten lautaset puristuu kasaan -> hihna nousee niin siellä alhaalla lautasten kuuluisi olla ihan yhdessä mutta prikka estää niiden menemistä ihan yhteen.

Vaihda isompi suutin tai katso ettei ole imuvuotoja.

10.8.2010 21:16

kalleppi3 kirjoitti:Lautasten muoto on sellainen (kiilako?) että kun hihna nousee ylemmäs voi prikka olla ohuempi kuin itse hihna. En osaa selittää tarkemmin mutta kuitenkin jos hihna alhaalla niin sinne lautasten yläreunaan jää suuri väli, kun sitten lautaset puristuu kasaan -> hihna nousee niin siellä alhaalla lautasten kuuluisi olla ihan yhdessä mutta prikka estää niiden menemistä ihan yhteen.

Vaihda isompi suutin tai katso ettei ole imuvuotoja.


Ahaa! nyt ymmärrän.. no niin tietenkin :)

Imuvuoto kyllä selittäisi tuon. Skootteri on nyt vakio, käsittääkseni siinä on myös vakiosuutin.. sitä ei ole talveksi tms. vaihdettu. Toisaalta tähän kyllä tulee vakion näköinen tehoputki, koska muistelen sen tuovan mukavasti pirtsakkuutta kehiin lisäämättä käytännössä juurikaan "laitonta" nopeutta, joten siinä vaiheessa pitäisi ilmeisesti kuitenkin vaihtaa tuo suutin isommaksi.

21.8.2010 1:22

Mikä on oveton vakio suutin? kiitos jo etukäteen.

22.8.2010 15:54

Surface99 kirjoitti:Mikä on oveton vakio suutin? kiitos jo etukäteen.

Itellä oli 72, mutta sekin saatta vaihdella vuosimallista riippuen.

31.8.2010 21:02

eli neos kulki vakiona 55-60(mittariin), aattelin että otan prikan irti. no, otin prikan irti, mutta yhtään ei vauhtia tullut lisää. No ajattelin, että täytyisi rullia vaihtaa ,joten antaa olla ja iskin prikan takaisin. No nyt kulkee enää 45 ja kihdytys tökkää kuin seinään kun se 45 mittariin tulee. Eli mitä nyt olisi mahdollisesti vialla? Ja mielestäni laitoin kaikki niinkuin siellä variaattorissa olivatkin.