Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

3.6.2012 19:27

Jaahas, ainakin näistä kahdesta vaihtoehdosta valitsen sitten Piaggion :).
Ja jos ei mitään ihmeitä löydy niin piaggio fly 50 voisi olla hyvä valinta.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

3.6.2012 19:28

Miksi ei 4 tahtista?? Niinkun joku taisi sanoa, että kymcojen laadunvalvonta on erittäin paljon korkeempaa kuin kiinalaisten veljien.. Muunmuassa kaverilla on 13000km ajettu kymco agility ja vieläkin lähtee hipaisemalla starttinappulaa käyntiin. Ei polta öljyä tms. Kyllä 4 tahti moottorit kestää ihan hyvin sen 15000-18000 ajoa ilman pahempia remontteja. Muunmuassa veljellä on11000 ajettu kiinalainen soliferi. Noissa kilsoissa ei ollut mitään ongelmia. Tuo vaan lämpöleikkasi keskikesästä. Ei kestänyt ajaa 9000rpm/min 30 asteessa. :D

Eli lyhyemmin sanottuna: 4 tahti kestää erittäin hyvin JOS vaan sitä huoltaa hyvin.

Edit: typoja.
Viimeksi muokannut Zoneri päivämäärä 3.6.2012 19:43, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

3.6.2012 19:42

Mites nuo huoltohommat muuten menee? Pitääkö (tietysti kannattaa) huollot teettä merkkiliikkeissä vai voiko mitään tehdä itse? Toki takuu ei sitten kata mitään jos huollot tekee ite mutta noin muuten? Onnistuuko huoltojen tekeminen itse ollenkaan?

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

3.6.2012 19:47

Onnistuu kaikkien huoltojen tekeminen itse, jossei ole peukalo keskellä kämmentä ja tajuaa näistä vehkeistä jotain.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

3.6.2012 20:08

Zoner, yleisellä tasolla se laatu ei kuitenkaan ole kovin maarittelevaa. Huoltamisella ei kauheasti pysty ennaltaehkäisemään mm. CDI-yksikköjen hajoamisia.

Itsekkin voi huoltaa, esimerkiksi moottoriöljyn, ilmansuodattimen tai tulpan vaihtaminen ei vaadi erikoistyökaluja. Toisaalta jos variaattoria pitää huoltaa, niin silloin vaaditaan jo vähintään paineilmakäyttöistä mutterinväännintä, jota tuskin löytyy joka talosta. Ja liikkeessä nuo huoltomiehet kyllä tietävät mitä tekevät, ja osaavat tiettyjä jippoja kokemuksen myötä, joten huollossa ei jää mitään huomioimatta.

Suosittelen toki käyttämään huollossa, sillä näin ollen takuu säilyy ja kaikki huoltokohteet tulee huollettua varmasti.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

3.6.2012 20:09

No itse en voi väittää tietäväni näistä vehkeistä paljoakaan, mutta onneksi apua on saatavilla hyvin läheltä :).

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

3.6.2012 22:59

Suosittelen myös tosiaan suorasuihkutusmopoja, jos et vielä ole valintaasi tehnyt. Tehoa löytyy kiitettävissä määrin ja kuluttavat todella vähän polttoainetta.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

3.6.2012 23:08

Tehot plussaa mutta itse vaikea huoltaa jos on esimerkiksi ruiskussa vikaa. Kaasarivehkeet on paljon yksinkertaisempia.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

4.6.2012 0:25

Niinpä, sehän nuo ruiskut kaataakin tuo että jos tulee vikaa niin ollaan sormi suussa ja aika usein ei huoltoliikkeetkään osaa mitään tehdä. Ei tietenkään joka ruiskumopo hajoa mutta ihmeen usein on tullut täälläkin luettua kertomuksia noiden ruiskujen hajoamisista. Ois kyllä kieltämättä pätevä peli kun tehoja on vaikka millä mitalla ja ei syö bensaakaan paljo mitään.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

4.6.2012 0:30

Ruiskun putsaus ainetta välillä bensan sekaan, ja käyttää semi synteettistä öljyä. Alkaa noi ruiskutkin olee ihan luotettavia, mopo tasollakin.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

4.6.2012 2:14

Joo, eipä näissä sen kummempia vikoja ole. Korjaaminenkaan ei mitään rakettitiedettä ole, kun tietää mikä näistä yleensä hajoaa jos nyt ylipäätään edes hajoaa. Kunhan pitää hyvän huolen ja tietää parit niksit näiden toiminnasta, niin hyvin kestää. Ainakin omaan peliini voin luottaa sataprosenttisesti.

Itselläni tehoputkella ja kuristamattomalla ECU:lla (=enemmän polttoainetta) kuluu noin 2,5l menovettä satasella.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

11.6.2012 15:08

Shape kirjoitti: Toisaalta jos variaattoria pitää huoltaa, niin silloin vaaditaan jo vähintään paineilmakäyttöistä mutterinväännintä, jota tuskin löytyy joka talosta.
Mihis sitä tarvii? itsellä ainakin meni kaikki variaattori rempat aikanaan ihan räikällä yms. perus työkaluilla.

Kymcoista vielä sen verran, että oma kokemus kyseisestä merkistä on erittäin positiivinen ja hinta/laatusuhde noissa on varsin hyvä. Omat kokemukset kuitenkin rajoittuu enemmän noihin vanhempiin 2t versioihin (super9, fever, cobra) joten en noiden uusien 4t versioiden laadusta tiedä sen enempää. Itse kutienkin suosisin 50cc luokassa 2-tahtisia 4-tahtisten sijasta.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

11.6.2012 19:03

Riippuu varmaan vähän tuurista millainen variaattori tulee vastaan, joissakin saattaa lähtä mutterit auki normi työkaluilla mutta joissakin menee hirveeksi patentoinniksi miten saada akseli pysymään paikoillaan kun mutteria vääntää, ja tätä kautta hommat voi sitte kusta munille. Itse en ainakaan saanut variaattorin muttereita auki millään ilveellä perustyökaluilla mutta pulttipyssyn kun osti niin johan tärähti auki vaivatta.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

11.6.2012 19:52

Boom Driver kirjoitti:Mihis sitä tarvii? itsellä ainakin meni kaikki variaattori rempat aikanaan ihan räikällä yms. perus työkaluilla.

Kymcoista vielä sen verran, että oma kokemus kyseisestä merkistä on erittäin positiivinen ja hinta/laatusuhde noissa on varsin hyvä. Omat kokemukset kuitenkin rajoittuu enemmän noihin vanhempiin 2t versioihin (super9, fever, cobra) joten en noiden uusien 4t versioiden laadusta tiedä sen enempää. Itse kutienkin suosisin 50cc luokassa 2-tahtisia 4-tahtisten sijasta.
Kyllähän sen variaattorin sa auki myös ilman pulttipyssyä, esimerkiksi itse käytän erillistä variaattorin lukitustyökalua pitämään lautasia paikoillaan, jolloin mutterin saa auki perustyökaluilla. Tosin tätä lukitustyökalua ei varmasti jokaiselta löydy, joten variaattorin paikallaan pitäminen on haasteellista. Toki siihen löytyy kaikenlaista vippaskonstia, kuten esimerkiksi narua sylinteriin. Kuitenkin huonolla tuurilla voi saada jotain rikki, vaikkapa naru menee poikki huuhtelukanavaan joutuessaan ja pätkä tipahtaa kampikammioon.

Ei minullakaan ole vanhemmista Kymcoista mitään pahaa sanottavaa, mutta noita uusia nelitahtisia tulee työn puolesta huollettua, niin ei voi kehua kovin niiden laatua, ainakaan moottorin puolesta..

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

11.6.2012 19:59

Ei niiden laatua voi kyllä kehua minkään puolesta, melko samaa laatua ne ovat kuin fudet jne kinkit, mutta kymcossa saat maksaa pikkasen extraa merkistä. Konehan nyt taitaakin olla sama kuin muissakin kinkeissä. Nuo 2t mallit tosin ovat olleet hyviä, sikon zx super feverkin kesti 20tkm pelkällä rullien ja öljyjen vaihdoilla :D Parilla kaverilla on tollaset 2t super8:sit ja nekin on olleet luotettavia pelejä, molemmat nyt jtn reilu 5tkm niillä ajellu ja ei oo mitään vikoja ollut.