Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

21.5.2012 23:34

Retroilija kirjoitti:Oon kyl aika tykästyny ny skopiin ku ajokoulus Piaggiolla ajellu. Jos mää semmosen hankin ni mikä olis sopiva? Aika iso sais olla ja pirtee vakiona, iso pensatankki ja XL-kypärä sais mahtuu penkin alle. Uudet kiinalaisekki kelpaa, mä osaan kyl huoltaa et ei siin mitää.



Piaggio nrg power dd on ihan hyvä peli ja sitten toi gilera runner.
Sama tekniikkahan niissä on mutta ulkonäkö erinlainen.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

22.5.2012 0:42

Hacu kirjoitti:Olen hankkimassa skootteria ja niiden kesken on todella vaikea päättää. Sen verran ainakin tiedän , että "superhalpiskinkkiä" en halua ja että skopan on oltava 5occ ja nelitahti.
Saanko udella miksi haluat juuri 4T-moottorilla varustetun skootterin? Tämä ei ole mikään kompakysymys, omasta mielestäni 2T-moottori on vain ominaisuuksiltaan sopivampi mopokäyttöön. Nykyisin markkinoilla on myös kehittyneitä polttoaineen suorasuihkutuksella varustettuja 2T-moottoreita, esimerkiksi Aprilialla, Piaggio/Gileralla ja Peugeotilla.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

22.5.2012 0:56

Suosittelen lämpimästi suorasuihkutusskootteria, jollet ole jo lyönyt lukkoon tuota, että on oltava 4T.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

22.5.2012 7:13

Vauhtiviivatarra kirjoitti:Saanko udella miksi haluat juuri 4T-moottorilla varustetun skootterin?

Toki. :) Lähinnä siksi, että on yleensä hiljaisempi ja savuttaa vähemmän kuin 2T. Tarve skootterille on lähinnä työmatka- ym. lähialueajoon.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

22.5.2012 7:44

Oliskohan nää ihan pommeja? Halvalla lähtis ainakin. :D

http://www.huuto.net/kohteet/piaggio-fly-2-t/221848921
http://www.motot.net/talli/ajoneuvot/kymco/agility_50/id23547/
http://www.huuto.net/kohteet/piaggio-typhoon/220947532
http://www.huuto.net/kohteet/kymco-agility-fat-50-skootteri/220939266

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

23.5.2012 1:27

Melun puolesta nelitahtinen on kaksitahtisia etevämpi, mutta uuden sukupolven polttoaineen suorasuihkutuksella varustetut 2T-moottorit ovat yhtä taloudellisia ja jopa vähemmän savuttavia kuin 4T-koneet. Uusi tekniikka on tietysti aina vikaherkempää kuin vanha ja koeteltu, mutta esimerkiksi Aprilian muutamissa malleissa (Scarabeo, SR) on ollut polttoaineen suorasuihkutuksella varustettu DiTech-moottori jo yli kymmenen vuotta. Jälkimmäinen on melkoisen suosittu ja siitä on esitelty myös uudistunut malliversio. Suorasuihkutusmoottoreita tarjoavat myös esimerkiksi Peugeot sekä Piaggio/Gilera.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

23.5.2012 12:21

Kävin eilen koeajamassa tuota uutta Honda Visionia. Olihan se ihan kiva peli. 8) Tänään käyn testaamassa yhden käytetyn Kymco Agility FAT:n (ajettu yli 10k).

Eilen kokeilin myös mm. joitain Peugeoteja, Kymcoja ja yhtä SYM:ä (liikkeessä siis vain istuin selkään testaamaan ajoasentoa). Suurin osa karsiutui pois jo sillä perusteella. Ajoasento on mulla hyvin tarkkaa, kun on selkä ja nivelongelmia ja esim. olkatuki (sekä oma lyhyys) rajoittaa liikelaajuutta. Olisihan siellä liikkeessä ollut myös yksi Kymcon "senioriskootteri", mutta jos ei nyt kuitenkaan... :lol: Kymco Like oli tosi hyvän tuntuinen, mutta hankintana Honda lienee järkevämpi, mitä tuossa laskelmia tein.

Se käytetty nyt edelleen on vaihtoehto, mutta pieni pelko jotta hajoaako siitä sitten yhtäkkiä jotain ja jääpi seisomaan "varikolle". Se on aina se riski, että kustannukset nousee joka tapauksessa, vaikka ite hankintahinta olis ollut pieni.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

25.5.2012 11:46

Tein sitten kaupat Honda Visionista. Pitäisi olla noudettavissa ensi viikon puolessa välissä. Vielä kun malttaisi odottaa! 8)

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

28.5.2012 23:56

Täytän elokuussa hitusen kesäloman jälkeen 16, jolloin hankin todennäköisesti kevarin. Nyt alla on vaihteellinen enska jossa kulkupuolta yli 65, ja kesälomaksi aattelin vaihtaa sen skootteriin. Syynä lähinnä se, että tuo tuppaa olemaa melkone bensasyöppö eikä kaasukäsi oo erityisen hellä :roll:, ja verot&suorituskielto kuumottelee. Toki voisin laittaa vakioksi, mutta omasta mielestä vakiona skootteri on mukavampi kuin enska (kurittomana sitte toisinpäin). Kilometrejä arvioisin tulevan pari tuhatta, kun ajelen kavereiden kanssa melko paljon. En tiedä skoottereista vielä paljoakaan, joten aattelin kysästä mielipiteitä täältä.
Elikkä hakusessa ois käytetty, maksimissaan n. 1000€ skoba. Skoottessa tulisi olla kulkupuolta sen 50-60 (tai helposti laitettavissa kulkemaan sen verran). Skootteri ei mielellään olisi mikään citymarketin fillariosaston kiinanihme josta vähänväliä hajoilee paikat. Myös ulkonäkö ja bensankulutus sais olla kohdallaan, nimittäin kesällä tienaamat rahat laitan mieluummin säästöön kevaria varten, kuin tuuninkiin, bensoihin, ja kulutusosiin. Mitään koneremppaakaan en jaksaisi alkaa tekemään kesän aikana. Ja sitte kesäloman jälkeen olis aika myydä skoba etteenpäin, eli sillä sais olla vielä jälleenmyyntiarvoa olemassa.

Skootterin ominaisuudet tiivistettynä:
    Hintaluokka n. 1000€ maksimissaan
    Kulkupuolta 50-60km/h, tai saa helposti kulkemaan sen verran
    Luotettava, ei tartte kokoajan ostella uusia osia
    Silmää miellyttävä (ei nyt ihan pakollinen)
    Pieni kulutus (ainakin verrattuna tuohon DT:n ~6 litraan satasella :D )
    Ei tarvetta konerempalle tmv
    Hyvä jälleenmyyntiarvo (en menetä montaa satasta kun myyn eteenpäin parin kuukauden päästä)

Joku 2-tahti ruisku, esim. Aprilia SR kuulostaa ja näyttää hyvältä.
Vaikka tuollane: http://www.nettimoto.com/aprilia/sr/1325908
Sopiskoha ton ylemmän listan kohtiin, mitäs muita kannattais katella?

Kyllä surettaa luopua DT:stä, ensimmäinen mopo, ja tunnearvo yli 9000 :itku:

E: Oon nyt katellu myös tota Yamaha Aeroxia, niitä näyttäs löytyvän melko paljon tonnilla. Mm.
http://www.nettimoto.com/yamaha/aerox/1277522
http://www.nettimoto.com/yamaha/aerox/1322910
Noissa kahdessa tulisi vissiin varautua männänvaihtoon, kun jo ~15k ajettu, ellei ole jo vaihdettu. Kuinkahan kallis/iso homma ite vaihtaa, vai kannattaako suoraa ostaa sellanen jossa männänvaihot jo suoritettu?

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

29.5.2012 11:27

Viesti moderoitu. Oman mopon mainostaminen, myynnin edistäminen ja muu vastaava on kiellettyä kuten aloitusviestissä todetaan.
Vauhtiviivatarra

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

29.5.2012 20:22

Kannattaa kattella myös peugeot speedfight kakkosia, tonnilla saa jo vähän ajetun ja varmasti toimivan pösön.
Myös gilerat ja piaggiot on oikeen hyviä pelejä, apriliaa unohtamatta, kokemusta on molemmista.
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 30.5.2012 20:42, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ei oman myynti-ilmoituksen mainostusta.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

3.6.2012 18:49

skootteristi-78 kirjoitti:No rällääminen ja muu lystin pito skopolla jää kyllä väliin sillä ihan työmatka-ajoon tämä tulee :).
Silmää miellyttää myös kovasti tuo Piaggion fly 50, myös se uudempi malli.
Käytetyn ostoakin toki mietin mutta uuden hankinta houkuttaa enempi.

Ai niin; millainen merkki tuo Kymco on?
Flysta ei ole kokemuksia eikä siitä näytä tietopankistakaan mitään infoa löytyvän. Piaggio on kyllä yleisesti luotettavassa ja kestävässä maineessa, useimmat rasitukselle joutuvat osat ovat sen verran reilulla toleranssilla tehtyjä että luotettavuuden kanssa ei pitäisi ongelmia ilmetä.

Uusi on aina uusi ja siinä on takuu, joskin käytetty skootterikin voi olla parhaimmillaan erinomainen hankinta jos mopedin valitsee oikein. Yleensä omistajasta ja mopon ulkonäöstä voi jo päätellä miten menopeliä on pidetty ja onko sitä huollettu oikein. Mopoissakin tuo käytännön arvo kuitenkin putoaa karkeasti kolmanneksen kun sen ajaa liikkeestä ulos ja mittariin kertyy muutama tuhat kilometriä.

Kymco on myöskin iso ja tunnettu valmistaja, joskin ei aivan yhtä suosittu kuin muut mainitut. Malliston suosituimmaksi moposkootteriksi veikkaisin Super 8:a, jota on saatavilla niin kaksi- kuin nelitahtisena. Itse valitsisin noista ensin mainitun, laatu on kuitenkin huomattavasti tasaisempaa ja korkeampitasoista kuin kiinalaisissa alle tuhannen euron markettiskoottereissa.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

3.6.2012 18:57

Voisin nopeasti sanoa luottavani enemmän piaggioon kuin kymcoon, mutta tämä perustuu nyt vain tiedon vähyyteen ja mututuntumaan :). Siispä asiaa pitää edelleen tutkia. Piaggion etu on myös se että sillä on todella paljon hyvännäköisiä skoottereita (minulle tärkeä seikka on myös tuo ulkonäkö, sitten vasta käytännöllisyys, olenhan nainen ;) ). Kymcon etuna taas on edullisuus, tosin hinta/laatusuhteesta en osaa sanoa mitään.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

3.6.2012 19:15

Kyllä mutu pitää paikkaansa, sillä Piaggiot/Gilerat ovat yleisesti luotettavampia kuin Kymcot. Vanhemmat Kymcot on kyllä ihan jees, mutta nämä uudemmat nelitahtiset tuuppaavat aika tiuhaan käymään korjaamossa, mm. sytytykseen ja käyntiin liittyvien ongelmien takia. Lisäksi niissä on tiuha huoltoväli (2000km), kun taas Piaggioissa on 5000km, joka kertoo hieman laadusta.

Re: Keskustelua moposkootterin valinnasta

3.6.2012 19:21

Totta, jos kymcon ostat niin osta 2t. Älä nelitahtia.