Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

5.2.2009 19:05

suoraruisku ja suihku ei oo sama asia

6.2.2009 0:08

Tarkoitit varmaan ruiskua joka on kaasarin tilalla oleva härvelli. Suorasuihku tarkoittaa että bensa suihkutetaan suoraan palotilaan.

6.2.2009 3:09

arppaz kirjoitti:Tarkoitit varmaan ruiskua joka on kaasarin tilalla oleva härvelli. Suorasuihku tarkoittaa että bensa suihkutetaan suoraan palotilaan.
Nonni tuli tääki selväks =D mut mites toi ruisku juttu sitten toimii?. 8o

prikka

15.3.2009 15:26

Sanokaapa, että nyt kun otin tuon prikan '05 Purejetista irti, niin en saanut etuvaria ihan samalla tavalla takaisin, sillä se jäi "ulommas" mitä se oli ennen irroitusta, eikä mutteria saanut loppuun asti kiinni. Hihna ei myöskään mahdu ihan samalla tavalla liikkumaan kuin aiemmin.

Normaalia vai joku homma kussut? Mikään ei kuitenkaan liiku mihinkään suuntaan, joten luulisi kaiken olevan niin pitkällä kuin mahtuu.

Niin, mopo ei myöskään lähde käyntiin mutta johtuu tod. näköisesti siitä että akussa ei ole tarpeeksi virtaa.

Missä vois olla vika vai tarviiko huolestua? (siis tosta variaattorista)

15.3.2009 16:20

nyt olis tämmönen kaupan: http://www.opticparts.de/web/index.php? ... artikel=92 , tällä hetkellä hiottuna, kiillotan loppuun ku jaksan, saa tarjota YV !

16.3.2009 19:39

weeko kirjoitti:Sanokaapa, että nyt kun otin tuon prikan '05 Purejetista irti, niin en saanut etuvaria ihan samalla tavalla takaisin, sillä se jäi "ulommas" mitä se oli ennen irroitusta, eikä mutteria saanut loppuun asti kiinni. Hihna ei myöskään mahdu ihan samalla tavalla liikkumaan kuin aiemmin.

Normaalia vai joku homma kussut? Mikään ei kuitenkaan liiku mihinkään suuntaan, joten luulisi kaiken olevan niin pitkällä kuin mahtuu.

Niin, mopo ei myöskään lähde käyntiin mutta johtuu tod. näköisesti siitä että akussa ei ole tarpeeksi virtaa.

Missä vois olla vika vai tarviiko huolestua? (siis tosta variaattorista)

Jos se jäi paljonki vajaaksi siitä miten kireellä se mutteri ennen oli, niin kannattaa käyttää ehkä se etuvari vielä auki ja kasata huolellisesti takasin. Katot esim. sen, että rullat pysyy kupissaan ja kansi tiiviisti siinä kiinni. Mutta jollain millin heitolla se mutteri saattaa vaan olla niin löysällä että se lähtee siitä kohta irti jos ei oo ruuvilukitetta. Eli periaatteessa neuvosin jokatapauksessa avaamaan sen vielä :)

16.3.2009 20:15

Näitä jänniä ruiskuun liittyviä laitteita, kaapeleita ym. näyttää olevan aika paljon ruotsissa myynnissä 8o
Tässä yksi esimerkki: http://www.blocket.se/vi/17383312.htm?ca=11_s&last=1

18.3.2009 17:11

TheHepa kirjoitti:Jos se jäi paljonki vajaaksi siitä miten kireellä se mutteri ennen oli, niin kannattaa käyttää ehkä se etuvari vielä auki ja kasata huolellisesti takasin. Katot esim. sen, että rullat pysyy kupissaan ja kansi tiiviisti siinä kiinni. Mutta jollain millin heitolla se mutteri saattaa vaan olla niin löysällä että se lähtee siitä kohta irti jos ei oo ruuvilukitetta. Eli periaatteessa neuvosin jokatapauksessa avaamaan sen vielä :)


Avasin varin ja vika löytyi, rullakuppi ei ollut kunnolla paikoillaan :) nyt toimii.

Vielä muuten, että vaikuttaako se prikan hiominen suunnilleen 1 milli = 4 km/h. Mulla kun tuo prikka ei ole kuin 3,5 mm paksu.

28.3.2009 11:22

Kaikki rekatkaa myös tänne: http://piaggio.foorumit.org/index.php

5.4.2009 18:25

Jepulis jee.

Hei kuinkas moni hemmo on täällä laitellut kaasarin ruiskuun?

Itse tuossa laittelen juuri kaasaria mopediin, mutta mutta. Taitavat ruiskun ja kaasarin sähköt erota aika paljon?

Onko cdi eri kuin kaasarin?

Laittakaas joku mitä muutoksia joutuu tekemään. Itse olen miettinyt että repisin kaikki ruiskun palikat irti, mutta sähköt hiukan mietityttää niin en oo viittiny ruveta johtoja leikkailemaan..

Mikä virka on imukaulan ja renkaan välisellä pyöreellä hökkelillä? Itse jotenkin sisäistin sen niin että se tekisi jonkun näkösen paineen ruiskuun.. koska siitä menevä letku menee ruiskuun. Jolloin se koneen käydessä tuottaisi jonkun näkösen paineen ruiskuun. Mutta tuo ihan omasta päästä.

Kaikki palikkapäät voi olla hiljaa ja joku kenellä on kokemusta voisi kertoa ;)

5.4.2009 18:35

Muistan mototista vain yhden ruisku -> kaasari muutos tapauksen. En muista vaan kuka se oli, mutta jotenkin ymmärsin ettei ollut vaivan arvoinen. Siis ruiskun sähköillä toimi tosi huonosti.

11.4.2009 12:01

Mitäs arvelette, löytyykö tuota alla olevaa jostain perus mp-liikkeestä, esim. T. Hirvoselta tai Sparewheelistä? Meni nimittäin senverran huonoon kuntoon tossa toissapäivänä.

http://www.easyparts.nl/showdrawing/710 ... g_Av..html (kuvasta osa 16)

Sillä lähinnä kyselen, kun kaupat ei taida olla ennen tiistaita auki. Easyltä tosiaan tuo maksaa vaan 2,5, mutta sit pitäis tilata muutakin ja toimituksissa aina kestää. : )

11.4.2009 21:21

Tässä taas tylsyydyssäni katselin ebay:ta. Mitenköhän tommonen sähkökäyttönen ''turbo'' toimis. Siis tämmönen mikä on ilmanputsaria ennen:D Perjaatteessa jos olis ruiskun ohjelmointi vehje vois saada tehoa. Käytäntö varmaan sit ihan eri:D

Tyhmiä ideoita mutta ei anneta sen häiritä.

11.4.2009 21:43

IXS kirjoitti:Tässä taas tylsyydyssäni katselin ebay:ta. Mitenköhän tommonen sähkökäyttönen ''turbo'' toimis. Siis tämmönen mikä on ilmanputsaria ennen:D Perjaatteessa jos olis ruiskun ohjelmointi vehje vois saada tehoa. Käytäntö varmaan sit ihan eri:D

Tyhmiä ideoita mutta ei anneta sen häiritä.

Ensinnäkin ruiskun saa tapettua jo laittamalla vapaavirtaussuodattimen, puhumattakaan siitä että sitä alkaisi ahtamaan. Jos todellakin ruiskun ohjelmointi _täysin uusiksi_ onnistuisi, hommasta saattaisi saada jo tehoa kunnollisella turbolla.

Toisekseen nuo sähkökäyttöiset turbot ovat aivan leluja. Muistaakseni 10hp saavuttamiseen turboa tarvitsee pyörittää 2hp teholla. Sovitaan että sähkökäyttöinen turbosi veisi vaikkapa 4 ampeeria virtaa, joka on jo suhteellisen kova virta mopon sähköille. Sillä teholla moposi akku tyhjenee tunnissa. Lukion matematiikalla saadaan "turbon" tehoksi silloin 12V*4A = 48W. 48W taas vastaa 0.0643:a hevosvoimaa. Näinollen tehoa ei ole tarpeeksi, ja jos tehoa on liian vähän, "turbo" jarruttaa konetta ja aiheuttaa tehohäviön. Tulipas tekstiä, mutta todistinpahan ainakin nuo turbot turhiksi.

12.4.2009 12:32

jkoljo kirjoitti:
IXS kirjoitti:Tässä taas tylsyydyssäni katselin ebay:ta. Mitenköhän tommonen sähkökäyttönen ''turbo'' toimis. Siis tämmönen mikä on ilmanputsaria ennen:D Perjaatteessa jos olis ruiskun ohjelmointi vehje vois saada tehoa. Käytäntö varmaan sit ihan eri:D

Tyhmiä ideoita mutta ei anneta sen häiritä.

Ensinnäkin ruiskun saa tapettua jo laittamalla vapaavirtaussuodattimen, puhumattakaan siitä että sitä alkaisi ahtamaan. Jos todellakin ruiskun ohjelmointi _täysin uusiksi_ onnistuisi, hommasta saattaisi saada jo tehoa kunnollisella turbolla.

Toisekseen nuo sähkökäyttöiset turbot ovat aivan leluja. Muistaakseni 10hp saavuttamiseen turboa tarvitsee pyörittää 2hp teholla. Sovitaan että sähkökäyttöinen turbosi veisi vaikkapa 4 ampeeria virtaa, joka on jo suhteellisen kova virta mopon sähköille. Sillä teholla moposi akku tyhjenee tunnissa. Lukion matematiikalla saadaan "turbon" tehoksi silloin 12V*4A = 48W. 48W taas vastaa 0.0643:a hevosvoimaa. Näinollen tehoa ei ole tarpeeksi, ja jos tehoa on liian vähän, "turbo" jarruttaa konetta ja aiheuttaa tehohäviön. Tulipas tekstiä, mutta todistinpahan ainakin nuo turbot turhiksi.


En mikään turbo expertti ole, mutta eiköhän turbon ilman ahtaamisen yksikkönä pidetä baaria. Joten eiköhän tässä vaikuta tuulettimen pyörimis nopeus? Jonka seuraksena sitä painetta tulisi mottiin. Mutta niinku tolleen tiedetään niin tommonen sähkömoottori ropelli pyörii ''vähän'' liian vähän. Eli sen pitäis pyöriä jonkun 40 000 kertaa joka sit taas ei onnistu kun oikealla turbolla. Ja muutenkin tarvittaisiin virtaa aika helvetisti.

Mutta joo sähkö turbo hiukan huono keksintö piste:D