Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

10.12.2009 22:59

Kaikki vaihtoon vaan kun on kerranki mahdollista samoilla tulilla tehdä remppa.

12.12.2009 17:48

Mites tollasen fude racen virtalukko ohitetaan niin, että valot ja sähköstartti toimii. Katkes avain niin paha tota on käynnistellä.

12.12.2009 18:03

Kokeile niitä erejä piuhoja toisiinsa, korkenintaan palaa sulake jos testailet. Mutta niissä on semmonen niksi että jos sähköstartti pelaa ku liität johdot, niin voi käydä niin että ei lähe käyntiin.

12.12.2009 20:00

hekso kirjoitti:Kokeile niitä erejä piuhoja toisiinsa, korkenintaan palaa sulake jos testailet. Mutta niissä on semmonen niksi että jos sähköstartti pelaa ku liität johdot, niin voi käydä niin että ei lähe käyntiin.


Joo sain toimimaa ja sulake palo :D Paha mennä vaihtamaankaan ennenkuin saa teetettyä uuden avaimen.

19.12.2009 19:10

Tais kone leikata kiinni. Öljyt oli hävinny ja nyt kone jumissa. :) Mitä toimenpiteitä suosittelette? Jos konetta lähtis purkaan nii kannattaako se varmaan kannattais irrottaa? Miten vaikeesti toi kone on kiinni? Kertokaa vinkkejä ja ohjeita, eikä pahitteeksi ois jos ohjeet olis mahdollisimman tarkkoja ja selkeitä. :) Ja siitä lähetään, että uutta konetta ei ois aikomusta hommata.

19.12.2009 23:16

Kyllä, kannattaa se kone ottaa pöydälle, elikkäs.
Koneen irroitus:
1) Pakoputki, takarengas ja takakatteet pois ja takalippa jne kaikki muu mikä on tiellä.
2) Vaijerit (jarru,kaasu) irti
3) Koneelta tulevat piuhat liittimeistä irti ja sähköryypyn piuha myös irti
4) Iskarista se pultti irti mikä tulee lohkoon kiinni
5)Koneen etuosassa näkyy pitkä pultti mikä tulee koneenpidikkeeseen kiinni, näkyy siitä ihan selvästi
Ja tähän hommaan on hyvä ottaa myös kaveri avuksi

Pytyn irrotus:
1)Kaasari irti ja ne puhallinkopat
2)Venttiilikoppa irti
3) Sitten katsot että vauhtipyörällä on T-merkin viiva on samassa kohtaa lohkossa näkyvän merkin kanssa, sitten pitäs nokkapyörällä olla sellaiset viivat venttiilikopan tiiviste pinnan kanssa kohdakkain ja sen 0-merkin osottavan eteenpäin, jos näin ei ole niin pyöräytä konetta uudestaan että merkit osuvat kohdalleen.
4) Merkkaa ajoitus nokkaketjuun ja nokkapyörään (viilalla selvä merkki)
5) Sitten irroittat nokkaketjun kiristimen (se on siinä sylinterin päällä semmonen juttu)
6) Otat nokkapyörän pidikkeen irti(neljällä 10mm avautuvalla mutterilla) samassa löystyy myös sylinteri ja kansi, sitten siellä sylinterin sivussa(oik.) on kaks 8mm avautuvaa pulttia--> otat ne irti.
7) Irroitat sen nokkapyörän pidikkeen pois varovasti, sitten riisut nokkapyörältä ketjun pois ja otat nokkapyörän pois. VARO ETTEI KETJU PÄÄSE ALAKERTAAN VALUMAAN TAI JAKO PÄÄSE POMMPPAAMAAN SIELTÄ ALAKERRAN HAMMASPYÖRÄÄLTÄ!
8) Kansi lähtee vetämällä irti, saattaa myös olla hiukan jämähtänyt jos ei ole koskaan avattu.
9) Sitten pytyn irrotus, kätevin ehkä jos on leikannut kiinni, niin jollain paksulla puutapilla hakata mäntää irti sylinteristä jos on pahasti porsinu kiinni.
10) Sitten ku lähtee irti, niin otat pytyn pois ja irroitat sokat ja tapin.
11) Katso ettei kiertokanki ole päässy vääntymään!!! Ehdoton , sillä jos on vääntynyt niin uuden pytyn hankinta on melkein turhaa


PIDÄ NOKKAKETJU TIUKKANA KOKO OPERATION AJAN NIIN EI PÄÄSE JAKO HYPPÄÄMÄÄN!
Saa sen tietenkin aina uudelleen kohdalleenkin jos pääsee pomppaamaan.

Toivottavasti sait jotain selkoa :roll:

20.12.2009 4:03

Kiitos heksolle mahtavasta ohjeesta! Näin hyvää en olis osannut odottaakaan :)

20.12.2009 14:06

Pitäähän sitä auttaa kerran apua tarvitset :)

31.12.2009 0:39

Moro. Tuli tossa ostettuu tollanen fude. Tarkalta malliltaan BT50QT-9 vuosimallia 04.

Eli mopossa on poljin rikki. Noi taitaa hajoilla aika helposti joten mikä sieltä yleensä hajoaa ja paljon uudet osat mahtaa maksaa siihen?

Toinen asia, että myyyjä kertoi, että mopo pätkii välillä ajossa ja tähän syy olisi akun + kaapeli, joka ei saa kunnon kontaktia. Kysynkin siis, etttä sammuuko mopo jos akun piuha irtoaa sen ollessa käynissä?

Entä toimiiko fudet ilman akkua vai onko se pakollinen, vaikka poljinstartti toimisi?

Kiitos vastauksista jo etukäteen. En jaksaisi lähteä etsimään vikaa tuonne pakkaseen, kun ei ole mitään tallia...

31.12.2009 2:03

Terve!

Myyjä on kusettanu sua siinä +kaapeli hommassa.
Skootteri toimii ihan normaalisti ilman akkuakin, tai lähtee käyntiin muttei vilkut eikä töötti toimi ilman akkua. Ja kyllä, pysyy käynnissä vaikka ottaa akun kesken kaiken irti.

Mitä osia on polkimesta rikki? Kannattaa katella joltain käytetty variaattorin koppa poljin osiineen, sulla on tuo lyhyt variaattori koppa siinä. Ja sittenkun saat jostain hommattua ne osat niin _EHDOTTOMASTI_ rasvaile niitä säännöllisin väliajoin normaalilla öljyllä, pysyy ehjänä kauemmin ja oikea polkaisu taktiikkakin on osattava niin säilyy kauemmin ne poljin osat.

Itellä yks fude vuosimallia 2003 eikä vieläkään ole tullut polkimien kanssa ongelmia ku on rasvannut niitä säännöllisesti.

Toivottavasti autto jotain.

31.12.2009 21:18

hekso kirjoitti:Terve!

Myyjä on kusettanu sua siinä +kaapeli hommassa.
Skootteri toimii ihan normaalisti ilman akkuakin, tai lähtee käyntiin muttei vilkut eikä töötti toimi ilman akkua. Ja kyllä, pysyy käynnissä vaikka ottaa akun kesken kaiken irti.

Mitä osia on polkimesta rikki? Kannattaa katella joltain käytetty variaattorin koppa poljin osiineen, sulla on tuo lyhyt variaattori koppa siinä. Ja sittenkun saat jostain hommattua ne osat niin _EHDOTTOMASTI_ rasvaile niitä säännöllisin väliajoin normaalilla öljyllä, pysyy ehjänä kauemmin ja oikea polkaisu taktiikkakin on osattava niin säilyy kauemmin ne poljin osat.

Itellä yks fude vuosimallia 2003 eikä vieläkään ole tullut polkimien kanssa ongelmia ku on rasvannut niitä säännöllisesti.

Toivottavasti autto jotain.

Kiitos! Jaksoin hieman mennä laittelemaan fudea ja eihän se enää ekan yön jälkene lähteny käyntiin. Akku ei näköjään ollut ihan parhaassa kunnossa. Noh 2h latausta ja sen sai käymään, vaikkei tuo varausta pidä. Testasin samalla vielä tuota toimintaa ilman akkua ja hyvinhän se toimi, kun sen vain käyntiin sai. Pätkimen varmaan tulpasta, jos sellaista ilmenee, koska en ole ajamaan viitsinyt tuolla lumessa lähteä... Kiksiin en vielä ehtinyt kajota.

Btw jotain vinkkei miten noi lähtee pakkasel käyntii? Aika pitkään sai sähkölläki yrittää...

31.12.2009 22:09

Jos sulla kiihytyspumppu pelaa siinä (kaasarin kaasuosassa alhaalla semmonen jutska) niin kaasua pumppailet aina ennen kylmäkäynnistä kymmenisen kertaa. Saa bensaa ns.suorasuihkuna ja rikkaamman seoksen niin lähtee paremmin käyntiin kylmiltä. Monesti nuo kihytyspumput on täynnä paskaa jos ei oo pitäny niittä moottorinroiskesuojia paikallansa.

31.12.2009 22:32

hekso kirjoitti:Jos sulla kiihytyspumppu pelaa siinä (kaasarin kaasuosassa alhaalla semmonen jutska) niin kaasua pumppailet aina ennen kylmäkäynnistä kymmenisen kertaa. Saa bensaa ns.suorasuihkuna ja rikkaamman seoksen niin lähtee paremmin käyntiin kylmiltä. Monesti nuo kihytyspumput on täynnä paskaa jos ei oo pitäny niittä moottorinroiskesuojia paikallansa.

Kiitän. Pitänee huomenna valosalla yrittää tuota. Nyt ei voinu, kun loppu akku taas :lol:

31.12.2009 23:01

Scaleo1 kirjoitti:Nyt ei voinu, kun loppu akku taas :lol:

Jos siinä on paikallaan se fuden vakioakku niin kannattaa vaihtaa se johonki parempaan, ne kiinanakut ei kestä mitää :D

1.1.2010 20:58

Minkäs kokonen vakio suutin tossa -04 vuosmallin fude skoterissa???