Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

18.8.2005 19:53

Terve!

Ilmansuodattimen vaihdosta:

Pelkällä suodattimen vaihdolla tai muutoksella saa aikaan lähinnä kovemman äänen, juurikaan teholisää ei ole odotettavissa. Heron oma suodatin on melko avara.

Suutinta täytyy suurentaa, jopa melko paljon, jos ilmansuodattimeen tekee muutoksia.

Sitten niistä ilmaiskeinoista kasvattaa tehoa:

Homma vaatii ammattitaitoa, mutta on mahdollista. Ymmärtääkseni lähinnä tulisi kyseeseen sylinterin muutos ja siinä ensimmäiseksi pakoaukon kasvattaminen. Korostan, että susityön mahdollisuus on melkoinen.

Suosittelen luettavaksi seuraavan teoksen "Virittäjän käsikirja. 4 : Kaksitahtimoottorit" / Esko Mauno, saa kirjastoista.

Vielä parempia ovat englanninkielinen "Two-Stroke Performance Tuning" kirjoittanut A. Graham Bell tai "Motorcycle Tuning Two-Stroke"
kirjoittanut John Robinson, saa ainakin nettikirjakaupoista.

winner

18.8.2005 21:35

Mikä NGK:n tulppa hero winnerissä on vakiona? ja Mikä kärkiväli tulpassa pitää olla?

18.8.2005 21:37

Mistä voisi johtua, kun mun Hero Winner moposkootteri Hyytyy(suorallakin) ja kiihtyy taas ja hyytyy taas ja kiihtyy taas jne.

Voisiko siinä olla liian pieni pääsuutin, kun minä vaihdon pääsuuttimen 52,5:sta 48:saan.

P.S Minä olen ajanut 48 pääsuuttimella noin 1000 kilometriä ja on toiminut hyvin.

18.8.2005 23:31

mitkä variaattorin rullat käy parhaiten winneriin? 5.3 - 5.5?

19.8.2005 9:38

Terve!

Varirullat:

50-kuutioisessa käytin 6-7 -grammaisia varirullia, mutta sopiva paino on hieman yksilökohtainen (vaikuttavat mm. ajo-olosuhteet, kuljettajan paino, rengastus, moottorin kunto jne.)

Vakio 50-kuutioisessa aloittaisin 6-grammaisilla.

Hyytyminen:

Kuulostaa oudolta. Tarkoitatko, Heletee, että tasaisellakin tiellä hyytyy ja kiihtyy vuoronperään?

Voiko olla niin yksinkertainen juttu kuin tukossa oleva tankin korkin ilmareikä. Kokeile ajaa korkki löysällä, niin asia selviää.

Sytytystulppa:

NGK:n tulpista laittaisin vakioon (uudempaan malliin, jossa pitkäkierretulppa) NGK BP6ES:n tai vastaavan. On tyypillinen henkilöautotulppa, jota saa "joka kioskista". Kärkiväli 0,7 mm.

winner

19.8.2005 15:20

Mitääkö tankin korkki pyörittää auki, että minä saan tukoksen pois

Nyt Hero Winner ei enää hyydy, kun minä putsasin ilmanputsarin.

19.8.2005 17:36

Terve, Heletee!

Tarkoitin sitä, että jos tankin korkin ilmareikä on tukossa, tankkiin ei pääse ilmaa moottorin kuluttaman bensiinin tilalle > bensiinintulo loppuu > kone hyytyy.

Kun kone hyytyy > syö vähemmän bensaa > tankkiin tulee pikkuhiljaa riittävästi bensaa > menee taas.

Homma on helppo tarkastaa ajamalla korkki auki. Tukos ei siitä tietenkään poistu, vaan on poistettava muuten.

winner

20.8.2005 20:28

Mitä 50cc Winnerin pitäis kulkea prikan poiston jälkeen, entä miten prikan ja pakoputken kurien poiston jälkeen?

Ku on prikka pois ja putkessa reikiä millä sai kiihtyvyyttä "hieman" (0-40km/h ehkä 0.5-1sec nopeammin) ja muuten kulkee yleensä vain 45-50km/h ja kiihtyy ihan päin vittua... tosin joskus se saa "härän raivon" ja kulkee yhtäkkiä 62km/h, Mutta ajattelin avaa putken ja ottaa kaiken "ylimääräisen" pois ja yrittää sit.

Mutta mitä kannattais tehdä et sais nopeutta että kiihtyvyyttä, ilmaiseksi?
Eroaa muuten 95E ja 98-bensojen käyttö mitenkään tehoina?

Tarvii nopeaa apua, koska olen turhautunut tuon romun kulkuun..

EDIT: Ja muuten kuinka leveä rengas tohon taakse voin max. mahtua?

21.8.2005 9:29

millon ois hyvä oika ottaa karstat pois putkesta, joku 5000km?

21.8.2005 11:12

Terve!

Laitoin albumiini pari kuvaa etujarruvaijerin alapään pitimestä, joka lisää jarrutehoa noin 25 %.

Uuden pitimen avulla vaijeri vetää jarrukilven vipua 90 asteen kulmassa.

Pidin on valmistettu Bilteman kattotuolikiinnittimestä nro 19-602 (hinta 0,85 e).

Työkaluiksi tarvitaan rautasaha (kulmahiomakone tms on myös avuksi, joskaan ei välttämätön) sekä sekä porakone ja 6 tai 6,5 millin terä.

Kiinnitin on liitetty M6-ruuvilla ja mutterilla alkuperäiseen vaijerinpitimeen. Huomaa tukikieli, joka on haarukkaputken ja jarrukilven välissä. Tukikielen etupää näkyy haarukkaputken edssä. Tukikieli varmistaa, ettei vaijerinpidin käänny jarrua voimalla käytettäessä.

HUOM! Älä muuta jarruja, jos et varmasti osaa. Laite ei ole hyväksytty tieliikenteeseen.

Karstanpoistosta:

Nykyaikaisilla öljyillä ei karstaa juurikaan synny, eikä sitä tarvitse poistaa. Siksi on mahdoton antaa mitään kilometrimäärää. Olen ajanut kaksitahtikoneilla noin 470.000 kilometriä ja viimeksi poistanut karstaa putkesta noin 450.000 km sitten.

Renkaan leveydestä:

Itselläni on 110/80-14 rengas takana. (Katso albumistani.) Sen leveys alkuperäiselle vanteelle asennettuna on 100 milliä. Hieman leveämpikin mahtusi, mutta ei liene järkevää yrittää laittaa 120-millistä rengasta alkuperäiselle 1,6*14 vanteelle. Lisäksi: mitä leveämpi rengas, sitä suurempi vierimisvastus.

(Heidenau-rengas tuntuu muuten tukevalta ja hyväpitoiselta. Katkaisin eilen keskiseisontatuen vasemman pään kulmahiomakoneella, kun se oli rajoitti kallistuskulmaa vasempaan. Nyt ensiksi kiinni ottaa sivutuki.)

Bensiineistä:

Hero Winnerin teho on sama 95- ja 98-oktaanisilla bensiineillä. 98:n käytöstä ei ole hyötyä.

terveisin

winner

21.8.2005 11:16

Satutko tietää winner noista kuristusjutuista.. Tai vauhdin puuttesta...

Miten sais pistettyy Winneriin uuden valomaskin.. Ajattelin yrittää väsätä supermakeen winnerin...

Käykös http://www.motot.net/talli/kuvat/ilm/7034_1.jpg <-- tommonen putki winneriin tai onko ainakaan mitää hyötyä?

21.8.2005 14:58

minun mielestä tuo putki käy mutta putken ja sylinterin kiinnityslaipan asentoa on muutettava...

21.8.2005 17:20

Hitsi... Ku ei oo siihen välineitä :(

21.8.2005 19:09

Hero winner hyytyy vieläkin pikkaisen vaikka putsasin tankin korkin ilma aukon. Mikä siinä voisi olla vikana?

Voiko hyytyminen johtua sytytystulpasta? eli pitäisikö se vaihtaa.

21.8.2005 19:21

Kannattaa koittaa sen vaihtamista.