Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
10.6.2019 12:54
PeeVee jonne kirjoitti:Voiko aeroxin renka...
Onko se takaakselin adapterin mutteri kunnolla kiinni? Toisinaan koneen kannatin akselilta "seekerit" irti, mutta ei vaikuta takavanteeseen muutakuin asento väärä....
10.6.2019 13:43
Selkis
Tosiaan oli juurikin tämä taka-akselin mutteri päässyt hiukan löysälle.
10.6.2019 23:19
Mitä saatanaa nyt.
Alusta asti ollu ongelmaa takavarin akselin laakerin kanssa. Ostin vanhan laakerin mittojen mukaan uuden laakerin kun vaihdoin kaikki muutkin perän laakerit samalla. Laitoin laakerin paikoilleen ja lyhyen ajon jälkeen laakeri ei enää pyörinyt kevyesti vaan oli selvästi kankeampi pyörimään kuin uutena. Syytin tästä laakeria ja ostin uuden. Uudella laakerilla oli täysin sama kohtalo.
Viime viikolla ostin saman laakerin c3 välyksellä ja tänään huomasin että sekin on alkanut kinnaamaan. Eli paljon raskaampi pyörittää akselia. Jopa takarengasta pyörittänällä huomaa kuinka raskas voimansiirto on pyörimään tämän yhden laakerin takia.
Laakerit joita oon ostellu on ollu ihan merkkikamaa, mm skf ja koyo. Eli ei mitkään kiinan paskat kyseessä
Kun aeroxin ostin niin perässä oli alkuperäiset laakerit ja voimansiirto pyöri ihan normaalin kevyesti.
Alkaa multa neuvot loppumaan kesken. Elikkä mitäs tossa nyt sitten kannattais tehdä?
11.6.2019 8:26
PeeVee jonne kirjoitti:Alusta asti ollu ongelmaa takavarin akselin laakerin kanssa. Ostin v...
Aikamoista ongelmaa....onhan perän sisällä olevat laakerit avonaisia eli ei suojattuja? Voiko (harvinaista) taka-akseli olla kiero eli vääntynyt? Onko peränvälitys "rattaat" ehjiä ja "boorit" kunnossa? Voiko olla mahdollista, että jotain unohtunut? Tosiaan nämä vain kysymyksiä, kun itse en moista ongelmaa tavannut...
11.6.2019 19:28
Boorit on kaikilta osin kunnossa. Myös laakerit asianmukaisesti paikallaan ilman suojia. Toi akselin suoruus kyllä mietityttää. En vaan pysty mitään. Muutakaan syytä keksimään tähän ongelmaan. Ja tosiaan kaikki osat löytyy peräväleistä. Mitään ei ole unohtunut.
11.6.2019 21:26
PeeVee jonne kirjoitti:Boorit on kaikilta osin kunn..t.
Ikävää. Takapyörähän ei pyöri samalla tavoin kuin etupyörä, kun on rattaita, eli ei ole herkkä, mutta ei se saa myöskään liikaa "kanittaa"...
12.6.2019 1:34
Juurikin näin. Mitä nyt muutaman kaverin roxien takarenkaita pyöritelly ni rengas pyörähtää ainakin kerran ympäri kun kunnolla potkasee. Mulla pyörähtää jonkun alle puol kierrosta. Ja siinäkin tarvii jo voimaa että edes lähtee pyörimään.
12.6.2019 15:38
PeeVee jonne kirjoitti:Juurikin näin. Mitä nyt muutaman kave
Pysytkö mittaamaan/kokeilemaan ajon jälkeen onko laakeri kuuma? Miksi alunpitäen vaihdoit laakerit?
12.6.2019 17:14
Pystyn. On sellain infrapunamittari. Vaihdoin laakerit alun pitäen sen takia kun oli hiekkaa mennyt peräväleihin. Joskus historiassa siis. Laakerit rohisi ja rahisi mutta voimansiirto toimi silti silloin paremmin kuin nyt.
12.6.2019 20:15
PeeVee jonne kirjoitti:Pystyn. On sellain infrapunamittari. Vaihdoin laakerit alun pitäen sen takia kun oli hiekkaa mennyt peräväleihin. Joskus historiassa siis. Laakerit rohisi ja rahisi mutta voimansiirto toimi silti silloin paremmin kuin nyt.
Tuosta tuli mieleen, että ennen oli aavistuksen väljä, ja nyt kun vaihdoit uudet tuli liian tiukka, jos hiekka kerennyt pilaamaan pinnat..?!?!?
13.6.2019 1:50
Ei tuokaan mahdotonta ole. Katoin muuten mittarilla perän kannen lämpötilan. Näytti 50°C eli ei mitenkään hälyttävän lämmin kun lohkot oli muualtakin sen 44°C. Toki kannen lämpötilat on eri kuin laakerin.
13.6.2019 8:05
PeeVee jonne kirjoitti:Ei tuokaan mahdotonta ole. Katoin muuten m
Ei ainakaan kuumana käy....tämä on vähän ohi aiheen, mutta ihmettelen miten sinne hiekkaa on päässyt (ainoastaan peräöljyntäyttökorkista tai huohottimen kautta-> ilkivalta).
Aika ikävä juttu, mut jos tuo olisi itsellä, ja oikuttelee, vaihtaisin kaikki osat osat esim. käytetystä perästä. Sillä se on isotyö vaihtaa tuo lohkon puoli, jos haluasi ehjän perän ilman perävälien vaihtoa....
Mutta oletko varma, ettei takajarru kahnaa? Jos esim. syliterit jumissa? Tulihan sulla oikeat ja oikeaan paikkaan prikat taka-akselilla?
13.6.2019 13:11
Ostin tosiaan aeroxin henkilöltä jolla oli mm. syylärin edessä pahvi vaikka oli elokuu eli lämmin. Tommosen älynväläyksen perusteella ei paljoa yllätä että perässä oli hiekkaa.
Ja takajarru ollut nyt pari viikkoa pois käytöstä kun epäilin itsekin että se laahaisi. Vaan eipä laahannut.
Miksi muuten sport pro kytkimen kengät ei palaudu kunnolla?
Ne saamarin puslat siellä ottaa kiinni että kytkinkengät jumittaa aina kun eivät pääse palaamaan kunnolla paikalleen. Mitä asialle voi tehdä? Mulle tuli lähinnä mieleen ottaa vingulla vähän tavaraa pois niistä kengistä että puslat mahtuisi hyvin siihen kenkien loveen.
13.6.2019 14:51
[quote="PeeVee jonne"]Ostin tosiaan aeroxin henkilöltä jolla oli mm. syylärin edessä pahvi vaikka oli elokuu eli lämmi/quote]
Joissain kytkin kengissä itselläkin ollut vaikeuksi, mutta olen tyystin vaihtanut muuhun merkkiin tai malliin. Varmasti voi tehdä jonkun virityksen...
Mut edelleen harmillinen toi perä. Niinkuin edellä mainitsin, voi olla hyvä vaihtaa kaikki. Tosin sitähän ei taas voi luvata, että toimii, jos lähtökohta on ollut hiekkaa perässä....
13.6.2019 18:36
Joo. Pitää ainakin kokeilla jos sais jostain purku perän. Kun tosiaan ekaa kertaa perävälejä avatessa oli kaikki muut kun taka akselin laakeri lähes jumissa. Mitään silmin havaittavaa vauriota ei siltikään jäänyt.