Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

11.10.2009 19:54

Nyt sattu itelle sellasta, että joku oli eilen ilmeisesti irrottanut oikean takavilkun (vainpuoliksi), ja siten se vilkkuääni oli noin 2xnopeampi. Ja tänään ei mulla toiminut enään sähköt, joten onko näillä jonkinlainen yhteys, vai olisko kyseessä vain et akku on loppunut?

Sitten lisäksi mulla jäi poljin jumiin tänään, ja en tiedä yhtään miten sen saisi korjattua, joten tällä hetkellä Agi on levossa, koska sitä ei saa käyntiin.

11.10.2009 20:46

Kipnoob kirjoitti:Nyt sattu itelle sellasta, että joku oli eilen ilmeisesti irrottanut oikean takavilkun (vainpuoliksi), ja siten se vilkkuääni oli noin 2xnopeampi. Ja tänään ei mulla toiminut enään sähköt, joten onko näillä jonkinlainen yhteys, vai olisko kyseessä vain et akku on loppunut?

Sitten lisäksi mulla jäi poljin jumiin tänään, ja en tiedä yhtään miten sen saisi korjattua, joten tällä hetkellä Agi on levossa, koska sitä ei saa käyntiin.


Ota variaattorin koppa irti. Se kiksin hammasratas on päässy pyörähtään liikaa(tai on muuten vaan jumittunu) ja on rattaat on jumissa. Samalla voit vähän crc:tä tai jtn voiteluainetta heittää sinne( muista kuivata kuitenki ylimääräset öljyt/rasvat pois ettei sitä pääse sinne hihnaan).

Jos sähköt ei toimi ni kattoisin sulakkeen joka löytyy sieltä akun vierestä.

11.10.2009 21:07

Topler kirjoitti:Ota variaattorin koppa irti. Se kiksin hammasratas on päässy pyörähtään liikaa(tai on muuten vaan jumittunu) ja on rattaat on jumissa. Samalla voit vähän crc:tä tai jtn voiteluainetta heittää sinne( muista kuivata kuitenki ylimääräset öljyt/rasvat pois ettei sitä pääse sinne hihnaan).

Jos sähköt ei toimi ni kattoisin sulakkeen joka löytyy sieltä akun vierestä.

Katellaan huomenna sitten, kiitoksia!

20.10.2009 19:19

Sattupa ohrasesti. Kaaduin tuolla yhellä kylätiellä melko hiljasesta vauhista ku olin kääntymässä. Autoilijaki oli siinä risteyksessä pakulla mutta lähti karkuun vaan mahollisimman nopeesti, oikas toisen kaistan kautta. Nostin sitte kymzon ja laitoin virrat päälle ja tyhjäkäynti oli aika korkealla jonku aikaa. Annoin olla sammuksissa hetken ja sit kuulosti jo normaalilta. Ehkä mieki tajuan jo laittaa vaikka nastat alle jos meinaan ajaa näillä keleillä.

21.10.2009 22:56

Oonko ymmärtänyt oikein, kun oon ymmärtäny että ilmanputsarin ja kaasarin välisessä putkessa, on ulkopuolella pari senttiä pitkä putki, joka toimii kuristuksena? Ja jos sen katkasee jotenkin pois, niin pistetäänkö tilalle vaan jesaria, vai mitenmiten? Ja minkälaista suutinta teillä on, mikäli olette ottaneet kyseisen kuristuksen(?) pois?

21.10.2009 23:12

Kipnoob kirjoitti:Oonko ymmärtänyt oikein, kun oon ymmärtäny että ilmanputsarin ja kaasarin välisessä putkessa, on ulkopuolella pari senttiä pitkä putki, joka toimii kuristuksena? Ja jos sen katkasee jotenkin pois, niin pistetäänkö tilalle vaan jesaria, vai mitenmiten? Ja minkälaista suutinta teillä on, mikäli olette ottaneet kyseisen kuristuksen(?) pois?

Turhaan vain silpoisit skodeas, ei se mitään auta.

21.10.2009 23:47

Willarin kirjoitti:Turhaan vain silpoisit skodeas, ei se mitään auta.

Ammattimies vaan sanoi että mikäli poistaa ilmanputsarin kuristuksen, ja vaihtaa suuttimen parikymmentänumeroa isommaksi, niin huiput nousevat noin 70km/h asti..

22.10.2009 15:15

Kipnoob kirjoitti:
Willarin kirjoitti:Turhaan vain silpoisit skodeas, ei se mitään auta.

Ammattimies vaan sanoi että mikäli poistaa ilmanputsarin kuristuksen, ja vaihtaa suuttimen parikymmentänumeroa isommaksi, niin huiput nousevat noin 70km/h asti..

Mikähän ammattimies tämä on sitten ollut, ikinä en ole kuullut tai lukenut kenenkään saaneen Agilitynsa kiihtyvyyttä tai nopeutta paranemaan tuolla ilmanputsarin värkkäyksellä. Ainut mahdollinen hyöty tuosta voisi olla "paremmat" äänet, jos joku tykkää skootteristaan melusaasteena. Jos jotain todellista nopeutta tai kiihtyvyyttä haluat saavuttaa niin kannattaa lähteä liikkeelle todellisten kuristusten poistamisesta (esim. CDI ja variaattorin holkin prikka) ja jos todella haluat tehoja niin kasvata sitä sylinterin ja kaasarin kokoa, tuollaisia minitoimenpiteitä tekemällä tuhlaat vain aikaasi ja huonolla onnella rikot mopoasi. Mutta tuo suuremman suuttimen vaihtaminen on asia erikseen (et tästä ainakaan minun lukemani perusteella aiemmin maininnut), se onkin suotavaa vaihtaa suurempaan kokoon esim. luokkaa 90 tai suurempi. Sen vaihdolla paranee ajettavuus vähän kylmemmillä säilläkin, mutta ei sekään juuri tehoja tuo.

22.10.2009 15:45

Willarin kirjoitti:Mikähän ammattimies tämä on sitten ollut, ikinä en ole kuullut tai lukenut kenenkään saaneen Agilitynsa kiihtyvyyttä tai nopeutta paranemaan tuolla ilmanputsarin värkkäyksellä. Ainut mahdollinen hyöty tuosta voisi olla "paremmat" äänet, jos joku tykkää skootteristaan melusaasteena.

Kyseinen "ammattimies" on siis mopoliikkeessä töissä, ja on kuitenkin kymcojen kanssa tekemisissä varmaankin päivittäin, ja koska itse olen tietämätön kuitenkin näistä asioista, joten jätän vääntämisen väliin. Aijon kyllä testata kyseistä operaatiota, koska itsellä on 2 ilmanputsaria, ja toinen ylimääräisenä, koska tähän rahatilanteeseen en muutakaan keksi, koska rullat, holkki ja cdi pistetty jo kuntoon.

EDIT: aivan, sekin unohtu sanoa että tajusin kyseisen "ammattimiehen" neuvot ensiksi väärin. Tarkoitti että ottaa pitkän imuletkun ilmanputsarista pois ja samalla vaihtaa suuttimen noin sataseen.

22.10.2009 21:51

Jooh, elikkä mulla olis tällästä kysyttävää:
1) Mahtaisiko kellään olla tuon puolirajoitetun/rajoittamattoman/vakio variaattorin holkin mittoja? Ajattelin että jos saisi jostain niin voisi tossa sorvissa käydä pyöräyttämässä...
2) Millä kiilata etuvariaattori jotta sen saisi auki? Itseltäni ei pulttipyssyä löydy... Kannattaako jotain ruuvimeisseliä kiilata tohon kahden rattaan väliin?
3) Kymco alko tossa vähän aikaa sitten jättämään kierroksia tyhjäkäynnille... Kun oli ajanut vähän matkaa, kierrokset jäivät päälle ja mopo kulki eteenpäin ilman kaasua. Huollossa käytin, korjasivat mutta ruvennut tekemään sitä taas. Kaasarissa kuulemma jotain löystynyt, otti ilmaa sisään. Joku tietäs miten saada ite korjattua nyt kun rupes uudestaan tekemään samaa?

Sit vielä että kannattaako ton holkin vaihtamisen jälkeen vaihtaa rullia kevyempiin, jotain 6.5g tai 7g ajattelin laittaa.

EDIT: Rullakysymyksiin sain jo vastaukset Toplerin aikaisemmista viesteistä :)

23.10.2009 0:55

Wolvy kirjoitti:Jooh, elikkä mulla olis tällästä kysyttävää:
1) Mahtaisiko kellään olla tuon puolirajoitetun/rajoittamattoman/vakio variaattorin holkin mittoja? Ajattelin että jos saisi jostain niin voisi tossa sorvissa käydä pyöräyttämässä...
2) Millä kiilata etuvariaattori jotta sen saisi auki? Itseltäni ei pulttipyssyä löydy... Kannattaako jotain ruuvimeisseliä kiilata tohon kahden rattaan väliin?
3) Kymco alko tossa vähän aikaa sitten jättämään kierroksia tyhjäkäynnille... Kun oli ajanut vähän matkaa, kierrokset jäivät päälle ja mopo kulki eteenpäin ilman kaasua. Huollossa käytin, korjasivat mutta ruvennut tekemään sitä taas. Kaasarissa kuulemma jotain löystynyt, otti ilmaa sisään. Joku tietäs miten saada ite korjattua nyt kun rupes uudestaan tekemään samaa?

Sit vielä että kannattaako ton holkin vaihtamisen jälkeen vaihtaa rullia kevyempiin, jotain 6.5g tai 7g ajattelin laittaa.

EDIT: Rullakysymyksiin sain jo vastaukset Toplerin aikaisemmista viesteistä :)


1.Mittoja ei ole, ite otin sen holkin vaan irti varista ja kiikutin liikkeeseen, jotta voisivat ottaa siitä mallia uuden holkin tekemisessä(uuteen holkkiin puolet alkuperäisestä kuristuksesta niin mittariin pitäs tulla n.60-65).
2.Koita katella semmonen neliskanttinen ruuvimeisseli. Sen pökkäät kiinni siinä etuvarin lautasen oikeella puolella olevaan reikään ja "kampeat" sen etuvarin lautasen liikkumattomaksi (selitinkö tarpeeks epäselvästi? :D). Sitten räikkää toisella kädellä kiinni ja naama punasena väännät sen mutterin auki.
3.Tuo kuulostas siltä, että se kaasuvaijeri olis liian kireellä. Sitähän saa säädettyä siten, että avaat penkin ja irrotat sen pikku luukun siitä pohjasta. Sit näät sen kaasuvaijerin jousitsydeemin, jota voit säätää siitä ruuvista jonka näät. Vastapäivään pyörität niin vaijeri löystyy ja kierrokset laskee ja myötäpäivään pyörität niin vaijeri kiristyy ja kierrokset nousee.

Tuntus, että tyhjäkäynnissä se vika ei ole vaan juurikin tossa kaasuvaijerissa. No sitä tyhjäkäyntiä kuitenki säädettiin siitä kaasarin vasemmalla puolella olevasta ruuvista(siltä puolelta, missä variaattori on). Vakioasetus sille ruuville oli vissiinki 2,5 kierrosta auki?

23.10.2009 13:55

Kipnoob kirjoitti:Aijon kyllä testata kyseistä operaatiota, koska itsellä on 2 ilmanputsaria, ja toinen ylimääräisenä, koska tähän rahatilanteeseen en muutakaan keksi, koska rullat, holkki ja cdi pistetty jo kuntoon.

Onnea yritykseen, muistahan kertoa miten hurjasti suorituskyky parani. Kumma, jos ei noilla jo valmiiks kulje 70.

23.10.2009 14:38

Kiitos Topler vastauksista :). Eiköhän noilla selvitä. Ajattelin tutun konepajalla käydä sen holkin sorvaamassa. Onhan se ihan älytöntä maksaa 40€ suorasta putken palasesta Mascolta :D.

Vielä sellane pieni kysymys, että puolirajoitetussahan sitä rajoittavaa osaa lyhennetään pituussuunnassa? Tälläne varmistuskysymys ettei nyt mitään mee rikki. :)

EDIT: Vielä olis kiinnostusta lisää hankkia esim. uudet kytkinjouset. Minkälaista kannattais hankkia? Kohtuu halvalla? Linkkiä? Onko vaikea asentaa mopoon? Minkälainen vaikutus kiihtyvyyteen? Entä minkälainen vaikutus powerfiltterillä, vaikuttaako oikeastaan muuhun kuin ääneen? Anteeksi monet kysymykset, aika amatööri vielä näissä asioissa :)

24.10.2009 22:24

Joo pituussuunnassa lyhennetään.

26.10.2009 7:52

onks kukaa vaihtan pelkkää holkkia vain?
onko mitää ideaa vai kiertääkö pelkästää lisää?