Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Aprilia DI-Tech

30.9.2015 22:24

No ei tietenkää ollu hapettumaa :lol:

Re: Aprilia DI-Tech

30.9.2015 22:48

Hmm..

Toisesta lähteestä vikakoodit:

ECU CODE 06
Throttle position sensor 1 malfunction

Inverted throttle sensor wiring
-Check sensor wiring
Connectors
-Check connectors


ECU CODE 07
Throttle position sensor 2 malfunction

Damaged wires
-Check the continuity (R 0 Ohm ) between the sensor and the ECU (brown/yellow wire - pink wire - white wire - yellow wire )
Sensor races worn
-Replace throttle body


ECU CODE 08
Throttle position sensors malfunction

Water in the sensor
-Remove traces of water and try again If necessary replace the butterfly casing
Damaged throttle sensor
-Replace throttle body


ECU CODE 20
Temp gauge fault

Connectors
-Check the connection between the temperature sensor and dashboard connection
Temperature reader wires
Check the voltage (12V) between the green/red wire and negative pole of the battery. Check the continuity (R 0 Ohm) of the white/blue wire between the temperature reader and the ECU. Check the continuity (R 0 Ohm) of the pink wire between the temperature sensor and the ECU and the green/red wire between the temp reader and the ECU
Damaged temperature reader
-Replace the temperature reader

Lähde.

Tämän mukaan voisi kieliä TPS:stä.

Re: Aprilia DI-Tech

30.9.2015 23:53

Toisaalta vois kuvitella ennemmin tps vikaa ku on kuitenki ollu käynnissä. Toisaalta taas kun lähtee niin huonosti jos ollenkaa käyntii ni vois kuvitella että olis ecu vika, eikä viittis molempia ostaa. Onkohan tohon tps:ää olemas joku mittaus ohje millä sais todettua ehjäks/risaks? Alkaa vähä jo palaa hermo ton kans, tasan viimenen halpa "pikkuvikanen" ruisku vehe minkä ostan. :lol:

Re: Aprilia DI-Tech

1.10.2015 11:44

Tässä muutamia arvoja Aprilian huoltokäsikirjasta:

THROTTLE POSITION SENSOR (TPS):
- resistance across terminals 1 and 4: 1.1 kohm
Throttle grip CLOSED
- resistance across terminals 1 and 2: 1.1 kohm
- resistance across terminals 1 and 3: 1.9 kohm
Throttle grip OPEN
- resistance across terminals 1 and 2: 1.9 kohm
- resistance across terminals 1 and 3: 1.1 kohm
tolerance on measured values: ± 10%

Air injector:
winding resistance: 1.3 ohm

Coolant temperature sensor
NTC sensor
resistance: 2.7 kohm at 20 °C

Ignition coil:
primary resistance: 0.7 ohm

Rpm sensor:
inductive sensor
winding resistance: 110 ohm

Re: Aprilia DI-Tech

1.10.2015 15:35

Kiitos! Täytyy illalla käydä mittailemassa. Onkohan mitää hajua et käykö piaggio purejetin tps ditechiin?

Edit. Purejetin ecu ei ainakaan taida käydä?

Re: Aprilia DI-Tech

1.10.2015 19:15

Shape kirjoitti:THROTTLE POSITION SENSOR (TPS):
- resistance across terminals 1 and 4: 1.1 kohm/0,8kohm
Throttle grip CLOSED
- resistance across terminals 1 and 2: 1.1 kohm/0,81kohm
- resistance across terminals 1 and 3: 1.9 kohm/1,45kohm
Throttle grip OPEN
- resistance across terminals 1 and 2: 1.9 kohm/1,41kohm
- resistance across terminals 1 and 3: 1.1 kohm/0,84kohm
tolerance on measured values: ± 10%


Tollaset tulokset sain. Ei mee mikään noista tohon 10% toleranssiin

Re: Aprilia DI-Tech

1.10.2015 19:41

Kyllä TPS näyttäisi kuitenkin ihan loogisesti toimivan, vaikkakin ihan vastusarvot eivät osu spekseihin. Voisit kokeilla TPS:n resetointia. Ohjeet täällä.

Täällätaas lisää juttua TPS:stä.

Käsittääkseni TPS on sama Piaggion Purejet koneessa, mitä Morinin Ditechissä.

ECU:sta ei kyllä sen enempää tietoa kuin, että pinnit ovat samat, mutta softasta ei mitään käryä.

Re: Aprilia DI-Tech

1.10.2015 23:26

No nyt se lähtee laakista käyntiin, tulppa vaihettii ja tps resetoitii sadennen kerran. :lol: mut luulen vähä et tos tps anturis on vikaa. Kiihyttäes ei oo merkityst onko kaasu kokonaa auki vai puoliks ja muutaman kerran kesken ajon Alko injection chekki välkkymää ja kaasust ei tapahtunu mitää. Uuellee starttaus ja taas toimi hetken.

Edit. Ja lämpömittari ei toimi?

Re: Aprilia DI-Tech

2.10.2015 18:33

No periaatteessa vois se TPS olla, kun jos kesken ajon katoaa kontakti potentiometrillä hetkellisesti, niin vaatii sen uudelleenkäynnistämisen, jotta ECU suostuu lukemaan TPS:sää. Muistaakseni jos liittimenkin ottaa irti koneen ollessa käynnissä ja laittaa takaisin, niin se ei vastaa kaasuun enään, ellei sammuta ja käynnistä uudelleen.

Se vikakoodi 20 kielis kyllä sitten sen lämpöanturin puolesta. :) Mittaa sen anturin vastusarvo ja että lämpöanturin johto ECU:lle on ehjä.

Re: Aprilia DI-Tech

2.10.2015 18:53

Täytyy hommata uus tps ni sithän se selviää. Otin sen anturin irti ja mittasin kuumassa vedessä ni vastusarvo laski kyllä...

Re: Aprilia DI-Tech

4.10.2015 3:32

No nyt pelittää vihdoinki!! :D

Re: Aprilia DI-Tech

4.10.2015 11:51

Vaihdotko TPS:n vai oliko henkimaailman juttuja? :)

Re: Aprilia DI-Tech

5.10.2015 22:09

Vaihoin tepsin joo, emmä mitään kovin ihmeellistä eroa loppujen lopuks huomannu. Eipähän ainaka yhtäkkiä lopeta kaasuun vastaamista! Mites onks noissa ditecheissä ollu ongelmia kylmällä ilmalla käyntii lähtemisessä? Tallissa kun on käynnistelly ni aina lähteny saman tien käyntii, mut tänää kun seiso puol tuntia Prisman pihassa iltasella ni ei meinannu taas lähtee millään käyntii?? 8o

Re: Aprilia DI-Tech

6.10.2015 15:52

Vai voiks toi lämpömittarin toimimattomuus tehä sen että ecu ei tajua laittaa ryyppyä kylmänä tms.? Nyt kun oli yön pihalla niin ei pienintäkään toivon kipinää että lähtis käyntiin... :idea:

Re: Aprilia DI-Tech

6.10.2015 16:00

Saattaapi itseasiassa olla just siinä.