Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

APUA!!

4.7.2010 21:01

Moi!Oisko jollain tietoa mikä mahdollisesti typhoonissani vial. ajoin mäkeä ylös noin 50km/h ja yhtäkkiä kierrokset alko laskemaan ja koitin laittaa vielä kaasua. moottori kuitenki sammui. Aluksi käynnistyspoljin ei mennyt alas ja luulin että leikannut mutta selvisiki bendix-ratas pois paikoiltaan. jousi oli mennyt paskask. kerran kuitenki lähti tolla käymää vaik ei jousea! onko vika että bendix rikki vai? mäntä pelaa, uus tulppaki jo, kipinää tulee. Akun purkanut melko tyhjäksi eli voi olla joku johto rikki ja maadottaa virran? Ideoita!!!!! :)

5.7.2010 0:12

Löyty muuten jotain ERITTÄIN mielenkiintoista dokumenttia liittyen sähköihin!

http://www.wotmeworry.org.uk/manuals/us ... nual_1.pdf

5.7.2010 0:36

Shape kirjoitti:Onko ääni alkanut pikku hiljaa voimistuen kuulumaan, vai alkoko se yhtäkkiä?

Hmm kun saat avattua takapakan, niin tarkista ensiksi variaattorin akselin ja takarenkaan laakerin kunto. Perävälien väljyyden lohkoon voi ihan nähdä ja tuntea, mutta itse perävälien rattaiden väljyyttä ei silmin näe. Ääni voi johtua molemmista.

Perävälien vaihtaminen ei sinänsä ole hankalaa, siinä kuitenkin saattaa parikin tuntia vierähtää ensikertalaiselta. Ennen kuin pääsee itse peräväleihin käsiksi, on irroitettava takavariaattori, pakoputki, rengas, jarrulevy ja jarrusatula. Kun nämä on tehty, voikin jo perävälien "kannen" aukasta, joka on 5 pultilla kiinni, kannattaa varata astia alle valuvaa öljyä varten. Ensimmäiset kaksi ratasta lähteekin tässä vaiheessa, viimeinen ratas/takarenkaan akseli lähtee kumivarasalla akselin päästä naputtamalla. Jos laakereissa on vikaa, niiden vaihto onnistuu nyt erinomaisesti.

Muutama tiukka paikka tässä kuitenkin on ilman erikoistyökaluja, nimittäin takavariaattorin irroittaminen ja takarenkaan akselin mutterin irroitus. Takavariaattorin irroitukseen jo varmaan tiedätkin tarvittavan työkalun. Mutterin irroituksen ajaksi pitäisi saada jarrulevy lukittua paikoilleen, jotta mutterin saa auki. Itse olen sopivan kokoisen pultin avulla jumittanut levyn varajarrusatulaa(vanha rikkinäinen jarrusatula) vasten. Pitää vain varoa, ettei levy väänny kieroon.



Ääni alkoi kuulumaan pikkuhiljaa... Aina välillä vähän ''vingahti'', mut lopulta oli niin paha ääni et ei viittiny ajaa metriikää.. JA kiitos neuvoista, pitää tutkiskella, kuhan kerkeen :D

5.7.2010 1:03

Kyllä se vaikuttas laakerivialta, mutta sittepä sen näkee kun avaat sen.

5.7.2010 14:30

Voi olla myös öljypumpun/vesipumpun hihna joka vinkuu. Se kannattaa uusia, ei maksa montaa euroa...

5.7.2010 15:11

Nimetön kirjoitti:Voi olla myös öljypumpun/vesipumpun hihna joka vinkuu. Se kannattaa uusia, ei maksa montaa euroa...


No ei se kyllä mikään hihna ole joka jumittaaa, siitä oon täysin varma, mut kai senki vois josssaa vaihees uusii.

6.7.2010 13:21

Olisko jollaa myydä sitä työkaluu, joka pitää kytkintä paikallaan, sitä avattaessa ? Runneriin siis...

6.7.2010 13:48

Meinaat kytkinkelloa?

6.7.2010 14:03

G1leraR kirjoitti:Olisko jollaa myydä sitä työkaluu, joka pitää kytkintä paikallaan, sitä avattaessa ? Runneriin siis...

easypartsilla on työkaluja millä pitää kytkinkello paikallaan. Itse kytkin kannattaa laittaa viilapenkkiin 2 puukapulan väliin. ;)
E: ite avasin öljynsuodatin avaimella ja takajarru pohjassa.
Viimeksi muokannut kalleppi3 päivämäärä 6.7.2010 16:04, muokattu yhteensä 1 kerran

6.7.2010 14:59

Shape kirjoitti:Meinaat kytkinkelloa?



Juu, oli vähä epäselvästi ilmastu. Oon kyllä ennen saanu sen ''takamutterin'' auki, mut nyt jostain syystä ei onnistu. Voisko joku kattoo sopivan easypartsilt, ku siel on nii monii, kun ei itellä oo mitää hajuu mikä niist kävis ?

7.7.2010 8:26

G1leraR kirjoitti:
Shape kirjoitti:Meinaat kytkinkelloa?

Juu, oli vähä epäselvästi ilmastu. Oon kyllä ennen saanu sen ''takamutterin'' auki, mut nyt jostain syystä ei onnistu. Voisko joku kattoo sopivan easypartsilt, ku siel on nii monii, kun ei itellä oo mitää hajuu mikä niist kävis ?

Tuo pitäisi käydä myös Runneriin:
http://www.easyparts.nl/showarticles_in ... -5427.html

7.7.2010 14:49

Mistä voi johtua että lämpösellä koneella ei ota yhtään kierroksia 40km/h -> välitysten loppumiseen. 10-40km/h kiertää todella hyvin. Virit technigas next-r 5.3gr rullat, aeroxin 50%malossin vp-jousi. 0-10 on todella takkuinen, mistä johtuu?

7.7.2010 14:54

strmix kirjoitti:Mistä voi johtua että lämpösellä koneella ei ota yhtään kierroksia 40km/h -> välitysten loppumiseen. 10-40km/h kiertää todella hyvin. Virit technigas next-r 5.3gr rullat, aeroxin 50%malossin vp-jousi. 0-10 on todella takkuinen, mistä johtuu?

aivan pirun kireestä vp-jousesta. Jousi pitäis teharille olla +15%... ja kytkinjouset kanssa...

7.7.2010 15:19

Ja laitahan semmonen jousi, joka on passaa Piaggion koneeseen.

7.7.2010 17:59

Shape kirjoitti:Ja laitahan semmonen jousi, joka on passaa Piaggion koneeseen.

onkos noilla vp-jousilla muuten paljonkin eroja? vrt esim. piaggion ja vaakaminarellin koneisiin?
E: vastaus tommialle: Ota se koko höskä pois vaan (se suodatin yms) ei sitä tartvitse kun on tehari paikallaan. ;)
Viimeksi muokannut kalleppi3 päivämäärä 7.7.2010 18:50, muokattu yhteensä 1 kerran