Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Aprilia DI-Tech

23.5.2012 22:56

Millä tulpalla olet yrittänyt?

Re: Aprilia DI-Tech

1.6.2012 19:03

noni eli mulla ois aprilian kanssa tälläne ongelma eli vuosmalli on 06 ruisku virejä
Malossin 70cc sylinteri sarja
ecu boxi
malossi multivar
kevlarhihna
kevyemmät rullat'
hiilikuitu läpät

vikana se että pätkii yli 8 tuhannen kierroksen jälkeen välillä kun kone on lämmin ei niin suurta pätkimistä mutta kiihyttäessä pätkii ja välillä mopo hyytyy kesken ajon kokonaan tulppana käytän sitä ngk 10 tulppaa ja kun käynnistää uudestaan niin mopo taas toimii ecu sanoo viaksi ECU 05 eli jossain liittimessä häiriötä mutta eihän sen noin pitäisi tehdä ?
ainiin ja ei meinaan millään lähtä välillä käyntii mutta kyllä se siitä kun vähän sahailee ? pikaista apua mopo menossa vaihtoon ja pitäisi saada kuntoon!?! voiko vika olla ilmakompressorissa mistä tiedän onko se rikki ?

Re: Aprilia DI-Tech

2.6.2012 15:18

Dementikko kirjoitti:Millä tulpalla olet yrittänyt?


cpr8e jos oikein muistan. Iha vakio tulppa.

Re: Aprilia DI-Tech

4.6.2012 22:37

Mistähä johtuu? Apikka lähtee ihan hyvin käyntiin, käy noin 3s ja sammuu. Kerran sain käymään pitempään ku antoi varovaisesti kaasua ja sitten ajossa oli ihan normaali taas. Kuulostaa käydessää ihan normaalilta, muttei tule enää sitä ''kierrospiikkiä'' niinkuin ennen. Uusi tulppa laitettu.

Mopo Sr ditech -01

Re: Aprilia DI-Tech

17.6.2012 14:32

Moro! Mulla on Aprilia SR 50 Ditech vm. 2002 morinin moottorilla. Se on syksystä lähtien polttanut tulppaa ja ei ole startannut kunnolla. Ensiksi paikallisessa Aprilia merkkihuollossa sanottiin, että on väärää öljyä, että pitäisi olla osa-synteettistä öljyä täysisynteettisen sijaan. Öljynvaihdosta ei ollut mitään apua. Tulppaa paloi ja ei vieläkään startannut kunnolla. Kevät-talvella veimme sen samaan Aprilia merkkihuoltoon ja siellä sanottiin, että kampuran laakerit ja stefat pitää vaihtaa, koska sieltä välistä pääsee kuulemma liikaa ilmaa ja se polttaa tulppaa ja sen takia ei starttaa. Työkustannus arvio lähti 500e + osat, niin annoin tuttuni huoltaa skootteria palkkiota vastaa. Kampuran laakerien ja stefojen vaihdon jälkeen ei mitään apua. Siinä samassa huomasimme, että skootteri oli leiponut talven aikana kiinni (ajoin 10min noin 5 asteen pakkasessa. sammui muuten koko ajan tyhjäkäynnillä) ja pitäisi mäntä vaihtaa ja sylinteri porata. Ilmeisesti ei ollut saanu bensaa, koska moottorissa oli vain 2-t öljyä eikä yhtään bensaa. Sylinterin porautuksen ja männänvaihdon jälkeen teetimme bensaletkut, vaihdoimme moottorin tiivisteet, 1x käytetyn toimivan ruiskusuuttimen, 1x käytetyn toimivan bensapumpun ja vaihdoimme öljyt / bensat. Eikä vieläkään lähde käytiin. Ei vissiin saa bensaa. Ruisku check on ok. Se kyllä sahaa, muttei lupaa mitään. Onko kellään viisaammalla ihmisellä, toisin kuin tällä poropeukalolla mitään käsitystä mitä voisi tehdä?! alkaa pikkuhiljaan kiinnostus lopahtamaan.. ja vielä senverran, että skootteri oli hyrähtänyt kerran n. 3sek käyntiin männän ja sylinterin vaihdon jälkeen. Ennen ruiskusuuttimen ja bensapumpun vaihtoa. Ei se sammunut vaan se sammutettiin, koska ei ollu nesteitä pahemmin koneessa. Kaikki, siis aivan kaikki järkevät ja viisaat neuvot otetaan vastaan! Ja rahaa mennyt töineen kohta 400.. Kiitos! :D

Re: Aprilia DI-Tech

17.6.2012 23:29

Ihmehommaa noissa huolloissa... Enää en uskalla omaanikaan viedä mihinkään huoltoon, parempi kun tekee itse. Ongelmasi on siis se, että rikkoo tulppia nopeasti? Vai eikö enää käynnisty ollenkaan? Mikä tulppa on kiinni?

Katso, ettei ilmaa pääse vuotamaan mistään.

Re: Aprilia DI-Tech

18.6.2012 14:50

Kyllä. Tulppaa menee todella tiuhaan tahtiin.. Ja tällä hetkellä ei käynnisty ollenkaan. En tiedä miksei.. Tietääkö kukaan, miten ilmakompuran toimivuuden voisi varmistaa itse? Tai onko kellään mitään tietoa mikä tätä apikkaa vaivaa.. Tunnen yhen joka ajanu 20tkm ruisku apikalla ilman mitään osanvaihtoa yms ja silti kaikki toimii!? :eek:

Re: Aprilia DI-Tech

2.7.2012 1:09

Mikä mahtaa olla? Aprilia SR Di-Tech 2002, ajamisen aikana syttyy (joskus syttyy, joskus vilkkuu koko ajan) Injection check valo ja bensan saanti loppuu? Eli käännän kaasukahvaa, kuuluu ku se imee ilmaa mut ei bensaa? Toimii taas hyvin kun käynnistää uudelleen kunnes jossaa vaihees alkaa taas pätkimään. Oon huomannu et se tekee sen herkemmin kun ajaa kaks päällä ja useinmiten se tapahtuu kun ajaa töyssystä tai kuopasta :s

Re: Aprilia DI-Tech

2.7.2012 18:22

Nonniin eli siis apikka alkoi aluksi pari min röpötteli ja pätki kaasuttaessa, noh kotona kun olin niin annoin olla ehkä 5min tyhjäkäynnillä. Sammutin ja käynnistin, kaikki ok, vieläkin tosin röpötteli mutta lähtipä käyntiin.

Noh menin veneilemään ja parin tunnin päästä kun takaisin tulin niin ei käynnistynyt enään ollenkaan..

Sitte myöhemmin illalla lähti vielä käyntiin mutta heti sammui.

Sen koomin ei ole käyntiin lähtenyt, koko ruisku on ilmalla putsailtu.

Bensapumppu toimii ok.
Ilmapumppu/kompura mikä onkaan toimii ok. En kyllä tiedä kuinka tehokas pitäisi olla mutta ilmaa tulee pätkitellen tasaisin välein kuin pillistä puhaltaisi. Tehoton ?
Öljynä on semisynteettistä.
Tulppa on uusi.
Bensat vaihdettu.


Injection check palaa mittaristossa.

Mutta mäntä on aika väljä. Suurimmaksi osaksi ruskeahko, eli siis ohipuhaltanut.
Männän alla näytti kuin siellä olisi ollut jäähdytys nesteitä ?! Vai onko öljy muuten vain käytössä vaihtanut väriä ja mennyt vetisemmäksi ?


Eli siis -03 apikka 17700km mittarissa.
Huolloista ei mitään tietoja aikasemmilta omistajilta, mutta sylinteri näyttäisi että olisi aikaisemmin hoonattu.

Re: Aprilia DI-Tech

12.7.2012 21:27

Ostin viikko sitten Aprilia SR 50 Di-Tech vuosimallia 2002, tämä on siis ruisku mopo ja prikka on otettu pois,kulkee mittariin 99.yritin laittaa sähköistä rajoitinta mutta luin että ruiskumopoon ei saa rajotinta kiinni.no seurauksena regulaattori kärähti. sitä sitten etsiessä ja korjaillessa sähköjä. mopo kuitenkin edelleen viritetty ,prikka puuttuu joten sen voisi sorvata itse, ainoastaan mitat puuttuvat ,kuulin että se aprilian vakioprikan leveys olisi 6mm mutta entä sisä- ja ulkokehän halkaisija? kenelläkään tietoa tai hnklökohtaista kokemusta aprilian prikasta? :)

Re: Aprilia DI-Tech

12.7.2012 23:31

No jos prikan sorvaaminen onnistuu tuosta vain niin tuskin on mikään temppu mitata liukuputken halkaisija sisähalkaisijaksi ja ulkohalkaisija vaikkapa 3-4mm paksummaksi.

Re: Aprilia DI-Tech

15.7.2012 22:04

miten noissa aprilioissa sr ruiskuissa toimii 70cc pytyt? tarviiko ruiskua jotenki säätää että toimis isomman pytyn kans? ja jos laittaa esim. https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/2055 tommosen pytyn niin kestääkö vakiokampura vai pitääks senki vaihtaa? ja onko mitää järkee laittaa isompaa pyttyä jos kisaohjelma ei oo asennettu?

Re: Aprilia DI-Tech

16.7.2012 14:24

Onko ditechissä joka on 2002 vuosimallia 17x12 7,5g rullat vakiona? Minkä mittainen hihna tuohon sopii kun vanha meni silpuksi? :s

Ja käykö nuo 7,5gramman rullat "täystehoon" vakioputkella vai minkälaisia suosittelisitte?

Sekä onko tässä prikka vai kuristettu holkki, jos on prikka niin pitäisi sitten jonkinlainen prikka väsätä putkesta.

Re: Aprilia DI-Tech

16.7.2012 21:08

2002-vuosimallin DiTechiä on tehty kahtena eri versiona, toisessa on tehoa 3,2kW ja ns. full power-versiossa 4,6kW. Vakioversion rullat ovat käsittääkseni 7,5g, joidenkin lähteiden mukaan full power-versiossa rullat olisivat 6,8g. Tuon ikäisessä Apriliassa variaattorissa on normaali kupariprikka. Seuraavan vuoden malliin prikka vaihtui rullakupin rajoitinkaulukseen, paksunnettua holkkia ei DiTecissä ole ollut.

Re: Aprilia DI-Tech

16.7.2012 21:20

Papereissa luki 4,6kW joten 6,8g rullat kiinni?

E: Mistä erottaa nuo kaksi eri versiota..? Hihnan mitoista tietoa?