Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Peugeot Kisbee

13.5.2021 12:57

Kevät tuli. Takakumin vaihto, joten pakarikin irti. Samalla aattelin tarkistaa venttiilien välykset. imuventtiilin välkkyyn ei mene 0.04mm (pienin mitä mulla on) ja pakoventtiiliin välkkyyn menee 0.08mm. Mitähän mahtaa olla oikeat välykset? Siis kisbee 2012.

Muoks. Säädin imuvettiilin niin, ettei 0.1mm mene mutta 0.08mm menee. Pakoventtiili onkin juuri noin jo.

Re: Peugeot Kisbee

10.6.2021 14:14

Tuohon huonoon kiihtyvyyteen tais löytyä syy. Siinä kaasarin sivussa on semmoinen pikkuinen kalvo, jonka guukkeli ties kertoa olevan air close valve. Sen alla oli ruostetta, eikä sen neulan kohtaamis kolossa tuntunut mitään liikettä, kun koitin rukariila painaa. Ultraäänipesun jälkeen alkoikin tuntua pientä.liikettä, niinkuin olisi joku venttiili. Kaasari paikalleen ja kiihtyvyys tuntui vähän parantuneen.

Re: Peugeot Kisbee

24.6.2021 14:42

Ruiskukisbeen vm 2020 Euro 4 rajoittimen ohitusta on kyselty. Onnistui ao. tavalla.

Kytkinkellosta hiotaan neljästä kohoumasta 2 vastakkaista pois tasaiseksi pinnaksi. Näin mulla häipyi rajoitin ja skootteri kulkee mittarin mukaan n. 65-70 km/h.
Hionnassa kannattaa olla tarkkana, että molemmista lähtee saman verran, Muuten jää epätasapainoon ja täristää. Alkuperäinen kytkinkello maksaa 16€, joten kannattaa tilata ylimääräinen hiottava.

Re: Peugeot Kisbee

25.6.2021 20:45

Mielenkiintoisen kuuloinen kuristus. Mitä ja miten tuo rajoittaa?

Re: Peugeot Kisbee

26.6.2021 20:02

Vauhtiviivatarra kirjoitti:Mielenkiintoisen kuuloinen kuristus. Mitä ja miten tuo rajoittaa?


Anturi mittaa kytkinkellon pyörimisnopeutta nystyröiden antamien pulssien mukaan ja välittää sitä CDI:lle. Kyseinen skootteri kulki mittarin mukaan 52 km/h ylä- ja alamäkeen. Piuhojen katkaisu ei auta, vaan pulssien puuttuessa kone menee limb-moodiin ja kulku loppuu siihen. 2 nystyrää neljästä kun hioo pois niin pulssitaajuus laskee, mutta ei lopu kokonaan. Ruisku-versioon ei ole vielä saatavilla rajoittamatonta CDI-boksia.

Re: Peugeot Kisbee

17.8.2021 23:06

Mulla on toi Peugeot street zone 2t (ruisku) 2020 malli ja haluasin sen vähän kovempaa saada menemään. Oon yrittäny tota cdi boxia ettiä mutta se ei tunnu löytyvän mistään. Luin tosta että tota yhtä osaa voisi hioa ja saada sillä rajoittimrn pois. Onks kellään siis mitään hajua mistä löytää cdi boxin tai ton hiottavan osuuden ja että jos hioo ni onko mahollista sit vakioks saada takas.

Re: Peugeot Kisbee

18.8.2021 0:00

Eeppi tuossa ylempänä antoi varsin hyvän kuvauksen asiasta. Jos kytkinkelloa ei muualta meinaa löytyä, kannattaa kysellä vaikkapa valtuutetusta huollosta saisivatko sellaisen tilattua.

Re: Peugeot Kisbee

29.3.2022 10:25

Minkä painoset rullat kisbeessä on vakiona, ja onko jotain syytä vaihtaa kevyempiä rullia, esim 100kg kuskille?

Re: Peugeot Kisbee

29.3.2022 23:21

Aikaisemmin nyrkkisääntönä pidettiin että rullien painoihin ei kannata koskea ennen koneen tehojen nostamista, mutta nelitahtisten kiinanskoottereiden kohdalla vanha viisaus ei välttämättä pidä paikkaansa.

Periaatetasolla rullien paino määrittää, millä kierrosalueella kone toimii kiihdytyksessä. Rullien painolla ei siis ole yhteyttä itse välitykseen (kuten vaihdemopon välityssuhteella eli etu- ja takarattaiden hammasluvulla), vaan välityssuhteen muutokseen. Kevyemmillä rullilla kiihdytys tapahtuu korkeammalla kierrosalueella ja rajoittavana tekijänä kevennyksessä on lähinnä riittävän voiman saaminen, jotta variaattori jaksaa liikkua ääriasentoon huippunopeudessa ja välitys voi täten pidentyä maksimiin.

Korkeammalla kierrosalueella kone pitää enemmän meteliä, joka saattaa luoda illuusion paremmasta suorituskyvystä. Kuten kaikki dynokäppyröitä nähneet tietävät, moottorin tehoalue ei kuitenkaan yleensä kasva tasaisesti vaan päinvastoin; tuotettu teho lähtee laskuun ennen huippukierroslukua. Jos siis nykyisillä painoilla tuntuu että kone ei jaksa kiertää kiihdytyksissä, rullien keventäminen voi hyvinkin tuoda apua tähän.

Re: Peugeot Kisbee

30.3.2022 10:52

Okei, ja minkäs painoiset nuo vakiorullat on? Tarvitsen toki sen tiedon jos ostan varaosia. Tässä on nyt sellasta ongelmaa, että sain tollasen skoban tutulta kun oli hankkiutumassa eroon ja tossa on ongelmaa, että ei tahdo kiihtyä 20 jälkeen. Joko kaasarissa on jotain ongelmaa, koska vaihdoin putsarin ja tulpat, tai sitten ongelma on tuolla voimansiirrossa. Ikää alkaa olemaan sen verran, ettei tuntikausien räpellys kiinnosta, vaan tuosta on tulossa tollanen nurkkakulkine talouteen, joten ostan tuohon uuden kaasarin, kun korvaava maksaa n. 60€ ja ostan samalla uudet rullat ja variaattorin hihnan, koska suoraan sanottuna noilla varaosahinnoilla on näppärämpää vaihtaa uudet silloin kun sen variaattorin kotelon avaa. Tallissa on harrasteauto, niin ei oikein mahdu siinä levittämään skobaa vaan pitäis olla sellanen hyvällä säällä paikat auki, uudet osat sisään ja paikat kiinni - tyylinen ratkaisu.

Toki jos joku suoraan osaa sanoa, että mikä ongelmana voisi olla, kun ei meinaa jaksaa käydä tyhjäkäyntiä ja kaasun avaaminen tahtoo tukahduttaa koneen. Sitten kun saa kiertämään niin kiertää jotenkin laiskasti kaasu pohjassa ja tuntuu, että kulku loppuu siinä 20-30 välillä täysin, vaikka tasamaalla ajelee ja kaasulta tullessa tahtoo sammua. Avasin kaasarin, kohokammiossa on bensaa, eli bensan tulopuolella ei ole tukoksia. Pääsuutin näytti olevan ihan aukinainen ja puhdas, tyhjäkäyntisuutin saattoi olla tukossa, ei ollut mitään tarpeeksi ohutta rassaamaan sitä auki. Ymmärrän, että ongelmat tyhjäkäynnissä todennäköisesti johtuukin tuosta tk suuttimesta, mutta hana auki ajellessa bensa tulee kuitenkin pääsuuttimesta ja potku ei tahdo riittää. En avannut sitä luistin puolta ollenkaan ja totesin, että jos yhtään mitään varaosaa pitää ostaa, niin sama ostaa se uusi kaasari eikä uhrata tuohon enää enempää aikaa.

Re: Peugeot Kisbee

30.3.2022 20:24

Moposportilla osasivatkin myydä vakio 5,1 grammaset rullat ja heidän suosituksensa oli vaihtaa tuo kaasari ja olin samaa mieltä, kun uuden sai 65 eurolla ja sillä säästi rassaamisen vaivan. Juotin samalla siihen CDI boksin mustaharmaan johdon kylkeen haarautuvan johdon, johon laitoin samanlaisen abikon kun siinä variaattorikotelolta tulevassa johdossa on, niin saa näppärästi rajoittimen pois käytöstä tai takaisin käyttöön. Laitoin uudet rullat, vanhat oli kuluneet lievästi kulmikkaiksi ja vaihdoin hihnan, joskin se vanha hihna oli silmämääräisesti vielä ihan ok oloinen.

Nyt kysyisin hieman tuosta kaasarin säädöstä. Elikkä kaasarin tyhjäkäynti säädetään sillä ruuvilla, joka pakottaa kaasuläppää hieman raolleen ja seokset säädetään seosruuvista. Tuo lähtee kylmillä keleillä aivan surkeasti käyntiin, uudessa kaasarissa ei ole edes sitä esilämmitysvastusta. Akku on sökö eikä sähköstartti tietenkään sano mitään, joten pitää polkea käyntiin. No nyt sain tuon jotenkin käyntiin avaamalla täysin kiinni asennosta tuota seosruuvia ehkä kierroksen tai pari (availin räikkäavaimella sijainnin takia, joten ei ihan tarkka tieto), mutta homma toimii nyt niin, että liikkeelle lähtiessä, vaikka kaasu on täysin auki, niin tuntuu ettei kone ota kierroksia, käy kyllä ja hiljalleen lähtee keräämään vauhtia, mutta ei ns reagoi kaasuun kunnolla. Onko tuo vielä liian laihalla, vai johtuuko ylipäätään seoksesta vai jostain muusta?

Re: Peugeot Kisbee

31.3.2022 0:01

En nopeasti löytänyt tietoa vakiorullien painosta, mutta asiansa osaava varaosakauppias sen toki kertoo. Rullien vaihto oli ihan peliliike, varsin nopeasti tuppaavat kulumaan kulmikkaiksi ja rullasarjasta ei tosiaan paljoa köyhdy.

Seosruuvin suhteen ollaan todennäköisesti oikeilla paikkeilla, tyypillisesti paras säätö on noin kahden kierroksen nurkilla täysin kiinni olevasta aukipäin. Lisää vinkkejä kaasarin säätöön kannattaa vilkaista Tietopankin artikkelista. Vaikka artikkelissa puhutaankin 2T-koneesta, mopojen kokoluokassa samat pääpiirteet pätevät myös nelarikoneisiin. Oma veikkaukseni on, että pääsuutin on hieman liian pieni.

Re: Peugeot Kisbee

13.4.2022 13:34

Oon saanut sen verran tässä nyt koronan jälkeen testattua, että sain ton skobon käyntiin, otin liikennekäyttöön ja ajelin pari kilsaa. Vauhtia saa kyllä kelattua, mutta kiihtyvyys on pahasti hukassa. Laitoin uuden hihnan variaattoriin ja vaihdoin noi rullat. Vakio rullat oli 5,1 grammaset ja sellaset laitoin sinne tilalle, punnitsin vielä vanhat kun otin ne ulos.

Mopo tuntuu oirehtivan niin, että ikäänkun tuosta puuttuisi se variaattorin toiminta, missä koneen puoli käy ns tasakierroksilla ja kuorman mukaan säätyy sitten tuo välitys tarvittaessa. Jos tulen vaikka ylämäkeen, niin sen sijaan että vauhti tippuisi ja kierrokset pysyisivät suhteellisen tasaisena niin myös kierrokset tippuvat vauhdin mukana ja mopo meinaa hyytyä. Voisiko tuolla kytkimen luona tapahtua jotain erikoista? Esim se takapään "lautasia" kokoonpuristava jousi olisi liian löysä ja ei saa pidettyä hihnaa tarpeeksi isolla liikeradalla, jolloin etuvariaattori nostaa kierrosten noustessa turhan herkästi tuota hihnaa isolle välitykselle tms?

Re: Peugeot Kisbee

16.5.2022 12:45

VIKA RATKESI!

Elikkäs, venakopalta tulee ilmanputsarikoteloon 2 letkua, joista pienempi on venakopan huohotus, ja isompi tulee myös venakopalta, mutta onkin yhteydessä pakoputkeen läppäventtiilin välityksellä. Ilmeisesti läppäventtiili on paskana tai karstoittunut auki, mutta tuo letku nyt sitten puhalteli pakokaasua ilmanputsarikoteloon. Letku irti ilmanputsarista ja puhaltelemaan ulkoilmaan ja pätkä letkua mihin ruuvi moottorisilikonilla tulpaksi ja se siihen putsarikoteloon kiinni ettei ole imuvuotoa ja johan rokkaa.

Nyt rajoitin ohitettuna kulkee satkukiloisen kuskin kanssa tasamaalla sen 60 ja jos on lääniä tai alamäkeä niin jopa 70, mutta nappaa sinne 50 päälle vauhtia jo suht nopeasti eli hyvä tälliseen nurkkaliikkumiseen, kun pärjää näillä taajamien 50-60 rajoitusalueteillä ilman että tarttee puikkelehtia kelville ja ajoradalle aina tarpeen mukaan.

Re: Peugeot Kisbee

5.6.2022 11:04

velum611 kirjoitti:VIKA RATKESI!

Elikkäs, venakopalta tulee ilmanputsarikoteloon 2 letkua, joista pienempi on venakopan huohotus, ja isompi tulee myös venakopalta, mutta onkin yhteydessä pakoputkeen läppäventtiilin välityksellä. Ilmeisesti läppäventtiili on paskana tai karstoittunut auki, mutta tuo letku nyt sitten puhalteli pakokaasua ilmanputsarikoteloon. Letku irti ilmanputsarista ja puhaltelemaan ulkoilmaan ja pätkä letkua mihin ruuvi moottorisilikonilla tulpaksi ja se siihen putsarikoteloon kiinni ettei ole imuvuotoa ja johan rokkaa.

Nyt rajoitin ohitettuna kulkee satkukiloisen kuskin kanssa tasamaalla sen 60 ja jos on lääniä tai alamäkeä niin jopa 70, mutta nappaa sinne 50 päälle vauhtia jo suht nopeasti eli hyvä tälliseen nurkkaliikkumiseen, kun pärjää näillä taajamien 50-60 rajoitusalueteillä ilman että tarttee puikkelehtia kelville ja ajoradalle aina tarpeen mukaan.


Velum611! Mistäs löysit cdi boxin? Ja onko sulla se ruiskumalli ja mikä vuos malli? Ja mitkä piuhat nyt satuitkaan laittamaan yhteen?