Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

22.7.2009 22:31

TTL92 kirjoitti:
tomì kirjoitti:Variaattoria (ja toki myös kaasutinta) säätämään ;)


kaasutin on aika lailla "oikeissa säädöissä"... ja en kyl löydä varista enään mitään kuristus levyä... :D ( laitoin multivarin)

mutta kun jotku meinaa että ne vasta paine+kytkin jouset vaikuttais jotaki tohon nopeuteen, mutta en sitten tiedä...:S


Kyllä ne jousetkin vaikuttaa, ja niitäkin voi olla syytä vaihtaa jäykempiin (kuin vakiot).

Veikkaisin, että rullat kun vaihtelet sopivan painoisiki niin voisi hiukan paremmin kulkea.

23.7.2009 4:07

no minkä painoset olis sit "hyvät"...:D nyt siellä on 7g...

23.7.2009 13:51

TTL92 kirjoitti:no minkä painoset olis sit "hyvät"...:D nyt siellä on 7g...


Paha mennä tältä istumalta sanomaan, kun sulla tuo multivarikin on... Sellaset kuitenkin, että ottaa piikin ja pysyy piikillä.

prikka pois

29.7.2009 2:10

Onko tietoa auttasko jos pelkän prikan nappais pois variaattorista? ja mitä muuta voisi tehdä vauhdin/kiihtyvyyden suhteen?

29.7.2009 14:01

tuumu kirjoitti:Onko tietoa auttasko jos pelkän prikan nappais pois variaattorista? ja mitä muuta voisi tehdä vauhdin/kiihtyvyyden suhteen?

Auttaa. Oma vivacity kulkee mittariin n.68km/h ja pelkästää se levy otettu pois. Se ei siis ole varsinaisesti mikää prikka vaan 8cm halkasijaltaan oleva pyöreä levy.

Ja sen hukkaputken voi tukkia, ostaa teharin yms. kaikkea mitä lompakko antaa myöte. ;)

29.7.2009 14:21

55-65kmh kulkee oikeaa mopon kunnosta ja säästä riippuen kun ottaa prikan pois.

29.7.2009 15:09

Minkä kokoinen kaasari tässä on vakiona ja mikä on maksimikoko mikä menee vakioimukaulaan? Kyseessä siis 09 malli.

Nyt on siis rajoitinlevy pois ja hukkaputki sekä hapetus tukittu ja menee 72 gps:n mukaan.

Pitäis vielä hieman saada lisää vauhtia ja tarkoituksena olisi vaihtaa tehoputki ja 70cc setti myöhemmin. Sitä ennen siis kaasari vaihtoon joten vakiopytylle ja jatkossa 70cc pytylle sopivaa kaasaria etsiskelen.

29.7.2009 19:04

Tietääkseni kaikki pösöt ovat teknisesti samoja eli tässäkin on 13.3mm Gürtner ja imukaula on samankokoinen, eli imukaula vaihtoon jos isompaa kaasaria mielit..

30.7.2009 1:09

MIKES_ kirjoitti:
tuumu kirjoitti:Onko tietoa auttasko jos pelkän prikan nappais pois variaattorista? ja mitä muuta voisi tehdä vauhdin/kiihtyvyyden suhteen?

Auttaa. Oma vivacity kulkee mittariin n.68km/h ja pelkästää se levy otettu pois. Se ei siis ole varsinaisesti mikää prikka vaan 8cm halkasijaltaan oleva pyöreä levy.

Ja sen hukkaputken voi tukkia, ostaa teharin yms. kaikkea mitä lompakko antaa myöte. ;)


Tarviiks mitää erityisii työkalui jos avaa varin kopan ja ottaa prikan pois tai onko nopea homma? joo sehän on 'kuristuslevy' ku niin iso,mut eikös se ole rullakupissa? oon vähä onneton näis ku just saanu skoban ja koht kortti :S

30.7.2009 1:30

Lainataas omaa tekstiä tuolta Trekker topicista, tuo sama ohje käy kaikkiin Pösöihin.

-Miksutus- kirjoitti:Squabissa on prikka, tai pikemminkin kuristelevy etuvariaattorissa rullakupissa kiinni, se on noin kämmenen kokoinen peltilätkä ja sen kun otat pois+ sen päällä olevan peltisen "kannen" jossa on iso reikä keskellä niin pitäis huippuja kertyä mopon kunnosta riippuen noin 55-65kmh ;) Eli otat variaattorinkopan auki (8kpl 8mm pulttia) ja ainakin orkkiskuntoisissa Trekuissa on vielä se takajarruvaijeri tuettu sellaisella peltilätkällä joka on torxilla kiinni kopassa, sekin kannattaa irroittaa eikä haittaa vaikkei välttämättä laita enää edes takaisin sitä. Sen jälkeen kun koppa on auki niin pulttipyssyllä (suositeltavaa) tai räikän kanssa kikkailemalla otat etuvariaattorin keskellä olevan 14mm mutterin irti, nyt sulla lähtee se lautanen siitä irti käsin ottamalla ja sen takaa paljastuu rullakuppi ja hihna, otat hihnan pois paikoiltaan ja sen jälkeen vedät sen rullakupin (et voi erehtyä osasta..) pois sieltä kolostaan. Nyt näet siinä sen piilossa olevalla puolella kaksi erillistä peltihärpäkettä jotka on kolmella 7mm pultilla kiinni, otat pultit auki ja ne peltilätkät irti ja sen jälkeen vain kasaat variaattorin päinvastaisessa järjestyksessä kuin purit, ilman niitä peltisiä osia. Hihnankin saat paikalleen helposti kun vedät takavariaattorin ulompaa levyä lujasti itseesi päin niin se hihna pääsee löysemmälle ja menee paremmin paikoilleen.


Työkaluja tarviit siis räikän ja siihen sopivan 8mm sekä 7mm hylsän, jatkovarren/normaalia pidemmät hylsyt kun ovat kopassa melko syvällä ne pultit, torx avaimen sekä suositeltavaa on myös omistaa pulttipyssy, muttei pakollista. Jos pulttipyssy löytyy niin hommaan ei tarvitse ensikertalaisen varata kuin noin puoli tuntia maksimissaan, mutta mikäli joudut ilman pyssyä kikkailemaan niin saattaa hommaan tuhraantua parikin tuntia kun miettii miten sen varin saisi auki..

30.7.2009 2:22

en kyllä pulttipyssyä omista, katotaa miten käy :D jos sais jostaa semmosen halvalla..

30.7.2009 13:43

Sivu pari taaksepäin linkitin kuvan siitä rajoitinlevystä. Kato se niin tiedät mikä sieltä pitää poistaa.

Itse avasin varin ja ihmettelin kun prikkaa ei löytynyt ja pohdiskelin mikä ihmeen viritelmä tuo levyjuttu on. Sitten pistin varin kiinni ja tulin tänne ihmettelemään miksi ei löydy prikkaa kunnes tajusin että se levy estää rullien nousemisen tarpeeksi ylös.

Tuli sitten turhaan ylimääräinen varin purku + kasaus kun olin tottunut prikan poistoon.

Pulttipyssy helpottaa kummasti ja niitä saa n. 30-50e hintaan sähköisinä. Tosin sopivan kokoisella öljynsuodattimen pidikkeelläkin pärjää.

Omasta mielestä tuo levy kannattaa poistaa ennen sisäänajoa, pysyy kierrokset paljon matalammalla ajettaessa normaalia mopovauhtia ja siitähän kone tykkää.

30.7.2009 16:12

tuumu kirjoitti:en kyllä pulttipyssyä omista, katotaa miten käy :D jos sais jostaa semmosen halvalla..

Ei sitä pulttipyssyä siinä tarvi. Ottaa oikean kokosen hylsyn ja siihe semmonen varsi missä EI ole räikkää, sitte joku kaveri pitämää lukkopihdeillä sitä rattaan näköstä levyä kiinni ettei se pyöri ja sitte lyö toho hylsyavaimen vartee pari napakkaa iskua vasaralla ja se on siinä sillon jo ihan löysällä. ;)

31.7.2009 3:09

Vielä pari hassua,elikkä onko kellää kokemusta easypartsin sivujaloista jotka sopii vivacityyn ja niitä löytyy 2kpl toinen oli joku jiffy buzzetti. niin ja onko vaikeuksia sen laittamisessa? Ja sitten olen tilaamassa myös crossi-stongaa + adapteria joten heittäkääs tähän jotain suosituksia tangosta ja kiinnikkeistä (easyparts.nl) joissa on hinta/laatu kohdallaan ja sopii v-cityyn . kiitoksia jo

äänenvaimennin

3.8.2009 15:54

Löytyykö jostain maailman osakaupasta esim. easyparts tai joku... Vivacity silver sportiin "parenpi" äänenvaimennin.
Haen siis ainoastaan paremmin vaimentavaa äänenvaimentajaa en koko putkea...

Sais tuon kakstahtisen pirinän loppumaan :)