Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

5.6.2012 19:28

Ei tarvitse ottaa rumpujarrun vaijeria irti. Vetämällä se rengas lähtee irti, kun on mutteri otettu pois. Kannattaa ottaa pakoputki pois ja löysätä lokasuojaa, mahtuu paremmin tulemaan pois. Joskus vanne on ruostunut akseliin kiinni, joten silloin kannattaa pistää ruosteenirroittajaa, koputella kumivasaralla tai hieman lämmittää vannetta varovasti kuumailmapuhaltimella. Vannetta takaisin laitettaessa kannattaa sipaista hieman vaseliinia akselille, niin ei pääse korroosio iskemään.

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

6.6.2012 12:38

Itselläni piti ainakin ottaa vaijeri irti yamahasta niin arvelin että tässä myös :)

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

11.6.2012 18:28

Onko tuollaiseen crossitankoon ja adapteriin järkeä lähteä sijoittamaan? Kyseessä on piaggio zip -97 ja
vakio kojelauta on mitä hirveintä katsottavaa.. Näyttää ihan joltain vespalta

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

11.6.2012 19:32

Kyllä se useasti komentaa pyörää.

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

11.6.2012 21:13

Kuuluuko vakio piaggio typhoonin sylinterin ja kannen välissä olla tiiviste ? :D . meinaa ku sellasta ei näkyny ja toimi kumminkin. btw auttaako kannen laskeminen ?

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

11.6.2012 21:15

Stalkkerissa ja Typhoonissa ei kuulu olla tiivistettä. Kannen lasku auttaa, jos on varaa laskea. Puristussuhde nousee, vääntöä varsinki tulee.

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

12.6.2012 0:51

Kertokaapa mistä kannattaa lähteä tilaamaan adapteria ja crossitankoa mahdollisimman halvalla.

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

12.6.2012 13:55

Tuleeko typhooniin lisää kiihtyvyyttä ja nopeutta jos laitan multivarin kiinni ? Tällä hetkellä skootterista on otettu kaikki kuristukset pois.

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

12.6.2012 14:05

Ei mitenkään merkittävästi.

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

12.6.2012 16:49

Mielummin tehari.

Re: Gilera Runner SP/PJ 50

13.6.2012 17:05

On nyt ollut ongelmia oman Purejetin kanssa. Ajelin skootterilla päivä ostamisen jälkeen ja pientä pätkimistä oli silloin tällöin kiihdyttäessä. Oli kylmä ilma ja käynnistyvyyskin oli huono. Seuraavana aamuna koitin saada skobaa käyntiin. Starttailin pitkään tuloksetta kunnes startti alkoi hyytyä ja jämähti kokonaan. Lopuksi kuului vain metallinen naksahdus nappia painaessa.

Aloitin korjaustoimenpiteet akusta ja sähköliitoksista koska kuvittelin virran vähyyden olevan ongelmien syy. Lataus ei auttanut joten hankin uuden akun (4 Ah) mutta vika pysyi samana siitäkin huolimatta. Renkkasin starttia sen verran että naksahdustakaan ei enää kuulunut muualta kuin releestä. Seuraavaksi otin starttimoottorin irti ja totesin sen kärähtäneen. Hankin tilalle uuden ja laitoin paikoilleen mutta tuloksena oli se että sama metallinen naksahdus kuului kuin alunperinkin. Kyllästyneenä kiikutin skootterin korjaamolle ja siellä todettiin moottorin leikanneen kiinni ainakin sylinterin osalta. Alakerrasta ei ole tietoa. Korjausarvioksi heittivät 700-1000e.

Miten nyt kannattaisi edetä? Onko mahdollista että kone leikkaa kiinni startatessa vai onko vaurio tullut jo edellispäivänä ajaessa vai mahdollisesti jo entisellä omistajalla? Starttia vaihtaessa huomasin että polttoaineletkun klemmari oli käytännössä irti ja ilmaletku variaattorin kopan kohdalla huonosti paikallaan. Olisiko näillä jotakin tekemistä kiinnileikkaamisen kanssa? Vuosimalli on -03 ja kilometrejä 14 tkm. Koneremontti on tehty joitakin vuosia mutta ilmeisesti vain parituhatta kilometriä sitten.

Re: Gilera Runner SP/PJ 50

13.6.2012 17:47

Ei se klemmari ja putki tuohon vaikuta. Miten tuollaisilla kilometreillä on tarvinut jo koneremontti kertaalleen tehdä?

Onkohan siellä öljypumpun hihnaa ollenkaan vai väärissä säädöissä... sanon että jotain on ollut jo aikaisemmin vialla jos on tosiaan tarvinut koneremontti tehdä.

Ja PureJet vaatii 9Ah akun maahantuojan (ja oman kokemuksen mukaan). 4Ah on ruiskupelille liian vähän. Ja sitten tuli mieleen läppärungon läpät jotka aiheuttavat tuota huonoa käyntiinlähtöä tai estävät sen jopa kokonaan jos esim. pala pois.

Re: Gilera Runner SP/PJ 50

13.6.2012 19:09

Varmista myös, että öljypumppusi toimii ja on oikein säädetty. Tarkista myös käyttämäsi 2T-öljyn laatu, nämä ovat melko nirsoja sen suhteen. Ei noilla kilometreillä pitäisi olla mitään vikaa vielä.

Re: Gilera Runner SP/PJ 50

13.6.2012 23:46

Kuulemma ihan oikeaa öljyä edellinen omistaja käyttänyt. Oikein muistutti minua että muistan käyttää sopivaa öljyä. Jotakin öljyvuodon tapaista tuolla oli vian ilmetessä ja ajattelin että se johtui löysällä olleesta bensaletkusta. Kiristyksen vaikutuksia en ole päässyt kokeilemaan kun ei skootterissa tosiaan edes kone pyöri. Eivät olleet korjaamolla vielä aukaisseet konetta yhtään mutta jumissa on.

E: Edellinen omistaja oli juuri ennen myyntiä minulle laittanut variaattorin prikan paikalleen. Onko mahdollista sössiä siinä toimenpiteessä jotenkin niin että koneen jumitus selittyisi sillä? Hän puhui kahdesta prikasta joista toisen laittoi kiinni. Pitääkö edes tieto kahdesta prikasta paikkansa?

E2: Moottorin vikavalo palaa myös ja vilkkuu välillä. Alkoi mielestäni samaan aikaan kuin tuo kiinnileikkaaminen tapahtui.

Re: Gilera Runner SP/PJ 50

13.6.2012 23:56

Kampiakselilla on kaksi varsinaista prikkaa, toinen (1) ihan ensimmäisenä (kun kaikki osat on pois kampiakselilta, tämä prikka tulee ensin) ja toinen prikka, joka onkin se varsinainen rajoitinprikka (8), löytyy sitten liukuholkilta. (Toki myös numero 14 on prikka, mutta sen rooli ei ole niin suuri kuin kuvaan merkittyjen.)

Eli siis, kyllähän tuossa tumpelo voi jotain sählätä ja saada variaattorin asennettua väärin -> kannattanee avata variaattori, ellet ole jo sitä tehnyt, ja tarkistaa, että kaikki on kuten alla oleva kuva näyttää. Jos numero 8 puuttuu niin siitä ei hyvää seuraa!

Kuva
(Nro 1 on siis taaimmainen prikka ja 8 on rajoitinprikka.)

Saanko kysyä, mitä 2T-öljyä käytät?

Edit: Katsopa siis myös vikakoodit.
Viimeksi muokannut Dementikko päivämäärä 14.6.2012 1:44, muokattu yhteensä 1 kerran