Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

23.5.2015 13:08

Jos pytty on hyvässä kunnossa muuten niin vaihda se mäntä siihen ensimmäisenä ennen kuin alat hyvää pyttyä hylkäämään. Useimmiten ne männänrenkaat alkaa olla entiset ja ei niinkään sylinteri.

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

23.5.2015 13:33

Onko Nrg&Runnerissa joku tyyppivika, kun kaikissa käytetyissä on keulassa väljää ? Minkälaisia laakereita tuonne oikeen menee ja onko hankala homma vaihtaa ?

Osassa on jo uutena klappia tuossa keulassa, taitaa ollakkin ominaisuus.

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

23.5.2015 20:44

Just meinasin kirjottaa kans et omassa runnerissa on väljää etupään iskarissa normaalia??
Koitin ottaa iskareita irti mutta ylhäällä ei ole ku toisella puolella pultti jonka irrotin mutta iskari ei lähteny irti..
Onko noi ees purettavissa?
Pitäskö sisäl olla öljyä vai ei,otin iskarin alapuolelta sen pultin irti nii mitään ei valunut sieltä??

Vm:2007 runner sp 50
Viimeksi muokannut tonza85 päivämäärä 24.5.2015 11:05, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

23.5.2015 20:48

Mrt50 kirjoitti:Jos pytty on hyvässä kunnossa muuten niin vaihda se mäntä siihen ensimmäisenä ennen kuin alat hyvää pyttyä hylkäämään. Useimmiten ne männänrenkaat alkaa olla entiset ja ei niinkään sylinteri.


Männänrenkaat oli kulunu epätasasesti,jossain kohti oli paksummat ja toises ohuemmat
Kauhee pykälä oli jo sylinterin yläkohtaan tullu..

Mites onko toi barkit millane merkki sylinterinä?

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

24.5.2015 11:39

Näissä tuossa etukeulassa on sisällä vain vaseliinia voitelemassa liukuholkkeja. Sisällä on pieni vaimennin toisessa putkessa ja se vaimentimen pää on kiinni juurikin sillä mutterilla. Aika nopeasti kuluu nuo muoviholkit, "tyyppivika".

Purku onnistuu siten, että otat stefan alta lukkosokan pois, niin tämän jälkeen pitäisi vetämällä lähteä sisä- ja ulkoputki toisistaan irti. Tietenkin sen sisällä olevan vaimentimen kiinnitysmutteri ja -ruuvi tulee olla irroitettuna.

Tältä näyttää purettu keula:

Kuva

Sylinteriksi suosittelen Barkitin sijaan Motoforcen alumiinista.

https://sparewheel.fi/product_info.php/ ... s_id/14803

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

24.5.2015 15:55

Okei kiitos kuvasta.
Saakohan noita liukuholkkeja uutena mistään?ja hinnasta tietoa?
Mut onko toi barkit mistään kotosin edes?
Mites toi motorforce tehot samat ku vakio vai parempi?
Viimeksi muokannut Shape päivämäärä 24.5.2015 23:26, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Edellistä viestiä ei tarvitse lainata

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

24.5.2015 21:23

Mikäs tuossa nyt sitten tekee sen väljyyden tuohon keulaan ?

Saattaahan olla myös että ohjauslaakeri on todella löysällä eli kiristykselläkin saattaa saada välystä vähennettyä (tiedän että laakeria ei kuulu kiristää tiukkaan).

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

24.5.2015 23:26

Uusia liukuholkkeja pitäisi saada jälleenmyyjiltä. Muistaakseni hinnat oli jotain 8-12 €/kpl.

Likainen liukuputki ja huonot stefat aiheuttaa sen, että hiekkaa pääsee sisään ja se kuluttaa holkit väljäksi nopeasti. Uusissa Runnerin malleissa on KYBin keula, joka on öljytäytteinen.

Ohjauslaakerin kiristys ei taida tähän auttaa. ;)

Motoforce on nicasil-pinnoitteella ja ei kulu täten. Lisäksi se on aavistuksen pirteämpi sylinteri mitä vakio. Valurautaseen Barikittiin nähden järkevämpi valinta.

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

24.5.2015 23:44

Shape kirjoitti:Uusia liukuholkkeja pitäisi saada jälleenmyyjiltä. Muistaakseni hinnat oli jotain 8-12 €/kpl.

Likainen liukuputki ja huonot stefat aiheuttaa sen, että hiekkaa pääsee sisään ja se kuluttaa holkit väljäksi nopeasti. Uusissa Runnerin malleissa on KYBin keula, joka on öljytäytteinen.

Ohjauslaakerin kiristys ei taida tähän auttaa. ;)

Motoforce on nicasil-pinnoitteella ja ei kulu täten. Lisäksi se on aavistuksen pirteämpi sylinteri mitä vakio. Valurautaseen Barikittiin nähden järkevämpi valinta.


Eli se klappi tulee tosiaan noista pumpuista, pitääpä kattoa huomenna silmämääräsesti kuinka paljon on välystä. Kiitokset Shapelle jälleen kerran.

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

25.5.2015 9:45

Shape kirjoitti:Uusia liukuholkkeja pitäisi saada jälleenmyyjiltä. Muistaakseni hinnat oli jotain 8-12 €/kpl.

Likainen liukuputki ja huonot stefat aiheuttaa sen, että hiekkaa pääsee sisään ja se kuluttaa holkit väljäksi nopeasti. Uusissa Runnerin malleissa on KYBin keula, joka on öljytäytteinen.

Ohjauslaakerin kiristys ei taida tähän auttaa. ;)

Motoforce on nicasil-pinnoitteella ja ei kulu täten. Lisäksi se on aavistuksen pirteämpi sylinteri mitä vakio. Valurautaseen Barikittiin nähden järkevämpi valinta.


Nyt on tilattu kyseinen sylinteri sarja.
Saako tohon mäntiä mistä ku sehän pitää jossain vaiheessa vaihella jos km tulee tarpeeksi?

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

27.5.2015 9:25

Mikäs ois hyvä katkosvälys noille männärenkaille tohon motoforce pyttyyn?

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

27.5.2015 17:56

Huppista, tämähän on ihan vika alueella. No ehkä joku kykenee siirtämään tän sinne mihin kuuluu.

---------

Kävin tänään tyyppäämässä sellasta Peugeot Jetforce C-Techiä, ja kun kokemusta ei ole kuin tuosta maailmaa nähneestä vanhasta Ovettosta niin voisko joku kertoa mulle että onko nää mun tuntemukset koeajolta ihan reilassa eli onko nää kaikki tälläsiä vai oliko tässä jotain erikoista.

Ensimmäinen havainto oli että tuohan lähti kuin hauki rannasta. Toi Ovetto ei varsinaisesti kiihdy mun 100+++ kilon painon alla, lähinnä sen vauhti vaan verkkaisesti kasvaa. Näppituntumalla sanoisin että siinä vaiheessa kun Ovetto menee 25 nii tossa oli jo täys laukka päällä.

Toisekseen se meni oman mittarinsa mukaan 55, eli todennäköisesti vain sen mitä sen kuuluu mennäkin. Mutta musta tuntui kuin se olisi kiertänyt aivan helkkaristi, ja variaattoria ropaamalla ei voisi kuvitella vauhdin juurikaan lisääntyvän. Näidenhän pitäisi kulkea kai vähän älyttömyyksien puolelle saakka jos sieltä variaattorista ottaa sen sellaisen kiekon pois. Mittarinopeudessa 40-45 se myös täristi samalla tavalla kuin tuo Ovetto silloin kun GPS näyttää 60+

Viimeisenä äänimaailma. Tyhjäkäynnillä jo kuuntelin että kuulostaapa se muhevammalta kuin tuo oma, ja ajettaessa sitten jo melkein nolotti. Meteli oli aikamoinen tuohon vakioputkiseen Ovettoon verrattuna. Putki siinä vehkeessä oli tällainen: http://wonk.sytes.net/test/11354826_244710725723435_1689562850_n.jpg

Suorituskykyä lukuunottamatta aparaatti oli kaikinpuolin aika väsyneen oloinen eikä hintalappukaan mielestäni oikein kohdallaan joten tää yksilö saa jäädä, mutta nyt siis askarruttaa että onko nää kaikki tälläisiä vai oliko tämä vaan tällainen?

EDIT: Lisäyksenä muistui mieleen vielä se ettei sillä voinut ajaa hitaasti, esim 20 taulussa se nyhti ja putputti ja räki mennessään. Tällänen sen nyt ei ainakaan kuulu olla.

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

28.5.2015 20:42

Dodii nyt on kiinni toi motorforce 50cc runnerissa ja käytin tyhjäkäynnillä 15min ja sammutin ja 2h päästä laitoin uudestaan käyntiin niin nyt ei toimi...
Ei anna painaa kaasua yhtään vaan booa/sammuu ja tyhjäkäynti on reilu 1000rpm eikä kaasarin tyhjäkäynnin säätö vaikuta mihinkään,,
Missä vika,ei saa bensaa vai joku muu?
Kaasari putsattu noin 2viikkoa sitten,pääsuutin oli 70 joka on varmaan ihan passeli tohon pelkkään tehari viriin ja vari prikan poistoon?

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

30.5.2015 22:32

Öljypumpusta kysymys jos poistan tuorevoitelun käytöstä niin ilmeisesti öljypumpun hihna on variaattorissa ja jos sen otan pois ja tukin letkun niin varmaan riittää eikä tarvii enempää purkaa?

Re: Piaggio/Gilera-skootterit

2.6.2015 19:51

Onko gilera runner sp 50 erillinen cdi-boksi ja sytytspuola vai kummatkiin samassa?