Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

23.3.2016 20:39

Kertokaas kaikki skoottereista tietävät että miksi roksini ei vastaa kunnolla kaasuun matelee noin 10~15 kmh ja vasta sit pääsee tehopiikille tekniikkaa: 50 cc black trophy stage 6 pro replica , stage 6 sport variaattori, 3,2 g rullat malossin keltaiset kytkin jouset , top performance +30 vp jousi ja stage 6 kytkin.. kyseinen skootteri on siis 09vm

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

23.3.2016 21:23

J Ros kirjoitti:kungen:

paljon kerkesit ajamaan ennen vikaa (km)?


Mopon ostaessani kilometrejä oli 15 500, edellinen ostaja juuri vaihtanut männän. Nyt kilometrejä on 18 000.

Tuli vain mieleen sellainen minkä voin tässä mainita, että kaasukahvaa joutuu vääntämään ihan tappiin asti, jotta jotain tapahtuu. Näin on aina ollut. Eli siis pieneen kahvan vääntöön ei skootteri reagoi mitenkään. Epäilen että tässä ei nyt se ole kyseessä, vai onko? Osat kyllä edellinen omistaja antoi mukaan, jotka oli valmiiksi ostanut mutta ei sitten ollut jaksanut vaihtaa.

Mutta ottaisin siis mielelläni vastaan kaikenlaisia neuvoja mitä kannattaa tarkistaa ja korjata, jotta saisin mopon nopeammin kiihtymään.

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

23.3.2016 21:56

kungen kirjoitti:
J Ros kirjoitti:kungen:

paljon kerkesit ajamaan ennen vikaa (km)?


Mopon ostaessani kilometrejä oli 15 500, edellinen ostaja juuri vaihtanut männän. Nyt kilometrejä on 18 000.

Tuli vain mieleen sellainen minkä voin tässä mainita, että kaasukahvaa joutuu vääntämään ihan tappiin asti, jotta jotain tapahtuu. Näin on aina ollut. Eli siis pieneen kahvan vääntöön ei skootteri reagoi mitenkään. Epäilen että tässä ei nyt se ole kyseessä, vai onko? Osat kyllä edellinen omistaja antoi mukaan, jotka oli valmiiksi ostanut mutta ei sitten ollut jaksanut vaihtaa.

Mutta ottaisin siis mielelläni vastaan kaikenlaisia neuvoja mitä kannattaa tarkistaa ja korjata, jotta saisin mopon nopeammin kiihtymään.


Itse epäilen varirullien kuntoa, ne voi olla kuluneet. Moni tosin sanoo huoltaneensa juuri variaattorin, mut yleensä vain hihna vaihdettu. Kannattaa tehdä ihan perushuolto: peräöljyt, tulppa, kaasarin tyhjennys, ilmanputsarin pesu ja rasvaus, variaattorinrullat, hihna sekä tarkistaa kytkinmen kitka pinnat...voi olla myös mahdollista että etuvarin levyihin kulunut urat, silloin remmi ei pääse vapaasti "nousemaan"...

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

23.3.2016 22:00

kungen:

kannattaa katsoa että kaasuvaijeri toimii oikein eli ilmanputsari irti ja käännät kaasua ja samalla luistimen pitäisi nousta ylöspäin, ja täydellä kaasulla se on ihan ylhäällä !!!

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

23.3.2016 22:01

kungen:

edit: mopon ei tarvitse olla käynnissä

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

23.3.2016 22:04

riejumrt50 kirjoitti:Kertokaas kaikki skoottereista tietävät että miksi roksini ei vastaa kunnolla kaasuun matelee noin 10~15 kmh ja vasta sit pääsee tehopiikille tekniikkaa: 50 cc black trophy stage 6 pro replica , stage 6 sport variaattori, 3,2 g rullat malossin keltaiset kytkin jouset , top performance +30 vp jousi ja stage 6 kytkin.. kyseinen skootteri on siis 09vm


Todennäköisesti pakoaukko on avarampi kuin alkuperäisessä. Sylinteri vaatiin isomman kaasarin tai sitten kaasarin säätöä: isompi suutin, seosputki ja tyhjäkäynti suutin. Itsellä sama ongelma Malossi 50 cc sport sylinterin kanssa, myös oikeanlainen pakoputki auttoi asiaa...

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

23.3.2016 22:35

J Ros kirjoitti:
riejumrt50 kirjoitti:Kertokaas kaikki skoottereista tietävät että miksi roksini ei vastaa kunnolla kaasuun matelee noin 10~15 kmh ja vasta sit pääsee tehopiikille tekniikkaa: 50 cc black trophy stage 6 pro replica , stage 6 sport variaattori, 3,2 g rullat malossin keltaiset kytkin jouset , top performance +30 vp jousi ja stage 6 kytkin.. kyseinen skootteri on siis 09vm


Todennäköisesti pakoaukko on avarampi kuin alkuperäisessä. Sylinteri vaatiin isomman kaasarin tai sitten kaasarin säätöä: isompi suutin, seosputki ja tyhjäkäynti suutin. Itsellä sama ongelma Malossi 50 cc sport sylinterin kanssa, myös oikeanlainen pakoputki auttoi asiaa...


Ok pitää kokeilla säätää kaasaria. On vaa nii ärsyttävää ku ei lähe liikkeelle jos pitää vähäse pysähtyä pieneenki loivaan mäkeen ja saa jalallaki pidettyä ettei lähe liikkeelle vaikka laittaa kaasua.. :roll:

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

24.3.2016 8:45

riejurmt50:

Itsellä vika korjaantui isommalla kaasarilla ja oikealla pakoputkella, (sylinterin pakoaukko isompi kuin alkuperäisessä sylinterissä). Tosin voi olla mahdollista että etuvari "puree" liian aikaisin kiinni.

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

24.3.2016 8:50

J Ros kirjoitti:riejurmt50:

Itsellä vika korjaantui isommalla kaasarilla ja oikealla pakoputkella, (sylinterin pakoaukko isompi kuin alkuperäisessä sylinterissä). Tosin voi olla mahdollista että etuvari "puree" liian aikaisin kiinni.


Ok. Miten saisin sen niin että etuvari ei "purisi" liian aikaisin kiinni? Ja pitää tuo kaasari kahtoa kanssa :)

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

24.3.2016 9:05

riejumrt50 kirjoitti:
J Ros kirjoitti:riejurmt50:

Itsellä vika korjaantui isommalla kaasarilla ja oikealla pakoputkella, (sylinterin pakoaukko isompi kuin alkuperäisessä sylinterissä). Tosin voi olla mahdollista että etuvari "puree" liian aikaisin kiinni.


Ok. Miten saisin sen niin että etuvari ei "purisi" liian aikaisin kiinni? Ja pitää tuo kaasari kahtoa kanssa :)


Ja vielä se jäi kertomatta kun vaihdoin kytkinkouset malossin keltasiin niin ottaa piikin vähä aikasemmi

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

24.3.2016 11:12

riejurmt50:

Todennäköisesti kun olet ostanut multivarin, siinä mukana tulee (näin ainakin muistelisin) pieni rikka, joka laitetaan holkin ja tuuletus lautasen väliin, mikäli sitä ei ole voi hihna "purra" liian aikaisin, ennen kuin kierrokset nousevat. Muistaakseni alkuperäisen variaattorin rikka soveltuu myös multivariin...??!! Jotkut sanovat että variaattori toimii samalla periaatteella kuin moottorisaha...!!??

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

24.3.2016 13:43

J Ros kirjoitti:riejurmt50:

Todennäköisesti kun olet ostanut multivarin, siinä mukana tulee (näin ainakin muistelisin) pieni rikka, joka laitetaan holkin ja tuuletus lautasen väliin, mikäli sitä ei ole voi hihna "purra" liian aikaisin, ennen kuin kierrokset nousevat. Muistaakseni alkuperäisen variaattorin rikka soveltuu myös multivariin...??!! Jotkut sanovat että variaattori toimii samalla periaatteella kuin moottorisaha...!!??


Joo tuli mukana sellane ohut pieni musta prikka ja vois kyllä kokeilla laittaa sen vakiossa olleen prikan kiinni että miten käyttäytyy :D

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

24.3.2016 16:51

Pari teknistä huomiota tähän väliin. Edellistä viestiä ei yleensä tarvitse lainata, koska oletuksena on että keskustelussa viitataan edelliseen kirjoittajaan ellei kirjoituksesta selkeästi muuta ilmene. Jos viestejä lainataan, lainauksia on suotavaa lyhentää/siistiä ja etenkään pidempiä viestejä ei yleensä kannata lainata kokonaisuudessaan. Lisäksi omaa viestiään voi muokata lähettämisen jälkeen viestin yläkulmassa olevasta rattaan kuvasta klikkaamalla ja tarvittaessa yhdistellä useampia postauksia. Näin toimien sivu ei veny tarpeettoman pitkäksi ja keskustelun seuraaminen myös mobiililaitteilla on miellyttävämpää.

Jatkakaa toki hyvää keskustelua aiheesta.

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

24.3.2016 17:21

riejurmt50:

Tarkennus vielä siihen prikkaan: se EI ole sellainen "kuririkka" mikä tulee variaattorin holkin päälle, vaan ohut pieni rikka mikä tulee holkin päähän, tuuletus lautasen ja holkin väliin, EI HOLKIN PÄÄLLE. Se mikä tulee holkin päälle on kuristus prikka 8).

Se ei voi olla myöskään kovin paksu, sillä jos se on liian paksu, et saa etu variaattorin osia "pooreille" eli voi ja varmasti aiheuttaa akseli vaurion....

Re: Yamaha Aerox / MBK Nitro

24.3.2016 17:30

[quote="J Ros"]riejurmt50:

Tarkennus vielä siihen prikkaan:

Ok on onneks tallella se pikku prikka joka tulee tuuletuslaipan ja holkin väliin :)