Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

3.6.2010 8:36

Onko järkeä ostaa 25000km ajettua ditechiä, vai lahoaako se alle millä hetkellä hyvänsä :s ?

3.6.2010 14:18

GraG kirjoitti:Juu, elikkä ostin tuossa muutama viikko sitten -02 ditechin. Edellisten omistajien jäljiltä kulkee n. 80km/h ja pitäis vakioks saada. Variaattorin prikan tilasin uuden ja asensin mutta kulkee edelleen sen 80.
En tiedä mitä sieltä on otettu pois/lisätty. Tehoputkea ei kuitenkaan pitäisi olla.

http://www.mp-osat.fi/aprilia/index.php ... ry_id=2217

Tilasin tuolta tuon osan 14, koska se puuttu sieltä. Onko osa oikea vai olenko tehnyt jotain väärin.(laitoin osat sisään kuvan osoittamassa järjestyksessä.)

Muitakin vinkkejä mopon vakioksi saattamiseksi otetaan vastaan.

Kiitos etukäteen vastaajille!


Itselläni kävi niin että joskus purin variaattorin poistaakseni tuon n.14 prikan, ja eihän sitä siellä ollut vaikka mopo meni alamäkeenkin 45kmh. Annoin sitten tuon holkin 13 tutulle lyhennettäväksi jonka jälkeen mopo kulki liikaakin... Joten kannattaa kokeilla sen vaihtamista, ei muistaakseni ollut kallis (piti ite käyä ostaa vakio ku kilvet lähti :nolo: )

Onnistuikohan muuten ilmanputsarin ja pakoputken vaihto jollakin tavalla niin että mopo ei kävisi laihalla? Jos vien aprilia huoltoon "uudelleen ohjelmoitavaksi" ratkaiseeko laihalla käymisen?

10.6.2010 11:29

Pitäis kaverille huoltaa särä. Missä täs mopos sijaitsee öljyproppu? Ja jos olen oikein ymmärtänyt niin öljytankki on jossain jalkatilan alapuolella?

15.6.2010 20:42

_mönkey_ kirjoitti:Pitäis kaverille huoltaa särä. Missä täs mopos sijaitsee öljyproppu? Ja jos olen oikein ymmärtänyt niin öljytankki on jossain jalkatilan alapuolella?


Öööö... Öljytankki on penkin/kypäräboksin oikealla puolella siinä ku ottaa penkin ympäri menevän sivukatehässäkän irti, jalkatilan alla on lähinnä vaan akku. :D
Ja en oo varma mitä öljypropulla tarkotit mut eiköhän se löydy ku tankin löydät?

15.6.2010 21:48

Jusu. kirjoitti:
_mönkey_ kirjoitti:Pitäis kaverille huoltaa särä. Missä täs mopos sijaitsee öljyproppu? Ja jos olen oikein ymmärtänyt niin öljytankki on jossain jalkatilan alapuolella?


Öööö... Öljytankki on penkin/kypäräboksin oikealla puolella siinä ku ottaa penkin ympäri menevän sivukatehässäkän irti, jalkatilan alla on lähinnä vaan akku. :D
Ja en oo varma mitä öljypropulla tarkotit mut eiköhän se löydy ku tankin löydät?

aijotko peräöljyjä vaihtaa?

18.6.2010 10:59

_mönkey_ kirjoitti:Pitäis kaverille huoltaa särä. Missä täs mopos sijaitsee öljyproppu? Ja jos olen oikein ymmärtänyt niin öljytankki on jossain jalkatilan alapuolella?


Jaa jos peräöljyjä tarkotit niin variaattorin taaimmaisesta osasta löytyy kaks pulttia "päällekkäin", alemmasta öljyt ulos ja ylemmästä öljyt sissää.

20.6.2010 21:57

vm2001
Tilanne seuraava.
Seissyt pitkään, lähti käyntiin, kävi hetken. Ilmeisesti bensa loppui/tai tukehtui koska sammui.En muista käänsinkö lisää kierroksia, kun sammui.
Hain lisää löpöä ja startasin,ei lähde.

Tulpalle tulee kipinää ja kun aikansa starttaa se myös kastuu. Bensapumppu lähtee pyörimään (sirittää). Bensavalo palaa, vaikka tankissa on 2-3 litraa löpöä. Punainen varoitusvalo ( injection check ) vilkuttaa kerran, siten palaa kokoajan.
Misäköhan sitä lähtis vika etsimää?

20.6.2010 22:17

Ei kai vanhoja bensoja seassa? laita uudet bensat jos on vanhaa seassa. Vaihda tulppa uuteen ja putsaa ilmansuodatin.

20.6.2010 23:12

kalleppi3 kirjoitti:Ei kai vanhoja bensoja seassa? laita uudet bensat jos on vanhaa seassa. Vaihda tulppa uuteen ja putsaa ilmansuodatin.


Ei ole vanhaa bensaa seassa. Tulppaa en ole vaihtanut, kokeitaessa antoi hyvin kipinää, mutta näytti hieman afrikkalaiselta...

21.6.2010 18:18

juha. kirjoitti:
kalleppi3 kirjoitti:Ei kai vanhoja bensoja seassa? laita uudet bensat jos on vanhaa seassa. Vaihda tulppa uuteen ja putsaa ilmansuodatin.


Ei ole vanhaa bensaa seassa. Tulppaa en ole vaihtanut, kokeitaessa antoi hyvin kipinää, mutta näytti hieman afrikkalaiselta...

uudella tulpalla kannattaa aina kokeilla ;).ilmansuodatin on kanssa tärkeä puhdistaa.

21.6.2010 19:30

Jeesh. Asia etenee. Vaihdoin kuitenkin tulpan ja yllätyksekseni hörähti käyntiin. Kävi siinä hetken, mutta injection check-valo paloi kokoajan. Hain netistä ohjeet, joista selviää se vilkutus. Laskeskelin että 40+ kertaa vilkutti. Ohje sanoi, että jos vilkuttelee yli 10 (vai olikohan se 20) niin vika olisi öljypumpussa.
Nappasin tulpan irti, oli märkä ja musta. Putsasin ja löin kiinni. Lähti taas käymään. Injection check-valo paloi edelleen. Ajon noin 10 metriä, sammui, jonka jälkeen lähti käyntiin tulpan putsauksen ja vatullisen sahaamisen jälkeen sekunniksi. Ei eloa tämän jälkeen.

Joten lampun vilkutus kertoo, että oljypumppu olis soseena. Voisikohan olla, että seisonnan aikana öljyistä olis haihtunut ne mitkä haihtuu ja lopuista tullut siirappia, jotka on tukkineet mestat (jos näin niin mitäköhän kannattaisi putsailla ensimmäiseksi)...mutta toisaalta bensaa tuntuu kyllä tulpalle asti kulkeutuvan, ja ei kait toi nyt välttämäti sitä öljyä tarvitse käydäkseen?
Pitääkös öljysäiliostä tulevasta läpinäkyvästä öljyputkesta, joka menee siihen "kaasutin-koteloon"-tjms valua öljyä ihan itsekseen vai tarviiko se pumpulta paineen?

lisätään vielä, että miten ton ilmapumpun vois koettaa. Nappaa sen putken, joka menee ruiskulle irti ja starttaa? jos puhaltaa niin ok ja jos ei niin sit ei...?

Kiitosta vaan.
(tähän tilanteeseen päädyin...suora copy/paste toiselta foorumilta)

21.6.2010 22:20

Tuo öljypumpun putsaus ja kasaus uudelleen on helppo homma ensikertalaiseltakin. Googlella löytää helposti ohjeita, tietopankissakin saattaa olla. Sulla on öljypumpun säädöt päin mettää/muuten vaan viallinen tai sitten on öljyt vanhoja (vai voiko ne edes olla?). ;)

22.6.2010 14:05

Nonniin.
Putsailujen ja ihmettelyjen jälkeen sain skuutterin käymään. Käy tyhjäkäyntiä, mutta ei jaksa mennä etieppäin --> sammuu. Tyhjäkäynnillä kaasutellen tuleepi bensaa jo pakoputkenpäästä, eli olisikohan syyllinen tähän puola (ja/tai tulpanjohto) ? Miten puolan voisi testata?

22.6.2010 16:32

juha. kirjoitti:Nonniin.
Putsailujen ja ihmettelyjen jälkeen sain skuutterin käymään. Käy tyhjäkäyntiä, mutta ei jaksa mennä etieppäin --> sammuu. Tyhjäkäynnillä kaasutellen tuleepi bensaa jo pakoputkenpäästä, eli olisikohan syyllinen tähän puola (ja/tai tulpanjohto) ? Miten puolan voisi testata?

eipä oikein muuten kuin lainaamalla kaverilta/ostamalla uusi. :s

22.6.2010 17:01

Mittaan puolaa irtonaisena ja arvot on seuraavat liittimen pinnit 0.8 ohmia ja "lapi"puolan 9,2Mohmia. tulpanjohto on 5kohm.