Kokemukset, mielipiteet, mallikohtaiset kysymykset yms moposkoottereihin liittyvä...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Benelli 49X / Pepe 50

15.4.2008 15:42

Mitäs mieltä porukka tuosta Benellin uudesta tulokkaasta vuodelle 2008? QuattroNove X on aika rajun näköinen menopeli.

[url=http://www.benelli.fi/home/page.asp?sid=2892&mid=2&PageId=24218[/url]Benelli skootterit vuodelle 2008[/url]

QuattroNove X
Svh. 1790¤

Pepe 50
Svh. 1690¤

Keskustelua! :D

15.4.2008 15:50

49X suhteellisen nätti, ilmeisesti Keewayn/CPI:n tekniikalla.. Massatuning värkki vakiona ;)

mdfods

15.4.2008 15:55

Toi 49X on ihan siistin näköne.

15.4.2008 20:44

"QuattroNove X on todellinen streetfighter. Crossitangolla, tehoputkella, ledivaloilla ja -vilkuilla sekä piparijarrulevyllä varustettu 49X on jokaista yksityiskohtaa myöten tehty erottumaan joukosta. Skootterissa on käytetty paljon samoja osia kuin TnT-mallistossa. Tehosta vastaa Benellin oma, racing-osilla uudistettu moottori. Tietenkin 2-tahtinen."

Olis mielenkiintoista nähdä livenä :D

15.4.2008 20:57

Mitähän ne "racing-osat" tuossa on? Perus kopiominarelli motti?

imemunaa

17.4.2008 15:51

Varmaa sama tekniikka kuin keewayssä,ainakin pari osaa näyttää olevan ihan identtisiä mm putki ja vanteet.Ois kiva kun joku ny menis ostaa tollasen nii pääsis gallerian kautta vähä tsiigailee paremmin ;)

17.4.2008 16:51

On siinä sama tekniikka, vertailtiin MP messuilla nuita.

Vähän jotain varinposkea yms muotoiltu uusiks, mutta sama luotettava ilmajäähdytteinen vaakakone kun CPI:ssä ja Keewayssa.

Muuten laitos näytti ihan menevän näköseltä, ja katteetkin näytti olevan ihan laadukkaat.

17.4.2008 21:19

Joku tosiaan sais mennä ostamaan tälläisen härpättimen, niin saatais vähä kuvallista matskua ja kokemuksia :D

21.5.2008 16:19

Kukaan ei oo vissiin vielä ostanu kyseestä menopeliä :D ?

Jeesh

5.7.2008 17:37

Ajoin tollasella muutaman kilometrin tossa pari viikkoa sitten, tosi hyvä peli ajaa ja kone ei ole suora kopio keewaysta ja cpi:istä vaan sisältää myös benen omia patentteja;)

11.7.2008 14:47

Minulle ainaki sanottiin ihan liikkeessä tää on cpi/Kiwin kone mutta "tarkastetaan/tehdään" paremmin?? LOL??
Ihan sama puhallinjäähyvaakaminarellin kopio toiki o. :eek:

12.7.2008 1:59

Ja samalta maahantuojalta.

Benelli

18.9.2008 14:34

Mulla on tollanen Benelli 49x. Iskä meni ostaan tommosen mulle ja sille ittelle, mä ajelen varmaan välillä kans tolla ku saan kortin.. Aika tehokas tuo kyllä on, ainakin meidän yksilö, jarrut todella tehokkaat, mutta noi muoviosat ei ole kovin kestäviä, koitin kiristää esim. tota peiliä, niin eiköhän se katkennut se ruuvi tonne kaasukahvan sisälle.. Mutta hyvä skootteri, suosittelen!

22.9.2008 19:32

Länsi-Savo-lehdessä oli tästä pelistä koeajo tossa elokuun puolella. Kirjoittajakin löytyy lähempää kuin arvaattekaan :D Tässä koeajo lyhentämättömänä, toivottavasti nappasin koneelta oikean version. Mieli teki laittaa ihan alkuperäisessä asussa, mutten löytänyt lehteä tähän hätään.

E: Tää on joku esiversio, virheitä nimittäin on. Eiköhän tämä kuitenkin tästä.

Benelli Quattronovex 50 - Kuorrutettu kansanmopo

Konsernilapsi muistaa juurensa

Hiirenharmaat markettimopot kavahtavat kohdatessaan uhmakkaan Benelli Quattronovexin parkkipaikalla. Leveä crossitanko, isoista prätkistä lainatut detaljit ja rohkea yleisilme luovat raikkaan vaikutelman. Mopon saa korkean profiilin nappularenkailla kymppituumaisin vantein tai koeajoyksilön 12-tuumaisilla vanteilla matalaprofiilisin asfalttirenkain. Hintaa on kummallakin 1790 euroa.
Perinteikkään italialaismerkin edustajan muovien sisältä kuuluu kummia: moottori ja alusta on lainattu konsernikumppani Keewayltä. Onko Benelli siis ristiriitainen sekasikiö vai järkiperäinen, mutta silti innostava ja erilainen kulkupeli?
Järkeä on painotettu normaalia monipuolisemmissa säilytystiloissa: etukatteessa on kaksi pientä lukitsematonta lokeroa sekä kassikoukku. Perinteinen tavaratilakin on normaalia suurempi. Virtalukosta toimiva avausmekanismi tosin takkuili koeajoyksilössä. Nopeuden ja bensamäärän ilmaiseva mittaristo on hieman vanhahtava ja suppea, mutta mukana on onneksi kello.

Korkean istuimen takia 170-senttinen yltää maahan vasta päkiöillään, mutta kevyen mopon käsittely on silti vaivatonta. 180-senttinen taas lyö polvensa taakse työntyvään etukatteeseen. Leveä ja tukevan otteen tarjoava ohjaustanko sen sijaan on sopivan korkealla. Kova ja porrastettu penkki on joidenkin makuun turhan urheilullinen ja rajoittaa kuskin liikkumatilaa. Matkustajalla on ahtaat olot, sillä istuinosa jää lyhyeksi ja pidemmillä polvet joutuvat koukkuun.

Kuten muutkin 12-tuumaisilla vanteilla varustetut nykyskootterit, Benelli on mopovauhdeissa suuntavakaa ja kaarreajon osalta jämpti, mutta silti ketterä hitaassa ajossa. Alusta ei tarjoa yllätyksiä hyvässä muttei toisaalta pahassakaan.
Eron kolmen tonnin skoottereihin huomaa pintakovuutena ja herkkyyden puutteena, mutta hyväpintaisella tiellä Benelli kantaa kuormansa mukisematta. Esijännitykseltään säädettävää takajousitusta on kehuttava, sillä se ei lässähdä heti edes kaksipäällä.
Pakoputkesta ja variaattorista kuristetun kaksitahtisen kaasutinmoottorin luonne on tasapaksu. Moottori vastaa niin tehoiltaan kuin kulutukseltaan luokan keskitasoa, mitä nyt persoonallinen pakoääni tuo vähän tunnelmaa. Heikohko alakierrosteho yhdistettynä alhaalta nappaavaan automaattikytkimeen tekee lähdöistä verkkaisia.

Etulevyjarru on lainmukaisissa vauhdeissa taatusti riittävä. Takapään rumpujarrussa on säästön makua, mutta jarruteho riittää silti takapyörän lukitsemiseen, eli vain estetiikasta on tingitty.
Jarrutuntuma on keskinkertainen, mutta kokonaisuutena hidastimet ovat onnistunutta tasapainoilua kustannusten ja laadun välillä.
Näkyvyys on persoonallisesti muotoiltujen peilien osalta hyvä, mutta valoteho jää moposkootterien keskitasoon. Lähivalot ovat kautta linjan heikot, kaukovaloissa taas kuvio on erittäin kapea, joskin kirkas.

Kaikkeen Keewaylta lainattuun tuntuu pätevän sama fraasi: toimii täysin riittävästi eikä ärsytä, muttei myöskään säväytä. Ulkomuoto sen sijaan säväyttää, ajettavuus toimii ja tilankäytössä on uusia ratkaisuja. Kaikki tämä ynnättynä edulliseen hankintahintaan jättää viivan alle järkevän, mutta samalla persoonallisen ja sporttisen paketin, jonka vertaista 1500-2000 euron hintahaarukasta saa hakea – muttei ainakaan helpolla löydä.

29.9.2008 17:32

kuulostaa noi crossitanko, tehari ja ledivalot iha maukkaalta...ooon ostamas tällästä mc kaksikolta. ei sit tiiä mite kestäviä nää o...