Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
25.8.2024 22:33
Moro!
Keeway Matrix on alkanut polttamaan polttimoita oikein huolella. Jännitteensäädin pelaa, valovastus pelaa, akku pelaa, startti pelaa, vilkut pelaa… Eli polttimot vain kärähtää. Aikamme tutkittuamme selvisi, että skootterin rungossa on jännite. Eli jossakin jokin johdon sulaminen tms tapahtunut.
Vaihtoehtoja kun on, niin olisiko antaa vinkkiä, mistä kannattaisi ensimmäisenä lähteä ratkomaan vikaa?
26.8.2024 0:04
Kun polttimot ei kerran kestä, täytynee kyseessä olla ylijännite. Mitähän mittari näytti? Magneetolta tulee vaihtojännitettä, jolla ajovalot näissä skoboissa pelaa, eli epäilisin magneeton sisäisiä johtoja, tai ainakin hyvin läheltä magneettoa, ennen jännitteensäädintä. Sieltähän löytyy myös tasasuuntain, jolla käsitellään sähkö akun lataamiseen sopivaksi, jolla myös vilkut ja jarruvalot toimivat, taisi olla myös takaparkki tasurilla.
26.8.2024 7:45
Wiltsu78 kirjoitti:Kun polttimot ei kerran kestä, täytynee kyseessä olla ylijännite. Mitähän mittari näytti?...
Kiitos! Joo ylijännitettä on ja valot palavat hyvinkin kirkkaasti ennen kuin kärähtävät. Mutta tuo rungossa oleva jännite ihmetyttää.
26.8.2024 14:07
"eli epäilisin magneeton sisäisiä johtoja, tai ainakin hyvin läheltä magneettoa, ennen jännitteensäädintä". Siellä magneetossa ja moottorin ympärillä, tai ainakin se kumitutti, josta magneetosta piuhat tulevat ulos, ovat lähellä metalliosia ja jatkuvassa tärinässä, myös magneeton väärä ulosveto rikkoo käämien lakat, tai liian pitkät pultit jäähdytyspuhaltimessa. Mitä se mittari sano jännitteeks? Kytkäristä näkis onko vaihtosähkön toinen puoli rungossa, sillonhan siellä kuuluukin olla jännitettä, noin 6v, vuoroin miinus, vuoroin plus, jolloin potentiaaliero on n.12v. Jaa, eipä ole vaihdokkaan toinen pää rungossa, koska sähköstartti on tasurivehe ja maadottaa runkoon.
26.8.2024 15:33
Rungosta mitattu jännite heittelee aivan mitä sattuu. Saattaa olla viittäkymmentä volttiakin. Akku antaa oikean jännitteen ja myös latautuu niin laturilla, kuin ajon aikanakin.