Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
1.9.2021 7:51
Hei tartteen pikaista apua kun otsikon aprilia(piaggio) syö tulppia nopeammin kuin palkka kerkeää tulla.
Eli skootteri rikkoo tulppia melkein heti kun lähtee ajamaan mutta heti uuden tulpan saatuaan toimii mainiosti.
Homma lähti siitä et rakennettiin uusi kone ihan alusta loppuun tuohon apriliaan mutta joku meni pieleen. Uuteen tekniikkaan tuli kaiken laisia stage6 merkkisiä osia ja irrotin startti moottorin pois käytöstä. Kerta mopo toimii niin hyvin alussa niin en epäile että tarvitsee seoksia muuttaa vaan epäilen sähkö vikaa. Sähköistä sen verran että olen cdi vaihtanut mutta ei sekään näyttänyt toimivan ja maajohtoja tulee kaksi alumiini lohkosta runkoon.
Siis skootterilla voi välillä ajaa jopa 10km jos on ngk:n irridium tulppa mutta tavallisilla ngk:n 9,8,7 tulpilla ajo on mahdotonta kun käy pätkimään melkein kättelyssä. Joten onko maa johdot asetettu väärään paikkaan vai onko mahdollista että staattori olisi rikki?
2.9.2021 22:22
Sähköviat ei aiheuta tulppien "palamista" vaan syy on lähestulkoon aina liian rikkaassa seoksessa. Tulpan pintaan kertyy liikaa nokea liiallisesta polttoaineesta ja lopulta kipinä pääsee helpompaa reittiä nokea pitkin eikä hyppää enää kärkien välistä. Tulppa on varmaan musta kun se on pimennyt?
Onko tämä ruiskuskootteri? Jos on niin muuta järkevää ei ole tehtävissä kuin yrittää palauttaa kaikki mahdolliset imupuolen vakio-osat. Jos on kaasarikone niin kannattaa ensin tarkistaa vuotaako kaasarin neulaventtiili, onko neulan sokka tallessa ja keskiurassa sekä seosruuvin säätö normiasentoon eli pohjaan jonka jälkeen 1.5 kierrosta auki. Ilmanputsarin tsekkaus onko tukossa.
Jos vikaa ei löydy kaasarista niin tulpan nokeentumiselle on myös toissijainen syy eli tulpan kärki ei saavuta tarpeeksi korkeaa lämpötilaa jotta noki palaisi pois. Tämän voi aiheuttaa vähäiset puristukset tai myöhässä oleva sytytys. Eli periaatteessa yksi syy mikä voi johtua sähköosista. Mutta jos paikallaan on vakiostaattori oikeassa asennossa ja vauhtipyörässä on kiila, senkin pitäisi olla kunnossa.
Ei muuten tarvitse tehdä uutta aihetta, tuolla on erillinen ongelmaketju.
2.9.2021 23:27
Kiitoksia kiitoksia vika oli viimeinen eli tulppa ei lämmennyt tarpeeksi. Pahoittelut viellä että tein uuden keskustelun sillä vian korjaamisella oli kiire ja olen uusi tällä palstalla. Viellä kerran suuret kiitokset!