Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
30.9.2020 17:57
soliferissa ei toimi mitkään muut valot kuin jarruvalo. kyllä ottaa päähän säätämisen jälkeen. homma alkoi muistaakseni hiljalleen sillä, että ensin sammui ajovalot, sitten vilkut ja lopuksi sumuvalo. töötti ja startti toimii vielä.
outoa on se, että takavalo palaa vain jos painan jarrua. onko polttimot palaneet loppuun vai onko vika jossain muualla? (mopo seisoi viime talven ulkona akku kiinni).
yleismittarilla katsoin siitä mittariston alta, niin ainakaan yhdessä mustassa johdossa ei liikkunut virtaa. kelta-sinisessä vain 0.7V, valkoinen 1v ja loput 12v.
30.9.2020 18:06
Kannattaa katsoa akun jännite ja puhdistaa navat. Ja tarkistaa kaikki liitokset. Tarkista polttimot esim ohm asetuksella ovatko rikki. jos ei jossain vika. Akkukin voi olla mennyt huonoksi, mutta todennäköisimmin, joku liitos.
30.9.2020 19:08
Nyt on hyvä hetki tutustua jännitteensäätäjän ominaisuuksiin. Ensin etsit sen moposta ja tarkistat, saako se virtaa magneetosta. Jos ei, niin pitää tutkia liitokset tai pahimmassa tapauksessa staattori pitää uusia. Jos virta tulee säätimelle, pitää mitata tuleeko sitä akulle. Kaasuttaessa valojen pitää kirkastua.. Ettei korjaus olisi liian helppoa, on tasavirtasytytystä(Kymco) ja esim Keewayssa vaihtovirtasytytys. Veikkaan, että sulla on vaihtovirtasytytys, kun mopo kuitenkin käy. Vaihtovirtavalot+sytytys on ehkä tavallisin ja siitä hyvä, että mopo käy ilman akkuakin. Tasavirtasysteemistä tulee vain 2 johtoa ja pick-up anturin johto. Vaihtovirtasysteemissä on 3 johtoa+pick-up. Ruiskuapriliassa on jopa 3-vaihe lataus käytössä mootttoripyörätyyliin.
Jännitteensäätäjiäkin on monta sorttia, että tarkista sen malli, jotta voit tilata uuden.
Kai teit nuo mittaukset mopon käydessä? Muuten magneetosta ei tule virtaa ja vain akkuvirtaa on saatavilla esim jarruvaloon.