Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Aprilia SR50 ditech -02 Vikakoodit ja ei käynnisty

17.7.2020 11:27

Onnea sinulle! olet löytänyt ecusta vian ja olisi mielenkiintoista nähdä kuva siitä viallisesta ecusta ja kadonneesta komponentista. Ite pitää kans korjata käsityksiä ecuista, noissa 2000- luvun alussa tehdyistä ecuista on tosiaan alkanut löytyä vikaa. Itelläkin ollut tutkinnassa tuossa yksi 2003 apikka jossa vikakoodi 20 tulee aina uudelleen kun laite käy yli 10 sekuntia. Alkaa kallistua epäilys ecun suuntaan

Liitä kuva tänne ecun taka ja etupuolesta jos onnistuu!?

ecuissa voi olla lievästi eri tehoja. Ilmajäähdytteinen ditech ei anna ihan niin paljon tehoja, mutta ecu toimii vesijäähdytteisessäkin. Kun uuden ecun laittaa kannattaa aina kokeilla ensin saako sen pumppaamaan öljyä. Ihan varmuuden vuoksi.
TPS resetointi kannattaa tehdä myös.

Re: Aprilia SR50 ditech -02 Vikakoodit ja ei käynnisty

17.7.2020 11:30

Ruiskumopossa kompura pitää aika sirinää. Pikkumäntä lyö päällään lautasventtiilin auki jokaisella kierroksella. Se peittää kyllä äänellään suuttimien naputukset.

Mutta vanha rouva toimii nyt :lol:

Re: Aprilia SR50 ditech -02 Vikakoodit ja ei käynnisty

17.7.2020 19:07

Vanha rouva ei vielä ihan toimi :( Pääsee jatkamaan tutkimista.

Kasailin katteet paikallee ja testailin. Käyntiin lähtee todella helposti, mutta tyhjäkäynnillä kuullostaa siltä, kuin parin sekunnin välein jäisi syttymättä bensa välistä. Kun koittaa ajella, niin röpöttää todella paljon ja kiihtyy huonosti (pienikin ylämäki, niin ei tahdo kiivetä). Annoin käydä noin 10min (lämpömittari nousi hieman alle puolen), niin oireet samat.

Huomasin nyt, että myös minulla ilmoittaa tuota vikaa 20, kun ollut käynnissä reilun 10 sekkaa. Vanhalla ECU:lla tais myös tuo vika tulla pariin otteeseen, kun yritti startata. Silloin en siitä välittänyt sen enempää.

Läpötila-anturia ja sen liitintä/johtoja en ole nyt tutkinut vielä. Joten jos tähän oireeseen löytyy jotain ideoita, niin saa heitellä ilmoille. Tuon anturin voisin mitata eri lämpötiloissa ja samalla mittalla nuo johdotukset, sekä virrat. Tästä jonkin mittausohjeen löysinkin.

Laitoin tuonne oman profiilini kuvagalleriaan kuvia vanhasta Ecu:sta. Toivottavasti näkyy sieltä. Nuo naarmut puuttuvan komponentin kohdalla ovat tulleen minun raaputtelusta ja ei ollut siinä purettaessa. Mitään jälkiä tuosta kadonneesta komponentista ei siis ollut. Vain silikoonissa hieman syvempi monttu ja piirilevyssä ihan pieni lika siinä kohdalla.

Re: Aprilia SR50 ditech -02 Vikakoodit ja ei käynnisty

17.7.2020 22:52

kiitos kuvista! Palaan tuohon ecuun myöhemmin kunhan ehdin..

Vika 20 on mulle osoittautumassa todella vaikeaksi. Olen täysin varma että anturi toimii, mittaristo toimii, johdotukset menee mittariin ja anturiin perille. Kokeillut kahdella anturilla ja kahdella mittaristolla. Mun käsityksen mukaan vika viittaisi siihen että ecu ei saa mittaristolta tietoa lämmöstä.

Olen ymmärtänyt että kylmäkäynnistys hoidetaan anturin tiedolla ja tämän jälkeen ecu tarvitsisi tietoa/kytkentää lämpömittariin.
Tällähetkellä kyllä ihmetyttää onko asia näin.
seuraava mitä voin tehdä on kokeilla ecua toisessa mopossa ja toista ecua toisessa. Sitten tietää varmasti ettei ecussa ole vikaa.
Samoja oireita, ei oikein vedä eikä meinaa kestää kuormaa. Tällähetkellä siitä on kone purettuna. Kompura on huono ja sylinterikään ei enää parhaassa vedossa.

Yritä päätellä tulpasta onko saanut liikaa vai liian vähän bensaa.
helpoin lähteä etsimään vikaa pätkimiselle on tehdä kompuralle ja bensapumpulle painekokeet. Kytkee ne suoraan mittariin ja katsoo minkä paineen maksimissaan tuottaa. Bensapumpun pitäs antaa 12 bar ja kompuran 4-5 bar. Kompuran pitäs pitää paine joitain tunteja.

Re: Aprilia SR50 ditech -02 Vikakoodit ja ei käynnisty

19.7.2020 11:28

Ai niin. Indeksoi tulppa! Tulpan maaelektrodin pitää osoittaa kohti ruiskusuutinta ja suojata kipinää suorasuihkulta. Kannattaa.

Vedä vaikka viiva tulppaan maaeletrodin kohdalle. sihtaa viiva ruiskusuuttimen suuntaan mahdollisimman tarkasti. Jos ei saa lähellekään, käytä ohutta kuparilevyä että saisit indeksoitua maaelektrodin oikeaan suuntaan. Tämä on mielestäni tärkeää tämän ikäisissä, joissa ei välttämättä polttoaine tule mahdollisimman pienenä sumuna injektorista ulos, lukuisten talviseisokkien ja ajan tuoman patinan takia.

Re: Aprilia SR50 ditech -02 Vikakoodit ja ei käynnisty

25.7.2020 12:52

Sun ecusta puuttuu keraaminen kondensaattori joka on aika samanlainen kuin muutkin vastaavat kondensaattorit. Sen arvoista ei kyllä voi päätellä mitään ulkonäön perusteella. Toisella puolella levyä on dual voltage comparator ja uskoisin että komponentti liittyy siihen. En ole mitannut vielä. Jos se liittyy siihen komparaattoriin niin tuskin se on kärähtänyt sen voimasta. Jos kondensaattorin metalliosat on juotoksessa jäljellä, niin veikkaan että ikä ja joku tuntematon korroosio on hävittänyt sen osan. Veikkaan että ecu voisi jopa toimia korvaamalla osa uudella.
Palaan vielä tähän. Yritän selvittää osan kapasitanssin.