Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...
Alueen säännöt
Apua löytyy myös tietopankista!Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!
18.7.2019 21:22
Mopolla on ajettu noin 1100 km ja se on toiminut moitteetta siitä lähtien, kun ostin sen käytettynä ( ajettu silloin noin 700 km ).
Tänään ajoin sillä soratietä noin 3 km matkan ja loivassa ylämäessä ylitin ns nimismiehen kiharat noin 3 m matkalla 20 km vaudilla. Mopo tärisi voimakkaasti ja sen jälkeen hävisivät tehot. Pääsin vaivoin takaisin mökille potkimalla ylämäessä vauhtia.
Mopo ei ole suostunut ottamaan korkeampia kierroksia sen jälkeen, mutta käynnistyy vaivatta ja tyhjäkäynti toimii hyvin.
Ei römpötä. Se vain kaasuttaessa hyytyy, mutta ottaa joskus kierroksia paikallaan seisottaessa. Muuta en ole tehnyt sen jälkeen kuin pudistin ilmanpuhdistimen. Ei auttanut.
23.7.2019 14:41
Ongelma ratkesi
Veljenpojalta kuulin, että vika saattaisi olla tulpan johdossa, joten irroitin satulan ja sen allaolevan kannen pois. Nitkuttelin tulpan johtoa ja painoin varmuuden vuoksi sitä pohjaan päin. Käynnistin mopon ja se vastasi kaasuun normaalisti. Ajoin koelenkin ja se oli siinä.
27.8.2020 22:39
Sama Kymco kyseessä ja tällä kertaa akku tyhjenee vajaassa viikossa mopon seisoessa parkissa ja avain taskussa.
Tehty seuraavat toimenpiteet.
Ladattu akkua,jotta sain moottorin käymään.
Mitattu latausjännite moottorin käydessä ja se on yli 14 volttia eli toimii.
Mitattu yleismittarilla ampeerit irroitetun miinuskaapelin ja akun navan välinen virta ja se oli 2,39 mA ja tehty avaimen ollessa taskussa.
Irroitettu akkulokerossa oleva 7A sulake punaisessa kaapelissa ja amppeerit akussa putosivat nollaan. Sulakkeen muovikotelossa oli merkintä 7A.
Irroitettu jännitteensäätimen johto ja mitattu virta ja se oli 2,39 mA
Irroitettu laturista yläpuolella oleva johto ja mitattu virta ja se oli edelleen 2,39 mA. Hangattu johdon liittimet kiiltäviksi sen jälkeen.
Jännite pysyi samana akussa, kun maajohto oli irti.
Valot ja vilkut pelaa ja mopo lähtee hyvin käyntiin, kun akussa on virtaa. Mitään virityksiä, eikä lisäasennuksia ole tehty.
Onko jotain muuta mitattavaa tai tehtävää, jota voisi yrittää tehdä vian selvittämiseksi.
28.8.2020 7:40
Ota akkukaapelit irti ja lataa akku täyteen.
Mittaa jännite varttiin päästä siitä kun täynnä ja laturi irrotettu.
Sitten mittaa viikon päästä.
Jos jännite tippunut niin vika akussa...ne voi mennä sisäiseen oikosulkuun jonkun kennon osalta.
Tai sitten voit vaihtaa suoraan akun. Kannattaa ostaa niin iso kun sinne loodaan mahtuu...orggis ei ole välttämättä suurin mahdollinen.
Omassa skopassa taisi olla orggis 4Ah ja mahtui 12Ah sisään.
28.8.2020 11:31
Akun varaus oli pudonnut noin 0,1V vuorokaudessa maajohto irroitettuna ja on nyt 12,45V. Akku on suurin, mitä koteloon mahtui ja ostettu viime vuonna. Edellinen akku teki saman eli vuoti ja meni käyttökelvottomaksi.
Mittasin maakaapelin ja navan välisen virran ja se oli edelleen sama kuin eilen.
Mitä merkitystä on sillä, kun irroitin punaisen johdon 7A sulakkeen akkukotelossa ja virta maajohdon ja miinusnavan välillä putosi nollaan.
Pitää vielä ladata akku täyteen irroitettuna ja mitata jännitteen muutos.
28.8.2020 12:27
Mihis se punainen johto menee?
Eli lähteekö sulakkeelta useampi johto vai vain tuo yksi punainen?
Joku laite siellä kuitenkin kuluttaa hieman virtaa jos lukemaa antaa...
Onko mitään jälkiasennusvirityksiä?