Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Tekniset ongelmat

5.5.2016 0:41

Tämän viestiketjun tarkoituksena on tarjota apua teknisiin ongelmiin. Idea on keskustella asioista, joiden syystä ei ole selvää tietoa. Jos ongelmana on esimerkiksi röpötys, mene kaasutinkeskusteluun. Jos ongelmana on huono kiihtyvyys teharilla, tai vaikkapa se, että piikki tulee myöhässä, kysy asiaa variaattoritopicista!

Ennen kysymistä on suositeltavaa lukea seuraavat tietopankin artikkelit:
Tekniset ongelmat
Mikä on vikana?

Artikkeleiden oma-aloitteinen parantelu on erittäin suositeltavaa, sillä aihe on laaja. Mitä enemmän informaatiota, vikakuvauksia ja vastaavia, sitä todennäköisemmin artikkeli auttaa ongelmaan; foorumi ei täyty samoilla kysymyksillä!

Vanhat viestit täällä.

Re: Tekniset ongelmat

7.5.2016 13:26

Hojo, tuli ostettua tuollainen vanha 2t piaggio zippi, lähtee heikosti käyntiin, mutta kun saa käyntiin, ottaa hyvin kierroksia, mutta alkaa muutaman sekunnin päästä booaamaan ja sammuu, kaasuun ei reagoi siinä vaiheessa mitenkään.

Bensapuolelle se vähän viittaisi, voisko olla automaatti benshana? Muita ideoita?

Ja ihan vakio vehje. :lol:


Edit: bensaa tulee, kipinäkin tulee, käyntiin ei lähde oikeen muutakun starttipilotilla, mut käyntiin lähtiessä ottaa kierroksia hyvin, mutta tuntuu että bensansaanti loppuu kun seinään n. 5 sekunnin päästä.

Re: Tekniset ongelmat

7.5.2016 20:48

Peugeot Speedfight 2, vm 04, nestejäähy. Minkälainen mäntä orkkis sylinteriin? Alkuperänen jo hukattu, kun tilattiin jo kerran väärä mäntä ja heitettiin ennen aikojan menemään orkkismäntä. Onko tuo alumiini sylinteri vai valurauta?

Re: Tekniset ongelmat

8.5.2016 0:35

Nicasil-kovakromipinnoitettu alumiinisylkkä noista pitäisi löytyä. Easypartsilta löytyy eri kokoja, parasta olisi mitata sylinterin tämänhetkinen halkaisija jos vakiomäntäkin on päässyt jo katoamaan.

PS. tämä asia kuuluu enemmän Speedfight-topikkiin tai sylinterikeskusteluun.

Re: Tekniset ongelmat

17.5.2016 19:45

Moro! Tietopankista kattelinkin jo ja about samanlaisesta ongelmasta on puhuttu. Eli pyöränä ois Derbi Senda -07, johon edellinen omistaja tehnyt alakerran rempan noin 500km sitten.
Tossa yks päivä kouluun ajaessa alko (10 km matka) pahemmin jäähärit keittämään vaikka ihan rauhallisesti ajelin ja loppumatka menikin työntäessä. Lisäksi paisuntasäiliön korkin reunasta, roiskui jo aikasemmin jäähäreitä ulos pikkusen (ei keittänyt, kun ei höyryä tullut, vaan vesitippoja lensi vaan korkin raosta, kun aikasemmin keittänyt ja korkin reuna hajonnut). Lisäks mopon tyhjäkäynnillä ollessaan näkee paisuntasäiliössä tulevan sieltä pohjalta kuplia ylöspäin. Eli olisiko ongelmana nytten just toi sylinterikannen tiiviste, jos noin alkaa keittämään ja painetta päästämään jäähdytysjärjestelmään kun jäähäreitä toiseen suuntaan sylkii vai voiko ongelma olla vesipumpussa jos ei jäähärit kierrä kunnolla?.
Ajattelin teiltä paremmin osaavilta kysästä kun ei paljoo kokemusta jäähdytysjärjestelmän temppuilusta ole :roll:

Re: Tekniset ongelmat

18.5.2016 0:13

Todennäköisesti ongelma löytyy kannen tiivisteestä, jonka vaihdossa on tapahtunut asennusvirhe. Eli vanhasta tiivisteestä jäänyt osa kiinni uutta asennettaessa, kansi kiristetty liian tiukalle tai sitä ei ole keskitetty taikka kansi on syystä tai toisesta vääntynyt. Suosittelen siis koneen aukaisua, lisää infoa Tietopankissa.

PS. Senda kun on vaihteellinen mopo eikä moposkootteri, suosittelen etsiytymään mopopuolelle jatkokysymysten tiimoilta.

Re: Tekniset ongelmat

20.5.2016 15:05

Hei! Löytyisikö täältä apua.
Mistä johtuu että Aerox ei kiihdy/ kule oikeen, vaikka on stage 6 putki, 16mm kaasari, vapaavirtaava putsari ja rullat on 4,2grammaset. Kulkee noin 64km/h ja pitää kiihyttää monta sataa metriä, että pääsee tuonne 60km/h

Re: Tekniset ongelmat

21.5.2016 15:35

Bensan ja ilman seossuhde pielessä eli liian pieni suutin mahdollisesti? Uskoisin että variaattorin säädöissä saattaa myös olla korjattavaa, kirjoitinkin tuonne Aerox-topikkiin aiheesta joten jatketaanpa siellä. Saman kysymyksen copy-pasteaminen useampaan topikkiin ei myöskään ole suotavaa.

Re: Tekniset ongelmat

8.6.2016 12:05

Missä vika, kun käynnistyy tosi laiskasti, jos mopo on ehtinyt seisomaan hiukan pidempään? Jos seisoo vaikka yön yli, niin saa jyystää starttia aika pitkään, ennenkuin lähtee, mutta yleensä aina kutakuinkin yhtä kauan. Kerran kun mopon saa käyntiin, käynnistyy se kyllä välittömästi uudestaan, muutaman tunnin seisomisenkin jälkeen.

Puola, kaasari, ryyppy, bensapumppu, tulppa, akku ja kutakuinkin kaikki, mitä keksin starttaukseen liittyvän, on vaihdettu parempaan, Kipinää tulee ihan normaalisti.

Re: Tekniset ongelmat

16.7.2016 16:42

Hei!
Vaihdoin juuri Piaggioon Malossin multivarin, top racing +15% kytkinjouset (tilaamisen jälkeen luin ettei ois kannattanu tätä merkkiä tilata), uuden imukaulan koska vanhaan oli tullut jo halkeamia sekä uuden hihnan. Ennen asentamista kulki n.60-65 ja asentamisen jälkeen kiihtyy huonommin, kulkee max 55/kmh ja kierroksia ei ota edes 8000 alamäessä. Kokeilin vanhalla hihnalla sekä kevyemmillä rullilla 6,3g, muttei vaikuttanut ollenkaan. Onko vika kytkinjousissa vai vielä kevyemmät rullat vai suutin liian pieni? Ei siis booaa vaan lopettaa kiihtymisen kokonaan n.7200rpm kohdalla. Asentamisessakaan ei mielestäni ollut mitään mikä olisi mennyt pieleen.

EDIT. Kyseessä siis:
Piaggio NRG Power DT -06, Kaikki kuristukset pois ja Gianelli Go putki.

Re: Tekniset ongelmat

19.7.2016 11:07

EDIT: Vika löytynyt, magneetto mennyt, ei antanut cdi boksille tarpeeksi jännitettä josta johtui hieman heikko kipinä ja kone ei käynyt.

Piaggio NRG Power DD '07 käynnistysongelma

Eli kone sammui yhtäkkiä kesken ajon, niinkuin bensan/kipinän/paineen hävitessä ilman mitään erikoisempaa tökkimistä tai ääniä, eikä suostu enää käynnistymään. Bensa haisee, pieniä pakoääniä polkiessa tulee, ja valkoista savua pakoputkesta muttei vaan käy.

Suoritetut toimenpiteet:

Uusi tulppa
Kipinän testaus -kipinä tulee
Kaasarin aukaisu ja puhdistus, molemmat suuttimet, neula, koho käytetty irti ja puhdistettu
Bensaa ruiskulla suoraan tulpanreijästä - ei mitään eroa
Puristukset testattu mittarilla - n. 9,5bar muutaman polkaisun jälkeen.
Kampiakselin tiivisteet silmämääräisesti tarkastettu molemmilta puolilta, näyttäisi olevan kunnossa.
Pakoaukon hieman vuotava tiiviste vaihdettu, ei eroa

Amatöörillä loppuu tieto ja taidot aikalailla kesken, mistä voisi vikaa seuraavaksi etsiä?

Koneen osat:
Airsal Racing 70cc
Motoforce Racing -kampiakseli, vaihdettu n. 1000 km sitten
Stage6 Pro Replica
Vakiokaasutin ja etuvariaattori, rullia ja kytkintä lukuunottamatta

Re: Tekniset ongelmat

23.8.2016 20:31

Moro! Elikkä ostin uuden giannellin teharin. Nyt ei ota kierroksia ollenkaan ja kulkee ehkä 5 km/h :D Suutin vaihettu 10 kokoa isompaan ja on testattu myös vielä isomalla ja pienemällä suuttimella eikä silti kulje. Kiitoksia etukäteen jos joku osaa neuvoa miten saa kulkemaan!

Re: Tekniset ongelmat

25.8.2016 21:10

Otitko teharista kuristuksen pois?

Re: Tekniset ongelmat

1.5.2017 19:06

Sattuisko joku näkeen tämän viestin, ja auttamaan? Minulla on MBK Mach G -03 ja siinä kaasarin ylivuotoletkusta käynnistäessä tulee kokoajan paljon bensaa. Kun sammuttaa, loppuu ja kun kierroksia antaa niin pienenee. Koho toimii. Kokemusta itsellä vaihdepuolelta ainoastaan.

Re: Tekniset ongelmat

20.5.2018 16:50

Vittu eikai tässä ole taas minun tehojen katoamis vika ?
Vinkkejä paikkamiseen uuden ostaminen on pirun kallista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.