Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

9.11.2014 16:50

Edellisellä sivulla kaasarin säätämisestä.
Booaaminen tarkoittaa että kone on laihalla, eli ei saa riittävästi bensaa. arkista ettei ole pääsuuttimessa roska, bensahana virtaa riittävästi, kaasarin kalvo tarkistetaan aina kaasariongelmissa, imuvuodot yms perusjutut.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

15.11.2014 2:57

Mikähhän vittu solika sähköisä ku oli vähä kaikenlaista ni nyt ei oo enään valoille eikä sähköstartille katkaisijaa.. sain valot toimiin kun yhistin muutamat niistä.. mutta jos painaa jarrua niin kaikki valot pimenee siksi aikaa kun jarrua käyttää.. no jätin jarruvalot kytkemättö mutta sit tuli semmonen et vilkku oikeelle niin kaikki valot paitsi vilkku vilkkuu niinku siihe tahtiin kuin vilkun kuulus vilkkua.. oisko maadotusvikaa vai jotaii muuta? Milläs sen jarruvalo systeemin korjais tai tietääkö kukaa et mitkå piuhat siitä valojen katkasijalta yhteen että saaa valot toimii ku nyt joku 4 piuhaa yhes...
:itku: :itku:

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

15.11.2014 7:34

Kuulostaa tyypilliseltä maavialta eikä katkaisijavialta. Eli pura se tekemäsi johtoliitos ja tutki kaikki maajohdot jotka löydät että kiinnitys runkoon on hyvä. Voi olla hapettunut liitos tai sitten on maajohto irronnut.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

15.11.2014 13:05

Juuuu täytyy tänää vilkasta

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

16.11.2014 0:46

Juuh oli takavalon kanta menny aivan palasiks siellä sisäs ja ne johot yhessä... onse kumma mite ne levii itestää :lol:

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

17.11.2014 18:55

Onko kukaan koskaan viritellyt koropalaa näihin 4T skoottereihin, miltä näyttää ja kestääkö ku on tommosella paikalla? :roll: :roll: Niija mites muuttuuko moottorin kulma vääränlaiseks?? Vähän matala tuo solikka ja tarkotus saaha korkeutta ja perää ylöspäi 8)

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

17.11.2014 20:12

Alluzz99 kirjoitti:Niija mites muuttuuko moottorin kulma vääränlaiseks??

Millä periaatteella moottorin kulma muuttuu yhtään mihinkään?
Koropaloja on laitettu varmaan 50 000 kinalaiseen. Mites muutes se kinkin takiskarin paikka eroaa muista skoottereista?

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

18.11.2014 19:26

Joskus tullu nähtyä niitäkin kuvia missä se on taipunu aivan palasiks kun vähän vinossa tai vastaavaa... Nii ja en tosiaan tuosta moottorihommasta tiiä siksi kysyinkin.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

18.11.2014 20:28

Vinon koropalan sijaan voi tehdä samalla vaivalla suorankin. Kiinalaiselle paskavalullehan ei mahda mitään. Jos korvake murtuu, se murtuu sitä vakiolla iskarillakin. On aivan sama kohdistuuko iskunenergia iskariin suoraan vai onko välissä koropala. Iskarinkorvakkeeseen kohdistuu silti sama energia. Iskarin voi aina vaihtaa pidempäänkin jos koropalaa ei halua tehdä.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

3.12.2014 21:38

Mahtaiskohan kukaan tietää mistä on kyse kun mulla nyt on ollut tälläinen vika jo aika kauan. Elikkäs mun skootteri on Sukida Gos. Tommonen perus kinkki. Malli siis BT49QT-12. Eräs päivä (noin pari kuukautta sitten) kun lähdin ajamaan, kuului moottorista semmonen tosi outo ääni, jotenkin sähköinen/ihan kuin joku osa hankaisi johonkin. Kuulosti ihan sähkömopolta :D Seuraavana päivänä ei enään ollenkaan lähtenyt käyntiin sähköstartilla ja kuului selvästi että akussa ei virta riittänyt. Käynnistyspoljin on siis rikki koska yritin saada kerran käyntiin niin polkasin vähän liian kovaa ja koko käynnistyspoljin lähti variaattorin kopasta irti :lol:

Latasin moponi akun ja se lähtikin käyntiin. Mutta ongelma on nyt siis tämä että akusta virta tyhjenee/purkautuu. Ja tää on mennyt jo ihan älyttömyyksiin. En voi ajaa edes kauheen pitkään VALOT päällä kun akku on jo tyhjä. Täydellä akulla valot toimii noin 15min. Ja kaikista pahin on se kun käyttää ajovalojen kanssa samaan aikaan vilkkua! Siis oikeesti. Akku tyhjenee yhdessä minuutissa. Olen nyt ajanut kuukauden käytännössä silleen että mulla on ollut ajovalot pois ja ainoastaan vilkut ja jarruvalo on ollut käytössä. Epäilen että mulla on staattori eli magneetto rikki. Voisikohan vika olla jossain muualla? Johdoissa? Jos joku osaa auttaa/on samanlaisia ongelmia niin ois tosi hienoa jos kertoisitte.Skoba on tällä hetkellä tallissa ja talven aikana olis projektina tehdä siihen täysremontti ja vähän maalata katteita.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

4.12.2014 0:00

Katso ettei ole vaikka ajovalon johdot oikosulussa. Onko kokeiltu toisella akulla? Viimeisenä tarkistaisin jännitteensäätimen ja staattorin.

Kuullostaa lähinnä vanhalta akulta, testaa toisella ja jos toimii paremmin hanki uusi. ;)

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

4.12.2014 19:34

Mä olen kyllä ostanut tohon uuden akun mutta ei se ongelmia poistanut. Ja joo, kun mä ostin ton skoban niin sillon kyllä kaikki toimi mut kun olin kuukauden sillä ajellut niin mun vilkut rupes sekoomaan. Esim. vilkku jäi kokonaan päälle eikä vilkkunut, tai että vilkku ei toiminut jos ei käynnistänyt mopoa uudestaan. Mut sit ne vilkut ei toiminut enään ollenkaan niin purettiin toi skoba mun kaverilla ja sit kun katottiin niin sieltä oli ihan palanut yksi liitäntä. Siin liitännässä oli siis 5 eri väristä johtoa niin se vaaleanpunainen johto oli palanut kokonaan. Mun kaverin isä sit poisti sen liitännän ja pisti jokaiselle johdolle oman liitännän. Sit toi mopo toimi ihan hyvin vähän aikaa kunnes ne ongelmat taas alko. Mut nyt ei vilkuissa vaan tos et se purkaa ton akun :D Saattaahan se olla et siellä on taas oikosulku. :roll:

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

7.12.2014 23:06

Moro!
Mä oon aatellu laittaa omaan kinuskiini tollasen 72cc pytty setin.
Tarviiko mitään muita osia vaihtaa?
Mites tarviiko tollasta sisäänajaa, jos tarvii niin miten ja, kuinka paljon? :D

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

8.12.2014 8:29

Ei oikeestaan, kaikki tarpeellinen tulee mukana. Ois toki hyvä idea katsoa kannen valuja ja siloitella niitä paskoja valujälkiä joista kiinalaiset niin tykkää, mutta ei mikään pakko ole. Sisäänajo näissä menee käyttämällä mineraaliöljyä ja ajamalla kovaa vaihtelevalla kaasulla about 500km. Usko pois.
Itse sisäänajoin skopani uutena lämmittämällä moottorin kunnolla ja lähtemällä kaupunkikiesille, osittain tasaista menoa ja osittain rajuja kiihdytyksiä. Ensimmäisen sadan kilsan jälkeen öljynvaihto jotta saadaan männänrenkaiden hioutumisesta tuleva metallipöly pois koneesta. Älä käytä synteettistä ennen noin 1000-1500 kilometriä.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

12.12.2014 21:17

MIKä vittu näitä laiteeita riivaaa... Olin kotiin ajamassa ja yhtäkkiä kuuluu protototoproo ja skootteri sammuu (rullaa vielä ja nyvin kaasua niin ei kuulu mitään).. Nyt oon venttiilit sääjelly, kaasutin putsailtu paineilmalla, cdi kuivannu (aikasemmi ui siellä kotelossa mutta tehtiin kesällä reiät sinne), tulpan vaihoin vaikka tuli entiselläkin kipinää. ilmanputsarin suodattimen katoin niin oli puoliksi märkä, haisi bensalle hieman... En enään tiiä mitä tuon kanssa tekee.. :paha: :paha: :itku: ja ihme ku ei ees lupaile yhtään ja aina kun katsoo tulppaa 5min jatkuvan polkemisen jälkeen tulppa on hieman kostea.. Tuntuu että kipinä uudella ja vanhalla tulpalla hieman heikko eli voisiko olla puola menny? Meni kesälläki ja oli suht samat oireet että ei millän käyntii ja tulppa aina hieman kostee...
Viimeksi muokannut Alluzz99 päivämäärä 12.12.2014 22:24, muokattu yhteensä 1 kerran