Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

5.4.2020 18:15

Mikäs vois olla fudessa vikana. Käy tyhjäkäyntiä mutta kun kääntää kaasua mopo pätkii ja paukkuu. Voiko vaikuttaa se että yläkertaremontin yhteydessä vaihdon kannen tiivisteen tilalle tiiviste massaa. Venttiilit on säädetty ja nokka ketjun ajotukset kans ok. Kokeiltu eri tulpilla ja puolilla. Voisiko vika olla myös mahdollisesti kaasarissa?

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

6.4.2020 0:00

Onko kellään kikkaa katkenneen pinnapultin poistoon. Ei lähde pihdeillä millään, myös pultin kuumentamista kokeiltu. Mutteri pitäs hitsata päähän muttei ole hitsiä.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

6.4.2020 0:18

Tuon verta nyt aina hitsaa vaikka puikolla ja auton akuilla. Onko tosiaan, ettei mistään naapureista löydy hitsauskonetta ? Putkitongeilla saa yleensä riittävän pitävän otteen. Mitkään pienet pihdit ei tosiaan auta.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

7.4.2020 17:55

Ei lähtenyt vasemman puolen pinnapultit edes isoilla putkitongilla. Taivutin sitten ne melkein 90 astetta ja löin vasaralla aukipäin taivutettuun osaan. Lähti nätisti:)

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

15.4.2020 10:54

Vaikuttaako tollane racing kytkinkellon vaihto skootterin suorituskykyyn?

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

15.4.2020 11:24

Musta sillä virikellolla ei saavuta mitään. Yhdessä moottorissa oli moinen, enkä mitään käytännön etua huomannut. Sen paremmalla jäähtymisellä voi olla jotain etua jos käyttää jäykkiä kytkinjousia. Niitä en itse ymmärrä alkuunkaan. Vakiokytkin vakiojousineen päivineen on paras.

Voimansiirtolevyn voi vaihtaa racemalliin jos haluaa, mutta se ei ole välttämätöntä ero siinäkin aika minimaalinen. Virimalli tuntuisi pelittävän hiukka herkemmin ylämäissä yms missä kaivataan pienempää välitystä. Syy johtuu siitä, että vakiossa osa (noin 50%) välityssuhteen muuttumisesta tapahtuu vääntömomentin mukaan ja osa nopeuden mukaan, kun virimallissa muutos tapahtuu koko alueella vääntömomentin mukaan.

Etuvariaattorinakin suosin alkuperäistä 6,5g rullilla vaikka useimmat sanookin 5,5g olevan parhaat. Alkuperäiset 8,5g on turhan painavat isommillekin sylinterisarjoille. Josta olen itse sitä mieltä, että kaikkein parhaimman hinta/tehosuhteen antaa ulkomaailmasta tilattu 72cc sylinterisarja. Kiinassa sellanen maksaa halvimmillaan 18€ (postikulut toki päälle). 82cc sylinterisarjat on myös halpoja kiinassa kun huomioi, että mukana tulee kansi venttiileinen, tiivisteet alakertaankin, öljypumppu, keinuvivut yms yms. Harmittavasti niissä kantena on pikkuvenainen kun 82cc tarttisi ehdottomasti isoventtiilisen kannen jo. Kestävyyskin paranisi.

Pikkuvenaisen kanssa 82cc:llä tuntuisi olevan nakutustaipumuksia pidempiä reissuja paahdettaessa urku auki. Sen verran olen eri puristussuhteillakin koittanut asiaa korjata, että epäilen 82cc;n kanssa pikkuvenaisen pakovenan käyvän liian kuumana joka sitten hehkusytyttää ja nakutus johtuu siitä. Joissain moottoreissa nakutus katkaisee kampiakselin ja vauhtipyörä lähtee omille teilleen, mutta näissä nakutus kuluttaa petilaakerit väljäksi.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

15.4.2020 11:37

-Zone- kirjoitti:Musta sillä virikellolla ei saavuta mitään. Yhdessä moottorissa oli moinen, enkä mitään käytännön etua huomannut. Sen paremmalla jäähtymisellä voi olla jotain etua jos käyttää jäykkiä kytkinjousia. Niitä en itse ymmärrä alkuunkaan. Vakiokytkin vakiojousineen päivineen on paras.

Voimansiirtolevyn voi vaihtaa racemalliin jos haluaa, mutta se ei ole välttämätöntä ero siinäkin aika minimaalinen. Virimalli tuntuisi pelittävän hiukka herkemmin ylämäissä yms missä kaivataan pienempää välitystä. Syy johtuu siitä, että vakiossa osa (noin 50%) välityssuhteen muuttumisesta tapahtuu vääntömomentin mukaan ja osa nopeuden mukaan, kun virimallissa muutos tapahtuu koko alueella vääntömomentin mukaan.

Etuvariaattorinakin suosin alkuperäistä 6,5g rullilla vaikka useimmat sanookin 5,5g olevan parhaat. Alkuperäiset 8,5g on turhan painavat isommillekin sylinterisarjoille. Josta olen itse sitä mieltä, että kaikkein parhaimman hinta/tehosuhteen antaa ulkomaailmasta tilattu 72cc sylinterisarja. Kiinassa sellanen maksaa halvimmillaan 18€ (postikulut toki päälle). 82cc sylinterisarjat on myös halpoja kun huomioi, että mukana tulee kansi venttiileinen, tiivisteet alakertaankin, öljypumppu, keinuvivut yms yms. Harmittavasti niissä kantena on pikkuvenainen kun 82cc tarttisi ehdottomasti isoventtiilisen kannen jo. Kestävyyskin paranisi.

Pikkuvenaisen kanssa 82cc:llä tuntuisi olevan nakutustaipumuksia pidempiä reissuja paahdettaessa urku auki. Sen verran olen eri puristussuhteillakin koittanut asiaa korjata, että epäilen 82cc;n kanssa pikkuvenaisen pakovenan käyvän liian kuumana joka sitten hehkusytyttää ja nakutus johtuu siitä. Joissain moottoreissa nakutus katkaisee kampiakselin ja vauhtipyörä lähtee omille teilleen, mutta näissä nakutus kuluttaa perilaakerit väljäksi.


Mulla on jo 72cc sylinterisarja ja malossin multivar jossa tuli mukana etuvari rullineen ja vastapainejousi nii saisko sen lähtemään vähä nopeemmin vaikka jäykemmillä kytkinjousilla?

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

15.4.2020 12:11

Mä itse en jäykempiä kytkinjousia ymmärrä alkuunkaan. Jos joku niistä tykkää niin pistäköön vaan. 4T moottori ei musta sellasia kaipaa. Kytkin vaan kuluu loppuun sitä nopeammin mitä jäykempiä ovat. 2T moottori on eri juttu kun kaikki teho tulee vasta ylhäällä ulos. Tuosta vastapainejousesta vielä, että nykysetupilla minä löisin heti kiinni alkuperäistäkin löysemmän jos jostain löytyisi.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

15.4.2020 12:31

-Zone- kirjoitti:Mä itse en jäykempiä kytkinjousia ymmärrä alkuunkaan. Jos joku niistä tykkää niin pistäköön vaan. 4T moottori ei musta sellasia kaipaa. Kytkin vaan kuluu loppuun sitä nopeammin mitä jäykempiä ovat. 2T moottori on eri juttu kun kaikki teho tulee vasta ylhäällä ulos. Tuosta vastapainejousesta vielä, että nykysetupilla minä löisin heti kiinni alkuperäistäkin löysemmän jos jostain löytyisi.



Auttaiskoha parempi kytkin siihen lähtemiseen?

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

15.4.2020 18:06

Tuskin vaikuttaa yhtään mitään. Tai siis ainakaan parempaa tekee kun sulla siellä on jo jäykempi jousi.
Variaattorin toiminnan ymmärtäminen on kaiken A ja O. Siis mitä mikin muutos vaikuttaa. Varmin tapa saada variaattorista huono on lyödä sinne tuosta vain osia missä lukee kisa, race, yms. Vastapainejousi ja rullat esim muodostaa aina kombon. Itse haluaisin niin pehmeän jousen, että rullapainon saisi pudottaa alle 3g. Missään nimessä en halua vakiota jäykempää jousta. Sama koskee kytkinjousia. Yleensä niissä virikytkinissä on vakioita jäykemmät jouset. Joskus se on ainut ero vakiokytkimeen.

2Tmoottoreissa sen ymmärrän että kytkimessä pitää olla jäykät jouset jotta se kytkin luistaa pitkään kun moottorin teho tulee yläkierrosalueella.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

25.4.2020 16:58

Hei, skootterissa on nyt uusi akku, mutta todettiin että lataus ei toimi. Täysillä kierroksilla staattori antaa liittimen päästä mitattuna 23VAC. Jännitteensäätimestä maata vasten mitattuna tulee punaiseen johtoon sama jännite kuin akulla (13V), valkoiseen -1V, keltaiseen -0.5V ja vihreään ei mitään. Nyt mietin että kummassa on vika. Kuinkahan paljon staattorin pitäisi antaa jännitettä? Onkohan tuo 23VAC liian alhainen. Skootteri on siis Baotian Ouba49 (BT49QT-12G). Kiitokset jo etukäteen terveisin viikko sitten kortinsaanut tyttö. :lol:

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

26.4.2020 14:43

Korjauskäsikirjat yms : https://www.mediafire.com/file/veltc27l ... n.zip/file
Vihreät ovat lähes aina maajohtoja.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

1.5.2020 10:04

Mikähän vois olla vikana kun välillä kun lähden ajamaan niin palautan kaasun mutta silti vetää vielä noin pari sekuntia?

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

1.5.2020 12:22

Kaasuvaijeri tai kaasuläppä saattaa takerrella.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

1.5.2020 12:42

-Zone- kirjoitti:Kaasuvaijeri tai kaasuläppä saattaa takerrella.


Ookkei. Pitänee tutkia niitä