Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

10.11.2013 14:51

Ihan nyt ensimmäiseksi tutki löytyykö sulta se venttiili kun kaikissa ei moista edes ole. Eli jos on niin kannesta lähtee se U-mallinen metalliputki joka johtaa venttiilikopassa olevaan venttiiliin ja siitä edelleen SAC-venttiiliin joka on siis koneesta erillinen mötikkä (katso sitä kuvaa). Siitä taas lähtee letku imukaulaan joka on siis se letku joka tukitaan. Venttiilikopasta lähtee letku joka on huohotin. Sitä ei pidä missään nimessä tukkia.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

10.11.2013 15:04

Imukaulaan ei tuu muuta ku alipaineletku ja kannesta ei lähde ylimääräsiä letkuja, mutta kaveri sano että vois olla venttiilin säätö kohdallaan? onko se vaikeaa itse säätää venttiilit? ja jollain ohjetta?

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

10.11.2013 15:10

Eli sulla ei sitten ole tota SAC-venttiiliä. Imuventtiilin kantaminen on tosiaan seuraava mahdollinen syy. http://www.youtube.com/watch?v=nkxEFfd_Kdw Joresta poiketen itse käytän imuventtiilissä 0,10mm ja pakoventtiilissä 0,15mm ja välysmittaus tietysti rakotulkilla.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

10.11.2013 15:51

Juu, toinen (imuventtili) oli kiinni eikä ollut yhtään välystä, mutta nyt sitten korjasin sen, mut nyt sitte hajos polkukäynnistys ja ois mukava saada sähköstartti toimimaan.. joten se pyörii mutta ei ota kiinni siihen etuvarin rattaaseen, joten bendixissä jotain vikaa?

E: edelleen tulee savua ilmanputsariin sellanen pöllähdys

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

10.11.2013 20:37

tomppatikku kirjoitti:E: edelleen tulee savua ilmanputsariin sellanen pöllähdys

Varmista vielä, että vuoto ei tapahdu EGR:n kautta. EGR on siis pakoputkessa oleva venttiili josta tulee letku ilmanputsariin. Sitäkään ei ole kaikissa, mutta useimmissa kylläkin. Jos vika ei ole siinä ei jää oikeastaan muuta vaihtoehtoa enää kuin että se imuventtiilin tiivistyspinta on kerinnyt palaa sen kantaneen venan vuoksi. Eli jos vena on palanut niin joutuu ottamaan kannen pois. Järkevintä on siinä tapauksessa laittaa läpäten venttiilinhiontatahnalla uudet venat kanteen ja uusia myös venttiilinohjurin kumit.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

10.11.2013 20:45

Juu kiitoksia pitää alkaa tilailemaan osia

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

10.11.2013 20:51

Osia ei kannata tilailla ennen kuin varmistuu asiasta. Eli jos egr ei ole syypää, niin ota kansi pois ja pistä palotilaan bensiiniä. Tällä näet vuotaako venttiili.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

10.11.2013 20:57

Kyllä näköjään vuotaa ku laittaa bensaa palotilaan ja avaa venttilikopan kannen niin kuuluu sellainen vuotava ääni kun polkaisee

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

10.11.2013 21:05

Ei kun se kansi irrotetaan ja käännetään ylösalaisin ja sitten laitetaan kannen palotilaan bensaa. :D
Tietysti "suhisee" jos koneeseen tunget sitä bensaa ja poljet kun kerran nokka avaa venttiileitä. Ehkä kannattaisi ottaa kaveriksi joku vähän enempi moottoreiden kanssa touhunnut näihin diagnosointeihin.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

10.11.2013 21:12

no en oo näihin skoottereihin kyllä hirveesti perehtynyt, kun nelareissa kaikki venttiilit yms. :D, enemmänkin mopojen kanssa touhunnut, mutta kun saisi edes tuon sähköstartin toimimaan...

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

17.11.2013 1:15

10" Variaattorin puoleista stefan kokoa tarviisin? Tulee siis lohkoon nokkaketjun rattaan ja rullakupin väliin ;)

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

17.11.2013 1:55

ZY50QT-7-50104 Stefa 19,8x30x5
Tuolla muidenkin osien mittoja. - http://www.jokaosa.fi/crossi/baotian.htm

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

21.11.2013 0:26

Joo, elikkä kasailimpa skootterin variaattorin jne. Putki paikalleen ja startissa olikin solenoidi paskana ja kytkimpä suoran virran hyppylangalla startille kytkimen kautta. No bensaa aamulla hakemaan ja käyntiin kokeilemaan -> ei lähteny, sahasin kauan starttia (tietysti vähän kerrallaan vain) akku hyytyi. Viel jotenkin pyöritti, niin katoin kipinän (maadotin tulpan venakoppaa vasten, pitäishän siihe maadotus tulla, kun pultattu kantta vasten?) , eikä näköjään antanut kipinää. Bensaa tulee alipaineella startatessa, eli se puoli taitaa olla kunnossa ;)

Nojoo, latasin akun, hain pari cdi boksia lisää ja toisen tulpan jonka putsasin. CDIllä ei vaikuttanut mitään, huomasin vaan, että olin laittanut keskimmäisen johdon cdin liittimeen väärinpäin, sekin virtalukon maadotus / sammutusnappi, eikä vaikuttanut.. Ei toisella tulpallakaan tullut mitään -> ajosta irroitettu.. Eli mikähän voisi olla pielessä, sähköt tehty ohjeiden mukaisesti. Takavalolle tulee startatessa oikein virta, muita valojahan tähän ei oo vielä kytketty..

Onko näissä sama järjestys CDI boksissa, kuin mankissa? Koska tähän ei oo ollu omaa CDI boksia, niin mulla on jinkku mankista ajosta otettu, vakio rajottamaton CDI, lisäksi kokeillu RACING CDItä, jonka kaverilta ostin halvalla. Samanlainen kapine ja 5 - pinninen myös. Tulpanjohto on uutta. Skootteri on ollu ajossa helmikuussa viimeks ja ei lähteny käyntiin mukamas väljyyden takia. Pitää vielä kysyä ex omistajalta, kattoko kipinän, että sais varmuuden, ennenku lähtee puolaa lainailee / ostaa.

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

21.11.2013 2:00

Sattupa hyvin, just käynnisteltii tollanen QMB139 mankin/pitbiken cdillä.
2 johtoa oli eri päin liittimissä, tappokatkasimen ja puolan johdot.

Kuva

Eli tuosta kuvasta muuten samat mutta killswitch ja ignition coil toisin päin.

CDI:n piuhojen värit ainakin mun laitoksessa (Solifer SFR):
vihreä - maa
sininen - pickup / trigger / liipaisukäämi
musta - tappokatkasin, toimii ilmankin
pinkki - rajoitin (ei kaikissa), toimii ilmankin
keltamusta - puolalle/tulpalle
punamusta - staattorilta

Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

21.11.2013 16:44

Kuva
Tuossahan tuo kiinanpaskan sähkökaavio onkin. CDI:n johdot eivät ole yksivärisiä, vaan
- tappokatkaisija = mustavalkoinen
- impulssikäämi = keltasininen
Muuten samanlailla kuin sanoit. Kiinanpaskoissahan on samanlaiset CDI:t kaikissa sisuskaluiltaan, pinnien järjestys eroaa lähestulkoon aina kun hypätään merkistä toiseen. Mutta kytkennät muuttamalla saa kyllä toimimaan, joskus vaan melkoista arpapeliä, että mikä on oikea kytkentä mihinkin boksiin.