Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua viilaamisesta

15.6.2013 20:35

No tänään kokeilin kunnolla pommittaa mitä 600m suoralle pystyy. Perävälien loppuminen on syy tähän tärinään :D No nyt testattu ja tiedossa peugeot speedfightin perä välit loppuu 92km/h (gps mitattu) vauhdissa. Ja putkena toimii leovince zx ei paras mahdollinen. Mitenköhän noita imuja uskaltaa viilata ilman hirveen tarkkaa mittailua ettei nyt sotke mitään? Mittaus välineet on vähän alkeelliset. Eli millin tarkkuudella mennään.

Re: Keskustelua viilaamisesta

15.6.2013 23:04

Jaa, mitenkäs määrittelet että perävälit loppuu? Mitäs jos se sun kone ois hitusen kireämpi ja jaksais kiertää vielä 2000rpm pidemmälle, loppuisko ne sitten?

Tuo ZX ei munkaan käsittääkseni ole hirvittävän ylävireinen putki. Suattas olla että putken vaihto ois viisain ratkaisu tässä vaiheessa jos mielit tehoa ja vauhtia tuntuvia määriä lisää. Stage 6 Proo replica saattas olla aika hyvä kokeiltavaksi ainakin.

Minkä kokonen kaasari sulla on siinä nyt? Huuhteluaukkoja ei kannata mennä viilailemaan ellei tosissaan tiedä mitä tekee, ja niiden viilaus on nyt muutenkin melkoisen vaikeaa ilman erikoistyökaluja. Sen sijaan pytyn alapuolelta kannattaa siistiä huuhtelukanavien lähdöt, tosin ei siitä merkittävää hyötyä ole.

Re: Keskustelua viilaamisesta

16.6.2013 10:08

No mitesköhän sitten meno vain loppuu? Runtua kummiskin löytyy. Netistä kaivoin että perävälit speedfightissä loppuisi 94km/h paikkeile. Pro replican tilasin jo torstaina joten kohta pääse sillä koittamaan. Kaasarina toimii 17.5 phva, 19:kin löytyy.

Re: Keskustelua viilaamisesta

16.6.2013 22:34

Kierrosta ehkä löytyy, mutta ei löydy vääntömomenttia enää niillä kierroksilla, että kone jaksaisi ottaa vielä lisää kierroksia ja kiihtyä kovempaan vauhtiin. Veikkaan ettei sulla kierrä se juuri kymppitonnia enempää ajossa.

Tuommonen tarkka vauhtiraja perävälien loppumiselle on minun mielestä aikamoinen huuhaa käsite. Se riippuu ihan täysin siitä koneen tehokkuudesta ja kierrosalueesta että millon välitykset alkaa rajottaa vauhtia. Tommoselle alle 100cc koneelle järkevä käytännön yläraja huipputehon kierrosluvulle on varmaan joku 12-13000 eli jos sun mopo huippuvauhdissa huutaa tuon verran ja tuntuu kiihtyvän vielä reippaasti ylikierroksillekkin, vaikka vauhti ei ole vielä riittävä(jaa-a mikäköhän on sitten riittävä? :D) niin sitten harkitsisin pidempiä perävälejä.

Eipä tässä kyllä ole mitään kierroslukumittarilla edes mittailtu, eli tämähän on puhdasta arvelua, ehkä se sun pökötti huutaakin jo tuon verran siinä 90 vauhdissa mutta vähän epäilisin.

Re: Keskustelua viilaamisesta

17.6.2013 11:33

Ehkä oikea paikka tai väärä, kysyn silti.

Piaggion ilmajäähy koneeseen mäntä pitäisi lyödä ja löytyy joitain hyvän kuntoisia mäntiä (Ei tietoa/muista mistä vehkeestä on kun löytyy pino ylimääräsiä mäntiä) niin voiko jonkun männän tuohon sylinteriin laittaa jos se sinne mahtuu yms? Mitä pitää huomioda kun sellaisen sovittaa
sylinteriin? Välys, mittaustapa?

Re: Keskustelua viilaamisesta

17.6.2013 20:04

Voi laittaa kunhan männän halkaisija on oikea pyttyyn (eli nimellishalkaisijat samat, tällöin pitäisi välyksenkin olla oikea eikä sitä tarvi mittailla), männäntapin halkaisija sama(piaggiossahan se on 12mm) ja ja läppäohjatussa koneessa (eli käytännössä kaikissa nyky mopo/skoottereissa) vielä yksi kriteeri on että männän pakopuolen helma peittää pakoaukon täysin kun mäntä on yläkuolokohdassaan. Ai niin ja männän laen korkeuskin kannattaa katsoa ettei kolise kanteen. Jos meinaa kolista niin avartaa kantta hieman.

Ei vain taida piaggion koneeseen mennä minkään muun toisen mopon mäntä kuin cpi/keewayn :D Aidossa minarellissa männäntappi on 10mm joten ei mene, am6:sen pienin männän koko on taas 0,3mm liian iso ja peeveen mäntä on millin liian iso. Rabasan vakiomäntä taitaa taas olla vähän alle 40mm joten on liian väljä. Morinin skootterikoneesta en tiiä meniskö sen.

edit: jos et muista mistä vehkeestä mäntä on niin et varmaan tiedä sen nimellishalkaisijaakaan eli ei auta kuin mitata. Mittaus työntömitalla 10mm männän helmojen alareunan yläpuolelta. Jos mäntä sattuu olemaan joku harvinaisempi ylikokomäntä niin työntömitan tarkkuus ei ehkä riitä että voisi varmasti sanoa minkä kokoinen se on mutta veikkaisin että ne sun männät on jotain mopon standardi kokoa eli 40mm, 40,3 tai 41.

Re: Keskustelua viilaamisesta

17.6.2013 21:20

Morini skootterien sylkkä halkaisija on 41mm. Eli ei taida sekin mennä..

Re: Keskustelua viilaamisesta

18.6.2013 12:20

Juu, eihän ne mikään passannut.. :D

Mutta eipä nuo uudet männät paljoa maksa, emcltä saa 15 euroon.

Pitäsi hommata kaasari tuohon niin voisi edes yrittää käyntiin.. Puristuksia ei oikestaan ole ollenkaan, mutta kyllä se on liikkunut siltikin. Kulki jopa reilu 60 täynnä naarmuja olevalla männällä ja sylinterillä, variaattoriinkaan ikinä ei ole koskettu.

Löytyy Atlantiksen sylinteri, pientä naarmua mutta luulisin että saa toimivan kun uuden männän lyö sisään.

Jostain pitäisi ostaa teriä jolla voisi alkaa viilaileman, mistä saisi hyviä?

Re: Keskustelua viilaamisesta

18.6.2013 16:31

Veikkaan ettei sulla kierrä se juuri kymppitonnia enempää ajossa.


11300-11500 kiersi mittariin ajossa parhaimmillaan, rengas ilmassa en ole kokeillut edes kun ei korva tulppia ole eikä kyllä kiekkamittariakaan enää.

Re: Keskustelua viilaamisesta

24.6.2013 1:13

juu elikkä onkos normaalia että vakiona on 70cc ac sportissa niin puristuspaineet lämpimänä 8,5bar. Ja mihin sen voi turvallisesti nostaa et kestäis jokapäiväistä ajoa.
Mites muuten nuo ajoitukset saa helpoiten mitattua ja onkos kenelläkään tietoo mihin ajotuksiin tuon ac pytyn voi ottaa??

Re: Keskustelua viilaamisesta

24.6.2013 20:57

No onhan tuo 8,5bar aika normaali. Mutta se on puristuspaine, ei puristussuhde. Ja viritettäessä ei puhuta puristuspaineesta vaan puristussuhteesta. Siitä että miten puristussuhde määritetään ja minkä verran sitä voi nostaa, on netti täynnä tietoa joten ei kun googleen.

Ajoitukset voi mitata astekiekolla tai laskurilla mikä löytyy jostain tuolta pro viri puolelta kaiketi. Jälleen kerran google on ystävä.

Jäähdytystapa ei hirveämmin vaikuta noihin aukioloasteisiin. Riippuu että millaisen pytyn haluat. Tehojahan tietysti halutaan mahd. paljon joten minä laittaisin pakoaukolle 190 astetta ja huuhteluille 125-130, sitten sopiva putki ja vaikka 21mm kaasari niin kai sillä 15 heppaa pitäis saada oikeilla säädöillä ja kulkuja mopoluokkaan ihan sopivasti.