Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua viilaamisesta

15.1.2013 2:21

Pyöristysten verran pois ja päihin viisteet niin kestää.

Re: Keskustelua viilaamisesta

15.1.2013 9:48

Dankke, pitääpä sitten operoida vielä.

Muihin kysymyksiin kaipailisin vielä vastausta :eek

Sitten on kyllä periaatteessa toinen helma kokonaan pois, eikös tuo mene epätasapainoon?

Re: Keskustelua viilaamisesta

15.1.2013 18:18

No eikös se ole jo muutenkin "epätasapainossa" kun toisessa helmassa on vakionakin reikiä? ;) Tää männän tasapaino on taas vähän semmonen urbaanilegenda, kunhan ei äärimmäisyyksiin mennä niin se pieni painon epätasainen jakautuminen ei siinä mitään haittaa vaan se haittaa että liian lyhyt helma ei enää tue mäntää sylinterin seinämää vasten niin hyvin jolloin se pyrkii keikahtamaan siellä pytyssä. En ole täysin varma miten se pitäisi päässä hahmottaa mutta luulisin että tuossa skoban koneessa mäntä nojaa työtahdin aikana kovempaa imuhelmaan eli siihen mitä on lyhennetty, ja minusta tuo näyttää kyllä jo aika pahalta koska imuhelma on suurimmaksi osaksi pois tuohon männäntapin keskilinjaan asti, mutta enpä siitä osaa muuta kuin spekuloida. PV puolellahan noita mäntiä viilaillaan vaikka kuinka eikä ne siitä moksiskaan ole.

Noihin muihin kysymyksiin sanoisin että vauhtipyörän sorvaus on melko turhaa touhua. Ja jos tuo on keeway/cpi kone siis niin kannesta saatkin sorvata heti sen 3mm pois ja sitten muotoilla siihen sorvilla/dremelillä sopivan paljealueen, mulla on galleriassa kuva millaiseksi itse jyystin tuon oman kannen. Senhän voi toki muotoilla millaiseksi haluaa mutta kannattaa pitää tilavuutta silmällä että puristussuhde tulee sopivaksi halutuille vireille ja mäntään on ainakin se 0,5mm väliä.

Re: Keskustelua viilaamisesta

15.1.2013 18:34

Ei tuo ainakaan vakiopytty eikä kansi ole, ei mitään tietoa mikä.

Pytty ei ainakaan näytä orginaalilta ja kansi on ihan erimuotoinen, palotila on paljon suurempi ja es tulppa on liian pitkä.

Eikö kukaan tiedä tarvitseeko/kuuluuko tuon imukanavan aueta kokonaan niinkuin pakoaukko ja huuhtelut männän ollessa alhaalla?

Kone on samanlainen putputin.

Re: Keskustelua viilaamisesta

28.1.2013 19:56

Ootko ajoituksia mittaillu tuosta malossista, voisi vähän verrata että onko tuosta sellaisenaan mihinkään? Pystyisitko mittaamaan pakoaukon yläreunan etäisyyden pytyn yläreunasta niin voisi vähän laskea ajan kuluksi :D ?

ramba__ kirjoitti:Eikö kukaan tiedä tarvitseeko/kuuluuko tuon imukanavan aueta kokonaan niinkuin pakoaukko ja huuhtelut männän ollessa alhaalla?


Oli mennyt ohi tämä, mitä imukanavaa edes meinaat? Eihän näissä pytyissä mitään erillistä imukanavaa ole kun seos imetään läppäventtiilin läpi suoraan kampikammioon. Meinaatko että kuuluisiko männänhelmoissa olla semmoiset lovet että männän ollessa alhaalla männänhelmat eivät mene niiden pytyn alapuolen huuhteluaukkojen tielle? Niissä ei tarvitse olla täysin esteetön virtaus mutta kyllähän se aina virtausta vähän parantaa kun viilaa männänhelmaa siten ettei se tule huuhtelukanavaan menevän virtauksen tielle.

Re: Keskustelua viilaamisesta

29.1.2013 21:57

Joo no laskin niin minarellin 39,2mm iskunpituudella ja 80mm kiertokangen pituudella (en oo varma onko just 80mm mutta pitäis kai olla) pakoaukolla olis asteita vaivaiset 164 eli tuolla Malossilla ei kyllä ainakaan sen puolesta kuuhun ajeta, voiko tuo olla tottakaan että on noin vähän :D Myöskään huuhteluajoitukset eivät näytä päätä huimaavan: sivuhuuhteluilla 106 astetta ja takahuuhteluilla 92 astetta. Erään taulukon mukaan missä annetaan ohjearvoja paljonko pitäisi olla ajoitusta huuhteluille milläkin kierroksilla niin siinä ei edes ole noin pientä kuin 106 tai 92, pienin arvo mitä ehdotetaan on 120-124 6500rpm:lle :D Tuolle pakoaukollekkaan ei löydy ohjearvoa mikä olisi noin matala, tuo 164 natsais kaiketi jossain 6500rpm:ssä..

2mm ylöspäin viilattuna asteita tulisi pakoaukolle 176 mikä ei ole vielä kauhean paljon jos meinaa saada sen kulkemaan. Jos viilaisi n. 3,5mm ylös eli etäisyydeksi tiivistepintaan 21mm niin asteita olisi 186 mikä olisi jo aika lailla sopivasti kulkemista ajatellen. Nuo huuhtelut onkin sitten vähän hankalempi viilata, niitäkin pitäisi kaiketi saada viilattua parisen milliä sen verran että etäisyydeksi tiivistepintaan jäisi n. 30,5mm jolloin asteita olisi 126 mikä alkaisi olla sopiva 8000-9000rpm kierroksille ja varmaan ylemmäskin, ainakin taulukon mukaan. Blowdownia en valitettavasti osaa laskea tuolla, tai no kokeilin jotenkin yksinkertaisesti eli vähentää vain 176-106=70 ja jakaa kahdella= 35 astetta, mutta epäilenpä onko oikein.. En ainakaan minä siitä blowdown-ajoituksesta osaisikaan sanoa mitään koska ei ole kokemusta/vertailupohjaa.

Jos nuo laskelmat pitää paikkansa niin tuohan on aivan onneton pytty, kuka tommosen ostaa :D ja noiden matalien huuhtelujen takia sitä on hankala saada viilattuakaan hyväksi, mutta voihan tuota kokeilla ensin viilata pakoaukon ja kattoo jaksaako se kiekua kunnolla ylhäälläkin että jääkö nuo huuhtelut tulpaksi.

Noistahan aina käydään vääntöä että onko järkeä laittaa 70cc:lle vakioputkea, no ainakin tuon malossin tapauksessa on. Sopivan kannen kanssa tuosta saisi melkoisen vääntöpytyn johonkin kauppakassiin.

Voisin linkata tuon excelin millä lasken noita aukioloaikoja mutta en muista enää mistä löysin sen. Sen nimi on Ajoitukset ja aukkojen leveydet, kai se jostain hakemalla löytyy..

Re: Keskustelua viilaamisesta

29.1.2013 23:21

Taitaa se olla se jt-87:n linkittämä laskuri, ainakin tuota taulukkoa on jt ollut tekemässä.

Siinä motoforce racingissahan on se 3-osainen pakoaukko niin siinä ei luultavasti tarvi olla niin paljoa ajoitusta koska jos se aukotus toimii siinä hyvin niin sieltä pihahtaa kaasuja kerralla niin paljon pihalle ettei sen aukon tarvi olla niin kauaa auki että hengittäisi yhtä hyvin yläkierroksilla. Eli se voi olla sellaisenaan ihan hyvä, ei kannata ainakaan ensin kokeilematta mennä viilailemaan :D

Re: Keskustelua viilaamisesta

30.1.2013 1:07

Tossa Malossin Sportissa on pakoaukon ajoitus 180 asteen paikkeilla. En oikeen ymmärrä tuota tiivistepinnan käyttöä ajoituksien laskennassa, mäntä kun ei sinne asti nouse. Paljon tarkemmin saisi laskettua jo verrattaessa pakoaukon korkeutta iskunpituuteen. Ajoituksia saa helposti nostettua korottamalla sylinteriä. Kannattaa sipaista sama määrä pois sylinterin päältä.

Re: Keskustelua viilaamisesta

30.1.2013 13:49

Njaha, arvelinkin että onkohan tuo ihan totta että olisi noin pienet ajoitukset siinä malossa. Siinä laskurissa pystyy ottamaan huomioon sen kuinka kauas mäntä jää ylätiivistepinnasta yläkuolokohdassa mutta en sitä kysynyt kun ajattelin että se on kuitenkin alle milli niin se ei paljon vaikuta, mutta tässä tapauksessa se on vissiin useita millejä sitten :s

Re: Keskustelua viilaamisesta

30.1.2013 14:13

Muistaakseni männän laki on samalla tasolla sylinterin tiivistepinnan kanssa mukana tulevalla alatiivisteellä. Eli suunnilleen männän kuvun verran on tiivistepinnan alapuolella. Tasalakimännät nouseekin sitten järjestään tiivistepinnan tasolle. Tosin onhan näitä uppoavia kansia mm. Stage6 mk2 ja Airsal.

Re: Keskustelua viilaamisesta

30.1.2013 15:49

Pööki kirjoitti:Saa nähä miten äijän käy :lol:


Ahhah :lol: Tää oli varmaan mulle :D Mä kyllä lähen myös viilaamislinjalle siinä tapauksessa ettei tehot tuossa S6Rssä riitä :D

Mä kyllä uskon, että tossa Motoforce Racingissä on suht kova viilauspotentiaali tuon kolmipaon takia... Varmaan saa aika kovat tehot ulos kun vähän korottaa pääpakoa ja huuhteluita korottaa hieman.

Itekkin mietin nyt vähän jos tohon DTn pyttyyn uskaltaisi koskea :D Lisää tehoa!

Re: Keskustelua viilaamisesta

5.5.2013 19:43

Tällä hetkellä stalkkerin pytyn pakoaukko viilattu leveydeltään 64% eli vielä kestää. Ajattelin jos viilais noin 67% ja ylöspäin pitää mitata. Dremelillä hiomaterällä pakoaukon läpi hionut ja omasta mielestä onnistuu siitä hyvin. Terä on niin huono et liikaa tuskin voi mennä et vähän kerrallaan. Ei ole pyöreä eikä kulmikas reikä. Tuossa viilaukseen liittyvässä linkissä oli kuva missä näkee et varaa vielä viilata niin testaan samalla tavalla ettei mene liikaa.

Re: Keskustelua viilaamisesta

4.6.2013 23:52

tt_

kahtelin sinun seetipintoja/venttiileitä käytä ihmeessä koneistamolla teettämässä pitopinnat niin että se (pitopinta) sattuu venttiilin ulkolaitaan.. näyttäis venttiileiden perusteella olevan ihan isälaidassa (eli just väärässä paikassa) ja mahd, ohueksi tietenkin..
tai saman tien r-kulma seetit (kolmikulmaset) venturimaiset..
varmasti paremmat kuin kiinapojan jäljiltä :)

kokeile pliis e85:lla

Re: Keskustelua viilaamisesta

15.6.2013 14:16

Vanhoja lueskelin mutta malossin sportilla on paolla asteita n.180. Itse mittasin huvikseen ja nostin asteita, nyt 188. Rullat vaihdoin 1g kevyempiin niin tuli positiivista tulosta pers dynosta. Aika lussuhan tämä malossi on. Mutta plussat siitä että kiva "stunttailuun" ei liian räväkkä touhuun mutta nostaa vielä 40kmh vauhdista ilman järkyttävää nykäsyä. Viilauksesta sen verran että voikohan toi 8 asteen nosto vaikuttaa niin paljon että nyt kun annan mennä urku auki ( 90 km/h oikeeta nopeutta ) niin tärisee tosi kovin kone ja mutenkin tuntuu että räjähtää. Ennen viilausta en hirveemmin muista että urku auki olisin ajanut (ei ole koskaan kiire ) ja ei sillon kyllä tuntunu että räjähtää. Kuinka paljon tämän 8-10 asteen nosto vaikuttaa kierroksiin?

Re: Keskustelua viilaamisesta

15.6.2013 19:37

Tuskin kovin paljoa, luultavasti tehoalue venyi vähän ylöspäin niin että kuorman alla kiertää ehkä noin 500rpm pidemmälle. Hankalapa tuota on arvella kun kaikki tahtoo riippua kaikesta. Jos se putki mikä sulla on, toimi hyvin viilaamattomallakin aukolla niin tuskin kovin suurta eroa tuli, mutta jos putki on astetta kireämpi ja viilaamaton aukko oli sille vähän liian matala niin korotettu aukko saattaa parantaa toimintaa huomattavastikin.

Tärinähän voi johtua ihan vain tuosta että jos et ole ennen ajanut urku auki mutta nyt koitit huudattaa niin saattaahan siinä jotain eroa huomata vähän joka asiassa, mopo ulvoo ja kulkee lujempaa muun muuassa :D Ehkä sulla on joku laakeri menossa ja alkaa isommilla kierroksilla täristämään tai variaattorista jotain rikki.