Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

29.4.2021 1:27

joo 800mm hihna on. Mitä tarkoitat ääriasennoilla?

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

29.4.2021 22:55

Sitä että vaihtuuko välitys lyhyimmästä (hihna etuvarissa sisimmällä kehällä ja takavarissa uloimmalla kehällä) pisimpään (hihna etuvarissa uloimmalla kehällä ja takavari sisimmällä kehällä). Nuo mainitut huiput nimittäin kuulostavat varsin alhaisilta jos variaattorin säädöt ovat edes suurinpiirtein kohdillaan ja kaasarikin on viritetty siten että sylkkä saavuttaa tehoalueen.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

2.5.2021 19:36

Joo, kaasari on loistavissa säädöissä. Pistin variaattoriin tussilla merkinnät että näkis mihi hihna nousee.
Hihna nousee ihan variaattorin korkeimpaan osaan. Ongelma on se ettiä 5.5gramman rullilla ei kiihdy kunnolla eli kestää noin 10sec että ottaa piikin. 5gramman rullilla kiihtyy hyvin mutta ei kulje kovaa.
Auttaiskohan 50+ vp ja painavemmat rullat tähä vai kuinka.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

3.5.2021 0:25

Kytkinjousilla säädetään se kytkin nappaamaan kiinni sillon ku kone on tehoalueella. Eli jäykempiä jousia, jos se ei oo piikillä kun kytkin nappaa.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

3.5.2021 0:37

Juu tiedossa on! Tällä hetkellä on 4000-6000rpm kytkinjouset jotka on aika hyvät tecnigas next r lle. Ongelma on nyt vaan se että ei kulje kun 70kmh. Ja tarvis vähä suuntaa antavia säätöjä jos jollain on ollut saman tyyppinen tekniikka kun mulla.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

3.5.2021 20:25

50 % VP-jousi voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen. Jos variaattori liikkuu molempiin ääriasentoihin kyseisillä rullilla, niin huippunopeutta ei saada lisää - variaattorillahan (tai oikeammin rullilla & vp-jousella) vain säädetään, millä kierrosluvulla voima välitetään koneelta takarenkaalle. 5g rullien heikompi kulku viittaisi siis siihen, että välitys ei pääse pidentymään maksimiarvoon. Tämä arvaus perustuu tosin oletukseen, että kytkin tai variaattori eivät luista eikä osissa muutenkaan ole mitään erikoisempaa, kuten vaikkapa selkeitä kulumia.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

6.6.2021 19:45

Mikä on vikana kun vm 2006 Gilera Runneri ei pelitä niin kuin pitäisi ilman prikkaa. Ainoana virinä on Pro Replica jonka kanssa vaihdettu jäykempi vp ja keveemmät rullat. ja toimii kuten pitää prikan kanssa. Kun prikan ottaa pois kierrokset hyytyy 8000-8500 kohdalla ja ei lähde kunnolla piikille jolloin huiput jää johonkin 50. Prikan kanssa huiput sen 60 ja pystyy huudattamaan 12000 kierrokseen saakka. Oon kokeillu 5.7 ja 4.8 grammasia rullia

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

22.6.2021 20:13

Mielenkiintoinen case.
Perävälien laakerit rupes rohisee runsaasti. Vaihdoin laakerit ja Stefat mutta päivän ajon jälkeen rupes taas rohisee ja kolisee. Avasin perävälit taas, mutta mikään ei ole rikki eikä yksikään laakeri rohise eikä rattaat ole kuluneet/väljät.
Kaikki variaattorissa on kireellä eikä heilu. Etuvari on noin 500km sitten vaihdettu. Yläkerta vastavaihdettu (myös neulalaakeri) ja alakerta kunnossa eikä petareissa tunnu välystä.
Edit: ja skootteri on keeway ry6

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

23.5.2022 17:11

kössii kirjoitti:Moi,

Minulla on n. 9000 km ajettu Peugeot Tweet. Lähdin sitten eilen sillä ajelemaan, niin kiihdytyksen jälkeen kuului aivan järkyttävää rätinää? Pysähdyin, ja se loppui, mutta aina ajoittain ilmeni uudestaan, etenkin kovemmissa vauhdeissa.

Skootterista on prikka otettu pois. Kosketin myös pysähdyksissä käynnistyspoljinta, ja kuuluu hiljaista rätinää. Liittyykö tämä variaattoriin, ja mikä mahtaisi olla hajalla?

Tosiaan meteli oli melkein korvia särkevä. Edessähän olisi 10 tkm huolto, ja se taitaa olla laajempi, joka koskee myös variaattoria. Ajatuksia?




sulla on kiksi rikki .. mulla oli sama ongelma kiksi osuu variaattoriiin