Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

24.9.2020 9:45

Variaattori on sellainen hermorassi kun sitä koitta optimoida.

Itellä kului myös hihna loppuun tosi äkkiä....ilmeisesti luisti.
Mutta kun vaihtoi takavarin tarvikevarin alkuperäiseen ja laitto eteen pari shimmiä niin kuluminen loppui.
Takavarissa ei saisi olla yhtään akselin suuntasta klappia...se rasittaa hihnaa. Ja jäykkyyttä jousissa sen verta ettei luista.

Keskituellahan ei ole vastusta joten kone jaksaa pyörittää varia erilailla kuin ajaessa.
Mikäs kaasari siinä sulla mahtaa olla...onko muuttuvakurkkuinen?

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

24.9.2020 10:40

Takavariaattorissa ei ole klappia ja en usko että +15% vp jousi luistaa. Ihan perus luistinkaasari on. Tässä vielä linkki kaasariin: https://www.moposport.fi/kaasutin-cpi-g ... KQQAvD_BwE

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

25.9.2020 8:29

Toisaalta nytten kun luen muiden kirjoittamia samoja ongelmia ja kun luin miä vaikutus on vp-jousella niin voi olla että tuo +15% vp jousi on liian löysä. Monella samat oirert että kiihtyy hyvin 0-20 sitten 20-40 vauhissa putoo kierrokset ja sitten kun on saavutettu 40 nopeus niin kone alkaa vetämään. Eli pitäiskö mun laittaa sitte +25 vp jousi?

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

25.9.2020 9:03

Jos remmi luistaa niin sillonhan kierrosten pitäis kaiketi nousta....vähän kuin luistava kytkin.

Jäykempi jousi kyllä pitää remmin kireemmällä ja estää remmiä pääsemästä takavarilla alemmas eli etuvarilla ylemmäs. Vaatii enempi kiessejä että välitys kasvaa. Eli vois kuvitella että kierrokset pysyy korkeammalla.

Oisko niin että 20kmh kohdilla vari alkaa kasvattaa välitystä nopeammin kuin moottori kykenee. ja 40kmh kohdilla aletaan olemaan max välityksessä jolloin kiihtymisestä tulee taas suoraviivaisempaa.

Onko kevyemmät rullat testattu jo?

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

25.9.2020 14:44

No mitenkäs paljon ne rullat vaikuttaa tohon siis ne kevyemmät. Huutaa vaan liikaa vai? Aijemmin nimittäin toimi hyvin mutta heti niiden shimmejen laiton jälkeen tekee tommosta. Että mikähän noissa shimmeissä vaikuttaa niin paljon?

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

25.9.2020 14:46

Jostakin varin osasta se johtuu eittei se lähe ku raketti. Että jos ne shimmit laittaa nii mitenkäs nuitten rullien laita?

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

25.9.2020 14:48

Pitäisi testata sitä uudempaa remmiä että millanen vaikutus

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

25.9.2020 17:53

Tosijjaa olen kyllä nyt iloinen :D Kyllä se vaan niin on että kokemus opettaa. On tuo skoba ollu semmonen hermorassi että on saanu kuukaudenpäivät kesälomasta asti laitella. No mutta kuitenkin arvelin jo että hihna luistaa. Nooh avasin siinä sitten varin ja katoin että lautasissa menee epätasainen remminjälkin niinkuin sillee että se missä remmi kulkee niin se jälki jää niin oli soikea. Noh ja sitten katoin varin koppaa ja kopan pohjassa hirveet skruidut hihnasta jääny. No itteksee tokasin että olipa nopee korjaus ku sattu olemaa se uus hihna kaapissa. No sen laitoin paikalleen ja vika korjaantu. Onneks en menny muita osia ostelee :lol: Niin tosijjaa vika johtu siitä että se hihna luisti.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

27.9.2020 11:44

Variaattorin kopassa hihnan jäljet?
Pääsikö siis nousemaan niin ylös että otti kiinni remmin selkämys koppaan?
Vai kopan kyljessäkö jäljet?

Jos holkki (+ shimmit) on väärän mittanen niin remmi voi nousta liian ylös ja sillon tuhoutuu nopeasti hangatessaan koppaan tai pendixiin.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

3.10.2020 12:23

Remmin selkämys oli ottanu koppaan kiinni. Tuntuu että ei tosta eikinä saa hyvää nii aattelin että jos myy ton ja ostaa jonkun paremman pyörän tai sitten ei osta mitään. Ku tuntuu että ei tuosta ikinä tuu mitää hermot vaa menee ja ihan turhaan...

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

4.10.2020 10:58

Nonii nyt alkais kiinnostaa toi keuliminen nii nyt jos joku osais auttaa että millasilla säädöillä ois eniten vääntöä että pystyisi helposti keulimaan. Nyt kun piikin ottaa vasta vähän sen jälkeen kun lähtenyt kaasupohjassa joten tähän vissiin vaikuttaa kytkinjouset että millä kierroksilla lähtee liikkelle. Että mitkä jouset ois hyvät että lähtis heti tehoalueella liikkeelle. Meinasin tilata sport racing etuvarin, kytkimen jossain vaiheessa mutta en vielä. Nii millaisella varin kokoonpanolla onnistuis helpoiten toi keuliminen ja sillee että lähtis heti ottaa tehoalueella nii ois hrlppo pienistäki vauheista keulia?

Variaattorin säätö

28.4.2021 16:28

Osaisko joku jeesiä mihi suuntaan varia täytys säätää.'
keeway ry6
Tekniikka:
airsalt t6 70cc
tecnigas next r
s6 variaattori
5g rullat
35%vp
malossin valkoiset kytkinjouset
pitempi hihna
Kiihtyy ihan hyvin, ei huuda paljoa mutta ei kulje kun 60-70kmh. auttaisko 50%vp? uskaltaisko pistää malossin vihreet kytkinjouset (5000-7000rpm)?

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

29.4.2021 0:05

Miksi olet vaihtanut pidemmän hihnan? Tietopankin artikkelissa on annettu suuntaa antavia ohjeita sopivien jousien valintaan.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

29.4.2021 0:10

Koska esimerkiksi facebookissa ja motot.netissä sitä on suositeltu.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

29.4.2021 1:13

Aivan, Keewayn variaattorissa tämä olikin mahdollinen tilanne kun vakiohihna ei välttämättä nouse ihan uloimmalle kehälle. Tietopankin artikkeli suosittelee noin 15mm vakiota pidempää hihnaa joten oletan että tässä haarukassa liikutaan. Liikkuuko variaattori molempiin ääriasentoihin?