Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

14.7.2015 18:50

Jos se tosian on vakiokokonen hihna, ni ei se yhtäkkiä jää liian lyhyeks. Enkä jaksa uskoa että johtuu hihnasta, jos käy iha normaalia tyhjäkäyntiä. Varihan pyörii kuitenki kokoaika, joten mä veikkaisin löysiä kytkinjousia.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

14.7.2015 19:08

Reetuhai2 kirjoitti:Jos se tosian on vakiokokonen hihna, ni ei se yhtäkkiä jää liian lyhyeks. Enkä jaksa uskoa että johtuu hihnasta, jos käy iha normaalia tyhjäkäyntiä. Varihan pyörii kuitenki kokoaika, joten mä veikkaisin löysiä kytkinjousia.

Samassa kohtaa se hihna on ku aina ennenki, aikasemmin ei haitannu niinkää paljoo ku oli vakio vekotin, mut nyt kun on +1500rpm vp ja kytkin jouset+muut osat ja haluaa välityksistä kaiken irti ni se haittaa ja jäykemmän vp:n myötä se hihna jää nyt "kantamaa" eli jää vaihde päälle kokoajan.

Ei se eteenpäin mee ku siinä päällä istuu mut takapyörä kumminki liikkuu jos keskijalalla(mikä ilmeisesti normaalia kun ei kierrokset laske vaik taka jarrun laittaa päälle) ja hihna hemmetin kireellä ja kuten sanottu etuvarissa hihna istuu holkin päällä ilman löysää sivuttais suunnassa niinkuin pitääkin.

Eli kertauksena osia mitä laitettu täs viimeviikolla ni ei tartte miettiä ja ihmetellä mitä sinne on laitettu kiinni.
- Leovince TT handmade
- Naraku sport vari(vakio 7.5g painoilla tosin, huutaa liikaa noilla 6g)
- Motoforce racing kytkin.
- Naraku v2 1500rpm kytkinjouset.
- Naraku v2 +1500rpm VP jousi.
- Kurkku viilattu 12mm --> 16mm.
- 86 suutin

Voidaa suoraa jättää nää muut ehottelut pois, koska vika on siinä missä sanoin aikasemmin.. kysyin vain hihnan pituuksista :eek:

Kaverin kans aikasemmin ihmeteltii jo tota hihnan pituutta!

EDIT: eli ongelma on toi hihnan kireys / lyhyys / pitäs saada koko vari käyttöön.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

14.7.2015 23:06

Juu no koita huvikses 5mm pitempää remmiä.
Mut eka ite ainaki miettisin et onhan ne narakun jouset sopivat sinne motoforcen kytkimeen?
Onhan ne tarpeeks kireet laittaa paikalleen ettei oo mitenkään löysät.
Ja nuo 1500rpm kuulostaa aika löyhille jo muutenki.

Ja se remmi pitää ollakki kiree siinä ko sen laittaa paikalleen eikä löysä.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

15.7.2015 0:50

Parta779 kirjoitti:Juu no koita huvikses 5mm pitempää remmiä.
Mut eka ite ainaki miettisin et onhan ne narakun jouset sopivat sinne motoforcen kytkimeen?
Onhan ne tarpeeks kireet laittaa paikalleen ettei oo mitenkään löysät.
Ja nuo 1500rpm kuulostaa aika löyhille jo muutenki.

Ja se remmi pitää ollakki kiree siinä ko sen laittaa paikalleen eikä löysä.


Kyllä kaikki on sopivat keskenää, eikä o löysää missää, kyl ne toimii ihan oikein eikä kytkin ota kiinni tyhjäkäynnillä(pyörii käsineen kun pyörittää ilman että ottaa kiinni kytkimeen), ei niissä mitää vikaa ole kuten sanoin jo useaan otteeseen.

Täs on 14 vuotiaasta asti rassattu mopoja ja autoja, ikää nyt 33v joten eiköhän täs yhen yksinkertasen variaattorin osaa oikein kasata / kattoo oikeet osat, vaikkakin on eka skootteri mitä roplaan :roll:

Variaattorin hihna pitää olla kiree joo, mut ei noin kiree/lyhyt et makaa n. 1cm takalautasen ulkoreunalta, johan se rajottaa välityksiä molemmista päistä sillon ja se tässä on se ongelma edellee.. ei kytkinjouset, vp:n jousi eikä mikään muukaa , pelkästään tuo remmin pituus ja mitä laittaa tilalle.

Lähen tolla 743mm liikkelle, lyhyellä matikalla sen ei ainaka liian pitkä pitäs olla.

EDIT;

Eli reilusti liian lyhyt niinku itellä
Kuva

Huomattavast parempi niinku pitäis olla.
Kuva

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

15.7.2015 6:42

Mutta mihis asti se nousee ajaessa etuvarissa? Eipä sekää kovin hyvä oo jos se hihna nousee lautasista yli.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

15.7.2015 10:10

Reetuhai2 kirjoitti:Mutta mihis asti se nousee ajaessa etuvarissa? Eipä sekää kovin hyvä oo jos se hihna nousee lautasista yli.

No mietis nyt vähä miten vari toimii, jos se toiselta puolelta jää nousematta loppuu asti ni ei se sillon toisella puolellaka mene loppuu asti(Etuvarihan sen liikkumisen määrää, takavari taas pakottaa sitä pienemmälle välitykselle kokoajan).
Toki jos liian pitkän sinne laittaa ni nousee kyllä pois lautasilta.
Eli etuvarissa on kans osa käyttämättä, ei tietenkään senteissä noin paljoa kun on pienempi lautanen, mutta prosentuaalisesti se on samaa luokkaa pakosti!

Mut kuten sanottu, kokeilemalla se selviää, selviäis mittaamallaki ja laskemalla, mut ei jaksa alkaa enää irrottelee kaikkia ku on niin monta kertaa ollu osat irti täs viikon sisällä.

Ilmottelen sitte tänne et kuin paljo sitä hihnan pituutta pysty kasvattaa, kuhan täs nyt saa aikaseks.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

15.7.2015 12:02

Juu no onhan tuo ihan reippaasti liian lyhyt :D
Laitaha väh. sentin pitempi aluksi.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

15.7.2015 16:32

Yleensä vaan rullakuppi on vähä pienempi näissä perusvareissa.

PS. Tiedän mä miten vari toimii.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

16.7.2015 12:22

Reetuhai2 kirjoitti:Yleensä vaan rullakuppi on vähä pienempi näissä perusvareissa.

PS. Tiedän mä miten vari toimii.

Juu en epäile yhtää, oli vaa kuitti noihin kun kysyin tiettyyn kysymykseen mielipiteitä niin alkaa tulee jotaa ihan muuta kaikilta. :lol:

Parta779 kirjoitti:Juu no onhan tuo ihan reippaasti liian lyhyt :D
Laitaha väh. sentin pitempi aluksi.

Pitänee katella mitä löytää!

Kävin täs 3 paikallista kauppaa läpi ja yhestä löysin 5mm sisämitaltaa pitemmän hihnan vaikka on merkattu 729x18mm(13e makso ni oli pakko ostaa pois), jos pitempää haluaa niin menee nettitilaukseks.

Kokeiltu myös vanhaa alkuperästä hihnaa tuonne, ei vaikutusta mihinkää mikä nyt oli tiedossa kun on samanmittanen muuten mut 17mm levee, kun on kulunut(10v vanha hihna).

EDIT: Nyt ois toi 5mm pitempi hihna kiinni, kiihtyvyys parani hieman, huiput kans varsinki suoralla.. viel jäi tilaa variin kasvattaa hihnan pituutta joten se 743x18mm saattas olla aika lähellä oikeeta kokoo.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

23.7.2015 2:45

Moro,

Ongelmana on että Roxi lähtee laiskasti liikkeelle.
Putki yasuni r, motoforce racing kytkin ja stage6 jäykimmät jouset? vp malossin punanen.
Tuntuu kuin kytkin ottaisi liian aikaisin kiinni mutta periaatteessa ei mahdollista?? vai??
Rullat muistaakseni 5g, voiko olla liian painavat?

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

23.7.2015 10:26

Onhan sulla oikean kokonen kytkinkello ettei oo vaikka 107mm kytkin ja 105mm kello?
Ja jos on niin ostappa malossin punaset jouset.
Viimeksi muokannut Ledinauha päivämäärä 24.7.2015 10:29, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Edellistä viestiä ei tarvitse lainata.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

25.7.2015 1:49

Mahtaakohan pienet naarmut etuvarissa sorvata hihnan nopeastikkin pilalle? tuli kun yritin epämääräisesti irroittaa varin mutteria ilman pulttipyssyä.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

5.8.2015 8:09

Kyl on huvittavii nää variaattorin hihnat, nyt ois 4 eri hihnaa tuolla hyllyssä.

- Kymcon alkuperänen 732 x 18.5 x 8mm(kulunu leveydestä 2mm pois)
- Kymcon tarvike(piaggion alkuperäis hihna) 732 x 18.5 x 8mm
- Tarvike hihna 737 x 18 x 9mm
- Bandon 729 x 18 x 8mm

2 ekassa on ilmotettu ulkomitta eli on oikeesti liian lyhkäsiä, tarvikehihna oli 14e kokeilu ja toi Bandon hihna on melkeen 20mm pitempi ku alkuperänen eli on ilmotettu sisämitta ja se tuntuu istuvan parhaiten tohon omaa Kymco ZX, jää 1mm taka varin lautasista käyttämättä verrattuna tohon alkuperäsen reilu senttiin.

Mitää järkee noissa ilmotetuissa mitoissa jos joka valmistaja ilmottaa ne eri tavalla.

Eli, mites ton hihnan pituuden pitäs vaikuttaa nopeutee / kiihtyvyytee, itellä on aika hyvä käsitys siintä, mut selittäkäs nyt joku kunnolla se ni nähää oonko ees oikeilla jälillä(ei arvailua kiitos, oikeata tietoa vain).

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

5.8.2015 15:35

Jos se hihna on oikean mittanen niin sillon sulla on se ihan ylhäällä takavarissa joka takaa mahd pienen vaihteen ja parhaan väännön liikkeelle lähdettäessä.
Toisin päin sama jos hihna nousee aivan ylös etuvarissa saadaan maksimi nopeus.

Liian kapea remmi eli kulunu remmi painaituu nopeammin syvälle takavarissa ja nousee ylös etuvarissa joka siirtää sen liian nopeasti isolle vaihteelle ja näin ollen skootteri ei jaksa kiihtyä niin hyvin.
Voidaan verrata vaikka sitä että mopolla lähtisin 2. vaihteella liikkeelle.

Siinäpä se lyhyesti ja ytimekkäästi.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

5.8.2015 17:44

Kapeella remmillä huiput kans putoo.