Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

10.8.2012 20:57

Tuo voi osoittautua vaikeaksi ratkaista, ainakin noissa kopiominarellin koneissa teharivireillä tulee ennenpitkää tuo ongelma että vaikka on jäykät kytkinjouset ja vp niin ei siltikään jaksa lähteä kunnolla paikaltaan, koska kytkin nappaa vasta niin ylhäällä kiinni, että siinä vaiheessa välitys on kerennyt jo suurentua vähän, ja kun mopedi lähtee liikkeelle niin on liian iso vaihde silmässä eikä lähde kunnolla. Tuohon saattaa auttaa jonkun 0,2g-0,4g kevyemmät rullat, tosin sitten saattaa kiertää liikaakin kiihdytyksessä eikä kiihdy niin hyvin mutta variaattorin lämmetessä pitäis palautua normaaliksi. Minkäpainoiset rullat sulla on nyt siinä ja mikä variaattori, ja kauanko siinä kestää kun se saa piikin, lähteekö melkein heti kunhan pääsee liikkeelle vaiko vasta jossain 20kmh vauhdissa?

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

10.8.2012 21:57

Mullakin on ongelmaa liikkeellelähdön kanssa. Likkeellelähtö ei parane merkittävästi laitoinpa variaattoriin mitä tahansa. Kyseessä on Piaggion kuristamaton ruiskukone (+LV ZX, Multivar 2000 yms.)

Onko kellään vinkkejä mitä seuraavaksi, nyt on kokeiltu liikkeellelähtöä piristää seuraavin toimenpitein:

- Kokeiltu 1g-2g väliltä kevyempiä rullia kuin optimaaliset ovat
- Kokeiltu vakiovariaattoria, josko vika olisi Malossin varissa, mutta ei (kokeilin myös täysin vakiosetuppia voimansiirrossa ja kytkin otti kiinni jo tyhjäkäynnillä! Ei se niin tehnyt skootterin ollessa vakio... Vakiojousetkaan ei oo voineet löystyä, koska eivät oo teharin kanssa olleet paikallaan)
- Kokeiltu montaa eriä VP-jousta, joista tiukin ollut S6 Medium
- Kokeiltu monia kytkinjousia, joista huomasin seuraavaa: Polinin tiukimmilla kytkinjousilla liikkeellelähtö on huonompi kuin setin toiseksi löysimmillä, mikä on erikoista, koska tiukimmatkin ottavat liian aikaisin kiinni (noin 5k, optimi olisi lähempänä 7k). 2. löysimmät jouset sen sijaan ottavat likimain 5k myös kiinni, mutta matelu ennen piikkiä ei kestä niin kauaa kuin tiukimmilla.
= Tiukimmat kytkinjouset ottavat 5k kiinni ja matelu loppuu 7k kierrosten kohdalla (eli lähtee piikille 7k). Löysemmät sen sijaan ottavat myös kiinni noin 5k, mutta matelu loppuu ja piikki alkaa noin 6k-6.5k kohdalla, jonka ansiosta liikkeellelähtö on parempaa ja piikillepääsy ei kestä niin kauaa. Miksi näin käy? Miksei kytkin voi ottaa kiinni siellä missä piikki alkaa? Piikki alkaa aina eri kierroksilla riippuen käytettyjen jousten vahvuudesta. Miten tämä on edes mahdollista? Vai kuuluuko skootterin voimansiirron toimia niin, että piikki alkaa vasta 3-5 sekunnin päästä kun vääntää kaasun pohjaan? Tuskin.
+ Liikkeellelähtö kärsii entisestään kaverin istuessa kyydissä.

Itselläni on aika lailla sormi suussa tämän pelin kanssa... Tuntuu että vika on varmasti kytkimessä, koska ei oikein mikään muukaan osa voimansiirrosta voi enää olla susi. Ennen mitään merkittäviä mateluita ennen piikkiä ei ollut, vaan muistaakseni aina lähti mallikkaasti liikkeelle - ongelma on alkanut jotenkin salakavalasti.

Kiitos ideoistanne!

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

10.8.2012 22:38

Palezu kirjoitti:Tuo voi osoittautua vaikeaksi ratkaista, ainakin noissa kopiominarellin koneissa teharivireillä tulee ennenpitkää tuo ongelma että vaikka on jäykät kytkinjouset ja vp niin ei siltikään jaksa lähteä kunnolla paikaltaan, koska kytkin nappaa vasta niin ylhäällä kiinni, että siinä vaiheessa välitys on kerennyt jo suurentua vähän, ja kun mopedi lähtee liikkeelle niin on liian iso vaihde silmässä eikä lähde kunnolla. Tuohon saattaa auttaa jonkun 0,2g-0,4g kevyemmät rullat, tosin sitten saattaa kiertää liikaakin kiihdytyksessä eikä kiihdy niin hyvin mutta variaattorin lämmetessä pitäis palautua normaaliksi. Minkäpainoiset rullat sulla on nyt siinä ja mikä variaattori, ja kauanko siinä kestää kun se saa piikin, lähteekö melkein heti kunhan pääsee liikkeelle vaiko vasta jossain 20kmh vauhdissa?


Juu itellä ei ole kopio vaan ihan aito Minarelli.
Malossi multivar 5.0gr, heti lähtee kun vaan saa sen piikin.
Nyt illalla toimi paremmin kun laitoin 50 suuttimen :D o.O
Katon miten pelittää huomenna, siinä oli nyt ku lämpes sellanen et lähtee liikkeelle sitte miettii vähä aika tulee ns "kuoppa" ja sitte lähtee piikille,kylmällä lähti heti.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

10.8.2012 22:44

Dementikko kirjoitti:Mullakin on ongelmaa liikkeellelähdön kanssa. Likkeellelähtö ei parane merkittävästi laitoinpa variaattoriin mitä tahansa. Kyseessä on Piaggion kuristamaton ruiskukone (+LV ZX, Multivar 2000 yms.)

Onko kellään vinkkejä mitä seuraavaksi, nyt on kokeiltu liikkeellelähtöä piristää seuraavin toimenpitein:

- Kokeiltu 1g-2g väliltä kevyempiä rullia kuin optimaaliset ovat
- Kokeiltu vakiovariaattoria, josko vika olisi Malossin varissa, mutta ei (kokeilin myös täysin vakiosetuppia voimansiirrossa ja kytkin otti kiinni jo tyhjäkäynnillä! Ei se niin tehnyt skootterin ollessa vakio... Vakiojousetkaan ei oo voineet löystyä, koska eivät oo teharin kanssa olleet paikallaan)
- Kokeiltu montaa eriä VP-jousta, joista tiukin ollut S6 Medium
- Kokeiltu monia kytkinjousia, joista huomasin seuraavaa: Polinin tiukimmilla kytkinjousilla liikkeellelähtö on huonompi kuin setin toiseksi löysimmillä, mikä on erikoista, koska tiukimmatkin ottavat liian aikaisin kiinni (noin 5k, optimi olisi lähempänä 7k). 2. löysimmät jouset sen sijaan ottavat likimain 5k myös kiinni, mutta matelu ennen piikkiä ei kestä niin kauaa kuin tiukimmilla.
= Tiukimmat kytkinjouset ottavat 5k kiinni ja matelu loppuu 7k kierrosten kohdalla (eli lähtee piikille 7k). Löysemmät sen sijaan ottavat myös kiinni noin 5k, mutta matelu loppuu ja piikki alkaa noin 6k-6.5k kohdalla, jonka ansiosta liikkeellelähtö on parempaa ja piikillepääsy ei kestä niin kauaa. Miksi näin käy? Miksei kytkin voi ottaa kiinni siellä missä piikki alkaa? Piikki alkaa aina eri kierroksilla riippuen käytettyjen jousten vahvuudesta. Miten tämä on edes mahdollista? Vai kuuluuko skootterin voimansiirron toimia niin, että piikki alkaa vasta 3-5 sekunnin päästä kun vääntää kaasun pohjaan? Tuskin.
+ Liikkeellelähtö kärsii entisestään kaverin istuessa kyydissä.

Itselläni on aika lailla sormi suussa tämän pelin kanssa... Tuntuu että vika on varmasti kytkimessä, koska ei oikein mikään muukaan osa voimansiirrosta voi enää olla susi. Ennen mitään merkittäviä mateluita ennen piikkiä ei ollut, vaan muistaakseni aina lähti mallikkaasti liikkeelle - ongelma on alkanut jotenkin salakavalasti.

Kiitos ideoistanne!


No koska jouset ovat löysemmät ne päästävät kytkin paloja aikaisemmin ottamaan kiinni niin piikki tippuu niiden mukana, kun jouset ovat jäykemmät niin ne vetävät kytkin paloja kiinni tiukemmin ja avautuvat myöhemmin, minun mielestä tämä kuulostaa ainaki omaan korvaan järkeensä käypältä.

Ja koita s6 hard vp:tä.

Ei tuu nyt muuta mieleen
Mites suuttimet itellä on vähän outoo nyt kiinni 50 suutin ja tuntu toimivan paremmin :D??

T. Toinen saman ongelman jäsen :DD

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

10.8.2012 23:12

Vaihdoin tossa vpjousen ja ilmeni pieni ongelma. Sen kytkimen mutterin (38mm) saa tietylle kireydelle ja sen jälkeen kuuluu naps ja lähtee aukemaan pyörittämissuunnasta riippumatta eli kierteet vissiin menneet. Onko tosta haittaa, kun kumminkin sen mutterin saa sen verran kireelle, että sormilla ei ainakaan pysty painamaan jousta (+15) lytympään?

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

10.8.2012 23:22

Mutteri pitää kyllä olla kiinni. Itellä on sellanen merkki tehtaan merkki jonka olen vahvistanut, väännään ruuvi penkissä siihen sen aina käsin kiinni, merkkiin asti.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

10.8.2012 23:25

Parta779 kirjoitti:No koska jouset ovat löysemmät ne päästävät kytkin paloja aikaisemmin ottamaan kiinni niin piikki tippuu niiden mukana, kun jouset ovat jäykemmät niin ne vetävät kytkin paloja kiinni tiukemmin ja avautuvat myöhemmin, minun mielestä tämä kuulostaa ainaki omaan korvaan järkeensä käypältä.

Niinpä tietenkin, kylläpä oon taas ajattelematon... Kiitti.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

10.8.2012 23:29

Juu kyllä se aika kireellä onkin, muttei ihan tapissa asti...

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

11.8.2012 2:26

Hei onko normaalia että mulla pitää olla multivarissa ihan tajuttoman painavat rullat ettei kone huuda liikaa?:o Paljon lukenu että porukka heittää näihi samoihin skopiin 4-5gr rullia niin minä piän kevyinpänä jotain 7-8gr :D Eli skootteri on Keeway Fact -07: malossi multivar, malossi 70cc sport, stage6 pro replica, s6 ilmanputsari, malossin punane vp ja keltaset kytkinjouset ja sit nyt tulloo 17.5mm lortto. Apuja tai ymmärrettävä vastaus että onko ihan normaalia vai onko jokin säätö päin vit***? :)


Kiitos etukäteen!

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

11.8.2012 2:28

Street Magic vaati myös Multivarin kanssa todella painavat rullat. Mutta jos toimii normaalisti niin ei siinä mitään.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

11.8.2012 2:30

Reetuhai2 kirjoitti:Street Magic vaati myös Multivarin kanssa todella painavat rullat. Mutta jos toimii normaalisti niin ei siinä mitään.


Aijaa vakiot tais kiiwissä olla jotain 5gr niin nyt 7.5gr alkaa hipoa täydellisyyttä:) mutta vieläkää ei piikiltä saa millää lähtee tätä... Alussa ottaa hitosti kierroksia sit lähtee "piikiltä", hyytyy -> vauhtia 40-50-> piikki ja sit lähtee mut vauhti tyssää tosin jonnekki 80 tienoille tän pienen kaasarin kanssa vielä.,..

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

11.8.2012 8:04

Onhan rullat varmasti oikean kokoiset, itellä oli väärän kokoset huuti älyttömästi eikä ees lähteny liikkeelle, siis liian pienet rullat.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

11.8.2012 10:08

[guote]Aijaa vakiot tais kiiwissä olla jotain 5gr niin nyt 7.5gr alkaa hipoa täydellisyyttä:) mutta vieläkää ei piikiltä saa millää lähtee tätä... Alussa ottaa hitosti kierroksia sit lähtee "piikiltä", hyytyy -> vauhtia 40-50-> piikki ja sit lähtee mut vauhti tyssää tosin jonnekki 80 tienoille tän pienen kaasarin kanssa vielä.,..[/quote]

Siksipä just sinulla ei lähde piikiltä, koska liian painavat rullat ja myös tippuu siinä välillä tuo nopeus, koska skootteri ei pysy tehoalueella. Tämä korjantuu sillä, että laitat oikean painoiset rullat ja skootteri pysyy kokoajan tehoalueella.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

11.8.2012 12:21

Mistähän säädöistä tämä minun ongelmani johtuu, rullista vai kenties kaasuttimesta?

Eli kirjoittelin tänne vähän aiemmin tästä, tosin aika hätäisesti kun en ollut edes koittanut juuri säätää variaattoria. No kuitenkin. Vaihdoin rullat kevyemmiksi 5.7 g ---> 5.0 g. Käynnistin koneen ja lähdin liikkeelle. Vieläkin se kiihtyi hitaasti alkuun (ehkä sinne 10 km/h about) Mutta lähti kuitenkin kiihdyttämään. Kiihdytin sinne 80 km/h tietämille kun piti lopettaa kun tie loppui :(. Kun hidastin vauhtini, Ei se enää kiihtynyt yli 40 km/h vaan jäi siihen ja röpötti hulluna.

Mitäs sitten koitetaan?

edit: Pistetään nyt tähän vielä virit: Pro replica, sport pro vari, 17.5 kaasutin jossa 85 suutin (65 vakio), malossi pun. vp.jousi, torque control kytkin jossa valkoiset jouset ja 70 cc streetrace.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

11.8.2012 12:24

Eli siis kun se lämpeni niin ei kulje?
Mikä vp sulla on?
Entäs suutin oisko liian iso?