Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

20.9.2020 19:50

Morjens! Kyselisin semmosta että miten saan 2T skootterini (generic xor 50) kulkemaan kovempaa. Tekniikkana toimii vakio pytty, 18mm mikuni, techigas next-r tehari. Variaattoripuolella rajoitin prikka poistettu, 5,5 g rullat, +15% vastapainejousi. On myös rajoittamaton cdi. Hihna on vakio. Suutin on joku 52? Kulkee nyt tasaisella sen 54. Joku 60 ois hyvä nopeus, niin jos joku osaisi neuvoa minua? Kiitos jo valmiiksi vastauksistanne. Ainiin ja vielä semmonen juttu, että minkäkokoinen hihna olisi sopiva koska ei laskeudu ihan alas takavariaattorissa,koska vakiohihna on pituudeltaan 788mm? Joten miten saisin nyt sitä nopeutta lisää :|

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

20.9.2020 21:46

nouseeko etuvarissa ihan ylös?

Jos hihna pidempi niin vaarana että nousee liian ylös edessä jos takavarin jousi liian piukka ja voittaa etuvarin rullat.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

22.9.2020 16:11

Ei nuose ihan ylös etuvarissa. Aluksi ei meinaa lähteä mihinkään ja sitten nappaa kierrokset.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

22.9.2020 21:39

jossei nouse ylös etuvarissa ja samaan aikaan ei mee alas takavarissa niin jää huippua saavuttamatta. Se on tietty eri paljonko jää vajaaksi....ei tietty ihan yli kuulu mennäkään.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

23.9.2020 0:38

Paljonhan sillä hihnalla on ajettu?

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

23.9.2020 7:58

Ostin jonkun aikaa sitten uuden motoforcen hihnan. No se kului aika nopeasti ja nyt se vakiohihna paikoillaan. Vakiohihnalla ajettu, jos ei ole entinen omistaja kertaakaan vaihtanut niin vähän päälle 1000km?ajettu mutta tuolla uudella semmonen 200-400km. Vakiohihna on millin leveämpi kuin se minkä ostin koska se ehti kulua. En tiedä syytä miksi niin nopeasti, mutta selkeästi vakiohihna paremmassa kunnossa. Ja silloin kun avasin kopan niin siellä oli aivan älytön hihnan käry? Eli voiko siis johtua että liian kapea hihna luistaa?
Viimeksi muokannut Raippivehje päivämäärä 23.9.2020 8:13, muokattu yhteensä 3 kertaa

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

23.9.2020 8:01

Ja etuvariaattorista jää semmonen about melkein sentti käyttämättä ja takavariaattorista hieman enemmän. Kuitrnkin takavariaattorissa näkyy selvästi että ei mene alas. Olisiko leveämmällä hihnalla minkäläista vaikutusta tähän? Ja kun katsoo sitä hihnaa ku laittaa kaasun pohjaan niin heti kun ottaa enemmän kierroksia nii nousee mahdollisimman ylös. Eikös sen kuuluisi tasaisesti nousta vai? Voikos syynä olla liian jäykkä vp-jousi tai liian kevyet/painavat rullat. Monella foorumilla näyttääkin että +15% vp jousi on sopiva teharin kanssa.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

23.9.2020 8:24

Perusoppimäärä
https://www.youtube.com/watch?v=9cKbzUgFdS0

Kyllähän hihnan leveys vaikuttaa myös paljon asiaan...milli on hurjasti siinä.
Leveempi hihna pääsee ylemmäs etuvarilla. (jos mitta riittää)

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

23.9.2020 8:29

Elikkä mun pitäis ostaa leveempi hihna. Tuo pituus 788mm ei nouse ihan ylös mutta sen pystyy korvaamaan leveydellä eikö?

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

23.9.2020 8:32

Kun tuo 788mm hihna ei ole kuitenkaan mikään ihan tiukka tiukka

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

23.9.2020 14:04

Mistäs kohdasta se hihna kuluu?
Kyljet vai selkämys vai mahapuoli?

Jos hihna on liian kapia niin silloinhan etuvarin kuulien pitäis tuupata lautasta kauemmas jotta remmi pääsee ylemmäs. Ja jossei se pääse ylemmäs niin ei takavarikaan pääse alemmas.

Ootko kattonu laaturemmin esim gates ja oikean mitan?
Aina se joka siellä on paikoillaan ei ole se oikea...joku on voinut jo vaihtaa sen...

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

23.9.2020 16:19

Hihna kuluu variaattorilautasten eli rullakupin puoleiselta kyleltä. Tänään tuli uus tähtiprikka ja speed up liukuholkki jossa shimmit. Laitoin prikan paikalleen, holkin ja shimmejä sen verran ettei se etulautanen siinä liiku nyt kulkee jo 60. Nyt ottaa kierroksia alussa mutta sen jälkeen ns. "hyytyy" eli pudottaa kierrokset ja sitten lähtee vetämään kierroksia. Eli siinä välissä on semmonen "kuolokohta". Voikos sillä hihnalla olla nyt osuutta asiaan?

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

23.9.2020 22:19

shimmilevyjen määrällä saa tosiaan säädettyä nopeutta eli hihnan nousua.
Ja ehkä kompensoitua eri levyisiä hihnoja.

Johtuukohan nyykähdys siitä että vari ottaa pidempiä välityksiä ja moottori tulee hieman perässä ja alkaa sitten antamaan lisää polttoainetta.

Tuo variaattori on vähän konstikas säädettävä kun kaikki vaikuttaa kaikkeen muuhun.
Etuvarin Rullat
Takavarin Jouset
Kytkimen jouset
Shimmit
Remmi

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

24.9.2020 8:16

No milläs konstilla minä saan nyt tämän toimimaan että ottais tasaisesti niitä kierroksia eikä pudota niitä :D elikkäs onko nyt vika variaattorissa vaiko polttoaineen saannissa. Että voiko tehdä tuota jos alussa ei saa polttoainetta? Toisaalta kun nyt on se hihna paikoillaan mikä on ollut entisellä omistajalla että luistaako hihna. Tänään kokeilen vielä uudempaa hihnaa että minkälainen vaikutus sillä on. Koska kun laittaa keskituelle niin ottaa kierroksia kun mikäkin elukka eikä pudota niitä? Kun suoralla laittaa kaasun pohjaan ei tapahfu mitään varmaan 10 sekunttiin ja sitten lähtee ja mäkiä ei jaksa kiivetä kuin piikillä eli kun on vauhtia enemmän. Sen verran mullekki tuttu toi vari että epäilisen että hihna luistaa?
Viimeksi muokannut Raippivehje päivämäärä 24.9.2020 8:26, muokattu yhteensä 3 kertaa

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

24.9.2020 8:18

Eihän ne oikeat säädöt varissa löydy kun kokeilemalla mutta kun en kehtaisi turhaan rahaa laittaa... :roll: