Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

15.7.2013 19:37

s6 tai malossin multivar.
Ja jos boorit menny se on ollu sulla kyllä löysällä varmaa..

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

18.7.2013 16:58

Aprilia sr kaasari malli.
Nii että jos ottaa prikan pois tai hioo ni pitääkö vaihtaa suutinta?

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

18.7.2013 20:28

Ei tarvitse.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

5.8.2013 21:52

Reetuhai2 kirjoitti:No miten nyt löysä vp oireilee. Jos vauhdista hiljentää ja lähtee taas niin ei hihna oo niin nopeesti palautunukkaa joten ei lähe kunnolla ja mäessä ei välttämättä jaksa pitää kierroksii ylhäällä. Kyl se siittä edellisen omistajan jättämästä vakio vp:stä johtuu


Kysymys oli siis siitä, ettei vakiojäykkyinen vastapainejousi toimisi 70cc sport virien kanssa.

Jos vauhdista hiljentää ja lähtee taas niin ei hihna oo niin nopeesti palautunukkaa joten ei lähe kunnolla ja mäessä ei välttämättä jaksa pitää kierroksii ylhäällä.


Millä tavalla se koneen teho vaikuttaa hihnan palautumiseen? Näinkö ei sitten tapahtuisi 50 kuutioisella pytyllä?

Variaattorin kuuluisi pitää kierrokset koko ajan tietyssä kohdassa. Mistä se variaattori tietää onko se mäessä vai tasaisella? Itse en ole koskaan törmännyt sellaiseen että kiihdytyskierrokset olisivat erilaiset tasaisella tai mäessä.

Kyl se siittä edellisen omistajan jättämästä vakio vp:stä johtuu


Et ole siis kokeillut miten jäykempi jousi vaikuttaisi asiaan? Miten sitten tämän todennat? Oletko kokeillut keventää rullia, pitäen vakio vp:n?

Itse olen edelleen sitä mieltä, että vastapainejousen tarvitsee olla ainoastaan niin jäykkä että hihna ei luista. Sitä jäykempi jousi ainoastaan lisää kitkahäviöitä, hukaten tehoa ja lisäten hihnan kulumista. Kiihdytyskierroksia jousen jäykkyydellä on turha säädellä sillä sitä varten on rullat joiden painoa voi muuttaa. Kaiken näköistä mutua siitä tosin kuulee sanottavan, että variaattori reagoisi herkemmin jäykemmällä jousella yms. mutta meikäläisen mielestä se on tosiaan melko mutua jolle en onnistu keksimään edes teoreettista perustetta. Aiheesta voi toki keskustella..

Tämä olisi tosiaan myös tarkoitus testata tuossa benelli projussa, sitten kun onnistun saamaan siihen kunnolla tehoa niin lyön vakio vp:n kiinni ja katon mitä tapahtuu niin tähänkin asiaan saadaan viimein selkoa.. :D

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

6.8.2013 15:58

Ilman kuormaa vastapainejousen jäykkyydellä (löysyydellä) ei ole juurikaan väliä eli rullilla saa säädettyä kierrokset. Sitten kun kuormaa on, ei vakio vastapainejousi vaan riitä pitämään kierroksia yllä. Ylämäessä huomaa eron parhaiten. Pelkällä teharilla voi vielä ajella vakiolla vastapainejousella, mutta ei se yhtä hauskaa ole kuin kunnolla säädetyllä variaattorilla.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

11.8.2013 22:08

Moro! Eli mites kun nyt on 17,5mm kaasutin ja leovince zx-r + keltaset vp ja kytkin jouset! Oon katellu noit malossin multivareja niin auttaako se oikeasti kiihtyvyyteen niin paljon kuin puhutaan? :lol: ja tarvitseeko rullia vaihtaa, 4,3gr nyt :)

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

11.8.2013 22:40

Ei se niin paljoa auta. Multivari on hyvä hankinta silloin jos tavoittelet kovia huippuja ja aiot muutenkin viritellä enemmän. Rullista ei voi tietää kuin kokeilemalla kiihtyisikö kevyemmillä paremmin.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

12.8.2013 0:31

Osaako joku sanoa että mistä sais 25% vp jousen ja kytkin jouset vai ovatko nuo liian jäykät vai löysät? 04 roxille putkena technigas next r, Prikka on paikallaan tällä hetkellä, vakio jouset ei ole vaihdettu kertaakaan ja 5G rullat vaihdettu vuoden alussa. Roxi hyytyy kesken kiihdytyksen ja ei saa edes kunnon kierroksia kiihdytykseen.Edes huippunopeudessa ei ole korkealla kierrokset. :itku:
Saattaako johtua rullista jos on liian painavat? :nolo:

ilman prikkaa vielä surkeemmin muistaakseeni huippunopeudessa oli korkeat kierrokset. (testattiin vanhojen rullien kanssa)

Max nopeus prikan kanssa 60 hikisesti ja ajanut 20min
Ilman prikkaa 76gps (vanhat rullat)

Roxilla ajettu 29 000 eikä minkään laista kone remppaa tehty vissiin. :nolo:

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

12.8.2013 11:39

Sparewheelistä ainakin löytyy. Tuosta kytkinjousisarja ja siitä punaiset jouset kiinni: https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/9496 Vp jouseksi käy vakiokin mutta kannattaa ehkä silti vaihtaa uusi jos on noin paljon ajettu, vaikkapa malossin keltainen, löytyy myös sparesta.

Rullia osta vaikka 3,5g ja 4,5g sarjat ja koita millä kiihtyy parhaiten. 5 grammaiset on ainakin liian painavat teharille. Rullia voi sekoittaa laittamalla joka toiseen paikkaan kevyemmän ja toiseen painavemman joten saa kokeiltua noiden painojen väliltäkin. Rullat on silloin sopivat kun kone huutaa kylmänä liikaa kiihdyttäessä mutta lämmetessään kierrokset laskevat ja kiihtyvyys paranee. Jos saat säätöihin niin pitäs kiihtyä 0-50 jo melko hyvin, helposti alle 10 sekuntiin.

Kannattashan se noilla kilometreillä myös se mäntiäinen jo vaihtaa.. :)

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

12.8.2013 15:30

Palezu kirjoitti:Sparewheelistä ainakin löytyy. Tuosta kytkinjousisarja ja siitä punaiset jouset kiinni: https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/9496 Vp jouseksi käy vakiokin mutta kannattaa ehkä silti vaihtaa uusi jos on noin paljon ajettu, vaikkapa malossin keltainen, löytyy myös sparesta.

Rullia osta vaikka 3,5g ja 4,5g sarjat ja koita millä kiihtyy parhaiten. 5 grammaiset on ainakin liian painavat teharille. Rullia voi sekoittaa laittamalla joka toiseen paikkaan kevyemmän ja toiseen painavemman joten saa kokeiltua noiden painojen väliltäkin. Rullat on silloin sopivat kun kone huutaa kylmänä liikaa kiihdyttäessä mutta lämmetessään kierrokset laskevat ja kiihtyvyys paranee. Jos saat säätöihin niin pitäs kiihtyä 0-50 jo melko hyvin, helposti alle 10 sekuntiin.

Kannattashan se noilla kilometreillä myös se mäntiäinen jo vaihtaa.. :)



Kiitos! :)

Eli ei kannata mitään punasta malossia30% tai muun merkkistä 25% jousta ruveta änkeemään sinne? :) malossin keltainen 15% riittääkö se punasten kykinjousten kanssa? Ja kannattaisiko ostaa uusi ilmanputsari kun on sellanen laatikon näköinen vakio hökötys? :D ja onkos hyvä kauppa tuo Spare?
Kyllähän se yamahan kone on kestäny. :D
(Kauhea kasa kysymyksiä) ,_,

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

16.8.2013 22:25

Ajelin normaalisti kaupunkiajoa, kun mutkan jälkeen kiihdytyksessä variaattorilootasta (etuvarilta) alkoi kuulumaan hirveää rohinaa. Ajettu 16700. Ei vedä. Kone käy normaalisti mutta pitää tosiaan tommosta ääntä: http://youtu.be/PTi94af4vb8

Itse arvasin kytkinjousen katkeamista mutta (vähän) enemmän tietävä kaveri sanoi että kytkin olisi takavarilla. Avaan huomenna joka tapauksessa mutta olis hienoo jos joku tietäjä osais suoraan sanoo että mistä johtuu.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

16.8.2013 22:48

Syitähän voi olla monia, hihna katkennut ja jäänyt johonkin väliin, etuvarin mutteri auennut, takavarissa pakka levähtänyt ja niin edelleen. Todennäköisesti kopan avaamalla syy löytyy kuitenkin nopeasti.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

17.8.2013 20:14

Jos kytkinjousi katkeaa, sen ei pitäisi aiheuttaa rohinaa, tai mitään muutakaan silloin kun nopeus on suurempi kuin 20 km/h. Kytkin sijaitsee takavarilla.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

31.8.2013 17:32

Elikkäs mikä voisi olla vikana piaggio typhoonissa vuodelta 95 kun hajottaa näitä variaattorin laippoja. https://sparewheel.fi/product_info.php/ ... cts_id/831 1500 km sisään laippoja menny jo kolme. Laipasta kuluu aina boorit sileiksi.

Re: Yleistä keskustelua variaattorista

31.8.2013 21:39

voi olla että laippa jää liian löysälle ja pääsee heilumaan ja ajossa heiluu ja kuluttaa hammastuksen