Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tekniset ongelmat

4.12.2013 14:47

Mbk ovetto kierrokset nousee heti tappii=imuvuoto...alko heti ku laitoin 17.5mm lorton kii voiko olla imukaula vaa nii loppu kumminki -00 ? Uuden kaulan tilasin jo mutta ois kiva tietää jo etukätee jos jollain on ollut samanlaista vikaa... kertokaa ihmeessä :) Virit: malossi 70cc, Leovince touring, 17.5mm dellorto

Re: Tekniset ongelmat

5.12.2013 1:22

Jos kaasarin vaihdosta tuli vuoto niin todennäköisesti vuotokohta löytyy myös läppärunko-kaasari väliltä. Onko imukaulassa tai kaasarissa mitään nippoja mistä voisi vetää ilmaa?

Re: Tekniset ongelmat

5.12.2013 7:47

Sehän siinä on kun uudessa kaasarissa on sama runko kuin vanhassa ja istuu täydellisesti kurkkuu!! Mutta silti vuotaa.... noo luultavasti tnä tulee uus kurkku yamaha centterii...

Re: Tekniset ongelmat

8.12.2013 16:02

Reetuhai2 kirjoitti:Kato nyt ne läpät vaan, pikkujuttu kuitenki. Ja sen ryypyn toiminnan mä selitin aikasemmin.


On ollut muita kiireitä joten en ole tuota kerennyt viime kerrasta laitella. Tänään kuitenkin ajattelin piruttain kokeilla, starttisuihkeella käyntiin ja pari kertaa lapasta ilmanottoaukon eteen mutta sen jälkeen tuo toimikin kuin unelma! :eek: Ainoa muuttuja on pakkaskeli.

Re: Tekniset ongelmat

15.12.2013 15:11

moro! joo eli mulla olis 2009vm roksi ja joku kaunis päivä siitä nousi savuja ja kun rupesin katsomaan niin sieltä oli palanut mustaa johtoa mikä lähtee akun miinus navasta puolalle ja cdi:lle. roksi ei lähtenyt enää käyntii ja työntä matkahan siitä tuli. no tuli roksi purettu osiin ja vedettyä uudet johdot sinne siinä toivossa että kipinä palaisi mutta eihän se palannut no vaihdoin sulakkeen ja puolan,tulpan, ja tulpanjohdon ja sitten rupesi tulemaan virtaa tulpan johdolle mutta sitä virtaa tulee heikosti eli sen kyllä tuntee sormen päässä kun pitää johdosta kiinni mutta kipinästä ei ole tietoakaan? eli mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä? kannattaako ostaa uusi cdi? Kiitos jo etukäteen:):)!

Re: Tekniset ongelmat

22.12.2013 18:11

Elikkäs mulla on yamaha aerox vuosimallia -07 tekniikana toimii n.500km ajettu mäntä hoonatulla pytyllä gianelli go ilman kuristusta kaikki kuristukset poistettu ja vähän parempi ilman putsari gurtner kaasutin jossa on 80 suutin. Elikä otin roxista lohkot pöydälle ja otin kaasarin irti avasin kannen ja koko imukaula myös irrotin. Tukkisin kaasarin kaikki reiät puhtaalla rätillä paitsi ne kaksi pienintä joihin tulee bensaletkut tankista. puhdistin hammashajralla kaasarin ulkokuoren paskasta pois. Puhdistin tulpat oli hieman märkä ja nokinen. Ja männän paikallaan ollessaan päältä sitten laitoin kaikki kiinni puhalsin vielä kaasarin bensaletkun paikkoihin suulla. Sitten kun laitoin kiinni osia lohkoon niin laitoin myös sähköryypyn liittimen kiinni sähköihin (ennen ei ollut) testasin myös ryypyn toiminnan, toimii. Jotenka ennen lohkon purkua oli seissyt lämpimässä tallissa ja kun lähdin ajamaan kylmempään ilmaan niin rupesi huutamaan mutta pienellä ajolla palautui normaaliksi. Nyt lohkot on takaiain kiinni skootterissa ja kun lähden ajamaan niin pienilläkieroksilla vääntöä löytyy siihen asti kun saavuttaa 25-30kmh ja koneessa rupee paukkumaan ja kone yskii otin tulpan pois ja tarkistin niin oli vaalean ruskea eli ok. En oikein tiedä pitäisikö kaasari putsata vai mitä?  unohdin mainita myös että viilasin pytyn pakoaukkoa isommaksi kun on kanamunanmuotonen laitoin myös rätin pakoaukon sisälle ettei metallinpurua mene mäntään. On ehdotettu, että ostaisin uuden tulpan vetäisin uuden kaapelin lohkosta runkoon ja kattoisin läpät eli onko väliä mistä sen kaapelin vedän

Re: Tekniset ongelmat

26.12.2013 14:28

Elikkä nyt alkaa pikkuhiljaa mennä hermo... Mikä on siis kun peugeot trekkerissäni on malossi sport 70cc ja dellorto phva 17.5mm. Kaasarissa on 100 suutin ja neula on rikkaimmillaan, siis skootteri toimii aluksi ihan hyvin mutta sitten alkaa röpöttämään ja kulkee noin 5kmh ja lopulta sammuu eikä lähde käyntiin, vika voi olla myös samanlainen ilman että röpöttää....

Re: Tekniset ongelmat

20.1.2014 17:25

Elikkä sähköryyppy asiaa. Ilmeni, että roksissa on todennäköisesti ssähköryyppy paskana. Noh ostin uuden, ja se on aivan erilainen kuin gurtnerin kaasarin sähköryyppy. Eli vakio sähköryypyssä on vainsemmoinen kolo mihin kaasarista tulee jousi. Uudessa sähköryypyssä on aukon tilalla ehkä sentin pituinen tappi. Tappi ei mahdu jousen sisäänkään, eikä se vain tungettunakaan toimi. Eli onko tämä väärän mallinen sähköryyppy, vai onko vanhan sähköryypyn tappi vain lentänyt pois ?

Re: Tekniset ongelmat

26.1.2014 18:41

Moro roxissa semmosta vikaa että kun käynnistää ja lähtee liikkeelle ni ottaa kunnolla piikkiä mutta siihen se lysti jääkin.. Tämän jälkeen roxia saa työntää liikkeelle ja lähtee hyvin tuskallisesti liikkeellee eikä anna antaa yhtään kaasua vaan yrittää vaivalloisesti lähteä liikkelle. Vp jousia on koitettua aina 50% asti. Roxin tekniikka 17.5mm dellortto, dmp tehoputki, 3.3 gramman rullat ja prikka pois.

Re: Tekniset ongelmat

27.1.2014 22:10

Kokeilehan painavampia rullia, nuo kuulostavat varsin kevyiltä. Teharin kanssa +15% tai +25% vp-jousi ja noin 4g rullat ovat yleensä passelit. Kannattaa myös vilkaista rullakupin sisälle ettei siellä näy koloja tai uria.

Re: Tekniset ongelmat

17.2.2014 23:00

Morjens!

Elikkäs vaihdoin eilen Peugeot Trekkeriin uuden sylinterisarjan. Kaikki meni niinkuin piti ja mopo toimi hyvin. Tänään kun olin menossa kotiin päin, niin mopo rupesi heti alussa pätkimään. Ajattelin antaa käydä kunnolla tyhjäkäyntiä. Sitten annoin kaasua, niin booasi vaan. Kierrokset meni ihan matalalle, ja sitten sammui. Noh, siinä sitten kuivasin tulpanhatun, kun pätkii yleensä sateella. Koitin uudestaan käymään, mutta ei.

Työnsin mopon kotiin. Kipinää antoi. Samalla huomasin, että töötti, vilkut, bensamittari ei toimi. Bensaa on tankissa, ja ajeltu rauhallisesti pumppaamalla kaasua sisäänajona.

Mikä voisi olla vikana? :nolo:


EDIT: Sellanen vielä, että kun ton Trekkerin laitoin käyntiin, niin muutaman kerran "suhautti" putkesta...

Re: Tekniset ongelmat

18.2.2014 9:27

Ekaks ny putsaat kaasarin ja vaihdat tulpan, samantien sit hatunki silikooniseen jos sateella pätkii.

Re: Tekniset ongelmat

18.2.2014 13:07

Reetuhai2 kirjoitti:Ekaks ny putsaat kaasarin ja vaihdat tulpan, samantien sit hatunki silikooniseen jos sateella pätkii.



Morjens!

Mulla on jo silikoninen NGK-tulpanhattu.. Tossa on vielä sylinteri päällä sellainen muovinen suojus, tulppa jää sinne alle, näkyy vain pää. Sitten kun laittaa tulpan hatun, niin ei näy mitään.. Toivottavasti ymmärsit.. Laitan vielä netistä kuvan tulpanhatustani.. https://sparewheel.fi/images/mf1200003.jpg elikkäs tollanen löytyy.. :roll:

Mutta kokeilen vielä putsata kaasarin, laittaa uuden tulpan ja putsata ilmanputsarin / kokeilla käyntiin ilman ilmanputsaria! :nörtti:

EDIT: Lähti käymään pelkällä tulpanvaihdolla. :nolo: Toimii muuten nyt, mutta kaasu "hirttää". Jos menee mittariin yli 15km/h, niin jää kierrokset päälle, mutta laskee todella hitaasti.Täytyy varmaan rasvata kaasuvaijeri ja tutkia variaattori... :)

Re: Tekniset ongelmat

18.2.2014 20:25

Tästä tuli näköjään vähä pitempi kirjoitus, mutta pyrin vastailemaan valmiiksi kaikkiin kysymyksiin joita voisi tulla mieleen.
--
Mulla on toi '00 mallinen Ovetto mikä on aivan *llinen vehje käynnistää lämpösestä tallistakin päivän seisokin jälkeen. Napista käynnistämisestä ei kannata edes haaveilla (sahaa kyllä rivakasti uudella akulla mutta ei lupaakaan) ja poljintakin saa runkuttaa arviolta parikytä kertaa kunnes muutamalla polkasulla lupaa ja sitten lopulta käynnistyy. Ryypyn käytöstäkään ei tunnu olevan juuri hyötyä, tuntuu melkein että onnistuu paremmin ilman sitä. Alipainetoiminen bensahana tuntuisi toimivan suunnitellusti.

Kuumana lähtee kyllä kertapolkasulla mutta napista vain hillittömällä sahaamisella ja kaasukahvan härnäämisellä.

Nyt sitten purkasin ja putsasin kaasarin, ei sieltä kyllä mitään löytynyt. Samalla kunnostin myös ilmanputsarin koska kaasarin ja putsarin välissä oleva putki oli ratkennut irti putsarikotelosta. Siirsin samalla neulan säädön keskelle, oli pykälän verran rikkaalla (ja nyt tuntuu että tuo kulkee huonommin kuin ennen, pitänee vaihtaa takaisin).

Remontin jälkeen ajattelin sitten että sahaan startilla pensaa kaasariin, ilman ryyppyä ja kaasuun koskemista eli mahdollisimman suurella alipaineella. Mutta sittenhän tuo rupesikin ihan yskähtelemään ja pienellä kaasukahvan kierrolla pärähtikin tulille. No minä siitä riemuitsemaan että nythän tuo pelaakin niinkun pitää, lähti napista käyntiin ongelmitta monta yritystä peräkkäin.

Koeajon jälkeen nappikäynnistys olikin sitten entisellä tasollaan, kovalla sahaamisella ja kaasun pilkkimisellä tulille - ehkä.

Ja tänään kylmäkäynnistäminen menikin sitten ihan vanhan kaavan mukaan; napista ei lupaustakaan ja hitonmoisella polkemisella vihdoin viimein käyntiin.

En ole vielä tutkinut tapahtumia mutta tuli mieleen että olisikohan tuota käynnistystä parantanut tuo korjattu ilmanputsari kun siellä on kuitenkin se ahdistava suodatinelementti, ja jos se nyt ratkesi koeajolla uudestaan eikä sen takia pelaa. Pidetäänkö tuota todennäköisenä vai keksitäänkö jotain muuta syytä sille että koeajolle lähtiessä pelasi kuin junan vessa ja nyt sitten enää ei?

Re: Tekniset ongelmat

19.2.2014 11:35

Jos joku ilmanottoon liittyvä osa on rikki ja päästää ilmaa enemmän ku sen pitäs vakiona saada, ni sehän tottakai vetää seoksen laihalle joka aiheuttaa käynnistysongelmii. Melkeen koittasin vaihtaa muutamaa, vaikka 5 numeroi isommat tyhjäkäynti ja ryyppysuuttimet. Ja ehdottomasti tietenkin se ilmanotto kuntoon. Kylmillä jos ajaa ni kannattaa myös hiukka isompi pääsuutinki vaihtaa. Eli säätelet kaasaria vaa.

Mirqee, onks toi hattu kokonaan silikoonia? Näytti kuvassa osittain muoviselta. Mä oon joka vehkeest kiskonu mäkeen muoviset hatut jos alkanu temppuilee ja tilalle NGK punanen täyssilikonihattu. Onhan myös tulpanjohto hyvä, ettei se vedä maihin.