Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tekniset ongelmat

18.10.2013 21:07

Jahne kirjoitti:Pikaisesti googlettamalla X8R-S poraus on 39mm, eli 38,95 mäntä kuulostaa näin äkkiseltään sopivalta vakiosylinterille. Jos skootteri on muutenkin vakio-osilla varustettu niin lähtisin vikaa rajoittamaan alkuun kaasarin huolellisella putsauksella (paineilmalla ja purettuna täysin osiin) ja tulpan vaihdolla. Jos ei tämänkään jälkeen toimi niin sitten sytkäosia mittailemaan, netistä löytyy varmasti ohjeet jos hetken malttaa kaivella.
Olettaen tietysti että uusi mäntä ja sylinteri on oikein asennettu!

pitääpä kokkeilla olen jo kerran kaasarin puhistanut, voisko olla seoksissa vika?

Re: Tekniset ongelmat

26.10.2013 20:41

ilmeni semmoin vika että lähtee käyntiin kylmällä käyntiin vain pitämällä 2 sormea ilmanputsarin kurkussa ja päästämällä vähän ilmaa välistä ja kaasu pohjassa ja ajeassa ei vedä 2 päällä eikä kovin kummosesti 1 päälläkään ja kun on ajanut vähän aikaa ja sammuttaa lähtee käyntiin polkemalla ja kaasu pohjassa ja kun runttaa kaasuun 20km/h vauhissa rupeaa pätkimään, missä vika? kaasarin neula on tosiaan alimmassa lovessa mutta ennen on toiminut siinäkin.. :roll:

Re: Tekniset ongelmat

26.10.2013 23:34

Isompi suutin auttanee.

Re: Tekniset ongelmat

27.10.2013 12:18

AceFin kirjoitti:Isompi suutin auttanee.

pittääpä käydä vaihtamassa ei ole nyt kun 10 isompi suutin kun vakiona niin pittää sillä kokkeilla :D

Re: Tekniset ongelmat

29.10.2013 1:30

Sain käytiin uuden 72cc moottorin, oli vähän työn takana vaan. Vaihdettiin siis kaverin kanssa 139QMA moottoriin nokka-akseliksi A9 ja 72cc männäksi. Venttiilien välysiksi 0,1mm. Puristukset tuntuvat erittäin kovilta. Mäntä oli keskeltä korkeampi (puristavampi), kun alkuperäinen 50cc. Kaasutin ja venttiilikansi ovat alkuperäisiä!

Ongelmana on, että kone seilaa tyhjäkäynnillä + käy huonosti ja käynnistyy jokseenkin huonosti. Ei ota kaasua kovin hyvin alussa, meinaa sammua, mutta yläkierroksilla vastaa kaasuun hyvin. Suutin tällä hetkellä 100 ja toimii menettelevästi. 110 toimi erittäin huonosti sekä käynnistäessä ja kaasuttaessa kone sammuu. 85 suuttimella toimii menettelevästi (90 tai 95 olisi ehkä paras?). Putsasin kaasuttimen asetonilla ja huomaisin, että kiihdytyspumpun kalvo on huonossa kunnossa. Tyjäkäyntiruuvia ja tyhjänkäynnin seosruuvia on säädetty kaikilla pääsuuttimilla. 100 suuttimella tyhjäkäynnin kierrokset parhaimmillaan lämpimällä koneella ruuvi pohjassa (rikas seos). Kaasutin ei toiminut 50cc koneellakaan erityisen hyvin, mutta käynnistyi paremmin, vastasi hyvin kaasuun yläkierroksilla (85 suutin) ja pysyi päällä (seilausta). Imukaula näyttäisi olevan erittäin hyvin kiinni molemmista päistä. Testasin myös nopeasti ilman ilmanputsaria lämpimällä koneella (ilma suoraan kaasuttimeen), ei vaikutusta kaasuun vastaamiseen. Mikäköhän voi olla vikana tyhjäkäynnissä ja startissa? Rikkinäinen autoryppyvastus ja kiihdytyspumpun kalvo? Autoryyppy tuntuu toimivan kuitenkin näppituntumalta koneen lämmetessä. Huoneen lämpötila noin 15°C. Vaikka melkein kaikkea on testattu, "itsestään selviä" ehdotuksiakin otetaan vastaan. En ole kuitenkaan mikään kokenut säätäjä ja jotain täysin oleellista on voinut unohtua.

Re: Tekniset ongelmat

29.10.2013 20:15

Kertokaas mikäs on ongelmana kuin tuossa aamulla lähdin menemään ja kuin oli hommat hoidettu niin skootteri teki sen että kävi hetken ja kuin painoin kaasun pohjaan niin se pätki ja sammus eikä enää millään käyntiin.(kaksi kertaa tehnyt jo)

Re: Tekniset ongelmat

29.10.2013 20:50

Helpoin tapa aloittaa vian paikantaminen on vaihtaa tulppa ja putsata ilmanputsari (ja bensansuodatin mikäli sellainen on).

Re: Tekniset ongelmat

1.11.2013 9:02

Laitoin tuossa jogiini 70cc sarjan ja vakiokaasariin 82 suuttimen, noh anyways käynnistän, käy tyhjänä pirteästi ja oikealla seoksella, ei mitään ongelmia. Lähden ajamaan ja moottori röpöttää (saattaa johtua suuttimesta toki, mutta Se ei ole ongelma) ja kaasutin sylkee bensaa ylivuodosta, sammuttamisen jälkeen bensaa tulee vielä huomattavasti bensaletkun tilavuutta suurempi määrä. Missä mahtaa olla vika kun tosiaan tyhjäkäynnillä ei vuotanut?

Kaasari puhdistettiin vaihdon yhteydessä ja neula ja kulho tuntuivat toimivan, ei ainakaan vuotanut kaatamalla.

Voisiko syynä olla liika syöttöpaine, jonka tehostunut pumpun toiminta aiheuttaisi? Moottori ei kyllä paljoa pääse kiertämään...

Vai menisikö koko paska vaihtoon... Myykää kaasari mulle...

Re: Tekniset ongelmat

2.11.2013 23:44

Mistä johtuu kun laitoin tänään malossi 68 sportin, niin ei lähe millään melkein käyntiin ja jos lähtee niin kierrokset leijalee itsestään missä sattuu tai välillä ei pysy käynnissä vaikka laittaa kaasua niin vain sammuu...

Re: Tekniset ongelmat

16.11.2013 16:48

Peugeot Rapido moposkootteri

hei!
talliini saapui ferraarinpunainen skootteri ja kaipaan nyt hiukan apuja sen käyntikuntoon saattamisessa, edellisistä mopoiluista kun on jo jonkun verran aikaa :D

Mopon saa käyntiin ja suostuu välillä jopa käymään tyhjäkäyntiä itsenäisesti, kaasua tuo ei kuitenkaan kestä. Mutta siten kun sormin kuristaa ilmansaanniin lähes kokonaan niin silloin löytyy koko tehorekisteri hetkellisesti. Kts video

http://youtu.be/zTks0cpJnzQ

Kaasarin kurkkussa on myös letkuyhde ja vehkeen mukana tuli osin pakoputkea vasten sulanut letkunpätkä. Mihin tämä kuuluu ja mikä on sen funktio?

http://aijaa.com/yJEwW7

http://aijaa.com/kDgxqs

Re: Tekniset ongelmat

16.11.2013 18:53

Ylempään viestiin: Isompi suutin tottakai jos et oo tajunnu vaihtaa tai jossain imuvuoto.

Alempaan viestiin: Tuo letku on syypää, miksei toimi kunnolla. Kokeileppa vaikka tukkia toi nippa imukaulassa mihin se kiinnittyy.. Luultavasti alipaine-bensahanan letku.

Re: Tekniset ongelmat

16.11.2013 20:17

-pyrtsi kirjoitti:Ylempään viestiin: Isompi suutin tottakai jos et oo tajunnu vaihtaa tai jossain imuvuoto.


Oletettavasti tuo on toiminut siinä olevalla suuttimella kerta se siinä on? Imuvuoto on taas siten noista se loogisempi vaihtoehto. Suutin on putsattu mutta voihan se olla vieläkin osittain tukossa jolloin tuo suutinvaihtoehtokin olisi vaihtoehto..

-pyrtsi kirjoitti:Alempaan viestiin: Tuo letku on syypää, miksei toimi kunnolla. Kokeileppa vaikka tukkia toi nippa imukaulassa mihin se kiinnittyy.. Luultavasti alipaine-bensahanan letku.


Letku on tulpattu mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta mihinkään. Mopossa on tavallinen hana, kysymys: onko siinä alunperin ollut alipainehana?

Re: Tekniset ongelmat

16.11.2013 23:54

"Mistä johtuu kun laitoin tänään malossi 68 sportin" Juuri vaihtanut isomman pytyn.. Eli suuttimenvaihto olis todellakin paikallaan..

Jos sen letkun paikan tukkiminenkaan ei auta ni putsaappa kaaasari? Mut kuitenkin sen sit on oltava tukittuna..

Re: Tekniset ongelmat

17.11.2013 10:38

-pyrtsi kirjoitti:Jos sen letkun paikan tukkiminenkaan ei auta ni putsaappa kaaasari? Mut kuitenkin sen sit on oltava tukittuna..


On putsattu kertaalleen. Mutta käyn läpi vielä toistamiseen.

Mietin tuota toimintoa.. männän ja pytyn liikkeen aiheuttama alipaine pitäisi imeä suuttimen läpi bensaa, enemmän tai vähemmän riippuen luistin ja siinä olevan neulan asennosta. Imuvuoto huonontaisi tätä alipainetta. Imuaukon tukkiminen taas pakottaa imemään muualta ja silloin bensaa ryöppyää jotain kautta "sormille". Mutta miksi se ei jaksa normtilassa imeä bensaa..?

Käyn tuon vielä läpi!

Re: Tekniset ongelmat

17.11.2013 15:35

Imuvuodon takia käy laihalla eikä kestä kaasua sen takia. Myös jos sormia imuaukolla pidettäessä kastelee sormet bensalla, niin uskoisin että läpät myös raottaa. Seki voi aiheuttaa ongelmii käymisessä. Kai sulla on muuten aina ollu ilmanputsari kiinni kun oot koitellu? Koska ilman putsariahan se käy laihalla automaattisesti.