Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tekniset ongelmat

15.4.2013 22:44

Liian iso suutin taitaa olla Riukkulla.


Mikä vois olla roxissa vikana kun toimi normaalisti ja sitten ei lähtenyt enää käyntiin?
Kannen tiiviste oli menny ainaki ja läpät raotti homona ja niiden vaihtamisen jälkeen sen sai käymään mutta ei kiertäny kunnolla .Nyt vaihdoin stefan varin puolelta kun sekin näytti vuotavan, mutta nyt ei lähde edes käyntiin.

Re: Tekniset ongelmat

17.4.2013 14:13

Morjesta.

Elikkä tuommoseen cpin röötteriin tekasin tuossa jokunen aika sitten täydellisen koneremontin ja nyt sisäänajossa ilmeni jännä ongelma. mopo oli joskus leikannut kevyesti kiinni kun oli voitelu loppunut niin remontin yhteydessä pytty sitten kävi porauksessa ja samalla tuli 0.50mm ylikoon mäntä.

nyt kun sai muutaman viikon jälkeen vihdoin inspiraation laittaa kone paikoilleen niin sisäänajon aikana suoralla pätkällä kaasun löysätessä mopo sammui ja imaisi koneen jumiin kevyesti, lähti kuitenkin heti uudestaan käyntiin ja matka jatkui kunnes määränpäässä alkoi taas oireilla siten että vaikka kaasu oli pohjassa ei tahtonut mihinkään kulkea ja kun sammutti haiskahti kitkerälle. nooh, aattelin sitten että jos öljypumpussa oli remontin jäljiltä vielä ilmaa ja olisi voitelu loppunut, mutta konetta avatessa löytyi jännä yllätys, ei naarmuja mutta lämpöjälkiä imu- sekä pakopuolella.

Kuva
Kuva

Männässä ja pytyssä näkyi yllä olevat jäljet, kuitenkaan yhtään naarmua ei tullut eikä tunnu sormeen yhtään. Voitelun loppumisen mahdollisuus mielessä sisään laitettiin uusi mäntä ja tankkiin tehtiin n. 3% seokset ö-pumpun varalta ja sama toistui heti ensimmäisellä ajolenkillä. imaisee kevyesti kiinni, haisee kitkerälle ja lähtee samantien käyntiin kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Ainoat vaihtoehdot jälellä minun järjen mukaan voi olla enää jäähdytys (ilmajäähy) tai liian iso mäntä jolloin lämpöleikkaa.

onko tuossa ilmajäähdyssä mitään ihmeempiä kikkoja kun ensimmäinen omalla kohdalla? magneetossa on ehyt muovi"rupeli" sekä suojakoppa sen ja pytyn ympärillä.

SpareWheelin kautta käytin pytyn porauksessa Raskoneella ja olin sinnekin päin ihan mielenkiinnon vuoksi yhteydessä ja kun mainitsin olisiki vahingossa tullut liian iso mäntä mukaan, oli myyjä heti että ei ole millään mahdollista :roll:

Muuten mopo pelaa hyvin ja säädötkin on kohdallaan tulpasta katsottuna, alkaa vain olemaan aika kallista hakuammuntaa, uudella pyttysarjallakaan ei viitsi kokeilla jos leikkaa silläkin :|

Re: Tekniset ongelmat

17.4.2013 15:56

Shatter kirjoitti:SpareWheelin kautta käytin pytyn porauksessa Raskoneella ja olin sinnekin päin ihan mielenkiinnon vuoksi yhteydessä ja kun mainitsin olisiki vahingossa tullut liian iso mäntä mukaan, oli myyjä heti että ei ole millään mahdollista :roll:
Pitänee paikkaansa, Raskoneella poraavat sylinterin männän mukaan, eli sylinterin koneistamolle mennessä se mäntä on jo laitettu mukaan. Siellä koneistajajamppa sitten mittoo männän varmuuden vuoksi ja poraa sylinterin sen mukaan oikeaan kokoon.

Shatter kirjoitti:nyt kun sai muutaman viikon jälkeen vihdoin inspiraation laittaa kone paikoilleen niin sisäänajon aikana suoralla pätkällä kaasun löysätessä mopo sammui ja imaisi koneen jumiin kevyesti, lähti kuitenkin heti uudestaan käyntiin ja matka jatkui kunnes määränpäässä alkoi taas oireilla siten että vaikka kaasu oli pohjassa ei tahtonut mihinkään kulkea ja kun sammutti haiskahti kitkerälle. nooh, aattelin sitten että jos öljypumpussa oli remontin jäljiltä vielä ilmaa ja olisi voitelu loppunut, mutta konetta avatessa löytyi jännä yllätys, ei naarmuja mutta lämpöjälkiä imu- sekä pakopuolella.
Kuulostaa ja vaikuttaa liian laihan olevan syynä kiinnileikkaamiseen. Männän päällä karsta on kuivaa ja mustaa, mikä viittaa laihaan seokseen. Liian rikas seos taas puhdistaa männänlakea ja myöskin alentaa lämpötilaa, jolloin karsta ei pala kiinni. Kaasun löysääminen on käytännössä katkaissut öljybensaseoksen virtaamisen koneeseen ja tällöin se on viimeistään naarmassut kiinni. Lisäksi karstan pitäisi olla täysin mustan sijaan aavistuksen ruskehtavaa. Tässä esimerkki alle sata kilometriä ajetusta männästä, jolloin seokset ovat olleet kohdillaan.

Kuva

Bensan sekaan sekoitettu öljy kasvattaa polttoaineen viskositeettia ja ainakin näin teoriassa polttoaineen virtaus heikkenee lisäöljyn myötä, jolloin seos laihenee. Onko sisäänajoa varten vaihdettu isompaa suutinta?

Itse kyllä lähtisin vikaa etsimään sieltä seospuolelta. Imuvuodot, tukkeumat kaasuttimessa yms.

Re: Tekniset ongelmat

17.4.2013 16:12

Ennen remonttia paikallaan oli 55 suutin ja neula keskilovessa, remontin jälkeen ei kuitenkaan enää sillä pelannut ja vaihdoin 60 suuttimen ja nostin neulaa yhden loven, eli nyt toisiksi alimmaisessa. eikös tuo seosruuvi pelannut niin että mitä enemmän auki sitä enemmän saa ilmaa? nyt on n. 1½ kierrosta auki.

mopo on muuten vakio jotain technigasin teharia lukuunottamatta, eli lyödäänkö vaan ronskisti esim. 10-20 numeroa isompi suutin ja aletaan hakemaan milloin ei röpötä?

imuvuotojen varalta on käyty jo imukaula ja putsari läpi eikä löytynyt, kaasari on myös rempan yhteydessä pesty ultraäänellä joten sielläkään ei isompia roskia tai hiekkaa pitäisi olla..

E: kaasuttimena taitaa olla joku mikunin 14mm

Re: Tekniset ongelmat

17.4.2013 22:50

Elikkäs tälläistä taas vaihteeksi: Ajelin n. 80 km/h kunnes yhtäkkiä hyytyi ja sammui. No tästä eteen päin on ollut sellaista ongelmaa että suutin menee tukkoon heti parin kiihdytyksen jälkeen. Eli kun suuttimen puhdistaa, toimii skootteri pari kiihdytystä normaalisti ja sitten ei enää nosta kierroksia ---> suutin tukossa.
Mistä voisi johtua?? Kaasari on putsattu, Kenties liian suuri suutin?

Re: Tekniset ongelmat

17.4.2013 23:50

Ei puhdas bensa suutinta tuki olipa se minkä kokoinen vain. Luultavasti tankkiin on päätynyt jotain sinne kuulumatonta tai mahdollinen bensansuodatin on rikkoutunut. Eli tankki tyhjäksi ja puhtaaksi sekä polttoainelinjan tarkistus.

Re: Tekniset ongelmat

18.4.2013 0:02

Shape kirjoitti:Pitänee paikkaansa, Raskoneella poraavat sylinterin männän mukaan, eli sylinterin koneistamolle mennessä se mäntä on jo laitettu mukaan. Siellä koneistajajamppa sitten mittoo männän varmuuden vuoksi ja poraa sylinterin sen mukaan oikeaan kokoon.

Kuulostaa ja vaikuttaa liian laihan olevan syynä kiinnileikkaamiseen. Männän päällä karsta on kuivaa ja mustaa, mikä viittaa laihaan seokseen. Liian rikas seos taas puhdistaa männänlakea ja myöskin alentaa lämpötilaa, jolloin karsta ei pala kiinni. Kaasun löysääminen on käytännössä katkaissut öljybensaseoksen virtaamisen koneeseen ja tällöin se on viimeistään naarmassut kiinni. Lisäksi karstan pitäisi olla täysin mustan sijaan aavistuksen ruskehtavaa. Tässä esimerkki alle sata kilometriä ajetusta männästä, jolloin seokset ovat olleet kohdillaan.

Bensan sekaan sekoitettu öljy kasvattaa polttoaineen viskositeettia ja ainakin näin teoriassa polttoaineen virtaus heikkenee lisäöljyn myötä, jolloin seos laihenee. Onko sisäänajoa varten vaihdettu isompaa suutinta?

Itse kyllä lähtisin vikaa etsimään sieltä seospuolelta. Imuvuodot, tukkeumat kaasuttimessa yms.


Oonkin pitkään halunnu tietää missä Sparewheel porauttaa pytyt, voisi kysyä suoraan Raskoneelta jos tekisivät halvemmalla kuin Sparen kautta :D

Laihalta seokselta tuo minustakin näyttäis. Tuohon öljyjuttuun vaan että ei ole mulla vielä leiponut keeway kiinni vaikka olen ajellut teharin kanssa seosvoitelu käytössä ja matka-ajoa melko pienellä kaasulla ja aika usein kaasu kiinnikkin vauhdin hidastusta (toki välillä pitää pumpata kaasua kun kuumottaa).

(edit tainnojoo eipä tuossa viestissäsi oikeastaan mitään kyseenalaisettavaa tuosta öljystä edes ole, voihan se olla viimeistään siihen leikannut kun öljyntulo lakkasi kaasun myötä)

Mulla on samaisessa mopossa teharin kanssa kiinni 65 pääsuutin, tosin ilmanputsari ei ole vakio vaan kuristin korvattu omatekoisella jossa kuitenkin melko pieni reikä. Mutta vakiollakin ilmanputsarilla saisi olla joku 60-70 suutin teharin kanssa. Paras on kokeilla siten että ensin liian iso suutin kiinni, varmaan joku 75 ja siitä sitten pienentää 5 numeroa kerrallaan kunnes lämpimällä koneella ottaa täydet kierrokset röpöttämättä. Ja sisäänajossa kannattais varmaan lämmittää konetta tyhjäkäynnillä muutamia minuutteja ennen kuin lähtee ajamaan, siellä kun on pinnat aika karheat vielä ja lämpöä luulis syntyvän aika paljon normaalia enemmän silloin.

Onko tuo muuten step two:n mäntä? Näyttäs olevan aika helkkarin paksut männänrenkaat. Meinasin ite omaan viritysprojektiin hommata steptwo männän mutta nuo kyllä näyttäis virityskäyttöön jo liian paksuilta :eek:

Ai niin ja männästä kannattaa hienolla vesihiomapaperilla viimeistellä helmojen reunat niin ei kaavi öljyä pois sylinterin seinämiltä niin helposti ja voi kestää paremmin.

Re: Tekniset ongelmat

18.4.2013 0:31

För helvete, en uskalla kohta enää ostaa steptwo mäntää tuohon benelliin :lol: Pitää turvautua TNT mäntään joka on toiminut keewayssa hienosti jo 6000km, harmi vain että niitä saa vain easypartsista. On nuo peeveen steptwo männät kyllä yleensä aina toiminu.. Ostan varmaan kumminkin tollasen steptwon ja jos se mullakin leikkaa niin sitten kyllä saa step two paljon huonoa mainetta.

Re: Tekniset ongelmat

18.4.2013 7:34

joo tosiaan on nyt kahdesti pitänyt laittaa steptwon ylikoon mäntä kun ei sparelta ole muuta hyllystä löytynyt, taitaa kuitenkin olla viimenen kerta kun halpiksia ostaa, mopo ja kevariaikoina tottu käyttämään laadukkaampia kuten vertex, italkit, wössner jne ja pelasi ihan hyvin :roll:

osa syyllinen kuitenkin taisi löytyä sillä aloin purkamaan kaasaria kokonaan ja ihmettelin kun seosruuvi pyöri tyhjää.. oli kierteet korkannu niin hankalapa sitä on säädellä :eek:

pitänee jokin korvaava laittaa tilalle ja ostaa samantien uusi pyttysarja, kokeillaan sitten uusiksi :)

Re: Tekniset ongelmat

18.4.2013 10:27

Ongelmana seuraava: Roxiin vaihdettu kytkin ja vp jousi kummatkin +15%. teharina toimii leovince. Kaasarina dellorto bhbn 12mm ja 80 pääsuutin. käynnistyy hyvin ja tyhjäkäynti kohdillaan. Kiihtyy mukavasti mutta kiihdytyksessä booaa, kaasu alas ja lähtee kiihdyttämään uudelleen niin booaa.. Välillä liikkeelle lähdössäkin booaa. Ryyppy puolessavälissä toimii moitteettomasti ja saa enemmän tehojakin. Missä vika? neulan sokka on tällähetkellä alimassa lovessa ja sitä kun olen koittanut ylemmissä lovissa booaus pahenee entisestään. Neuvoja..

Re: Tekniset ongelmat

18.4.2013 13:11

Kokeile isommalla suuttimella, vaikuttaa että käypi laihalla.

Re: Tekniset ongelmat

18.4.2013 16:43

Mikä vois olla roxissa vikana kun toimi normaalisti ja sitten ei lähtenyt enää käyntiin?
Kannen tiiviste oli menny ainaki ja läpät raotti homona ja niiden vaihtamisen jälkeen sen sai käymään mutta ei kiertäny kunnolla .Nyt vaihdoin stefan varin puolelta kun sekin näytti vuotavan, mutta nyt ei lähde edes käyntiin.

Re: Tekniset ongelmat

18.4.2013 22:42

Kertokaas miks cpi aragon vm. 2010 ei oikeen ota kaasua tai niinku puoleen väliin voit vääntää kaasu kahvaa silloin se vielä ottaa sen , mutta sitten kun vääntää ihan tappiin niin kierrokset nousee hetkellisesti jonka jälkeen laskee ja skootteri sammuu vaikka kaasu tapissa , skootteri on ollu talven terassilla ja viime kesänä vaihdoin siihen sytytystulpan sekä akun nyt ei sitten oikeen pelitä kun yritin lähteä kouluun sillä.

Kaasutin on dellorto PHVA 17,5mm ja prikka otettu pois , tuohan kaasutin on varustettu sillä automaattiryypyllä joten voisiko siinä olla jotain vikaa vai onko se sitten ihan jossain muussa? :|

Re: Tekniset ongelmat

21.4.2013 13:53

osaaks joku kertoo mikä on vikana ku benelli 49 x tekee sillee et heti piikin jälkee tipauttaa kieroksia 1500 rpm ja kiihtyy sen jälkee ku etana? virei on laser x-pro malossi multivari ja perus varin säädöt

Re: Tekniset ongelmat

21.4.2013 15:08

Mtä säätöö varis?