Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Tekniset ongelmat

23.7.2014 21:26

Vauhtiviivatarra kirjoitti:Minkäslainen vapaavirtaussuodatin kiinni? Tarkista ettei ole tukkeutunut. Variaattori millaisessa kunnossa, mitkä jouset ja rullat sisällä?


Vapari on sellane punainen mitä saa biltemasta, melkein uusi ja justii öljytty, vakiosuodattimella oireet pahenee. Variaattoria olen sen verran laittanut, että etuvarin katsonut läpi ja vaihdoin 5.5g rullat sekä hihnan, takavaria en ole saanut auki millään kunei ole pulttipyssyä, joten pitäisi tehdä siihen työkalu, sielä näyttäis olevan joku valkoinen vp-jousi (vakio?) eikä kytkinjousista ole mitään hajua. Voiko vuotava kampuran stefa tehdä tälläistä?

Re: Tekniset ongelmat

24.7.2014 8:05

Edellisen kirjoittajan kanssa samankaltaiset ongelmat.
Kyseessä Jog -08. Edellisellä omistajalla leiponut. Vaihdettu sylinterisarja, kampuran laakerit ja stefat. Puristuksia on ja lähtee käyntiin joten kuten ja vaatii lähes puolikaasua että pysyy tyhjäkäynnillä tai vastaavasti kahvarungosta kaasuvaijerin säätöruuvin täysin auki. Kone röpöttää ja käy raskaan oloisesti, mutta käy näin kuitenkin tyhjäkäyntiä. Kaasuttimessa pitää luistin olla siis puoliksi auki, että pysyy käynnissä =(
Vastaa kaasuun viiveellä ja kun lisää kierroksia käy paremmin yläkierroksilla. Kone käy muuten nätisti eikä värise eikä ylim. ääniä kuulu tyhjäkäynnillä röpöttämistä lukuun ottamatta. Kun vaihtaa alkuperäisen ilmansuodatin kotelon ja uusitun suodattimen paikalle vaparin käy hivenen paremmin ja viive kaasuttaessa vähän pienempi. Kaasutin putsattu useasti.
Kokeiltu toimivasta jogista: kaasaria + läppärunkokoa + läppineen + imukaulaa, oireet pysyivät kuitenkin samoina.
Bensahana uusittu letkuineen joten antaa bensaa ja alipainehana toimii. Bensat myös vaihdettu tankkiin ja tulppakin hattuineen vaihdettu.
Voisiko ryyppy takuta tai olla päällä koko ajan sekoittaen näin seokset alkupään kierroksilla?
Ehdotuksia otetaan vastaan......

Re: Tekniset ongelmat

24.7.2014 8:43

Jos tuota on kokeiltu toisella kaasarillakin niin ei se varmaan siinä oo vika.Kannattais painetestata jossain liikkeessä jos ei teillä itellä oo siihen vehkeitä, voi vuotaa alapäästä, lohkoista tai stefoista.Aika paljon näkee näitä että joku on vaihtanut laakerit ite kotona ja ei oo oikeen tienny mitä tekee ja on jäänyt lohkoista tai alapäästä vuotamaan ja sitte ihmetellään miks ei toimi vaikka on uudet stefat ja kaikki. Ei ne puristuksetkaan siitä kerro mitään.Nuo sähköryypyt on joskus aika epämääräisiä toiminnaltaan ja saattavat jäädä osittain päälle joten sekään ei ole kyllä pois suljettu.

Re: Tekniset ongelmat

24.7.2014 11:33

Mun mielestä kyllä kuulostaa että käy rikkaalla. Koittakaas molemmat reilusti pienempiä suuttimia.

Re: Tekniset ongelmat

24.7.2014 12:59

No ei oikein voi olla liian rikkaalla jos kiertää ryyppy päällä enemmän.Kyllä siinä on nyt jotain muuta.Sähköryypyn voi testata irrottamalla ja laittamalla siihen suoraan akusta virtaa jolloin se menee pois päältä muutaman minuutin aikana.Kattokaa että siinä liikkuu se tinni.

Re: Tekniset ongelmat

24.7.2014 13:38

Jogissa vireinä tecnikas tehari joka ollut jo pitemmän aikaa ja prikka pois. Suuttimia vaihdeltu ja nyt paikalla 67, joka tuntuu pelaavan yläkierroksilla ihan ok. Kokeiltiin myös aiemmin vastaavat virit omaavan toisen jogin kaasarilla, läppärungolla ja läpillä, mutta ei merkittävää muutosta. Kaasu pitää olla lähes puoliksi auki, jotta pysyy käynnissä. Akulta vedetty suoraan johdot Ryypylle eikä liioin vaikutusta.
Pitemmän lenkin jälkeen isommilla kierroksilla tulppa ihan oikean värinen, mutta alakierroksilla jokin nyt sekoittaa pahasti seoksia, koska seos ruuvinkaan kääntelystä ei apua. Ilman ilmanpuhdistinta toimii parhaiten, mutta imuäänet melkoiset. Puran vielä tuon ryyppy systeemin, ja tarkistan muuttuuko mitta 5 min virrassa olon aikana.
Jos ryppy ok, niin ei taida auttaa enää kuin koneen täydellinen purku, koska kotikonstein tuota paineistusta tuskin saa alakerralle tehtyä....

Re: Tekniset ongelmat

24.7.2014 14:39

Sekö siis on rikkaalla mutta enemmän alakierroksilla ja pienellä kaasun asennolla.Yks mikä tuli mieleen on kohon asento.Jos neulaventtiili jää auki se frääsää liikaa bensaa ja rikastaa alhaalla just tuolla lailla.Onko eri neulan säätöjä kans kokeiltu?Neulan säätökin voi vaikuttaa.Nuo mulla tulee ekana mieleen jos ei ryyppy oo hajalla.

Re: Tekniset ongelmat

24.7.2014 16:35

Juu rikkaalla olevan oireet tyhjäkäynnillä. Testasin ryyppy systeemin oikein pakkasessa ja laitoin sille uuden syötän valojen pihasta, koska olisi muuten aina pois päältä ja söisi akkua. Nyt ainakin on ryyppy ok ja toimii. Samoin neulaventtiili toimii kohokammiossa normaalisti.
Neula kolmilovinen ja sokka ylimmässä lovessa. Neula oli hiukan kiero. Tein uuden neulan 17mm kaasarista siten että oli varaa nostaa 2 lovea ylöspäin alkuperäiseen verrattuna ja samalla neulan pituus kasvoi sen verran.
Laitoin ylimpään loveen ja toiminta alkaa olemaan kohtuullinen, ei röpellä niin pahasti alhaalla ja vastaa kaasuun paremmin, eli viivekkin pieneni. Pitää vähän seurailla tulpan väriä jatkossa, mutta nyt pystyy jo kohtuulisesti ajamaan.

Re: Tekniset ongelmat

28.7.2014 22:13

Mikähän ihme on piaggio typhoonissa? Juuri vaihettu airsal 70cc nicasil pinnotettu alumiini pannu niin hajottaa tulpat noin tunnissa!!! Aluksi oli 100 suutin (vakio ilmanputsarin kanteen on porattu reikiä), (giannelli reverse tehoputki), neula toiseksi rikkaimmalla (dellorto 17,5) ja n. 3.2% seokset. (Tuorevoitelu poistettu) savutti kyllä hirveästi ja rikkoi kaksi br9hs tulppaa todella nopeasti (mustuivat märäksi, eivätkä enää toimineet). Vaihdoin 95 suuttimen ja laitoin 2,5% seokset tankkiin. Silti meni taas yksi samanlainen tulppa. Ei savuta niin paljoa kuin rikkaammalla seoksella. Lämpimäksi ajettua ei savuta ajaessa mutta kun pysähtyy niin hetken kuluttua alkaa tulemaan savua normaalia enemmän putkesta. Ja tulpat menneet kaikki tyhjäkäynnillä!! Missä mättää? En uskalla laskea kyllä enää öljypitosuuttakaan kun ohjekirjassakin lukee 3%. 50cc:llä ei hajonnut tulpat ikinä! (Silloin neula keskimmäisessä lovessa, 85 suutin ja tuorevoitelu)

Re: Tekniset ongelmat

28.7.2014 22:33

Tyhjäkäynnin seos, koitappa pyöritellä seosruuvia hiukan laihemmalle. Suutin ei vaikuta mitenkään tyhjäkäynnin seoksiin, sen vaihdosta on apua vain täyskaasulla.

Re: Tekniset ongelmat

29.7.2014 2:25

Ei lähtenyt käyntiin enää uudella tulpallakaan (sekin ehti tosin jo kastua hieman poljettaessa). Kaasarin seosruuvi on 1,5 kierrosta auki. Mihinkähän suuntaan sitä säätäisi ja paljon? Tyhjäkäynnin säätöruuvillahan ei pitäisi olla vaikutusta koska se on sama asia kuin painaisi enemmän kaasua ja se on muutenkin normisäädöissä (eilen tosin kävi niin että kylmänä tyhjäkäynti oli hyvä kunnes ajoin mopolla jonkun aikaa ja tulin pihaan, kierrokset olivat aivan liian korkeat tyhjäkäynnillä). Korjaan edelliseen viestiin että muutaman kerran kone toimi vielä tyhjäkäynnillä mutta kun kaasua alkoi vääntämään korkeammille kierroksille ei sytyttänyt enää ja päästettyäni kaasun sammui. Voiko tulppaan tulevassa johdossa olla väärä jännite tms? Sähköistä muutenkin on joku hajalla kun ei lataa akkua ajettaessa mutta esim akkulaturilla akkuun saa virtaa. Samallailla tuo on kumminkin toiminut oli akku kiinni tai ei. Tai voiko pienehkö monttu putken paisarissa vaikuttaa jotenkin (ollut jo kauan). En nyt yhtään ymmärrä mikä tuossa on ja kiinnostus alkaa loppua. Otin muuten sähköryypyn pois käytöstä mutta en ole saanut tuota käyntiin ennen sitä enkä jälkeen.

Re: Tekniset ongelmat

31.7.2014 1:23

Mikäköhän mahtaa olla kun kone sirisee melko voimakkaastikin kääntäessä kaasun aivan täysille max. kierroksille saakka? Jo pieni kevennys kaasusta saa sirinän lakkaamaan. Ääni toistuu niin paikallaan rengas lukittuna kuin myös ajossa, eikä vaikuta kulkuun, paitsi kone ehkä aivan hienoisesti hyytyy sirinän alkaessa. Mäntä vaihdettu 2000km sitten. Onko paikkoja jotka voisivat resonoida ja saada aikaan noin voimakkaan sirinän tai koneen puolella jotain joka on noin riippuvainen kaasun asennosta? Kyseessä siis piaggion nestejäähy kaasarikone.

Re: Tekniset ongelmat

1.8.2014 0:47

Mulla sama juttu. Jostain koneen läheltä kuuluu "sirinää" n. puolikaasusta täysikaasuun. Mitä voisin muuten tehdä kun br9hs olisi oikea tulppa tähän mutta se ei kestä käynnistettäessä kylmänä vaan menee hajalle jo noin kolmannella käynnistyksella ja tyhjäkäynnillä pidettäessä. Br8hs ei hajoa noin mutta se on liian lämmin täyskaasulla ajettaessa koska menee vaaleaksi ja seokset on kohillaan.

Re: Tekniset ongelmat

2.8.2014 20:47

<Tero> kirjoitti:Ei lähtenyt käyntiin enää uudella tulpallakaan (sekin ehti tosin jo kastua hieman poljettaessa). Kaasarin seosruuvi on 1,5 kierrosta auki. Mihinkähän suuntaan sitä säätäisi ja paljon? Tyhjäkäynnin säätöruuvillahan ei pitäisi olla vaikutusta koska se on sama asia kuin painaisi enemmän kaasua ja se on muutenkin normisäädöissä (eilen tosin kävi niin että kylmänä tyhjäkäynti oli hyvä kunnes ajoin mopolla jonkun aikaa ja tulin pihaan, kierrokset olivat aivan liian korkeat tyhjäkäynnillä). Korjaan edelliseen viestiin että muutaman kerran kone toimi vielä tyhjäkäynnillä mutta kun kaasua alkoi vääntämään korkeammille kierroksille ei sytyttänyt enää ja päästettyäni kaasun sammui. Voiko tulppaan tulevassa johdossa olla väärä jännite tms? Sähköistä muutenkin on joku hajalla kun ei lataa akkua ajettaessa mutta esim akkulaturilla akkuun saa virtaa. Samallailla tuo on kumminkin toiminut oli akku kiinni tai ei. Tai voiko pienehkö monttu putken paisarissa vaikuttaa jotenkin (ollut jo kauan). En nyt yhtään ymmärrä mikä tuossa on ja kiinnostus alkaa loppua. Otin muuten sähköryypyn pois käytöstä mutta en ole saanut tuota käyntiin ennen sitä enkä jälkeen.

Onko tulpanhattu alkuperäinen tai samalla vastusarvolla oleva?Jos ei ole niin voi rikkoa ainakin CDI boksin tai sytytyspuolan.

Re: Tekniset ongelmat

2.8.2014 20:53

Tuo sirinä kyllä yleensä tulee männänrenkaista mutta en voi mitään varmuudella sanoa.Laittakaa youtubeen jos voitte niin kuulee tuota.