Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

5.5.2010 8:05

byrde kirjoitti:Mites tota ku tilasin kampuran ja laakerit paikallisesta liikkeestä, mutta ei tullukkaa stefoja vielä ni eikös ne voi asentaa paikoilleen, vaikka lohkot olis jo kasassa?

Kyllä, täytyy vain muistaa magneeton puolen stefan oikea asennussyvyys.

5.5.2010 19:34

Missä mahtaa olla vika kun kiristän lohkoja niin kampura alkaa jumittaa eikä pyöri enää niin hyvin?

5.5.2010 20:12

Tietopankin artikkelista, olisit voinut lukea sen ennen kysymistä:

Jos kampiakseli on vaikea pyörittää, napauta kumivasaralla tai vasaralla mutterin kanssa kampiakselin kumpaankin päähän terävästi jotta kampiakseli vapautuu asennuksessa syntyneestä jännityksestä. Älä hakkaa. Useimmat ihmiset jättävät tämän vaiheen tekemättä, ja siten joutuvat vaihtamaan petilaakerit hyvinkin nopeasti niiden väljistyessä. Jännityksessä oleva kampiakseli tuhoaa petilaakereiden kuulaurat. Toista napautukset tarvittaessa.

5.5.2010 20:29

jkoljo kirjoitti:Tietopankin artikkelista, olisit voinut lukea sen ennen kysymistä:

Jos kampiakseli on vaikea pyörittää, napauta kumivasaralla tai vasaralla mutterin kanssa kampiakselin kumpaankin päähän terävästi jotta kampiakseli vapautuu asennuksessa syntyneestä jännityksestä. Älä hakkaa. Useimmat ihmiset jättävät tämän vaiheen tekemättä, ja siten joutuvat vaihtamaan petilaakerit hyvinkin nopeasti niiden väljistyessä. Jännityksessä oleva kampiakseli tuhoaa petilaakereiden kuulaurat. Toista napautukset tarvittaessa.


Olen lukenut tuon kyseisen artikkelin ja olen napauttanut kampuraa pariinkin kertaan kumpaakin päähän, mutta ei ole auttanu. Eli jos lohkojen välissä on pieni rako niin kampuraa pyörii hyvin, mutta kun kiristän lohkot ja ei ole rakoa niin kampura ei enää pyörin niin hyvin.

5.5.2010 20:54

Et napauttanut tarpeeksi kovaa.

5.5.2010 20:59

jkoljo kirjoitti:Et napauttanut tarpeeksi kovaa.


Pitää huomena kokeilla sitten uudestaa.

22.5.2010 1:02

Nyt aloin tekee tota alakerta remppaa, kun boosterin toinen stefa lähti ajossa pois paikoiltaan. Mites, kun mulla on uus stefa yms, mutta jos tietopankin ohjeiden mukaan laitan sen lohkon tasolle, niin se on siinä niin löysä, että saa ihan helposti melkeinpä tiputtamalla paikoilleen/pois...


Edit: Ilmeisesti pitä laittaa kampiakselin korokereunan kanssa samaan tasoon boosterissa. Btw haittaakohan mitään, kun ex lohkon omistaja kolhassu stefan koloon pari jälkeä?

Edit2: Pitäskö noille stefoille olla jotku lukkosokat yms, kun lohkossa on pieni syvennys tossa stefan kohilla. Ei ainakaa tainu omassa olla, kun stefa lähtenu kävelee...

22.5.2010 11:19

Molemmilla puolilla pitäis olla stopparit. Sokka variaattorin ja metallinen stoppari magneeton puolella.

22.5.2010 11:29

jonik1 kirjoitti:Molemmilla puolilla pitäis olla stopparit. Sokka variaattorin ja metallinen stoppari magneeton puolella.

Hymm, kumma ku ei varipuolelta löytyny mistää. Tohon on kyllä vaihettu 7 vuotta sitte huolossa kampura, että ehkä ovat unohtaneet. Mistäköhän noita vois saaha, kun en ees easyn räjäytyskuvista löytäny?

Edit: Ei muute tos vaakaminarelllinkaan räjäytyskuvassa näy mitään sokkia: http://www.easyparts.nl/showdrawing/328/4708/DNRC2/0-968-1-m426-m21-m633-m328-s402-d4708/Crankshaft.piston.html eikä myöskään pysty http://www.easyparts.nl/showdrawing/333/5449/VRSA/0-968-1-m426-m3121-m71-m333-s443-d5449/Crankshaft_piston.html

22.5.2010 13:02

On kyllä jännä, kun nuissa ei sitä näy. Semmonen iso musta sokka nuissa kaikissa Minarelleissa on ollut, kun olen niitä aukonut. Tommonen mikä tossa keskellä on http://jokuraja.blogit.fi/files/2009/05 ... akerit.jpg

Löytyykö vanteet vielä? Ootko ottanu jo kuvia? Voisin 80€ sis. postit nuista tarjota.

22.5.2010 14:00

jonik1 kirjoitti:On kyllä jännä, kun nuissa ei sitä näy. Semmonen iso musta sokka nuissa kaikissa Minarelleissa on ollut, kun olen niitä aukonut. Tommonen mikä tossa keskellä on http://jokuraja.blogit.fi/files/2009/05 ... akerit.jpg

Löytyykö vanteet vielä? Ootko ottanu jo kuvia? Voisin 80€ sis. postit nuista tarjota.

Juu ihme kyl ei itel vaa mitää sokkaa ollu. No kaippa se stefa pytyy siel ilmanki.

ja en oo viel kerenny ottaa kuvaa, kun en ole päässyt tallille vähään aikaan :s

22.5.2010 15:37

Kyllä se pysyy, ei mulla ole tuossa tehokkaammassa sitä ollut ollenkaan kiinni.

22.5.2010 16:50

jonik1 kirjoitti:Kyllä se pysyy, ei mulla ole tuossa tehokkaammassa sitä ollut ollenkaan kiinni.

Joop. Ei perse ku olin jo iha innoissaan, kun magneetto lähti ilman ulosvetäjää jälleen kerran irti, availin lohkon kiinityspulttei niin yks niistä sitten meni pyöreeks. Pitää yrittää varmaan lukkopiheil saaha irti ja jos ei niil lähe niin poraan kannan pois. Pakastimessakin on jo kampiakseli odottamassa asennusta. Hyvällä tuurilla saa alakerran nippuun jo huomenna. Mites muuten, kun purin magneeton puolta, niin sen alla oli öljypumpun muovinen ratas, joka oli punaisen vaseliinimaisen aineen peitossa. Mitä tonne öljypumpun "lokeroon" pitäs kasatessa laittaa, vaseliiniä?


Ainii ja vielä, että voiko stefan työntää niin lähelle laakeria, kun vaa kattoo, ettei peitä laakerin voiteluaukkoa?

cpi

22.5.2010 17:50

mikä on tehokkain pytty mikä ei hajota alakertaa? Minarellii olis tarkotus laittaa.. allle 2t ajettu tolla kampuralla.?

22.5.2010 19:15

Stage6 Sport Pro.