Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

5.11.2012 15:45

Zoneri kirjoitti:
C4-laakerien ongelmahan on liian vähän kiertävissä koneissa se, että niihin jää välystä, jolloin rasitus, joka kuulille kohdistuu on huomattavasti suurempi,

Hmm. Ainahan noissa laakereissa on välystä?? C4 laakerit on paljon väljempiä, kuin c3 laakerit. C4 laakerit on väljiä verrattuna c3:iin.
Siis tuon viestin pointti oli varmasti, että matalakierroksisissa koneissa laakeri ei lämpene "riittävästi", eli C4 laakeri jää liian väljäksi, kun taas C3 pienemmän säteittäisvälyksen takia toimii kuten pitääkin.

Hmm. Mitäs nyt oikeasti on eroa C3 ja C4 laakereilla? C4 laakerit liikkuu pikkusen herkemmin ja kestää enempi lämpöä. eli toisella tavalla ajateltuna kitkakerroin on pikkusien pienempi c4 laakereissa, kuin c3 laakereissa. Eli, kun mopo kiertää sen vaikka 14000rpm ajossa, c3 laakerit tuottaa enempi lämpöä kiitos kitkan.'


Kitkakertoimia ei kannata alkaa edes miettimään C3 ja C4 laakereiden välillä, sillä ne ovat joka tapauksessa käytännössä samat, kun kumpikin laakeri toimii sille suunnitelluissa olosuhteissa.

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

5.11.2012 18:36

Shape täydensi juuri kuten piti sanoa, hieman epäselvästi ehkä ilmaisin.

Eli C4-laakereilla välys jää liian suureksi, liian pienillä kierroksilla liian pienen lämpölaajenemisen takia -> suurempi rasitus -> todennäköisesti rikkoutuu herkemmin.

C3-laakereilla välys menee turhan pieneksi, tai poistuu kokonaan (?) joten ei kestä isompia kierroksia.

Emmä tarkemmin osaa selittää mutta noin se mun mielestä menee.

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

16.11.2012 1:16

Alko tässä hieman pelottamaan kun luki noita tarinoita ulkomailta. Eli kampurana Artek K1 10mm männäntapilla ja pytyksi tulossa S6 Racing MK2, miten nuo 10mm neulalaakerit kestää noita kierroksia? Tuon kampuran pitäisi kestää 14k. Pitäisikö suosiolla myydä pois ja ostaa tilalle esim. Motoforcen Evolutioni 12millin laakereilla?

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

16.11.2012 11:03

Oletan että MKII on 12 mm tapilla, ajattelit varmaankin käyttää adapterineulista? Itse hommaisin suosiolla 12 mm kampuran. 10 mm:n kesto on vähän niin ja näin, sama juttu kun joku meinaisi laittaa viilatun 70cc sportin kiinni vakiokampuraan. Se joko kestää tai sitten se ei kestä.

S6R:stäkin saa irti niin monenlaista teholuokkaa, laita putkeksi joku vakiokoneelle tarkoitettu niin neulalaakerin kanssa ei tule ongelmaa. Jos taas laitat koko setin viimeisen päälle ja viilaat kaikki mehut koneesta irti, veikkaisin että neulis (ja kampuran laakeripesä/pinta) joutuu koville.

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

16.11.2012 11:53

Roksiinhan tuon saa myös 10mm tapilla. Mutta taitaa olla pakko myydä tuo ja ostaa se motoforce. Tulossa kuitenkin aika lailla maksimeihin vedetty setiltään. Ainoastaan viilaus jätetään pois ja tulee sille sopiva kaasari. Eli kisasähköistä ja vforceista lähtien kaikki tulee viimisen päälle.

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

2.1.2013 11:01

Kuuluuko uuden kampiakselin kiertokangen liikkua sivuttain hieman vai onko kyseessä jonkinsortin valmistusvirhe? :eek:

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

2.1.2013 14:02

Ihan normaalia. Jos klappia on pystysuuntaan, niin sitten kannattaa huolestua :lol:

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

4.1.2013 20:15

Tosiaan tosta skootterista variaattorin molemmista tapeista on kierteet huonossa kunnossa toinen on vielä toistaiseksi onnistuttu saamaan pultilla kierteille mutta toinen on ollut välillä liimalla ja välillä kemiallisella metallilla kiinni. Onko mitään mahollisuutta tehdä uudet kierteet? Paljonko tettääminen maksaa? Pitääkö purkaa osiin? :roll:

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

4.1.2013 23:28

Siis kampuran päästä ja perävälien akselin päästä? Voi niihin teettää uudet kierteen, mee jostain koneistamolta kysyy. Ei ne siittä varmaan kovin montaa kymppiä ota.

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

5.1.2013 3:15

jees no pitää käydä kysäsee. Joo just ne perävälien ja kampiakselin kierteet.

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

26.2.2013 12:43

Käykö bws:n läpät roxiin?

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

26.2.2013 16:18

Ai koko läppäkehikko vai pelkät läpät?
Kehikko ei ainakaan käy,sen näkee vaikka kun vertaa näitä:
https://sparewheel.fi/product_info.php/ ... s_id/14858
https://sparewheel.fi/product_info.php/ ... s_id/14857
Pelkät läpät näyttää silmämääräsesti kuvasta katottuna samalta,mutta kun niitä erikseen myydään pysty ja vaaka minarellille niin ei taida käydä.

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

23.4.2013 9:19

mikäs kampura olis sellainen kuin männän tappi 10mm ja variaatorin akseli 16mm?

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

23.4.2013 11:24

Tuollaisia ei juuri enää myydä, on -03 ja vanhemmassa CPI:ssä. Multa löytyy yksi vahvistettu täysympyrä, ajettu 4000km.

Re: Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

23.4.2013 13:04

joo mulla on tässä benzhoussa tuollainen kampura. Ajattelin et ois kiva olla vahvistettu alakerta 70cc pytyn kanssa