Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

31.3.2010 9:36

Boorien kanssa täytyy olla varovainen ja elinikä kampuralla on 0-10tkm. Ennemmin satsaisin johonki motorforceen edes.

31.3.2010 17:31

Taidan kuitenki kallistua rahatilanteen takia tuohon halvimpaan ja "paskimpaan". Sen näkee sitten, että kestääkö, eipä se kallis sijotus ole. Ei huvittas säästää viikkotolkulla mihikää laadukkaasee, kun tiet alkaa olee jo sulat ja ton kampuran lisäks viel tulee laakeri&stefat&tiivisteet&postit. Ne tekee jo abaut 40e.

Eiköhä se 50cc kamoilla kestä ihan hyvin...

31.3.2010 17:35

Toivotaan ja kokeilemallahan se selviää.

31.3.2010 21:53

Nyt laitoin ton 36e kampuran tilauksee. Saa nähä miten se kestää :)

31.3.2010 23:46

Aloin tos miettii, että viimeks kun irrotin kampuran niin oli aika kova homma saaha lohkot auki naputtelemalla niitä.

Eikö periaatteessa helpompaa ois vaan hakata kampuran jompaaakumpaa päätä, jolloin se luultavasti irtois toisesta lohkosta ja sitte toiselta puolelta sama?

1.4.2010 14:20

Tuossa on se ongelma, että jos lohkot vähänkin jumittaa (niinkuin ne holkkien ja tiivisteen takia usein tekevät), kampiakseli menee vinoon. Sitten tietenkin kun olet saanut lohkoja puoli senttiä auki, voit alkaa naputtelemaan kampuran päähän (muista mutteri).

1.4.2010 15:02

jkoljo kirjoitti:Tuossa on se ongelma, että jos lohkot vähänkin jumittaa (niinkuin ne holkkien ja tiivisteen takia usein tekevät), kampiakseli menee vinoon. Sitten tietenkin kun olet saanut lohkoja puoli senttiä auki, voit alkaa naputtelemaan kampuran päähän (muista mutteri).
Njooo. Kampuralla tuskin väliä, kun boorit jo rikki. Onko mitään mitä pitäs huomioija tos kampuran vaihos? Oon lukenu ton tietopankin artikkelin. Ittee lähinnä pelottaa toi keskitys ja se, että kerkeekö lohkot jäähtyy, ennenku kerkee hakemaa laakerit pakastimesta yms...

1.4.2010 15:47

Scaleo1 kirjoitti:
jkoljo kirjoitti:Tuossa on se ongelma, että jos lohkot vähänkin jumittaa (niinkuin ne holkkien ja tiivisteen takia usein tekevät), kampiakseli menee vinoon. Sitten tietenkin kun olet saanut lohkoja puoli senttiä auki, voit alkaa naputtelemaan kampuran päähän (muista mutteri).
Njooo. Kampuralla tuskin väliä, kun boorit jo rikki. Onko mitään mitä pitäs huomioija tos kampuran vaihos? Oon lukenu ton tietopankin artikkelin. Ittee lähinnä pelottaa toi keskitys ja se, että kerkeekö lohkot jäähtyy, ennenku kerkee hakemaa laakerit pakastimesta yms...

Itellä oli laakerit ja kampura pakastimessa ja meni helposti huoneenlämpösiin lohkoihin.

1.4.2010 17:38

Keskitys onnistuu vaikka lämpötilaerot ovat jo tasaantuneetkin. Jäähdyttämisen ja lämmittämisen tavoitteena on vain saada kamat vähäsen kiinni toisiinsa, tavallaan asettumaan oikeaan kulmaan ja suunnilleen omalle paikalleen jatkotyöstöä varten. Toki ainahan se on helpointa jos saa kaikki suoraan paikoilleen, naputtelematta.

Tuo on oikeastaan täysin koneesta ja sen avauskerroista kiinni, kuinka helppoa on sujauttaa osat kiinni toisiinsa. Peugeotissani lohkot olivat pirun tiukassa, mutta kaverin Kymco Super9:ssä homma hoitui helpommin.

2.4.2010 12:48

Ok, kts vastauksista. Viel pitää kysyy, että tarviiko sitte kasatessa laittaa tiivisteen lisäks tiivistesilikoonia?

2.4.2010 19:59

Ei siihen kannata mitän ylimääräistä laittaa, uudella tiivisteellä varmasti pitää jo.

Keskustelua kampiakseleista ja alakerrasta

2.4.2010 20:43

Scaleo1 kirjoitti:Ok, kts vastauksista. Viel pitää kysyy, että tarviiko sitte kasatessa laittaa tiivisteen lisäks tiivistesilikoonia?

Mulla ei ainakaan ollu pystyminarellin täydellisessä tiivistesarjassa lohkojen väliin tiivistettä, joten laitoin tiivistesilikonia. ;)

3.4.2010 13:36

miten vaikea homma olisi skobaan toteuttaa koneremppa,eli laakerit ja stefat vaihtoon ainakin, jos ekaa kertaa tekee niin mita kannattaa huomioida.mitä työkaluja tarttee? pulttipyssyä ei sitten ole....
E: sopiikos tämä derbi atlantikseen vm 03? piaggion kone siinä kuitenkin

3.4.2010 14:28

kalleppi3 kirjoitti:miten vaikea homma olisi skobaan toteuttaa koneremppa,eli laakerit ja stefat vaihtoon ainakin, jos ekaa kertaa tekee niin mita kannattaa huomioida.mitä työkaluja tarttee? pulttipyssyä ei sitten ole....
E: sopiikos tämä derbi atlantikseen vm 03? piaggion kone siinä kuitenkin

Tossa on tosi hyvät ohjeet. http://www.motot.net/wiki/Kampiakselin_vaihtaminen

3.4.2010 14:47

Scaleo1 kirjoitti:
kalleppi3 kirjoitti:miten vaikea homma olisi skobaan toteuttaa koneremppa,eli laakerit ja stefat vaihtoon ainakin, jos ekaa kertaa tekee niin mita kannattaa huomioida.mitä työkaluja tarttee? pulttipyssyä ei sitten ole....
E: sopiikos tämä derbi atlantikseen vm 03? piaggion kone siinä kuitenkin

Tossa on tosi hyvät ohjeet. http://www.motot.net/wiki/Kampiakselin_vaihtaminen

ei kuvissa näytä vaikealta, toivottavasti ei oikeastikkaan.liike varmaan ottaa ylihintaa tosta hommasta.
Onko kampuran vaihto välttämätön jos mopolla on ajettu 21tkm, kun vaihtaisin vaan laakerit ja stefat.