Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

29.3.2008 20:57

G4ng kirjoitti:
Pioneer90 kirjoitti:No niin, eli on tullu mieleen jos kaiken muun lisäks lykkäis projekti Räsään kaijuttimet. Oon miettyny jos laittas normi auton cd-soittimen ja 2 * 6x9 ja 2 * diskantteja kiinni. Onko noissa 6x9 toi äänentoisto kovin monipuolinen, vai olisko parempi hommata vielä Mid:t noiden lisäksi, ettei jää keskiäänet puuttumaan? Toinen vaihtoehto on se, että laittais 2 * Mid:t ja 2 * diskantit. Kumpi olisi parempi vaihtoehto? Nyt mieluummin vastausta tyypeiltä joilta kyseiset laitteet löytyy. Musiikki jota on tarkoitus soittaa menee aivan laidasta laitaan, mutta kitara pitäis ainaki kuulua ;)

jos nuo 6x9 on 3-tie kaiuttimet ni ne riittää ihan hyvin pelkästäänki koska ne toistaa kohtuu hyvin kaikki taajuudet.


3-tie kaijuttimet olis tähtäimessä. Diskantit nyt laitan kuitenkin, koska on oikeastaan ilmaiset. Pitää nyt ensin laittaa voi vehje muuten kasaan ja sitten ruveta noita kaijuttimia suunnittelee. Vähän tarttee katteita modailla, että saa kajarit kunnolla paikoilleen, mutta mukavaa hommaa. Kokeilin pari päivää sit minnne ton soittimen vois tunkee ja täydellinen paikka löyty sieltä "munaperän" sisällä olevasta säilytystilasta. Ja sitten tää tärkein kysymys vielä, onko porukka saanu soittimiaa rikottua tärinän takia? Meinaan ainakin ittelle on räsässä aika hurjan jäykkä alusta, jote tärinät ja tien kuopat välittyy perseesee aika reippaasti. ( Tiiän että ei kuulus skoderi puolelle, mutta täälä on noita "asiantuntioita" enempi )

29.3.2008 21:08

3-tie kaiuttimethan koostuvat diskantista,keskiäänestä jotka ovat siinä keskellä ja bassokaiuttimesta se isoin siinä takimmaisena.

kyllähän niitten pitäis kestää tärinää jos vaan kunnolla kiinnitetty koteloon.

29.3.2008 21:51

G4ng kirjoitti:3-tie kaiuttimethan koostuvat diskantista,keskiäänestä jotka ovat siinä keskellä ja bassokaiuttimesta se isoin siinä takimmaisena.

kyllähän niitten pitäis kestää tärinää jos vaan kunnolla kiinnitetty koteloon.


Juu on noita kyl tullu asennettua, mutta ei mopoon aikasemmi. Erilliset diskantit laittasin suoraan naaman eteen mittariston viereen. Sen takia on tää ulkoilma äänentoisto on uus juttu. Mites onko kukaa laittanu skootteriinsa esim. 8" subbaria freeairina? Meinaan on aika tehtävä saada siitä kypärätilasta ilmatiivista siten, että sen boksin hyöty saatas hyödynnettyä. Olis muute omasta mielestä ihan siisti tuning-kikka, jos freeairina lykkäis sen subin sinne. Olis ainakin vähä erilainen.

E: G4ng:lla näytti oleva just freeairina siististi asennettu 10"

29.3.2008 22:55

Pioneer90 kirjoitti:E: G4ng:lla näytti oleva just freeairina siististi asennettu 10"

joo tommosta tuli joskus testattua. subi oli kyl liian iso ku ei mahtunu ees vahvistin sinne alle kunnolla. samalla huomasin et miten paljon hyvällä kotelolla on merkitystä soinnissa ku alunperin käytin tota kotona subina n. 30l suljetussa lastulevykotelossa. tuolla kypäräboksissa se resonoi pahasti vieressä olevien katteiden kanssa eli ku vähänki käänti enemmän volaa ni alko kaikki katteet särisemään. Nyt oon tekemässä jo uutta koteloa lasikuidusta 6,5" kaiuttimille.

29.3.2008 23:43

G4ng kirjoitti:
Pioneer90 kirjoitti:E: G4ng:lla näytti oleva just freeairina siististi asennettu 10"

joo tommosta tuli joskus testattua. subi oli kyl liian iso ku ei mahtunu ees vahvistin sinne alle kunnolla. samalla huomasin et miten paljon hyvällä kotelolla on merkitystä soinnissa ku alunperin käytin tota kotona subina n. 30l suljetussa lastulevykotelossa. tuolla kypäräboksissa se resonoi pahasti vieressä olevien katteiden kanssa eli ku vähänki käänti enemmän volaa ni alko kaikki katteet särisemään. Nyt oon tekemässä jo uutta koteloa lasikuidusta 6,5" kaiuttimille.


Juu ei toi muovi oikee toimi subikotelon perustana. Tarttee paljon vahvistelua, että toimii kunnolla. Itte haluisin sen takia kaijuttimet, että kun kesäsinkin ajelen pitkiä matkoja niin olis mukava kuunnella samalla musiikkia. (jos ny sattuu ees kuulumaa ajonaikana) Kerran erehdyin laittaa mp3:sta napit korviin, kypärä päähän ja baanalle. Ekalla bussipysäkillä hirveessä kiireessä sai repiä sit kypärää päästä ku sattu nii saatanasti korviin :D

29.3.2008 23:49

sen voin kyllä sanoo et ajon aikana et tuu mitään kuulee :D

30.3.2008 12:47

Mulla itelläni on Virtakondersaattori, Telkkari, Subbari 10'', kajari takana, kajari Edessä, ja kohta tulee telkkari lokasuojaan. Ja myöskin ehkä viel Xenonit. sellast. :D

30.3.2008 16:29

G4ng kirjoitti:Sitä tarkotinki että jos jotain hyötyä haluut siitä "merkkisubista" missä on isompi tehonkesto ni sillo kannattaa hankkia tehokkaampi vahvistin ja nuo vahvistimet ei mitään pieniä ole joten tilan kanssa tulee varmasti ongelmia.

kerta tommone wnbe hifisteliä olet ni kerros mulle et mite meinasit hoitaa keskiäänet ja korkeat äänet vai meinasitko pelkällä "merkkisubilla" popitella?


ei tarvi olla sen tehokkaampi vahvari vaikka ilmoitettu tehonkesto olisikin suurempi, säröllä kajarit hajoaa.

jaa sitä aletaan vittumaiseksi, selvä. tämä "wnb hifistelijä" on seurannut alan tapahtumia, keskusteluja ja lehtiä jo 4 vuotta, tunnen jonkin verran henkilököhtaisesti fascan sm-mestareita sekä olen siellä itsekkin kilpaillut. mutta kuvittelin että keskarit ja korkeat äänet toistetaan vaikka esimerkiksi... öö keskiäänillä ja diskanteilla, tai niin mä oon ainaki tähän asti luullu, mut sulle se ei tuu kysymykseenkään vai? huoh... pistä yv:tä jos on jotain topickiin liittymätöntä keskusteltavaa, voidaan sillai keskustella vaikka hifistä, sopiikos? :)

30.3.2008 17:21

nii ja kaikki keskarit,disset,subin ja vahvistimen meinasit kaikki laittaa samaan koteloon laittaa eikä yhtään ahdasta tule vai?

sitä vaan että kyllä perus popittelialle riittää tommosessa käytössä ihan hyvin se havelmpiki subi jos ei ny mikää hifisteliä ole.

30.3.2008 20:28

tottakai riittää, se ei ole ollu mun pointti missään vaihees ettei riittäis...

mut miksi ihmeessä sanot koko ajan että loppuu tila? viekö ns. halpis subi niin paljon vähemmän tilaa vai?

30.3.2008 22:28

Fogazzo kirjoitti:tottakai riittää, se ei ole ollu mun pointti missään vaihees ettei riittäis...

mut miksi ihmeessä sanot koko ajan että loppuu tila? viekö ns. halpis subi niin paljon vähemmän tilaa vai?

Ihan samanlailla se tilaa loppuu kummallaki, mutta mitä järkee ostaa kalliita merkki kaiuttimia ja laittaa niitä liian pieneen koteloon ja todeta että ne soi huonosti. samantien ostaa jotkut halppikset ni haittaa niin paljoo. itellä toi kypäräboksi on n. 18l ja kun miettii että sinne laittaa subin,vahvistimen +muut kaiuttimet niin ei se tila tuu riittämään kunnolliselle kotelolle. haluisin kyllä nähä ton sun 30l kypäräboksin :D

31.3.2008 8:34

G4ng kirjoitti:
Fogazzo kirjoitti:tottakai riittää, se ei ole ollu mun pointti missään vaihees ettei riittäis...

mut miksi ihmeessä sanot koko ajan että loppuu tila? viekö ns. halpis subi niin paljon vähemmän tilaa vai?

Ihan samanlailla se tilaa loppuu kummallaki, mutta mitä järkee ostaa kalliita merkki kaiuttimia ja laittaa niitä liian pieneen koteloon ja todeta että ne soi huonosti. samantien ostaa jotkut halppikset ni haittaa niin paljoo. itellä toi kypäräboksi on n. 18l ja kun miettii että sinne laittaa subin,vahvistimen +muut kaiuttimet niin ei se tila tuu riittämään kunnolliselle kotelolle. haluisin kyllä nähä ton sun 30l kypäräboksin :D
löytyy myös subeja esim. 8'' (oivallinen skobaan) niin että suljetun kotelon litramääräksi riittää 8L.

31.3.2008 15:09

eikös tuo kotelon koko ole kaiuttimesta riippuvainen, hyvät kaiuttimet eivät vaadi läheskään niin isoa koteloa kuin halvat.

itellä 10"laatusubi joka on mitoitettu 14l koteloon,
hyvin soi ja möyrii matalalla , ylimitoitetussa se taas alkaa kuulostaa huonolta.


Audioliikkeissä myydään kaiuttimeen täytefylliä, jolla saadaan kotelon tilavuuden tuntua kasvatettua.

Mistä muuten saatte virtaa noihin audiovehkeisiin?

joku pari vahvariihan vaatii semmoset 40A virtaa + soittimen ku kunnolla polkee menee.

31.3.2008 22:02

pari kaveria puhuu ihan asiaakin. itse meinasin joskus kymcon kypäräboksiin tehdä bensatankin lasikuidusta, ja mittasin kotelon koon joka oli muistaakseni 25l.

yleensä merkkisubit vaatii todellakin pienemmän kotelon kuin halvat, esimerkkinä edesmennyt? spl pron z-15(jotain 40euroa) johon suositeltiin 400 litran koteloa!!! eikä kaikkia kaiuttimia, vahvareita soittimia ym ole pakko tunkea boksiin, penkin kanteen sopii esim vahvari ja ehkä jotki kaiuttimetkin...

1.4.2008 17:26

Fogazzo kirjoitti:pari kaveria puhuu ihan asiaakin. itse meinasin joskus kymcon kypäräboksiin tehdä bensatankin lasikuidusta, ja mittasin kotelon koon joka oli muistaakseni 25l.

taiat heittää päästä noita tilavuuksia. vertaa vaikka tohon kymcos bensatankkiin joka on 5 litraa ni väität että kypäräboksis on 5 kertaa isompi ku se? :D