Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

25.3.2008 19:34

http://www.kouluelektroniikka.fi/

Näkyi olevan 20¤ pintaan subbareita.

26.3.2008 18:24

ei saateri jättäkää noi bilteman popit sinne missä ne nyt onkin. tunnetuilla merkeillä on hyviä 8-tuumasia subeja, eivätkä ne ole kalliitakaan. jos tuntuu joku 70-100euroa liian kamalalta, katselkaa käytettynä. noista bilteman popeista ei saa muuta kuin päänsärkyä ku haistelee palaneen puhekelan käryjä. esimerkkinä hyvästä 8-tuumaisesta http://www.powerset.fi/autohifi/hertz/hz-es200.htm ja http://www.powerset.fi/autohifi/dls/dls-w308b.htm sekä noista saa kysymällä vielä hinnasta jonkin verran pois...

26.3.2008 22:12

Fogazzo kirjoitti:ei saateri jättäkää noi bilteman popit sinne missä ne nyt onkin. tunnetuilla merkeillä on hyviä 8-tuumasia subeja, eivätkä ne ole kalliitakaan. jos tuntuu joku 70-100euroa liian kamalalta, katselkaa käytettynä. noista bilteman popeista ei saa muuta kuin päänsärkyä ku haistelee palaneen puhekelan käryjä. esimerkkinä hyvästä 8-tuumaisesta http://www.powerset.fi/autohifi/hertz/hz-es200.htm ja http://www.powerset.fi/autohifi/dls/dls-w308b.htm sekä noista saa kysymällä vielä hinnasta jonkin verran pois...

Jos ny välttämättä haluaa subin pistää sinne penkin alle ni ei kannata mitää kallista elementtiä ostaa koska soinnissa et huomaa merkittävää eroa tommosissa perus kypäräboksiviritelmissä.

tässä on hintaansa nähden hyvä 8" subi.

http://www.ljudia.no/cgi-bin/fi/online/ ... 0&cart_id=

26.3.2008 23:54

Joo toi on sääli kun menee hyväkin subi "hukkaan" kun on niin huono kotelointi.

27.3.2008 17:13

Donppa kirjoitti:Joo toi on sääli kun menee hyväkin subi "hukkaan" kun on niin huono kotelointi.

juuri tätä tarkoitinki

27.3.2008 19:55

miksi sen koteloinnin täytyy olla huono? lasikuitua pojat, lasikuitua. mä en ainakaan tykkäis rakennella yhtikäs mitään jos tiedän jo rakentelun alkaessa että lopputulos ei tule olemaan niin hyvä kuin mihin pystyn. mutta pointtini oli se että älkää sokeana katselko ainoastaan biltema, ljudia yms shaissea, vaan että hyviäkin subeja löytyy lähes samaan hintaan. ja niitä voi käyttää sen jälkeen kun ne moposta pois ottaa niin jossain muuallakin.

28.3.2008 0:51

Fogazzo kirjoitti:miksi sen koteloinnin täytyy olla huono? lasikuitua pojat, lasikuitua. mä en ainakaan tykkäis rakennella yhtikäs mitään jos tiedän jo rakentelun alkaessa että lopputulos ei tule olemaan niin hyvä kuin mihin pystyn. mutta pointtini oli se että älkää sokeana katselko ainoastaan biltema, ljudia yms shaissea, vaan että hyviäkin subeja löytyy lähes samaan hintaan. ja niitä voi käyttää sen jälkeen kun ne moposta pois ottaa niin jossain muuallakin.


Eipä sinne boksiin mahdu kunnolla mitotettua koteloa.. ainakaan minun boksiini. En tiiä minkälaiset ominaisuudet lasikuidulla on kotelona?

28.3.2008 18:38

kyllä mulla ainaki on kotelo yhteensä melkein 30 litraa, ja kyllä uudet 8-tuumaiset toimii hyvin jopa alle 10-litran kotelois, siis suljettuna. ladikuitu on todella käypää ainetta juuri tuollaiseen tapaukseen, ensin kanaverkkoa boksiin että saadaan muodot, sitte kangas päälle ja hartsia, ja lopuksi muutama kerros kuitua. jo n.5-7mm kuitua riittää hyvin koteloksi, näin pienillä subeilla.

29.3.2008 1:15

Fogazzo kirjoitti:kyllä mulla ainaki on kotelo yhteensä melkein 30 litraa, ja kyllä uudet 8-tuumaiset toimii hyvin jopa alle 10-litran kotelois, siis suljettuna. ladikuitu on todella käypää ainetta juuri tuollaiseen tapaukseen, ensin kanaverkkoa boksiin että saadaan muodot, sitte kangas päälle ja hartsia, ja lopuksi muutama kerros kuitua. jo n.5-7mm kuitua riittää hyvin koteloksi, näin pienillä subeilla.


Oon jotenkin olettanu että lasikuitu ei olis kovin hyvä kotelointi materiaali.. tollahan vois saada ihan kätevät popit kasaan.

29.3.2008 1:55

Fogazzo kirjoitti:miksi sen koteloinnin täytyy olla huono? lasikuitua pojat, lasikuitua. mä en ainakaan tykkäis rakennella yhtikäs mitään jos tiedän jo rakentelun alkaessa että lopputulos ei tule olemaan niin hyvä kuin mihin pystyn. mutta pointtini oli se että älkää sokeana katselko ainoastaan biltema, ljudia yms shaissea, vaan että hyviäkin subeja löytyy lähes samaan hintaan. ja niitä voi käyttää sen jälkeen kun ne moposta pois ottaa niin jossain muuallakin.

mihis sitten saat mahtumaan vahvistimen ja mahdolliset muut elementit? yleensä laatu subit ovat tehokkaampia joten tarvitsevat järeämpiä vahvistimia jos ny haluaa jotain hyötyä saaha niistä ja sitte tulee tietenki tilan puute ja akun kesto lyhenee jne. eli ite oon edelleenki sitä mieltä että skodeen ei kannata mitään kunnon vehkeitä laittaa.

29.3.2008 10:45

Donppa kirjoitti:
Fogazzo kirjoitti:kyllä mulla ainaki on kotelo yhteensä melkein 30 litraa, ja kyllä uudet 8-tuumaiset toimii hyvin jopa alle 10-litran kotelois, siis suljettuna. ladikuitu on todella käypää ainetta juuri tuollaiseen tapaukseen, ensin kanaverkkoa boksiin että saadaan muodot, sitte kangas päälle ja hartsia, ja lopuksi muutama kerros kuitua. jo n.5-7mm kuitua riittää hyvin koteloksi, näin pienillä subeilla.


Oon jotenkin olettanu että lasikuitu ei olis kovin hyvä kotelointi materiaali.. tollahan vois saada ihan kätevät popit kasaan.
jos et ole koskaan huomannut ,että monissa ''tuning'' autoissa on tehty lasikuidusta koteloita tyylikkäillä muotoiluilla. Mutta siihen ei tosiaankaan riitä mikään 1 tai 2 kerrosta lasikuitua jollei ole olemassa jotain kestävää erikois kuitumateriaalia sitä varten?

29.3.2008 18:20

G4ng kirjoitti:mihis sitten saat mahtumaan vahvistimen ja mahdolliset muut elementit? yleensä laatu subit ovat tehokkaampia joten tarvitsevat järeämpiä vahvistimia jos ny haluaa jotain hyötyä saaha niistä ja sitte tulee tietenki tilan puute ja akun kesto lyhenee jne. eli ite oon edelleenki sitä mieltä että skodeen ei kannata mitään kunnon vehkeitä laittaa.
mielikuvitusta, penkin kanteen, koteloon sisälle...

ja sitten lempiaiheeseeni: subit eivät ole mistään suunnasta tehokkaita, niissä ei ole mitään tehoa, ainoastaan tehonkestoa. ja jos subissa lukee tehonkesto vaikka 400w rms, ei se tarkoita sitä että vahvistimen täytyy tuottaa tasan 400w rms. noilla wattimäärillä ei ole vieläkään mitään muuta kuin suuntaa-antavaa ohjeistusta, älkää vahdatko niitä kovin tarkkaan. eli merkkisubeille riittää ihan hyvin samanlaiset vahvarit kuin noille halvemmillekkin, joten akunkestokin pysyy samana...

29.3.2008 19:34

No niin, eli on tullu mieleen jos kaiken muun lisäks lykkäis projekti Räsään kaijuttimet. Oon miettyny jos laittas normi auton cd-soittimen ja 2 * 6x9 ja 2 * diskantteja kiinni. Onko noissa 6x9 toi äänentoisto kovin monipuolinen, vai olisko parempi hommata vielä Mid:t noiden lisäksi, ettei jää keskiäänet puuttumaan? Toinen vaihtoehto on se, että laittais 2 * Mid:t ja 2 * diskantit. Kumpi olisi parempi vaihtoehto? Nyt mieluummin vastausta tyypeiltä joilta kyseiset laitteet löytyy. Musiikki jota on tarkoitus soittaa menee aivan laidasta laitaan, mutta kitara pitäis ainaki kuulua ;)

29.3.2008 20:01

Fogazzo kirjoitti:
G4ng kirjoitti:mihis sitten saat mahtumaan vahvistimen ja mahdolliset muut elementit? yleensä laatu subit ovat tehokkaampia joten tarvitsevat järeämpiä vahvistimia jos ny haluaa jotain hyötyä saaha niistä ja sitte tulee tietenki tilan puute ja akun kesto lyhenee jne. eli ite oon edelleenki sitä mieltä että skodeen ei kannata mitään kunnon vehkeitä laittaa.
mielikuvitusta, penkin kanteen, koteloon sisälle...

ja sitten lempiaiheeseeni: subit eivät ole mistään suunnasta tehokkaita, niissä ei ole mitään tehoa, ainoastaan tehonkestoa. ja jos subissa lukee tehonkesto vaikka 400w rms, ei se tarkoita sitä että vahvistimen täytyy tuottaa tasan 400w rms. noilla wattimäärillä ei ole vieläkään mitään muuta kuin suuntaa-antavaa ohjeistusta, älkää vahdatko niitä kovin tarkkaan. eli merkkisubeille riittää ihan hyvin samanlaiset vahvarit kuin noille halvemmillekkin, joten akunkestokin pysyy samana...

Sitä tarkotinki että jos jotain hyötyä haluut siitä "merkkisubista" missä on isompi tehonkesto ni sillo kannattaa hankkia tehokkaampi vahvistin ja nuo vahvistimet ei mitään pieniä ole joten tilan kanssa tulee varmasti ongelmia.

kerta tommone wnbe hifisteliä olet ni kerros mulle et mite meinasit hoitaa keskiäänet ja korkeat äänet vai meinasitko pelkällä "merkkisubilla" popitella?

29.3.2008 20:29

Pioneer90 kirjoitti:No niin, eli on tullu mieleen jos kaiken muun lisäks lykkäis projekti Räsään kaijuttimet. Oon miettyny jos laittas normi auton cd-soittimen ja 2 * 6x9 ja 2 * diskantteja kiinni. Onko noissa 6x9 toi äänentoisto kovin monipuolinen, vai olisko parempi hommata vielä Mid:t noiden lisäksi, ettei jää keskiäänet puuttumaan? Toinen vaihtoehto on se, että laittais 2 * Mid:t ja 2 * diskantit. Kumpi olisi parempi vaihtoehto? Nyt mieluummin vastausta tyypeiltä joilta kyseiset laitteet löytyy. Musiikki jota on tarkoitus soittaa menee aivan laidasta laitaan, mutta kitara pitäis ainaki kuulua ;)

jos nuo 6x9 on 3-tie kaiuttimet ni ne riittää ihan hyvin pelkästäänki koska ne toistaa kohtuu hyvin kaikki taajuudet.