Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua Alustoista & Jarruista

24.5.2012 20:02

Missä sellaisia myydään? Käytkö tälläiset myös jogiin https://sparewheel.fi/product_info.php/cPath/10_60_544_990/products_id/12719 Ei tunnu löytyvän kun noita roxin paloja.

Re: Keskustelua Alustoista & Jarruista

24.5.2012 21:36

Nuo eivät käy JogR:ään (Slaideriin taas käyvät), Roxin/Boosterin käyvät (kaikissa samanlainen jarrsatula). Galferia saa Scooter-Attacista: https://www.scooter-attack.com/shop/#!/en/Yamaha/Jog-R-50-AC-air/Brakes/Brake-Pads-Sport/GLS1351-Galfer-semi-metal-Brake-Pads.html.

Re: Keskustelua Alustoista & Jarruista

28.5.2012 19:20

Saako pelkällä jarrupalojen vaihdolla parempiin jarruja huomattavasti tehokkaammiksi? Tarkoitan siis, että kannaattaako tuollaisia "semi-metallisia" ruveta Saksasta asti tilaamaan?

Re: Keskustelua Alustoista & Jarruista

28.5.2012 23:26

Saa, ihan omien kokemuksien pohjalta puhuen. Niitä myydään myös suomessa, mm. Sparella.

Re: Keskustelua Alustoista & Jarruista

31.5.2012 21:14

Missä nopeudessa kannattaisi oikeasti alkaa uusimaan jarruja ihan levyä myöten? Kyllähän noissa mopedeissa ihan hyvät jarrut on, mutta eivät ne kuitenkaan mistään moottoripyörästä ole. Toki vauhdin kasvaessa jarrutusmatka luonnollisesti lisääntyy, mutta missä vaiheessa ne alkavat olla jo jopa mopoilijan mittakaavassa liian vaaralliset?

e: Eli puhutaan pääasiassa jogista rumpujarru takana ja 190 mm levy edessä.
Viimeksi muokannut Mr. Jog päivämäärä 31.5.2012 23:20, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Keskustelua Alustoista & Jarruista

31.5.2012 21:51

Vinkkejä saada skootterin takajarrukengät pitämään? On koitettu hiomalla rumpua sekä jarrupaloja mutta ei pahemmin auta. Jarrupalat on aivan uudet eikä pidä vaikka kiristäisi niin tiukalle kuin pystyy. Välillä sadekelillä tai pesun jälkeen toimii todella hyvin, pienestäkin jarrun hipaisusta lukkoon mutta useimmiten vaikka kahvan painaa pohjaan, ei mitään vaikutusta..

Auttaisikohan jos rälläkällä vetäisi jarrupaloihin vinottain urat?

Joku suositteli täällä noita jarrukenkiä todella hyviksi ja olihan ne perkele kalliitkin, merkkiä en muista :|

Re: Keskustelua Alustoista & Jarruista

1.6.2012 11:47

Minkä ikäisten Aprilia SR:ien takavanne sopikaan roksiin? Luulis noiden vanhempien ainakin booreiltaan sopivan kun minarellin kone niissäkin, mutta noissa kaikissa vanhoissa (vm. -00 asti) taitaa olla rumpujarru takana? Eli siis passaako noiden uudempien, levyjarrullisten takavanteet roksiin? Malli näköjään muuttunut 2005, mutta onko noissa kaikissa 2000 jälkeen tehdyissä samanlaiset vanteet?

Re: Keskustelua Alustoista & Jarruista

1.6.2012 13:34

Booreilla ei ole väliä, kun Roxissahan on se "palikka" johon vanne pultataan kiinni. Rumpujarrulliset menisivät kyllä boorien puolesta "pakikan" tilalle, mutta ei ois takajarrua sitte. Eli levyjarruliset, joissa on kolmen pultin jako, menevät.

Re: Keskustelua Alustoista & Jarruista

1.6.2012 18:29

Niimpäs siinä olikin :). Kiitoksia tästä!

Re: Keskustelua Alustoista & Jarruista

17.6.2012 19:19

Menin sitten jarrunesteitä vaihtaessa läikyttämään nestettä jarrusatulaan ja sitä kautta varmasti myös jarrupaloille... Kannattaisikohan ne nyt uusia, kuitenkaan kun eivät kovin arvokkaita ole? Jos kannattaisi uusia, mitä paloja lähtisitte suosittelemaan? Löysin Easypartsilta ainakin Ferodon paloja, ja niistä olen kuullut paljon hyvää skoottereissa. Toisaalta löytyy myös hieman halvempia, Malossin paloja, jotka varmasti ovat hinta-laatu-suhteeltaan mainiot. Miten on? Saako uusilla jarrupaloilla merkittävästi paremman jarrutehon? Ja jos, niin millaisilla?

Niin ja tosiaan eilen jarrunesteitä vaihtaessa ja ilmatessa päästin vahingossa ilmaa letkuun ja ilmaamisen jälkeen (ei enää tullut ilmaa pois nesteen kanssa) etujarrukahva ei tunnu enää niin jämäkältä kuin takajarrukahva, vaikka tein ilmaamisen mielestäni oikein. Yritin myös ilmata uusiksi ilman järkevää tulosta. Kävin kokeilemassa ajamista, ja jarruteho on aavistuksen heikompi kuin ennen ilmaamista. Miten tuo ilmaaminen käytännössä kannattaa tehdä, jotta saisi etukahvankin tuntuman paremmaksi?

Eli siis, voiko uusilla jarrupaloilla saada jotain jarrutehollista etua verrattuna vakiopaloihin, jotka eivät ole kovin kuluneet? Jos voi, niin mitä materiaalia palojen kannattaisi olla ja minkä merkkiset?

Re: Keskustelua Alustoista & Jarruista

18.6.2012 16:05

Mikä on paras materiaali jarrupaloissa? Käyttötarkoitus ei oo mikään kisa, vaan normaali katuajo.

Re: Keskustelua Alustoista & Jarruista

18.6.2012 17:15

Orgaaniset on normiajoon hyvät. Sintteripalat sitten jos haluat enemmän jarrutehoa käyttöiän kustannuksella.

Re: Keskustelua Alustoista & Jarruista

18.6.2012 18:31

Mitenhän paljon paremmin vaikkapa Malossin sintteripalat pysäyttää verrattuna orgaanisiin ja paljonkohan ne lyhentävät käyttöikää?

Onko kellään tietoa, mitä materiaalia Malossin sporttipalat ovat? Stage6:llakin näyttäisi olevan sporttipalat, jotka käsittääkseni ovat orgaaniset.

Noita keraamisia jarrupaloja on myös kehuttu, mutta en ainakaan toistaiseksi ole moisia löytänyt.

Re: Keskustelua Alustoista & Jarruista

18.6.2012 19:30

Btw, sintterijarrupaloja ei saa käyttää normaalien jarrulevyjen kanssa, sillä ne ovat liian pehmeää materiaalia. Lähtökohtaisesti, jos alkuperäiset palat eivät ole sintrattuja, niin silloin niiden levyjen kanssa ei voi käyttää sintrattuja paloja.

Keraamisia paloja sitten voi käyttää peruslevyjen kanssa.

Re: Keskustelua Alustoista & Jarruista

18.6.2012 20:17

Aivan, suuret kiitokset molemmille.