Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

30.11.2014 0:56

Onko mahdollista, että nappirajotin rikkoo tulpan?
Eli ongelma ilmenee vain märällä kelillä ajettaessa mopon pätkimisellä/prötäämisellä. Kun tulpanhatun ja sylinterin ulkopuolella olevan osan tulpasta kuivaa esim. paineilmalla alkaa mopo taas toimia hetken märällä kelillä, kunnes tulpanhattu saa kosteutta.

Kerran vaihdoin tulpan jonka jälkeen mopo toimi taas muutaman viikon normaalisti märilläkin keleillä, mutta sitten alkoi taas tuo pätkiminen. Nappirajotin ollut muutaman kerran päällä tulpan vaihdon jälkeen.

Nappirajotin mallia tee-se-itse motot.netín ohjeita käyttämällä. Mopo taas Malaguti XSM aka Yamaha DT.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

30.11.2014 1:03

Taisit juuri vastata itsekkin kysymykseesi.
leis kirjoitti:Kun tulpanhatun ja sylinterin ulkopuolella olevan osan tulpasta kuivaa esim. paineilmalla alkaa mopo taas toimia hetken märällä kelillä, kunnes tulpanhattu saa kosteutta.

Eli ite lähtisin kyllä tulpanhattua vaihtelemaan ensiksi.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

30.11.2014 1:57

Joo, mutta pari viikkoa toimi märillä keleillä uudella tulpalla ilman kuivaamista..?

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

30.11.2014 4:34

Ongelmahan on kuvailusi mukaan tulpan kastumisessa vedestä. Eli tulpanhattua vaihtoon, itse jouduin juuri omaan päristimeen tekemään saman operaation kun oli samat ongelmatkin. Lähti toimimaan kun kuivasi tulpan vaikka hanskalla mutta parin kilsan päästä alkoi rötäys ja sammui uudestaan. Tulpanhatun vaihdolla selvisi, 5.90e taisi olla. ;)

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

30.11.2014 5:22

Ja muista sitte hankkia silikooninen hattu, kovamuoviset kuuluu kaatopaikalle. NGK silikooninen hattu on just n.6€, ja voin suositella. Ikinä ei ole missään vehkeessä oo ollu ongelmii tulpanhatun kanssa ku on vaihtanu sen muovisen silikonihattuun.

Huomioi myös että tulpassa täytyy olla irtiruuvattava pää, että saat sen tulpanhatun sopimaan. Pikkujuttu, mutta kiva tarkastaa eka, eikä huomata vasta asentaessa.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

14.12.2014 16:01

Meniköhän soliferista puola kun ajoin koulusta kotiin ja aluksi tuntui että ei kierrä aivan kaikkia, ja ei kiihtynyt kovin hyvin. Ajoin 3km kunnes 50km/h vauheissa kuului prototoproo ja koko vehe sammu mutta rullas vielä ni pyörittelin kaasua, kaasu vähän raollaan pikkusen jotakin yritti mutta ei se käyntii siinä lähteny... Kotona säädin venat, vaihdoin uuden tulpan, putsasin kaasarin, kuivasin ilmanputsarin (kotelossa vähän reikää ni kastuu)... Kipinä tuntuu heikolle uudella ja vanhalla tulpalla. Kokeilin kipinää samalla tulpalla riejussa ja anto selvästi näkyvää kipinää, eli solifer ei anna kunnon kipinää. bensaa kyllä saa koska hetken polkemisen jälkeen kostea / märkä mutta ei edes yritä hörähtää. Yritin mittailla sen puolan vastuksia mutta nollaa näytti. Viimeksi täysin samat ongelmat kesällä kun mittarissa oli 10tkm, mutta teki niin että ei kiertänyt kuin siihen asti että meni 20km/h ajelin niin muutaman km --> vein talliin oli hetken ja kierti normaalisti --> ulos ja ei kiertäny enää sit venasin päivän ja ei lähteny enää ollenkaa, vaihdettiin puola ja ekalla käyntii.. Jostaki luin täältä että harvemmi hajoaa, ni onko mulle sitte sattunu joku paskakappale ku tuo puola kesti n. 3tkm // 6kk? Tänään tai huomenna kokeiltava kaverin skootterin puolalla jos sillä toimii ni laitttava virijavaralta suurtehopuola tilauksee... 8) 8)

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

2.2.2015 16:18

leis kirjoitti:Onko mahdollista, että nappirajotin rikkoo tulpan?
Eli ongelma ilmenee vain märällä kelillä ajettaessa mopon pätkimisellä/prötäämisellä. Kun tulpanhatun ja sylinterin ulkopuolella olevan osan tulpasta kuivaa esim. paineilmalla alkaa mopo taas toimia hetken märällä kelillä, kunnes tulpanhattu saa kosteutta.

Kerran vaihdoin tulpan jonka jälkeen mopo toimi taas muutaman viikon normaalisti märilläkin keleillä, mutta sitten alkoi taas tuo pätkiminen. Nappirajotin ollut muutaman kerran päällä tulpan vaihdon jälkeen.

Nappirajotin mallia tee-se-itse motot.netín ohjeita käyttämällä. Mopo taas Malaguti XSM aka Yamaha DT.


Nyt olen ajanut muutaman kuukauden ilman rajotinta ja toiminut TÄYDELLISESTI märälläkin kelillä.
Muutama päivä sitten laitan rajottimen takaisin kiinni ja märällä ilmalla taas sama pätkiminen ja liikennevaloihin sammuminen.
Mikä mättää?

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

2.2.2015 19:23

Silikonitulpanhattu vaihdettu joulun alla. Ja tämä ongelmahan ilmenee myös kun rajotin EI ole päällä, eli lähinnä meinaan sitä että rajottimen käyttö rikkoisi tulpan?
Ja potikka on alusta asti ollut kiinni.

Nyt vasta huomasin että meni skootteritopicciin :roll:

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

13.3.2015 22:28

On muuten sytytyksen säädöllä yllättävän suuri vaikutus moottorin tehoon. Ajosta oli päässyt staattori pyörähtämään ja ennakko oli muuttunut 0.6 milliä myähäisemmälle ja vauhti tippui 119km/h:sta 105 km/h. :roll:

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

18.3.2015 21:09

Mikähä detsissä on ku ekalla polkasulla saa kipinän mutta sitte pitää oottaa noin 3sec että tulee taas kerra kipinä :|

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

22.3.2015 8:20

Mikä tulppa ois hyvä olla derbissä, kun on 70cc hebo. Vai käykö esim. ngk BR9ES?

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

22.3.2015 13:11

9 tai 10 lämpöarvon tulppa, riippuen muista mahdollisista hiluista. ES-tulppa käy.

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

10.5.2015 12:31

Mitkä mahtais olla halvimmat kisasähköt derbiin :eek:

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

7.6.2015 12:58

Sanokaas missä vika ajan about 3-5km nii skootteri alakaa pätkimään ja sammuu ja kylmänä lähtee sitten käyntiin,hommasin toisen sytytyspuolan ja sillä lähti käyntiin huonosti ja alko heti pätkimään ja sammu.
Sytytyspuola oli käytetty mutta kuulema keväällä ostettu..
Voiko vika olla jossain muualla ku puolassa?..
Tulppa,tulpanjohto ja hattu vaihdettu uuteen.
Kyseessä gilera runner sp50

Re: Yleistä keskustelua sytytyksestä & tulpista

7.6.2015 18:49

Kertokaas mittausarvot ja tapa jolla mitataa piaggio sytytyspuola??...