Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

Re: Keskustelua ilmanputsareista

17.10.2012 0:40

Pakkohan ei ole mitään sille vakioputsarille tehä, mutta se vaan kuristaa sitte. suosittelisin jotain koteiloitua vaparia, omien kokemuksien mukaan Doppler Air Venturi on mahtava. On hiljanen.

Eikä sille Sport Prolle pakko ole mitään vaihtaa, mutta ei ole mitään järkeä hommata Sport Prota ja kasata sitä paskojen osien seuraks. Malossi Sport on tässä kohtaa se paljoa parempi vaihtoehto.

Re: Keskustelua ilmanputsareista

18.10.2012 7:04

Jooh saapi nähä mitä tapahtuu, eka tarvis kaasarin, phva 17,5-21. Kai simmone koteloitu vapari pitänee kans hommata :) vittu kaik puuttuu, 70cc + läpät, putki, kassu, putsari, multivari+rullia, kisahihna, kisakytkin+jousia ja kello. OSTAN!

Re: Keskustelua ilmanputsareista

18.10.2012 12:19

Osta thounimakaroonilta 19mm kaasari ja malossin koteloitu putsari ;)

Vakioputsari kyllä kuristaa aika paljon. :D

Re: Keskustelua ilmanputsareista

19.10.2012 12:16

Ajattelin näitä vast sittte laitella ku on tuo derbi x-race projekti tos ja sen ku saa valmiiks ja myytyä ja saa rahaa nii sitte :) tai opintolaina, kattoo ny... :lol: voi olla et pidän tos tecnigas vakioputken näkösen "teharin" ja sit se malossi sport ja 17,5mm... vois olla mukavan väännökäs yhdistelmä, toi kyl keulii vakionakin et ei sen puoleen :D

Re: Keskustelua ilmanputsareista

19.10.2012 15:51

Eikös tossa aeroxin orkkis ilmaputsarissa oo joku kuristus?

Re: Keskustelua ilmanputsareista

22.10.2012 20:52

Elzux kirjoitti:Eikös tossa aeroxin orkkis ilmaputsarissa oo joku kuristus?

Ei varsinainen kuristus, mutta jos virittää aikoo ja pitää vakioputsarin, niin se ilmansaantitorvi alkaa ahdistamaan.

Re: Keskustelua ilmanputsareista

24.10.2012 11:40

Saako liikaa ilmaa vai liia vähän ilmaa ku ilmanputsarin tilalla kaks sukkaa eikä meinaa lähteä käyntii, ehkä joka kymmenennellä polkasulla lähtee käyntii ja pysyy sen 3sekkaa käynnis ja sit tyrehtyy.. Toimi kyl ehkä 15km tollee kahella sukalla, röpelti mutta kulki melkee normaalist ja sitte sammu ja kävi tollee että ei wnää pysy käynnissä. eli saako liikaa vai lian vähän ilmaa?

Re: Keskustelua ilmanputsareista

24.10.2012 14:06

Sanoisin että liikaa.

Re: Keskustelua ilmanputsareista

24.10.2012 23:17

Röpötti, kävi rikkaalla, eli sai liikaa bensaa. Toisin sanoen liian vähän ilmaa, mutta jos oikeasti puhutaan, niin ilmaa se ei ikinä saa liikaa/liian vähän, vaan bensaa tulee liian vähän/paljon.

Re: Keskustelua ilmanputsareista

9.11.2012 0:40

Tuleeko jotain ongelmaa jos vetää vapaavirtausputsarin esim. imurin letkun avulla kypäräboksiin lialta piiloon? :D

Re: Keskustelua ilmanputsareista

9.11.2012 1:39

Ei pitäs tulla, mutta olen lukenut että pitkä putki kaasarin ja ilmanputsarin välillä ei ole hyvä. En kuitenkaan muista tarkemmin, kysy jkoljolta. Jostain sen jutusta ton luin.

Re: Keskustelua ilmanputsareista

9.11.2012 10:18

No hyvä, ei se letku tule olemaan kuin n. 10-20cm pitkä . Mäkin muistan lukeneeni jostain, että saattaisi vaikuttaa jotenkin ilmansaantiin, mutta kun miettii niin imuhan on koko ajan sisäänpäin. Jos se putken helkaisija on suurempi kuin kaasarin imupuolen halkaisija, niin ei pitäisi varmaan mitään ongelmaa olla.. Vrt. Pillistä imeminen ja jostain isommasta letkusta imeminen..

Re: Keskustelua ilmanputsareista

9.11.2012 12:41

Kokeileppa ottaa 10 cm pitkä pilli, ja 1 m pitkä pilli. Ime kumpikin täyteen vettä, ja kokeile sen jälkeen kuinka helppoa on muuttaa virtauksen nopeutta, eli esimerkiksi alkaa imemään kun virtaus on pysähdyksissä.

Imurin letkua, tai mitä tahansa muutakin letkua käytettäessä on otettava huomioon sen sisämateriaali. Eihän esimerkiksi Hornetin imukanavassakaan käytetä imurin letkun kaltaista materiaalia, vaan hyvin liukasta pinnoitettua lasikuitua Imurin letkun sisäpinnalla menevä virtaus ei ole laminaarista, joten tavallaan käytettävissä oleva virtauspinta-ala pienenee huomattavasti.

Lisäksi letku kaasuttimen jälkeen muodostaa systeemin, jossa moottorin kierrosten noustessa menee tehoa koko virtauskanavassa olevan ilmamassan kiihdyttämiseen. Lisäksi virtaus ei ole ikinä nopeudeltaan vakiota, sillä kone imee pulssimaisesti. Toisinsanoen kanavan ilmamassa muodostaa tietyntaajuuksisen aallon, joka vaikuttaa kokonaisvirtausmassaan ja siten moottorin tehoon negatiivisesti.

Käytin ennen ~15cm pitkää Piaggion ilmanputsarin letkua siirtääkseni ilmanputsarin kauemmas Pösön takarenkaasta. Kun eräs päivä tajusin kokeilla ilman letkua, en enää laittanut sitä takaisin.

Tehoero letkun/vapaan imemisen välillä on todennäköisesti huomattava vasta 70cc sportista eteenpäin.

Re: Keskustelua ilmanputsareista

9.11.2012 14:52

No voi helevata. Liian vakuuttavat perustelut jättää laittamatta se letku ja vetästä sinne boksiin se. Täytyy kehitellä jokin muu suoja siihen, vaikka sateella tuskin tulee aeroxilla hirveästi ajettua :) ...

Re: Keskustelua ilmanputsareista

9.11.2012 19:13

Jos sulla on kunnon ilmanputsariöljyt, niin ei siittä vesi läpi mene.