Korjaus, viritys, huolto, kuristustenpoisto...

Alueen säännöt

Apua löytyy myös tietopankista!
Jotta keskustelussa vältyttäisi samojen asioiden toistamiselta, katsothan aluksi mitä tietoa tietopankista löytyy!

17.4.2010 16:02

byrde kirjoitti:Onnistuuko kuidutus ulkona kun ilmatkin alkaa olemaan jo 10 asteen paremmalla puolella?


Odottelisin vielä hetken, kun ite talvella kuiduttelin 10 astetta lämpimässä hallissa niin kesti aika kauan et kuivu. Auringossa tietysti vähän lämpeempää, mut ite oottelisin sinne +15astetta varjossa lämpötiloihin, siihen kun tuskin enää kauaa menee. :)

17.4.2010 23:48

byrde kirjoitti:Onnistuuko kuidutus ulkona kun ilmatkin alkaa olemaan jo 10 asteen paremmalla puolella?

onnistuu kyllä ku sekottaa oikeen kovetteen, sitte jos saat hieman ilmavirtaavaan aurinkoiseen paikkaan kuivaan nii kuivaa kyllä. kesällä jos saa semmoseen paikkaan kuivaan nii on pinnalta kuiva jo 5min päästä ja puolen tunnin päästä sitä voi työstää jo täysin

29.4.2010 18:05

Mun korjausta, "muovihitsausta" >http://www.motot.net/galleria/showphoto.php/photo/504542/cat/59146

29.4.2010 20:11

mitenkä tehään sellanen kuidutus että siihe pintaan jää valkone tai minkä värine vaa ja silonen pinta, niinku valmiiks maalattu?

29.4.2010 23:01

Laminoimalla onnistuu, itse korjailen katteet aina kuumaliimalla ja viimeistelen nauhahiemakoneella.

2.5.2010 12:41

Haluaisiko joku selittää miten tehdään skootteriin luomet ''evil-eye'' (Peugeot Tkr)

2.5.2010 12:51

cc94 kirjoitti:Haluaisiko joku selittää miten tehdään skootteriin luomet ''evil-eye'' (Peugeot Tkr)

Lasikuidulla. Ekana teet muotit vaikka uretaanista ja sitten kuidutat luomet ja lopulta hiot, paklaat ja maalaat katteet. Kuidutettava pinta pitää sitten hioa karheaksi, että kuitu tarttuu...

3.5.2010 12:28

Mopopoika69 kirjoitti:...itse korjailen katteet aina kuumaliimalla ja viimeistelen nauhahiemakoneella.


Ite en luottas. Kyllä ne lasikuidulla tai muovihitsaamalla pitää korjata, ei liimalla :lol:

3.5.2010 23:41

byrde kirjoitti:Onnistuuko kuidutus ulkona kun ilmatkin alkaa olemaan jo 10 asteen paremmalla puolella?


Onnistuu hyvin. Jos normaalisti laittaa kovetetta semmoiset 2% niin 10 asteisessa kelissä joku 4% on varmaan hyvä. Olen kuiduttanut miltein 0 asteisessa kelissä ja ihan hyvin on onnistunut. Voi käydä kuumailmapuhaltimella vähän lämmittää jos sellainen löytyy. Kun lisätään kuumuutta hetkellisesti niin se aloittaa sen kemiallisen reaktion ja tällöin kuivuaa vaikkei ole paljon lämpöä. Käsittääkseni pitäisi kuitenkin kuivattaa tasaiseti että tulee kestävämpi pinta mutta itse en ole huomannut eroa.

josemän kirjoitti:Sanokaapa mulle millä mun kannattais paikata ku mun faittiin on tullu pieni lohkeama tonne sivutakakatteeseen? ja miten voisin saada mahd. helposti mun etuvalojen reiät umpeen? huom. ne etuvalon reiät on modattu. voin laittaa kuvia jos tarviija galleriasta voi käydä myös kattoo kuvia.

Katteet korjaat silleen että laitat katteen maalatulle puolelle pakkausteippi (se ruskea tai läpinäkyvä) joka kattaa koko alueen. Tämän jälkeen kuidutat sisäpuolelta. Jos on pieni lohkeama ei välttämättä edes kittiä tarvitse.

Etuvalot umpeen (? ja miksi :) ) saa samalla tavalla. Leikkaa ohuesta muovista tohon reikään sopivan palasen ja kiinnitä se pakkausteipillä maalatulle puolelle. Sitten laminoit vaan lasikuitua sisältä. Kannattaa repiä matosta pieniä paloja jotka saa sitten noihin ahtaisiin paikkoihin.

Jukk3r1 kirjoitti:Terve!
Onko neuvoja miten saisi korjattua katteesta kohdan jonka on tarra tehnyt?
Eli siis tarran mukana lähtenyt Ohut kerros maalia n. 5cm matkalta
Miten saisi paikattua,kun en haluaisi koko katetta maalata?
onko muita tapoja kun tarran laittaminen päälle ;)

Jos olet repäissyt irti maalit niin suosittelin tommosta http://tinyurl.com/2u27fx8

allutin_ kirjoitti:Kertokaa joku hyvä ratkasu millä sais kymco super9 katteista tarrat pois? Olis tarkotus repii tarrat pois, maalata Musta/Punaseks mut ei oikee homma etene ku en keksi oikee mitää millä sais ne tarrat siististi pois...

Tollainen vempain voisi olla avuksi;
http://tinyurl.com/366t7fu

Jepex kirjoitti:uinka tekisin uretaanilla etulokarille muotin? niin että se kiinnitetää pumppuihin kiinni.

Suosittelin että uretaanivaahtoa orkkislokarin päälle ja veistelemään. On aika ajanvievää tehdä alusta asti. Tämän jälkeen lasikuidusta muotti ja siitä sitten valmis lokari.

Jepex kirjoitti:mitenkä tehään sellanen kuidutus että siihe pintaan jää valkone tai minkä värine vaa ja silonen pinta, niinku valmiiks maalattu?

Tarkoitat varmaan Gelcoatia. Jos valmistat alusta asti jonkun osan lasikuidusta aloitat muotilla. Tähän muottiin levitetään aine joka saa osan sitten irtoamaan. Tämän jälkeen sinne joko ruiskutetaan tai vedetään pensselillä gelcoatia. Tämä on paksu aine josta muodostuu osan pinta. Tätä saa erivärisinä (tavallisn valkoinen). Tämän gelcoatin sisään laminoidaan lasikuitu

Mopopoika69 kirjoitti:Laminoimalla onnistuu, itse korjailen katteet aina kuumaliimalla ja viimeistelen nauhahiemakoneella.
:eek:

cc94 kirjoitti:Haluaisiko joku selittää miten tehdään skootteriin luomet ''evil-eye'' (Peugeot Tkr)

Ruuvaat ton etuvalon irti ja päällystät sen ensimmäiseksi maalarinteipillä (sitä sinistä) Tämä on hyvä koska tästä ei jää mitään liimajäämiä. Kun olet saannut peittävän kerroksen laitat toisenn kerroksen pakkausteipillä. Tästä teipistä irtoaa lasikuitu ja se kestää sitä hartsia. Tämän jälkeen laminoit koko etuvalon näkyvän osan ja vähän yli niin että se sitten pysyy kiinni ilman liimoja. Kun se on kuivunut voi dremelillä leikata sellaiseksi kun sen haluaa. sitten vaan kittiä ja maalia päälle.

Tulipa paljon tekstiä, toivottavasti auttoi :)

5.5.2010 18:34

saako tota kutinaa mitenkää pois :D Ku hioo lasikuitukatteita, nii rupee ihan törkeesti kutittaa joka paikkaa. Ei oikeen veellä lähteny, nii oisko jotain vippaskonsteja?

5.5.2010 19:08

Sauna päälle. =) Koita hiota vaikka ulkona äläkä tallissa, pieni tuuli luulis vievän pölyt mukanaan.

5.5.2010 19:24

Larppari kirjoitti:Sauna päälle. =) Koita hiota vaikka ulkona äläkä tallissa, pieni tuuli luulis vievän pölyt mukanaan.


Joo just tulin saunasta, ja kyllä helpotti :D Joo ja ulkona hion, mut ei siihen mitää erikoista tuulenvirettä käy..

5.5.2010 23:32

aaaapeli kirjoitti:saako tota kutinaa mitenkää pois :D Ku hioo lasikuitukatteita, nii rupee ihan törkeesti kutittaa joka paikkaa. Ei oikeen veellä lähteny, nii oisko jotain vippaskonsteja?

Olen kuullut että kutina lähtee tollasella spray deodorantilla, itse en ole kokeillut. :D

6.5.2010 20:51

mitäs toimenpidettä ehottelisitte tollase loksu korjaamisee? eli muutama palane lähteny ja kiinnikee pala kans. Mut kaikki palat on jäljellä.

6.5.2010 21:03

Onnistuuko luomien teko, jos kolvilla "juottaa" sopivan kokoiset muovi palaset katteeseen kiinni ja sitten esim. pakkelia päälle-> hioo ja sitten maalaa?